Openbaar vervoer op 5 mei

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 21:15

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Dit is iets... ik kan het echt niet begrijpen...

Ik stap vanochtend de bus in met mijn studenten ov-chipkaart. 00.0 saldo want mijn kaart is net nieuw (vorige was kapot). Ik stap de bus uit: -2.52... wait.. WHUT!?

Ik check bij een automaat en inderdaad, ik heb betaald voor mijn busreis! Ik ben direct bij een balie na gaan vragen van de NS waar mij werd verteld dat 5 mei een feestdag is en dat ik een kaartje kon kopen met 40% korting want mijn week-ov is niet geldig vandaag.

sorry hoor, maar het is dan wel een "feestdag" maar ik moet gewoon werken vandaag (stage dan wel, maar het is geen officiële vrije dag vandaag). Het personeel van de OV bedrijven werkt ook gewoon op 100% loonbasis en behoeven wettelijk geen bonus omdat het een vrije dag zou zijn (zoals bijvoorbeeld wel met kerst). Daarnaast rijden ze ook vandaag geen weekenddienstregeling, alleen vanwege de vakantie voor scholieren rijden treinen een aangepaste dienstregeling en zelfs die wijkt niet veel af van de normale. De OV-bedrijven hebben geen extra kosten, alles is hetzelfde, maar zij krijgen wel inkomsten omdat het een feestdag zou zijn!?

Misschien ben ik de enige die dit dubieus vind maar dit moet toch niet kunnen!? Als het nou een officiële vrije dag is kan ik het begrijpen, meer kosten, dan moet er wat tegenover staan. Dit riekt mij heel erg naar oplichting, hoeveel zouden ze wel niet extra verdienen aan zo'n dag?

Ik denk nog wel een keer na over hoe ik vrijheid beleef op 5 mei 2011

Wat vinden jullie van deze gang van zaken?

**edit**

ik zie zojuist een opmerking op twitter van ns_online dat het DUO dit bepaalt. Is dit weer zo'n bezuinigingsregel? De NS en andere openbaar vervoerders innen hier namelijk hard op volgensmij...

[ Voor 6% gewijzigd door w4rguy op 05-05-2011 10:11 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:35

Ankh

|true

Dit is al echt zooooo lang zo, 10 jaar geleden al toen ik nog een kaart had. Tsa, voor de overheid wordt vandaag als feestdag beschouwd. De rest van de bedrijven kan vrijgeven, hoeft dus niet.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

Koppensneller

winterrrrrr

Ik kwam er tijdens een controle in de trein ook te laat achter dat mijn weekkaart vandaag niet geldig is. Gelukkig ben ik gematst door de conducteur, maar ik was erg verbaasd dat we gewoon moeten betalen op een niet-feestdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ankh schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:11:
Dit is al echt zooooo lang zo, 10 jaar geleden al toen ik nog een kaart had. Tsa, voor de overheid wordt vandaag als feestdag beschouwd. De rest van de bedrijven kan vrijgeven, hoeft dus niet.
En scholen zijn ook overheid (en dicht), dus op zich is het niet zo'n rare gedachte met een studenten ov-kaart. Dat je stage gewoon doorgaat vandaag ... tja.

Ik dacht trouwens gelezen te hebben ergens dat ze het niet zouden doen (als compensatie voor iets anders weer maar dat is dus niet doorgegaan of voor volgend jaar?)

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 05-05-2011 10:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

KoppenSneller schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:13:
Ik kwam er tijdens een controle in de trein ook te laat achter dat mijn weekkaart vandaag niet geldig is. Gelukkig ben ik gematst door de conducteur, maar ik was erg verbaasd dat we gewoon moeten betalen op een niet-feestdag...
Zoals gezegd het is voor de overheid een feestdag.
Marzman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:15:
[...]

En scholen zijn ook overheid (en dicht), dus op zich is het niet zo'n rare gedachte met een studenten ov-kaart. Dat je stage gewoon doorgaat vandaag ... tja.
Je krijgt ook gewoon vrije dagen met je stage, dus je kan ook deze week vrij nemen :) Maar iedereen wilt zijn stage zo snel mogelijk afmaken :D

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ankh schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:11:
Ik vind het "opmerkelijk" te noemen, en dat is een behoorlijke understatement.

