Ubuntu Desktop: VNC zonder beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

Ik heb hier een ubuntu desktop computer die ik gebruik als server (desktop versie omdat ik nog niet alles ken van ubuntu).
Alles werkt perfect en nu zou ik graag mijn beeldscherm afkoppelen.
Wanneer ik de computer opstart (zonder beeldscherm), werkt alles (ssh, webserver, fileserver), alleen wil de Remote desktop niet starten.

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb vnc4server geïnstalleerd, en die doet het.
Alleen krijg ik dan een ander probleem.
Als ik de computer opstart, moet ik eerst via ssh verbinding maken en het commando "vnc4server" doorgeven.
Dan zal ubuntu een vnc klaarmaken. Dus ik dacht, ik zet "vnc4server" bij in /etc/rc.local , alleen is het probleem dan dat ubuntu het als root gaat uitvoeren, en het commando moet als administrator (mijn gebruikersnaam) uitgevoerd worden.

Mijn vraag:
Wat moet ik doen zodat als ik ubuntu opstart, dat remote desktop ook wordt klaar gezet, zonder dat er een beeldscherm aangesloten is?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom wil je een grafische omgeving voor een server? Wat voor beheerstaken voer jij in de GUI uit dan? (Puur interesse).

Anyway, wat dacht je hiervan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=365652
via [google=ubuntu rc.local run as user]

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 05-05-2011 21:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je van harte LTSP aanraden. Dit is niet direct een remote beheer oplossing, maar wel een mogelijkheid om over het netwerk een X sessie op te zetten.

Booten gaat via PXE over het netwerk. En vervolgens zijn alle applicaties die op de server geïnstalleerd beschikbaar voor de client.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:21
Voor grappig remote server beheer probeer eens Webmin. Erg leuk pakket. Simpel te installeren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Room42 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:17:
Waarom wil je een grafische omgeving voor een server? Wat voor beheerstaken voer jij in de GUI uit dan? (Puur interesse).

Anyway, wat dacht je hiervan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=365652
via [google=ubuntu rc.local run as user]
Bedankt!
via:
su - administrator -c "vnc4server"
lukt het.
Ik gebruik de grafische omgeving omdat ik nog maar 2 maanden bezig ben met ubuntu, en toen was mijn kennis nog 0, dus moest ik wel desktop pakken. Als ik nu een nieuwe server moet maken, zou ik natuurlijk de server versie nemen.

Nu zit ik alleen nog met een ander probleem.
Als ik nu via VNC in de grafisch de computer wil herstarten, dan begint hij met afsluiten, het bureaublad wordt helemaal leeg gemaakt en blijft dan staan. Dus VNC blijft nog open en ik zie een leeg bureaublad. Als ik dan via ssh "reboot" doe, dan start hij wel opnieuw op.

[ Voor 13% gewijzigd door stefve1 op 05-05-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ten eerste bestaat 'administrator' niet onder linux, die gebruiker heet 'root'.
Ten tweede kun je vncserver gewoon als gebruiker starten.
Succes.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Mijn gebruikersnaam is administrator. Ik heb nu dus geen problemen meer met vnc, enkel het probleem dat ubuntu niet wil afsluiten als ik het via de gui doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 23:06:
Ten eerste bestaat 'administrator' niet onder linux, die gebruiker heet 'root'.
Ten tweede kun je vncserver gewoon als gebruiker starten.
Succes.
Wel ff lezen, he ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit met hetzelfde probleem (ongeveer: desktop met kvm): Als ik computer opstart en de kvm (switch voor toestenbord, muis en scherm) staat niet geslecteerd voor die computer, vindt het systeem geen monitor en start X niet op: dus geen GUI of terminal scherm.
Deel van de oplossing, als je wil dat die GUI opstart zit in Kernel mode-setting (KMS) waar je het boot gedrag kunt veranderen. Het fijne ervan ontgaat me op dit ogenblik.
https://wiki.kubuntu.org/X/KernelModeSetting.
bijkomend probleem grub > grub2
Probleem opgelost?
stefve1 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:08:
Mijn vraag:
Wat moet ik doen zodat als ik ubuntu opstart, dat remote desktop ook wordt klaar gezet, zonder dat er een beeldscherm aangesloten is?
installeer via software beheer: kde-config-grub2
zoek met programma zoekveld naar: Grub2
start dit programma op
in tab [Advanced] bij All Entries (niet 100% zeker of het hier mag) voeg dit bij:
video=VGA-1:e
8)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 17:35 . Reden: KMS: grub2: video=VGA-1:e ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sys Specs

Pagina: 1