Games die overdrijven met effecten zoals bloom en blur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
Ik wil graag een discussie starten over het feit dat tegenwoordig veel games overdrijven met grafische effecten en truukjes. Persoonlijk vind ik een matige toepassing wel plezierig om te zien, maar ze moeten niet te ver gaan. Daardoor kan het beeld erg druk worden en met realisme heeft het weinig te maken.

Ter verduidelijking:
Blur is dat het beeld bewust wazig wordt gemaakt. Bij games wordt dit vaak bij snel bewegende beelden gedaan (motion blur). Hoewel dit bij films een gewoonte is, is het bij spellen nog een relatief nieuw begrip. Door motion blur kun je bij een lagere framerate toch de indruk krijgen dat een spel soepel loopt. Maar omdat het beeld niet scherp is kun je er eventueel misselijk van worden op langere termijn.
Wikipedia: Motion blur

Bloom wordt gebruikt om lichteffecten aan te dikken. Objecten krijgen een soort van glans rondom het licht. Subtiel toegepast kan hiermee het realisme vergroot worden.
Wikipedia: Bloom (shader effect)

Ik vind bijvoorbeeld dat Crysis 1 een gezonde hoeveelheid effecten toevoegt, maar dit spel blinkt voornamelijk uit in view distance / details en dergelijke. Crysis 2 daaraantegen maakt belachelijk veel gebruik van toeters en bellen, maar uiteindelijk is het een beetje een wassen neus (naar mijn mening). Voor Bulletstorm geldt hetzelfde. Het eerste wat ik probeer te doen in deze games is blur e.d. uit te zetten. Helaas lukt dit vaak niet eens.

Ik vermoed dat deze trend voornamelijk wordt beïnvloed door multi-platform ontwikkeling; hierbij wordt er ingeboet op de pc versies. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik vind motion blur altijd irritant. Bij films vind ik het ook zwaar irritant, maar daar hebben ze geen keus met slechts 24fps. Gelukkig kan je blur meestal uitzetten bij de grafische instellingen van een pc game!

Bij crysis 2 dacht ik eerst dat mijn monitor kapot was. Die motion blur is echt stront lelijk! In de opties kan je dit helaas niet aanpassen |:( 8)7 . Volgens deze site zou je motion blur moet kunnen uitzetten met r_motionblur=0. Maar helaas werkt het niet bij mij.

Bloom vind ik niet vervelend, en op zich wel mooi. Zelda Twilight Princess maakt er overdreven veel gebruik van, maar zelfs dat hindert mij niet. Maar als alle spellen het op die manier gaan gebruiken wordt het misschien wel irritant :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Om nog even terug te komen op Crysis 2 en motion blur. Ik heb een werkende link gevonden van het "Crysis 2 Advanced Graphics Options Tool" programmaatje:
http://www.mediafire.com/?bj65ya2w0e84e3b

Met dit programma is het wel gelukt om motion blur uit te zetten. Volgens mij zet dit programma ook simpelweg r_motionblur=0, dus ik snap niet wat het verschil is met het handmatig zetten van deze setting, maar goed, als het maar werk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 16:42
Slogra schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:21:
Om nog even terug te komen op Crysis 2 en motion blur. Ik heb een werkende link gevonden van het "Crysis 2 Advanced Graphics Options Tool" programmaatje:
http://www.mediafire.com/?bj65ya2w0e84e3b

Met dit programma is het wel gelukt om motion blur uit te zetten. Volgens mij zet dit programma ook simpelweg r_motionblur=0, dus ik snap niet wat het verschil is met het handmatig zetten van deze setting, maar goed, als het maar werk :).
Waarschijnlijk omdat je eerst de console unrestricted moest maken (moest bij Crysis 1 iig).

Ik denk dat je dit effect het sterkste ziet bij Unreal Engine 3 games, waar bloom soms ECHT teveel gebruikt wordt, maar gelukkig is het een bewerkelijke engine en is het vaak met en config file uit te zetten, of minder aanwezig te maken. Bij Gears of War bijvoorbeeld, vind ik het dan wel weer een echte toevoeging aan de sfeer, waar het bij Unreal Tournament 3 er alleen maar erg vreemd uitziet. Ik kan even niet het beste voorbeeld vinden, maar hier kan je goed het verschil zien in UT3:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakguides.com/images/UT3_7a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakguides.com/images/UT3_7d.jpg
Deze screenshot laat niet het gehele beeld zien, want vooral in de stedelijke levels wordt het echt overdone, maar je kunt wel zien dat al het detail in de lucht verloren gaat bij "intense" Ook al lijkt het op het eerste gezicht mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het tweede screenshot mooier. Bij het eerste screenshot is het contrast wat laag. En aangezien de meeste LCD monitoren toch al een zeer laag contrast hebben, is wat extra contrast zoals op screenshot 2 geen overbodige luxe.
Maar aan de andere kant gaan er inderdaad wel wat details verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
GTA IV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Veel games van tegenwoordig zien er ook alleen mooi uit maar er is gewoon geen gameplay/story.
Ik speel zelf best oude spellen zoals C&C renegade(online) of Jagged Alliance 2(voor de 200ste keer) maar ik blijf het alsnog leuk vinden. Veel oudere games zoals cd C&C reeks toen het nog van westwood was zijn nog steeds leuk als je ze zou spelen.
Dit heeft ook te maken met het feit dat er een lange tijd tussen de titels zit en niet binnen een jaar tijd weer een nieuwere versie van verschijnt die bijna niets toevoegt.
Ook nog een voorbeeld:
COD1 was super
COD2 deed het ook goed
COD 3 had ik eventjes op de wii gespeeld maar vond ik niks aan door de lompe controls
COD4 was super, een geheel nieuwe game
COD5 was kut, heb ik ook maar een uurtje gespeeld
COD6 was leuk, kleine aanpassingen sinds cod4 maar er zat nog een ruime tijd tussen de releases(bijna 2 jaar)
COD7 heb ik niet eens naar gekeken omdat het echt binnen een jaar uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 08:01

mace

Sapere Aude

Wat heeft dat te maken met het onderwerp van het topic? Houdt het nuttig aub.

[ Voor 78% gewijzigd door psychoclown op 09-05-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kane & Lynch 2 heeft verdomd irritante effecten; YouTube: Kane and Lynch 2: Dog Days - Welcome to Shanghai Trailer.wmv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_De_Beer
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 10:04
com2,1ghz schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:27:
Veel games van tegenwoordig zien er ook alleen mooi uit maar er is gewoon geen gameplay/story.
Ik speel zelf best oude spellen zoals C&C renegade(online) of Jagged Alliance 2(voor de 200ste keer) maar ik blijf het alsnog leuk vinden. Veel oudere games zoals cd C&C reeks toen het nog van westwood was zijn nog steeds leuk als je ze zou spelen.
Dit heeft ook te maken met het feit dat er een lange tijd tussen de titels zit en niet binnen een jaar tijd weer een nieuwere versie van verschijnt die bijna niets toevoegt.
Ook nog een voorbeeld:
COD1 was super
COD2 deed het ook goed
COD 3 had ik eventjes op de wii gespeeld maar vond ik niks aan door de lompe controls
COD4 was super, een geheel nieuwe game
COD5 was kut, heb ik ook maar een uurtje gespeeld
COD6 was leuk, kleine aanpassingen sinds cod4 maar er zat nog een ruime tijd tussen de releases(bijna 2 jaar)
COD7 heb ik niet eens naar gekeken omdat het echt binnen een jaar uit kwam.
Ik hoop dat je weet dat tussen elke COD 1 jaar tijd zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Overdreven licht effecten vind ik opzich wel passen bij games zoals RPG's (of fantasy games, toverspreuken enzo). Hoe meer licht hoe beter ;)

Maar een paar jaar terug Collin Mcrae Dirt (deel 1) demo op PC gehad.
Zag er opzich niet verkeerd uit, maar had meteen iets van, die verlichting is een beetje overdreven.
Je hebt niet het idee dat bijvoorbeeld de zon op het zand schijnt of op objecten, maar dat het zand licht geeft en objecten licht geven. Zelf vond ik dat een beetje overdreven.

Het blur effect kom ik zelf niet zo vaak tegen (speel weinig racegames, eigenlijk alleen GT5 en die heeft dat niet). Maar af en toe een demotje (Motorstorm, en nog een paar van die racers waar ik effe niet op de naam kan komen) maar daar zit het inderdaad best vaak in. Boost > blur blur blur.

Ik speel opzich niet zo heel veel verschillende games, vaak een beetje dezelfde titels (en dan deeltje 2 en 3 of 4 van game x) en net die titels die ik vaak speel hebben daar niet zoveel last van.
Echter het valt wel op dat ze met meer games over-the-top gaan met bepaalde effecten. Soms wat jammer, maar is niet zo dat ik het rampzalig vind (het zijn en blijven games, en net als een bioscoop film zijn bepaalde dingen nogal overdreven...omdat het kan) :P .

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 08-05-2011 22:47 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 15:59

Vae Victus

Awesome God

Mij viel dit laatst op in ArmA II, het blur effect vind ik daar echt groot, het voegt wel realisme toe maar ik vind het een beetje overdreven.

Gelukkig zag ik op het forum dat er daar een mod voor uit was, aangezien dit niet in de instellingen gewijzigd kan worden. Ik hem hem nog niet geprobeerd maar zal dat binnenkort wel gaan doen, nog even kijken of het ook met steam werkt maar ik neem aan van wel.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Denk de laatste echt grote racegames van Codemasters...

Racedriver GRID, Dirt, Dirt 2. Weet alleen niet of die laatste F1 game op dezelfde engine dat ook zo extreem heeft :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Depth of field en god rays kan je wat mij betreft ook wel wel toevoegen aan het lijstje van vervelende effecten.

Hoewel al deze effecten best mooi kunnen zijn wanneer ze op een juiste manier gebruikt worden (dus niet overdreven), worden ze naar mijn idee te vaak gebruikt om slechte/gedateerde onderliggende graphics (textures, models, schaduwen en dergelijke) te verhullen. Zet je dan bloom, motion blur, depth of field en god rays uit, lijkt het net of je naar een spel uit 2004 zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

evEndzhar schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:12:
Depth of field en god rays kan je wat mij betreft ook wel wel toevoegen aan het lijstje van vervelende effecten.

Hoewel al deze effecten best mooi kunnen zijn wanneer ze op een juiste manier gebruikt worden (dus niet overdreven), worden ze naar mijn idee te vaak gebruikt om slechte/gedateerde onderliggende graphics (textures, models, schaduwen en dergelijke) te verhullen. Zet je dan bloom, motion blur, depth of field en god rays uit, lijkt het net of je naar een spel uit 2004 zit te kijken.
Ik vind het op z'n tijd ook wel mooi. Crysis 1 heeft ook motion blur, DoF, en bloom, maar dat is tenminste niet zo overdreven, precies goed, eigenlijk. GTAIV is verschrikkelijk qua DoF (ik heb het no over de PC versie trouwens). Je kan het uitzetten maar aangezien er geen AA is, is het nóg lelijker als het uit staat. Na 10 meter begint het al te blurren bij GTAIV.

Wat ik ook irritant vind zijn die flares bij lichten enzo, zoals in Kane & Lynch 2. Overigens is Kane & Lynch 2 echt de winnaar op het gebied van irritante effecten. Als je schiet en geraakt wordt wordt je beeld blokkerig enz. Dit is zodat het lijkt alsof je naar een amateur youtube video zit te kijken (dat is echt de bedoeling van de makers), maar ik vind het bloedirritant. Ook lens flares (als je in de zon kijkt) kunnen ongelofelijk vervelend zijn. Een klein beetje is oké, maar vaak is het sterk overdreven.

Waar ik me ook aan kapot kan ergeren is film grain zoals in ME2. Gelukkig kan je het uitzetten, maar naar mijn mening lijkt het alleen maar alsof je scherm slechter is met film grain aan.

http://screwattack.com/bl...nnoying-Graphical-Effects
Pagina: 1