Het is geen officiële vrije dag, mensen moeten gewoon werken. De studentenkaart is ooit ingevoerd zodat studenten konden reizen naar school voor goed onderwijs, maar ook voor stagegelegenheden. Als ik mijn studentenkaart niet had kon ik niet stage lopen waar ik nu zit. Ik moet wel gewoon stage lopen voor school en heb dus geen vrij vandaag, maar het DUO stelt dus van wel. Er zijn meerdere mensen op twitter en andere media die het niet begrijpen.

Laten we anders het suikerfeest ook een feestdag maken in Nederland, maar je hoeft niet vrij te geven. Oh, je moet wel even betalen voor de trein op die dag want tja... feestdag he... Oh wacht, laten we anders 356 feestdagen maken in een jaar waarop je niet hoeft vrij te geven ..

[opmerking]
Ik heb niks tegen de islam en/of het suikerfeest. Ik gebruik het slechts als voorbeeld omdat dit wordt gedragen door de maatschappij in Nederland en het een reëel voorbeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218579

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, je hebt een kaart die niet geldig is op weekend en feestdagen. Dan is het toch een kleine moeite om na te kijken wat als een feestdag is aangemerkt? Het komt meer over als dat je boos bent en nu een schuldige moet vinden, en dat moet een ander zijn.
ik zie zojuist een opmerking op twitter van ns_online dat het DUO dit bepaalt. Is dit weer zo'n bezuinigingsregel? De NS en andere openbaar vervoerders innen hier namelijk hard op volgensmij...
Ja ja, men is een boze organisatie en wil veel studenten pakken... Kom op zeg. Lullig, maar kijk eerst naar wat je zelf had kunnen doen om dit te voorkomen. Juist de eigen aanname dat het geen feestdag is (of beter gezegd: er niet over nadenken) is waar het begint :) .

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 05-05-2011 10:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
Marzman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:15:
Ik dacht trouwens gelezen te hebben ergens dat ze het niet zouden doen (als compensatie voor iets anders weer maar dat is dus niet doorgegaan of voor volgend jaar?)
Op Goede Vrijdag zijn de studenten gematst, zowel voor week als weekend-ov was het vrij reizen. Er is dit jaar en uitzondering gemaakt, dacht niet dat het blijvend is.

Op de NS-site stond overigens Bevrijdingsdag niet tussen de feestdagen en gisteravond is dat ineens veranderd.

Kortom: De feestdagen voor ambtenaren zijn dus gewoon bepalend. Dat de rest van Nederland nou gewoon nog rustig door draait, inclusief stagebedrijven, telt daar gewoon niet bij mee. :z Voor het grootste deel van de bedrijven is Bevrijdingsdag slechts 1x in de 5 jaar een vrije dag. (vorig jaar voor het laatst) Dat is de oorzaak van de verwarring die er nu is en op Goede Vrijdag voorheen ook was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:33:
Tja, je hebt een kaart die niet geldig is op weekend en feestdagen. Dan is het toch een kleine moeite om na te kijken wat als een feestdag is aangemerkt? Het komt meer over als dat je boos bent en nu een schuldige moet vinden, en dat moet een ander zijn.
Daar gaat de discussie over. 5 mei is geen officiele feestdag. PUNT!

Waarom zijn er dan bepaalde partijen die die dag wel als feestdag zien (omdat er dus niet gereisd kan worden met de kaart), maar tergelijke het niet als feestdag zien (normale dienstregeling)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:33:
Het gaat mij er meer om dat ik die regeling gewoon heel erg raar vind, en daar word ik boos van ja. Daarnaast vraag ik hoe de rest van tweakers.net hier over denkt. Als je een draagvlak creëert heeft het nut om bijvoorbeeld de overheid hierop aan te spreken dat dit gewoon raar is.

