Toon posts:

Mac connect extreem traag met NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al de hele ochtend geprobeerd dit voor elkaar te krijgen. Flink zitten googlen maar het lijkt bijna onmogelijk om er achter te komen wat dit probleem nou precies inhoud.

Hier op kantoor hebben we een iOmega (verschrikkelijk apparaat) NAS staan, we hebben hier een netwerk van 5 iMacs en 5 Windows PC's en werken allemaal vanaf deze NAS. De Windows computers hebben geen problemen, maar de iMacs lijken moeite te hebben met het volgende:

Eerst naar finder dan de "E-Opslag" openen en verbinden, hierna duurt het minimaal 45 seconden voordat we eindelijk connectie hebben met de NAS. Wat heel vreemd is, want daarna werkt alles snel, mappen benaderen, bestanden openen etc... Sterker nog, als ik via Connect to server... naar de NAS connect met "afp://<NASIP>" en dan inlog gaat alles super vlot, ik zit in een fractie van een seconde in de NAS.

Aliassen maken naar de dieper liggende mappen maken werkt wellicht ook wel, maar toch zou ik graag (als "systeembeheerder" hier) de NAS ook via Finder werkend willen krijgen.

Ik heb overigens ook al geprobeerd om de hostname van de NAS in mijn hosts file te plaatsen zodat ik even alle andere DNS services kan omzeilen om uit te sluiten dat dit het is, maar dat werkt ook niet.

Iemand enig idee? Vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik ook gekeken via "$ top" in de NAS of er processen zijn die pieken geven tijden het connecten, maar ook dit is niet het geval. Daarnaast ook op mijn iMac met Activiteitenweergave gechecked of daar gekke CPU pieken zijn of netwerk activiteiten, maar dat is ook niet het geval.

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken of dit wat oplost:
Open terminal:
sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0

Om permanent toe te voegen doe je het volgende:
sudo vi /etc/sysctl.conf

Daarna type je het commando:

net.inet.tcp.delayed_ack=0

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
$ sudo sysctl -w net.inet.tcp.delayed_ack=0
Password:
net.inet.tcp.delayed_ack: 3 -> 0

Bovenstaande op mijn Mac hier uitgevoerd, helaas heeft dit geen effect. :/

Verwijderd

Kwam het volgende laatst op een ander forum tegen:
Het maken van een script:

Open de Apple Script Editor: Programma's > Hulpprogramma's > AppleScript-editor
Vul de volgende script code in:
tell application “Finder”
if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “smb://MyServer/MyShare”
end tell
Druk daarna op "Compileer"

smb://MyServer/MyShare - dit is het adres naar je netwerk schijf/server. Verander dit naar het correcte adres!

Heb je meerdere schijven/servers? Voeg de middelste regel nogmaals toe zoals hier:

tell application “Finder”
if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “smb://MyServer/MyShare”
if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “smb://MyServer/MyShare2”
if not (exists disk “SHARED”) then mount volume “smb://MyServer/MyShare3”
end tell

Het opslaan van het script als een AppleScript-bestand:

Archief > Bewaar
Vul de naam voor het bestand in. Bijvoorbeeld: MapNetworkServers.scpt
Structuur: Script
Uitvoerscript uit laten staan

Het opslaan van het script als een programma:

Archief > Bewaar Als
Geef aan waar je het script bestand op wilt slaan, en geef het bestand een naam bijvoorbeeld: MapNetworkServers.app
Ik heb een map gemaakt in "Documenten" genaamd "NetworkServers" waarin ik de bestanden (.scpt en .app) heb opgeslagen.
Verander de structuur in "Programma"
Selecteer het "Uitvoerscript" vakje
Klik op "Bewaar"

Als je alles in goede volgorde hebt gevolgd dan zul je nu 2 bestanden moeten hebben namelijk:

MapNetworkServers.scpt – bewaar dit bestand zodat je het later eventueel kunt veranderen.
MapNetworkServers.app – dit bestand gebruik je om uit te voeren als je je inlogd op je Mac.

Het instellen van het Script om op te starten bij het inloggen.

Ga naar  > Systeemvoorkeuren > Accounts
Selecteer aan de linker kant de gebruiker waarbij het Script uitgevoerd moet worden.
Selecteer het "Inloggen" tabje.
Klik onderaan op het + knopje om een programma toe te voegen.
Selecteer het programma bestand wat je zojuist aangemaakt hebt (MapNetworkServers.app).
Je zult nu het bestand in het lijstje zien.
Je kunt nu eventueel het verberg vakje uitklikken.
Zelf heb ik een Drobo-FS met ongeveer hetzelfde probleem als dat jij hierboven beschrijft.
Waarbij het lang duurde voordat er een connectie was met de shares.
Dat is met dit scriptje opgelost.

Het delay commando geeft aan hoeveel seconden de computer moet wachten alvorens het script uit te voeren. Voor de iMac heb ik deze op 1 moeten zetten, terwijl mijn MacBook met 0 wegkomt.

delay 0
tell application "Finder"
if not (exists disk "SHARED") then mount volume "smb://GEBRUIKERSNAAM:WACHTWOORD@Drobo-FS/DroboFS/"
if not (exists disk "SHARED") then mount volume "smb://GEBRUIKERSNAAM:WACHTWOORD@Drobo-FS/Timemachine/"
end tell

Verwijderd

Ik moet toch ook een beetje denken aan DNS, staat deze wel goed? Kan je de naam van de NAS bijvoorbeeld makkelijk resolven, gaat dat snel? Het is maar een idee...

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-12 15:53
Zijn de shares die de windows gebruikers benaderen dezelfde als de shares die de Apple gebruikers benaderen? Misschien dat je Macs het niet fijn vinden dat ze die shares zien via zowel samba als afp?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Pagina: 1