Ubuntu opstarten zonder beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

Ik heb hier een ubuntu desktop pc klaargemaakt als server (desktop versie omdat ik nog niet alles kan via terminal). Omdat alles nu goed is ingesteld wil ik de computer opstarten zonder een beeldscherm, maar dat wil niet lukken. Om een of andere reden wil ubuntu niet alles laden. Ik zet mijn computer aan, en ik kan perfect aan mijn samba shares enz, maar een verbinding met bureaublad wil niet lukken. Wanneer ik een beeldscherm aansluit blijf ik ook een zwart scherm krijgen. Wanneer ik volledig reboot met scherm, dan werkt alles perfect!

Heeft er iemand een oplossing voor?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
Hoe neem je je desktop over? VNC? of gebruik je iets als NX-server?
NX heeft bij mij zeker de voorkeur vanwege de supersnelheid.

En is het niet zo dat de standaard 'desktop sharing' optie die je vanuit de gui aan kunt zetten alleen werkt op userlevel? Dus pas als de gebruiker ingelogd is?
Laat je een gebruiker automatisch inloggen bij opstarten?

Als je die monitor aansluit druk je dan wel ff op een toets? Zwart scherm klinkt als powersave. Als de gui niet wil opstarten zou je een terminal login scherm moeten zien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je de server opstarten in Tekst mode? Kan je vermoedelijk hiermee oplossen?
GDM (gnome desktop) stoppen op runlevel 3: edit /etc/init/gdm.conf en pas deze lijn aan:
stop on runlevel [016] naar stop on runlevel [0136]
aanpassen standaard systeem runlevel naar 3: edit /etc/init/rc-sysinit.conf en pas deze lijn aan:
env DEFAULT_RUNLEVEL=2 naar env DEFAULT_RUNLEVEL=3
De server start nu op met runlevel 3 ipv 2 (level voor non X-server mode), na deze wijziging kan je nog altijd X mode opstarten met schakelen naar runlevel 2:
code:
1
sudo init 2

en uitschakelen met schakelen naar runlevel 3:
code:
1
sudo init 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:18

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Even topic kaping aangezien ik dus exact hetzelfde probleem heb.

Sinds upgraden van ubuntu 9 naar 10 kan ik niet meer met vnc connecten naar mijn server als hij gestart is zonder aangekoppelde monitor.

Ik gebruik de standaard remote desktop van Ubuntu (vino-server is dat) die Ubuntu standaard start na het inloggen (auto login staat ook aan). Met ubuntu 9 werkte dat perfect zonder monitor.

Alleen in Ubuntu 10 krijg ik dat dus niet voor elkaar.
Wat heb ik geprobeerd:
- Gegoogled :p
- Met de hand via ssh vino-server op te starten.
Lukt niet met display error
- via ssh x11vnc erop gezet en geprobeerd te starten: XOpenDisplay(":0") failed.
- Nog meer gegoogled..

Nu ben ik er inmiddels achter waarom ik telkens display fouten krijgt. X start blijkbaar niet door als je er geen monitor aan hebt hangen.
In /etc/X11/Xorg.0.log vond ik de volgende fout:
(EE) No devices detected.

Fatal server error:
no screens found
Ik heb deze oplossing om een 'fake' monitor te maken in xorg.conf ook geprobeerd en ik zie in mijn xorf.0.log dat hij inderdaad nu niet meer de onboard ati driver load maar de vesa driver (dus de conf werkt?) maar nog steeds krijg ik de melding in de log: (EE) No devices detected.

Wat kan ik nu nog doen anders dan een monitor naar de server slepen en een keer rebooten met monitor eraan vast?

En waarom is X eigenlijk afhankelijk of je wel of niet een monitor aan je machine hebt :?

**Edit

Ok. ik heb eindelijk een oplossing. Blijkbaar komt het door de KMS geïntroduceerd in Ubuntu 10.
Als ik die uitzet volgens de Ubuntu 10 releasenotes (klik) start X wel fatsoenlijk door bij het booten zonder een aangekoppelde monitor.

Echter werkt dan het automatisch starten van de default ubuntu remote desktop nog niet goed.
Mijn oplossing hiervoor is:
-login via ssh
-installeer x11vnc (als je die nog niet hebt)
-start x11vnc met: x11vnc -rfbport 5901
-login met je vnc viewer eenmalig via poort 5901 en sluit weer na connectie
-de gestarte x11vnc is er dan ook uitgeklapt. Geeft niet je kunt de ssh sessie sluiten.
-login via vnc viewer op normale poort (5900) en je zit weer in de Ubuntu remote desktop sessie zoals gewend.

Hoezo Ubuntu 10 is een verbetering. Dit werkte in Ubuntu 9 allemaal zonder lastig ge-emmer |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Danfoss op 01-04-2011 21:09 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Sys Specs