Als dit duidelijk gecommuniceerd werd is het ook een stuk verdragelijker, dan had ik met mijn baas nog kunnen overleggen. Het feit dat het ergens op een website ver weg zit gestopt maakt het niet erg goed, zij weten ook wel dat niet iedereen daar dagelijks kijkt. Op de oude studentenkaarten stond achterop de voorwaarden vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Keiichi schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:35:
Daar gaat de discussie over. 5 mei is geen officiele feestdag. PUNT!
Het wordt door de organisatie die de kaart uitgeeft wel als feestdag gezien. Het staat notabene duidelijk op hun website:
Feestdagen
Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
En een tip: PUNT! achter je zin zetten maakt de argumentatie eerder zwakker dan sterker.
Waarom zijn er dan bepaalde partijen die die dag wel als feestdag zien (omdat er dus niet gereisd kan worden met de kaart), maar tergelijke het niet als feestdag zien (normale dienstregeling)
Dat kan verwarrend zijn, maar opnieuw: makkelijk te checken op de website en in de informatie die je zal krijgen bij de kaart. Assumption is the mother of all f*ckups.
w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:39:
Het gaat mij er meer om dat ik die regeling gewoon heel erg raar vind, en daar word ik boos van ja. Daarnaast vraag ik hoe de rest van tweakers.net hier over denkt. Als je een draagvlak creëert heeft het nut om bijvoorbeeld de overheid hierop aan te spreken dat dit gewoon raar is.
Dan moet je er geen teksten bij plaatsen die suggereren dat je gepakt wordt en dat men zoveel mogelijk studenten wil laten dokken. Zeg dan ruiterlijk: OK, mijn fout en sh*t happens, maar het is vreemd, omdat...
Als dit duidelijk gecommuniceerd werd is het ook een stuk verdragelijker, dan had ik met mijn baas nog kunnen overleggen. Het feit dat het ergens op een website ver weg zit gestopt maakt het niet erg goed, zij weten ook wel dat niet iedereen daar dagelijks kijkt. Op de oude studentenkaarten stond achterop de voorwaarden vermeld.
Als 5 mei een van de vijf jaren een feestdag is, weet jij uit je hoofd welke? Je weet dat het een speciale dag is, dan is het een kleine moeite om te controleren. Ik had de informatie in een paar seconden via Google, dus niet "weggestopt".

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 05-05-2011 10:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tsja, dit probleem heeft iedere student die nieuw is met het systeem wel één keer gehad. Maar ik snap niet helemaal waarom je er ene probleem van maakt. Er staat op de website dat er op feest dagen een normaal terif geld, dit wordt vermeld in de brief die je thuis krijgt.

Hell, vroegah stond het ook op de kaart die je kreeg (ipv OV chip that is). Feit blijft dat dit een offciele feestdag is vanuit de regering en dat je op feestdagen gewoon moet betalen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar staat het er niet gewoon op wat de feestdagen zijn? Vroeger was dat wel zo, namelijk.
Anders herhaal ik iets wat de poster voor mij ook zegt 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 05-05-2011 10:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

anandus schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:44:
Maar staat het er niet gewoon op wat de feestdagen zijn? Vroeger was dat wel zo, namelijk.
Met zo een OV chipkaart past die informatie er niet meer op afaik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:21
Tussen de lijst met feestdagen zie ik Goede Vrijdag niet meer staan, dat was vroeger ook een feestdag voor je OV-kaart. Heb ik een keer hard de trein voor uit moeten rennen omdat ik vergeten was een kaartje te kopen. Wat mij betreft houden ze de dagen aan die als officiële landelijke feestdag zijn aangemerkt, want dit is erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:41:
[...]

Het wordt door de organisatie die de kaart uitgeeft wel als feestdag gezien. Het staat notabene duidelijk op hun website:

[...]

En een tip: PUNT! achter je zin zetten maakt de argumentatie eerder zwakker dan sterker.

[...]

Dat kan verwarrend zijn, maar opnieuw: makkelijk te checken op de website en in de informatie die je zal krijgen bij de kaart. Assumption is the mother of all f*ckups.
Of het nou duidelijk is wil ik wel een discussie met je aan gaan, dat is het namelijk niet :). Je moet er zelf achterna gaan, zoals je zelf al zegt.

