Toon posts:

OSX i.c.m. QNap en AD - Snelheid problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 10:15
Ik denk dat dit topic hier het beste op z'n plek is...

Men heeft mij gevraagd me te buigen over het volgende probleem:

Een viertal iMac's (Core2, 2GB, OSX 10.6.7) staan in verbinding met een QNap 459 Pro+ en een Windows 2008 SBS Server. De gebruikte switch is een HP ProCurve V1410-24 (wellicht te simpel, maar waarschijnlijk niet de kern van het probleem). De QNap heeft vier 2TB schijven in Raid 5, en is vanaf verschillende Windows machine's probleemloos te benaderen, de Mac's zijn een ander verhaal. Alle Mac's krijgen hun IP via DHCP, DNS resolutie gaat goed. De Mac's zitten overigens NIET in de AD. Shares worden benaderd via SMB.

Het benaderen van een Share op de QNap gaat goed vanaf de Mac's, zolang je niet meer dan een share tegelijkertijd opent. De transfersnelheid is van tijd tot tijd echter om te huilen. Gebruikers melden dat kopieren van (bijvoorbeeld) 200 MB de ene keer in een paar seconden gebeurt, dezelfde actie duurt een paar seconden later ineens ruim een minuut, zonder dat er iets veranderd is. Qua tijdstip en drukte op het netwerk lijkt het compleet willekeurig, en het is dus niet zo dat het probleem door de dag heen erger wordt, of dat er een bepaald moment aan te wijzen is waarop het zich altijd voordoet. Het is compleet willekeurig.

Nu wordt er door de gebruikers nogal wat data op en neer gepompt (Grafisch ontwerpers met veel grote Indesign projecten), en het is dus enorm frustrerend dat ze moeten wachten, terwijl duidelijk is dat het wel KAN werken)

Mijn eigen Macbook Pro (i5, 4GB, 10.6.7) ondervindt het probleem niet, althans, niet dat ik kan constateren. Ik gebruik dezelfde bekabeling en outlets als degene die de problemen ondervinden, om uit te sluiten dat het aan de bekabeling ligt. Ik kopieer een map van ruim 500 MB op en neer van de mac naar de NAS, iedere keer met dezelfde resultaten, terwijl als ik dit op de iMac van een gebruiker doe, het de ene keer razendsnel is, en de keer erop traag als dikke str*nt...

Time Machine staat uit, QNap draait op laatste firmware (3.4.2)...

Waar kan dit zitten?

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:02
en wat gebeurd er als je via afp benaderd ipv smb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freggel_United
The Fatal schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:23:
en wat gebeurd er als je via afp benaderd ipv smb
Benaderen via AFP geeft hetzelfde resultaat, en misschien nog wel slechter. AFP staat nu ook uitgeschakeld op de QNap.

• Freggel_United
Goed, even een update, want ik kom niet verder, wat ik in de tussentijd gedaan heb:

- AFP uitgebreid getest, inloggen op de QNap duurt een eeuwigheid, eenmaal ingelogd zijn de snelheden vergelijkbaar met die van SMB, met dezelfde onverklaarbare willekeurige traagheden.

- In dit topic staat eea beschreven over de inlogperikelen die ik ook ondervind. Misschien was dit een oplossing, maar helaas, het snelheidsprobleem blijft bestaan.

- De transfers van en naar de NAS gaan ook bij goede snelheid in "happen", dus steeds een stukje snel, dan ff sloom, dan weer een stukje snel... Ik dacht eerste dat dit aan de Raid 5 in de NAS lag, maar hetzelfde is ook waarneembaar naar een share op de SBS2008 server, en zelfs bij Mac's onderling, wat me leidde naar het volgende:

- Ik ben met Wireshark gaan stoeien om te kijken of het netwerk niet bevuilt wordt met bergen broadcasts of multicasts of whatever. Dit lijkt erg mee te vallen, afgezien van het standaard verkeer wat de Mac's op de draad zetten (CUPS etc) valt het wel mee met de troep. Heeft iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten, Wireshark is niet meteen een specialiteit... Wat ik ook geprobeerd heb:

- Procurve 1410G-24 vervangen voor AT GS950/24 switch, dit geeft geen verandering in het gedrag van het netwerk..

Kan iemand me nog een inzicht geven wat ik niet bekeken heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freggel_United
Inmiddels aan het mailen geslagen met QNap, hopelijk kunnen zij nog wat inzicht geven, want ik staar me er op kapot, zonder dat ik iets verder kom.

Ik kan er niet achter komen waarom de snelheden zoveel willekeur vertonen, en wat er gebeurt op het moment dat de snelheid zo laag is. Er lijkt op dat moment niets vreemds te gebeuren op de NAS, hij wordt absoluut niet zwaar belast.

De Mac's heb ik overigens getest met alle programma's gesloten. De ontwerpers die er achter zitten starten automatisch hun programma's en gadgets, maar deze sluit ik allemaal tijdens het testen, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luck
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 20:49
ik ben zeer geïnteresseerd in jou probleem. ik kan echter je niet helpen. bezit wel ook over qnap 210 model

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 17:51

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Hoi terry,

Ik heb op'twerk bijna dezelfde setup:

iMac 27" i7 met OsX 10.6.7
Server 2003 op een Dell 1950 server
Op deze server ook nog Exchange 2003 server
Qnap 459 pro met ook de laatste versie erop 3.4.2.

Ik heb de Mac gebruikers ook aangemaakt op de windows server, ivm de mail toegang. Ik heb op de iMac in de account de gebruiker op het AD aangemeld.

We ondervinden geen problemen met stotterdende of langzame file transfers (afp!).

Wil je dat ik iets test of naar een instelling kijk, geef het maar aan ik wil je graag helpen!

Gr. Barry

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:22
Heb je al eens de resource-usage van je router bekeken op de momenten dat het hele zwikje traag werd? Meestal kan je dit bekijken door in te loggen, en iets van een data-graph of traffic-graph op te vragen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee