SATA 3 schijven op SAS 6GBPS controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Als ik een SATA 3 harde schijf of SSD op een SAS 6GBPS controller aansluit, heb ik dan dezelfde of betere performance als met een SATA 3 controller?

Volgens LSI wel, maar ik vroeg me af of iemand het hier ook getest heeft.

http://www.lsi.com/Distri...i_9260DE-8i_PB_072209.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA 1.0 = SATA 1,5Gbps
SATA 2.0 = SATA 3,0Gbps
SATA 3.0 = SATA 6Gbps

Gebruik dus niet "SATA 3" en "SATA 6Gbps" door elkaar, want in feite is dat dus hetzelfde. Je bedoelt natuurlijk 3Gbps versus 6Gbps. Het is overigens niet zo dat een 3Gbps HDD op een 6Gbps HBA aansluiten sneller is.

Je geeft ook niet aan voor welk doel je de controller wilt gebruiken; onder Windows of onder Linux of onder BSD, welk filesystem wat voor RAID mode, etc.

Zie verder: OCZ Vertex 2 op SATA600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Ik bedoel het aansluiten van een SATA 6Gbps schijf (SSD of HD) op een SAS 6Gbps controller, geen SATA controller, maar SAS, Serial Attached SCSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik een SATA 3 harde schijf of SSD op een SAS 6GBPS controller aansluit
Daaruit haal ik dat je SATA/300 versus SAS/600 bedoelt, niet SATA/600 op een SAS/600 controller.

Maargoed, afgezien van de link snelheid. Een SATA schijf aansluiten op SAS betekent dat je alsnog SATA gebruikt, SATA Tunneling Protocol (STP). SATA encapsulation dus, met alle SATA features. Ik zie geen verschil qua snelheid met het aansluiten op een SATA (AHCI) controller.

SAS heeft 255 queued I/O's (in de praktijk 64 geloof ik) - bij SATA / AHCI is dat 32. Maar zodra je SATA op SAS controller aansluit krijg je dus alsnog max 32 queued I/O's. Het zou dus niet uit mogen maken.

De controller die je linkt is geen SAS controller (HBA) maar een RAID controller met SAS interfaces. De RAID-performance staat in feite los van het SATA of SAS verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Nee, ik bedoel wel degelijk een SATA 3.0 / 6Gbps schijf aansluiten op een 6Gbps SAS controller.

Het zal technisch wel werken, ik ben benieuwd of de performance net zo goed is al het aansluiten van dezelfde schijf op een SATA 3.0 /6Gbps controller of dat de performance beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord is al gegeven toch? Een SAS of SATA 3Gbps schijf aansluiten op een SAS of SATA 6Gbps controller betekent dat de link werkt op 3Gbps.

Zelfs als een USB 1.1 device aansluiten op een USB 2.0 controller, dan werkt de link op 1.1 snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jantje.vlaam schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:41:
Nee, ik bedoel wel degelijk een SATA 3.0 / 6Gbps schijf aansluiten op een 6Gbps SAS controller.

Het zal technisch wel werken, ik ben benieuwd of de performance net zo goed is al het aansluiten van dezelfde schijf op een SATA 3.0 /6Gbps controller of dat de performance beter is.
De beperkende factor is vrijwel nooit de controller, eerder de HDD, dus de performance zal gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 03:15:
Antwoord is al gegeven toch? Een SAS of SATA 3Gbps schijf aansluiten op een SAS of SATA 6Gbps controller betekent dat de link werkt op 3Gbps.

Zelfs als een USB 1.1 device aansluiten op een USB 2.0 controller, dan werkt de link op 1.1 snelheid.
Ja, alleen heb ik het nooit over een SATA II / 2 / 3Gbps schijf gehad maar over een SATA III / 3 / 6Gbps.

De vraag is dus of ik met bijvoorbeeld een Vertex 3 120GB die SATA III / 3 / 6Gbps is en ik deze aansluit op een 6Gbps controller aansluit of is dan betere performance heb dan als ik deze zou aansluiten op een SATA III / 3 / 6Gbps controller. En dan ook 2 stuks in Raid 0.

Een SAS 6Gbps controller zou meer kracht moeten hebben voor hogere performance, nu zoek ik hier iemand (bijvoorbeeld Femme) die dit eventueel in de praktijk getest heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"meer kracht" :O

Je bedoelt dus gewoon een SATA schijf op SAS controller aansluiten. Nee dat is niet sneller. Punt. Daarvoor wordt STP (SATA tunneling protocol) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:49
Volgens mij verlies je wel trim op je SAS controller - wat de performance na een tijd trager maakt als je SSD's zou aansluiten

[ Voor 12% gewijzigd door manzonderdas op 08-05-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

jantje.vlaam schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:08:
[...]
Een SAS 6Gbps controller zou meer kracht moeten hebben voor hogere performance, nu zoek ik hier iemand (bijvoorbeeld Femme) die dit eventueel in de praktijk getest heeft.
Mijn mening hierover...

De enige "kracht" van die SAS controller zit in het feit dat hij een cache heeft en daardoor voor hogere IOPS zorgt bij frequent voorkomende acties, alleen dit gaat voornamelijk bij gewone harddisks op. Omdat de cache de latencies van de drive compenseert.
Bij een SSD zul je het performance verschil minder gaan merken in mijn mening. Omdat de drives al uit hun eigen lage latency en hoge IOPS hebben tov harddisks.
Pagina: 1