Oftewel, als je dit wilt afvangen moet je gaan controleren op de volgende dagen of je wel/niet mag reisen:
Suikerfeest (ook veel mensen vrij)
drie-koningen (is ook een feestdag)
allerheiligen (christelijke feestdag)
sacramentsdag

Wat het DUO ook kan doen is een e-mail naar alle studenten sturen met daarin informatie over 5 mei. Zij sturen ook naar veel studenten per e-mail een bevestiging dat de studie-financiëring wordt uitgekeerd. Dat kunnen zij hier ook voor gebruiken. En dan gewoon in de voorwaarden zetten dat je het goedkeurt mails te ontvangen van DUO omdat het anders weer als spam wordt bestempeld.
Notna schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:43:
Tsja, dit probleem heeft iedere student die nieuw is met het systeem wel één keer gehad. Maar ik snap niet helemaal waarom je er ene probleem van maakt. Er staat op de website dat er op feest dagen een normaal terif geld, dit wordt vermeld in de brief die je thuis krijgt.
Je krijgt geen brief thuis :), alleen als je de ov-chipkaart krijgt (2 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:41:
[...]

Als 5 mei een van de vijf jaren een feestdag is, weet jij uit je hoofd welke? Je weet dat het een speciale dag is, dan is het een kleine moeite om te controleren. Ik had de informatie in een paar seconden via Google, dus niet "weggestopt".
Heel toevallig weet ik dat. In de jaren dat het laatste cijfer een 0 of een 5 is. Eerst volgende zal dus 2015 zijn. Al was op mijn werk in 2010 dus geen vrij (in 2005 viel 5 mei op hemelvaartsdag, wat al sowieso een vrije dag is). Bedrijven vullen dat blijkbaar zelf in.

Hoewel 5 mei dus 1x in de 5 jaar een nationale feestdag is, betekend dat blijkbaar niet dat men ook vrij is. Dat in tegenstelling tot de andere nationale feestdagen.

Maar in dit geval vind ik het zeer appart dat bedrijven als het OV blijkbaar zelf invulling mogen geven wat een feestdag is.

Als de OV bedrijven morgen verkondigen dat 4 oktober (dierendag) een nationale feestdag is, heb je dat schijnbaar maar te slikken als OV gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:47:
Of het nou duidelijk is wil ik wel een discussie met je aan gaan, dat is het namelijk niet :). Je moet er zelf achterna gaan, zoals je zelf al zegt.
Moet alles op een presenteerblaadje worden geserveerd? Er is ook nog zoiets als een verplichting jezelf te informeren als je een product gebruikt, om te voorkomen dat er wordt gezegd "men heeft niet gewaarschuwd dat je geen hondje mag drogen in de magnetron".
Oftewel, als je dit wilt afvangen moet je gaan controleren op de volgende dagen of je wel/niet mag reisen:
Suikerfeest (ook veel mensen vrij)
drie-koningen (is ook een feestdag)
allerheiligen (christelijke feestdag)
sacramentsdag
Het opvoeren van vage feestdagen die zeker niet algemeen zijn, gaat je niet helpen. En zelfs daar geldt: kijk het na, maak geen aannames.
Wat het DUO ook kan doen is een e-mail naar alle studenten sturen met daarin informatie over 5 mei. Zij sturen ook naar veel studenten per e-mail een bevestiging dat de studie-financiëring wordt uitgekeerd. Dat kunnen zij hier ook voor gebruiken. En dan gewoon in de voorwaarden zetten dat je het goedkeurt mails te ontvangen van DUO omdat het anders weer als spam wordt bestempeld.
Waarom moet het DUO jou gaan waarschuwen voor iets wat je zelf als gebruiker moet opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Maranello schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:35:
Op Goede Vrijdag zijn de studenten gematst, zowel voor week als weekend-ov was het vrij reizen. Er is dit jaar en uitzondering gemaakt, dacht niet dat het blijvend is.
Volgens mij is dat al zo lang ik studeer het geval geweest, heb het in ieder geval al vaker gehoord over goede vrijdag.
Maranello schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:35:
Op de NS-site stond overigens Bevrijdingsdag niet tussen de feestdagen en gisteravond is dat ineens veranderd.
En daar gaat het dus fout, als de vervoersbedrijven er al niet in slagen om hun info allemaal op tijd op elkaar afstemmen, hoe moeten gebruikers het dan nog snappen? Als je gisteren bij de NS ipv DUO site had gecheckt had je dus met de verkeerde info gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:52:
[...]
Waarom moet het DUO jou gaan waarschuwen voor iets wat je zelf als gebruiker moet opzoeken?
Waarom niet? Als je door een vrije simpele mailing iedereen er op attent maakt dat je op 5 mei niet kunt reizen met je week OV en daardoor een hoop scheve gezichten voorkomt, waarom dan ook niet?

En ja, ik weet dat het DUO daar eigenlijk niet om geeft en een kleine moeite al te veel zal vinden.

(Ik zeg niet niet dat het DUO het MOET doen)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:52:
[...]

Moet alles op een presenteerblaadje worden geserveerd? Er is ook nog zoiets als een verplichting jezelf te informeren als je een product gebruikt, om te voorkomen dat er wordt gezegd "men heeft niet gewaarschuwd dat je geen hondje mag drogen in de magnetron".

[...]

Het opvoeren van vage feestdagen die zeker niet algemeen zijn, gaat je niet helpen. En zelfs daar geldt: kijk het na, maak geen aannames.

[...]

Alles op een presenteerblaadje:
Een hond niet in de magnetron stoppen is iets van algemene bekendheid. Zelfs in het Nederlandse juridische stelsel behoeft iets van algemene bekendheid geen bewijs :). Laat het algemeen bekend zijn dat niet iedereen vrij is vandaag...

Waarom het DUO mij moet waarschuwen:
Waarom moet de overheid jou bekend maken met een brief dat je belastingaangifte moet doen, of waarom moet de bank jou een brief sturen dat je meer rente kunt krijgen met een ander type spaarrekening? Dat noemen ze nou service, of lever jij soms netwerken op zonder onderhoud ?

**edit**
overigens denk ik ook niet dat de NS vrolijk wordt van dit soort acties van het DUO. De ene conducteur heeft vermeld dat het wel gratis zou zijn, de ander niet, etc. etc... Op ns.nl stond overigens dat voor de NS het geen feestdag zou zijn vandaag maar dat was spontaan aangepast op last notice.

[ Voor 11% gewijzigd door w4rguy op 05-05-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Amras schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:46:
Tussen de lijst met feestdagen zie ik Goede Vrijdag niet meer staan, dat was vroeger ook een feestdag voor je OV-kaart. Heb ik een keer hard de trein voor uit moeten rennen omdat ik vergeten was een kaartje te kopen. Wat mij betreft houden ze de dagen aan die als officiële landelijke feestdag zijn aangemerkt, want dit is erg verwarrend.
Uit de oude doos hier een soortgelijk (rant-)topic van mezelf over Goede Vrijdag en de OV-kaart:
Waarom is het een nationale feestdag? Mag dat?
Ironisch genoeg stel ik daar trouwens dat alleen 5 mei en koninginnedag feestdagen zijn. Is het antwoord op dit topic ook gegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Keiichi schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:54:
Waarom niet? Als je door een vrije simpele mailing iedereen er op attent maakt dat je op 5 mei niet kunt reizen met je week OV en daardoor een hoop scheve gezichten voorkomt, waarom dan ook niet?
Het zou onder service vallen, maar dat maakt de klacht niet terecht. En daar gaat het om.
En ja, ik weet dat het DUO daar eigenlijk niet om geeft en een kleine moeite al te veel zal vinden.
Ja, het boze DUO is lui, maar de gebruikers niet? Kom op, zeg,
Dipsausje schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:53:
En daar gaat het dus fout, als de vervoersbedrijven er al niet in slagen om hun info allemaal op tijd op elkaar afstemmen, hoe moeten gebruikers het dan nog snappen? Als je gisteren bij de NS ipv DUO site had gecheckt had je dus met de verkeerde info gezeten.
Dat is inderdaad een goed punt, maar die gebruikers hebben dan tenminste de moeite genomen. Alhoewel ik zelf eerst bij de uitgevende instantie zou gaan kijken, dan sta je een stuk sterker bij een klacht.
RaZ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:51:
Maar in dit geval vind ik het zeer appart dat bedrijven als het OV blijkbaar zelf invulling mogen geven wat een feestdag is.

Als de OV bedrijven morgen verkondigen dat 4 oktober (dierendag) een nationale feestdag is, heb je dat schijnbaar maar te slikken als OV gebruiker.
Yep. Alhoewel de NS nog wel onder een stukje staatscontrole valt en waarschijnlijk niet zomaar dergelijke ingrijpende beslissingen kan nemen :)
w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:55:
Alles op een presenteerblaadje:
Een hond niet in de magnetron stoppen is iets van algemene bekendheid. Zelfs in het Nederlandse juridische stelsel behoeft iets van algemene bekendheid geen bewijs :). Laat het algemeen bekend zijn dat niet iedereen vrij is vandaag...
Ja, een overduidelijk chargerend voorbeeld letterlijk nemen, dat helpt, en zo niet ingaan op de argumentatie. Je hebt een product waarvan je weet dat het geen onbeperkte geldigheid heeft, maar toch vind je dat je zelf geen enkele informatieverplichting hebt.

Is het echt zo moeilijk toe te geven dat je zelf een fout hebt gemaakt?
Waarom moet de overheid jou bekend maken met een brief dat je belastingaangifte moet doen, of waarom moet de bank jou een brief sturen dat je meer rente kunt krijgen met een ander type spaarrekening? Dat noemen ze nou service, of lever jij soms netwerken op zonder onderhoud ?
Dat moet dus niet. Service is een extra, geen recht.
**edit**
overigens denk ik ook niet dat de NS vrolijk wordt van dit soort acties van het DUO. De ene conducteur heeft vermeld dat het wel gratis zou zijn, de ander niet, etc. etc... Op ns.nl stond overigens dat voor de NS het geen feestdag zou zijn vandaag maar dat was spontaan aangepast op last notice.
Dat is wat anders, en daar kun je over klagen. Maar houd dan wel rekening met een stukje eigen verantwoordelijkheid, en dat mis ik compleet in je tekst.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 05-05-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Daarom moet ik dus ook gewoon betalen voor mijn benzine vandaag! Ik vroeg me al af....
Waarom het DUO mij moet waarschuwen:
Als onderhoud niet is afgesproken bij de oplevering kan je dit inderdaad doen.

Belastingdienst stuurt standaard geen brieven, alleen als je "in het systeem" zit krijg je brieven dat je aangifte moet doen. Dat is geen service maar een verplichting.

En DUO moet als service maar ieder weekend een herinnering sturen dat je OV niet geldig is de zaterdag en zondag?

Kom op man, je hebt je niet op de hoogte gesteld van de algemene voorwaarden waaronder je een bepaalde dienst mag afnemen. Fout ligt bij jou en niet bij de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
littlejoannes schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:02:
Daarom moet ik dus ook gewoon betalen voor mijn benzine vandaag! Ik vroeg me al af....

[...]

Als onderhoud niet is afgesproken bij de oplevering kan je dit inderdaad doen.

Belastingdienst stuurt standaard geen brieven, alleen als je "in het systeem" zit krijg je brieven dat je aangifte moet doen. Dat is geen service maar een verplichting.

En DUO moet als service maar ieder weekend een herinnering sturen dat je OV niet geldig is de zaterdag en zondag?

Kom op man, je hebt je niet op de hoogte gesteld van de algemene voorwaarden waaronder je een bepaalde dienst mag afnemen. Fout ligt bij jou en niet bij de rest van de wereld.
Tja.. die eerste opmerking.. Weetje, dan ga ik spijbelen, en ook gebruik maken van mijn OV... oh wacht, dan krijg ik een boete en moet ik alsnog betalen voor het gebruik van mijn OV, dat gaat dus niet op. Ik werk (lees: studeer) voor het gebruik van mijn ov-chipkaart. als ik had gaan werken had ik meer verdiend dan met mijn studie financiering.

Het DUO had aan kunnen zien komen dat het vandaag fout zou gaan omdat het een erg rare dag is vandaag. Wel feestdag, officieel geen vrij. Het weekend heb je er iets meer dan 50 van in het jaar. Een dag als deze maar 1 keer per jaar (gelukkig). Die vergelijking vind ik dus ook niet op gaan.

Als jij een beheerder bent van een netwerk. En je gaat onderhoud plegen wat je 1 keer per jaar doet, stuur je toch ook een mailtje naar de klant van joh, die en die dag ga ik het doen, dus dan kun je niet werken.

Als je die mail namelijk niet stuurt en je voert wel je jaarlijkse onderhoud uit durf ik te wedden dat jij een boze klant aan de telefoon hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tja, ambtenaren zijn altijd vrij op 5 mei. En aangezien ambtenaren de regels opstellen en je van die mensen ook niet kunt verwachten, dat ze zich beseffen dat de rest van 't land gewoon wel werkt.... :)

Sterker nog: bij ons is het gemeentehuis ook op 6 mei nog even gesloten vanwege collectief verlof. Daar gaan ook weer een hoop wel-werkende burgers hun neus aan stoten: gemeentehuis 2 dagen onbereikbaar terwijl de normale mensen gewoon moeten werken. Heb al van 2 mensen gehoord, dat de aanvraag van hun rijbewijs een week langer duurt dan normaal, vanwege 2 vrije dagen. Mooi lullig als je rijbewijs op 3 of 4 mei verloopt en je netjes half april een nieuwe hebt aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:18:
[...]

Ik vind het "opmerkelijk" te noemen, en dat is een behoorlijke understatement.

Het is geen officiële vrije dag, mensen moeten gewoon werken. De studentenkaart is ooit ingevoerd zodat studenten konden reizen naar school voor goed onderwijs, maar ook voor stagegelegenheden. Als ik mijn studentenkaart niet had kon ik niet stage lopen waar ik nu zit. Ik moet wel gewoon stage lopen voor school en heb dus geen vrij vandaag, maar het DUO stelt dus van wel. Er zijn meerdere mensen op twitter en andere media die het niet begrijpen.

Laten we anders het suikerfeest ook een feestdag maken in Nederland, maar je hoeft niet vrij te geven. Oh, je moet wel even betalen voor de trein op die dag want tja... feestdag he... Oh wacht, laten we anders 356 feestdagen maken in een jaar waarop je niet hoeft vrij te geven ..

[opmerking]
Ik heb niks tegen de islam en/of het suikerfeest. Ik gebruik het slechts als voorbeeld omdat dit wordt gedragen door de maatschappij in Nederland en het een reëel voorbeeld is.
Even een quote van een overheidswebsite:
Sinds 1990 is 5 Mei, Bevrijdingsdag, een officiële nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag.
Bij wet dus bepaald dat het een nationale feestdag is, maar geen verplichte vrije dag! En voor de rest even bij een collega nagevraagd over zijn OV-chipkaart. Maar bij je kaart heb je een brief / folder gehad met alle dagen dat je niet met je kaart mag reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ankh schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:18:
Maar bij je kaart heb je een brief / folder gehad met alle dagen dat je niet met je kaart mag reizen.
As stated before:
Dat was 2 jaar geleden :). Of moet ik soms ook de folder bewaren van de rabobank die ik krijg bij mijn bankrekening. binnen die 2 jaar wijzigt er zoveel, dat is echt niet interessant. Als er in de folder zou staan in welke regionen de ov-chipkaart gebruikt kon worden was die na een half jaar al outdated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:29

Fiber

Beaches are for storming.

Maar kun je vandaag met je weekend-ov studentenkaart dan wel vrij reizen...?

Het lullige van 5 mei vind ik altijd dat het eens in de 5 jaar wel een vrije dag is, maar dat die dag dan bijna altijd in het weekend valt of op hemelvaartsdag of zo en dan heb je er nog niets aan.

Oplossing:
Voortaan allemaal pvda stemmen: http://www.nu.nl/politiek...dvies-ser-vrij-5-mei.html :N

Hoe kom je trouwens in de bus met een kaart met 0,0 saldo? Volgens mij moet er minimaal 4 Euro op staan anders kom je sowieso niet binnen. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:31:
Maar kun je vandaag met je weekend-ov studentenkaart dan wel vrij reizen...?

Het lullige van 5 mei vind ik altijd dat het eens in de 5 jaar wel een vrije dag is, maar dat die dag dan bijna altijd in het weekend valt of op hemelvaartsdag of zo en dan heb je er nog niets aan.

Oplossing:
Voortaan allemaal pvda stemmen: http://www.nu.nl/politiek...dvies-ser-vrij-5-mei.html :N

Hoe kom je trouwens in de bus met een kaart met 0,0 saldo? Volgens mij moet er minimaal 4 Euro op staan anders kom je sowieso niet binnen. O-)
De tarieven voor het weekend gelden dus inderdaad, met weekend-ov kun je wel vrij reizen.

Hij checkte mij gewoon in met 0.00. Ik weet zeker dat het 0.00 is want ik checkte het gisteren nog omdat het saldo van mijn vorige kaart niet is over gezet, die was defect. Nou ging dat maar om 4 euro ofzo dus die mogen ze houden. Ik heb al 191 euro gedeclareerd omdat ik kaartjes moest kopen voor utrecht - almere en buskaartjes.

Toen ik uitcheckte zag ik dat er geld af ging. Dan komt je saldo gewoon negatief en dan kom je er inderdaad niet meer in. Ik checkte overigens eerst bij de bus in. Mijn reistraject iedere dag is als volgt:

heenreis:
Bus naar utrecht
Trein naar almere muziekwijk
Stadsbus naar stadsdeel (gevolgd door looptraject naar kantoorpand)

terugreis:
Bus naar naarden-bussum (eerst looptraject)
Trein naar utrecht
bus naar mijn dorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:29
w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:09:
Dit is iets... ik kan het echt niet begrijpen...
[..]
studenten ov-chipkaart
[..]
vanwege de vakantie voor scholieren
Bingo :) Nu, wat was je vraag?

Vandaag is geen lesdag -> geen studenten-OV...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:31:
Er wordt in de bus afaik 4 euro 'borg' afgeboekt (en bij uitchecken het restant weer bijgeboekt) én je kan 4 euro 'rood' staan op je kaart.
Dus met 0,0 euro moet dat dan net kunnen voor de bus.
(Bovenstaande weet ik niet zeker, dus pin me er niet op vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:09:
Ik denk nog wel een keer na over hoe ik vrijheid beleef op 5 mei 2011
Dus omdat jij moet betalen voor de bus, ga jij anders nadenken over je vrijheid?

Seriously? Denk voortaan nog een keer na voordat je zoiets zegt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hooglander1 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:45:
[...]

Dus omdat jij moet betalen voor de bus, ga jij anders nadenken over je vrijheid?

+1, beetje infantiele opmerking :')

Ik snap echt niet dat mensen hier een punt van maken. Het is een feest dag die niet impliciet meteen betekend dat je vrij hebt. Dus dat geneuzel over 'eens in de 5 jaar vrij' snap ik niet helemaal want het heeft compleet geen toegevoegde waarde voor deze discussie.

Als je een studenten OV chip hebt, ga je naar school. en op 5 mei heb je geen school dus is je kaart niet geldig.

Hoe moeilijk kan het zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Daarnaast zijn er ook stages die doorlopen in de zomervakantie en zijn er herkansingen in juli/augustus wanneer je niet gratis kan reizen.

Je krijgt zo'n kaart gratis met bepaalde voorwaarden, dat je zelf niet de moeite hebt genomen om het uit te zoeken kan je moeilijk de vervoersbedrijven kwalijk nemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:45:
[...]

Aangezien je mij daar persoonlijk op aanvalt en niet in het topic blijft zal ik je dan ook een off-topic en persoonlijk antwoord terug geven.

Ik heb er namelijk wel degelijk over nagedacht en zal mij niet zomaar uitlaten betreffende dit onderwerp omdat ik diep en diep respect heb voor de mensen die het voor mij mogelijk hebben gemaakt om te kunnen leven op de manier hoe wij dit doen, we kunnen vrij keuzes maken in hoe wij leven.

De reden dat ik mijn vrijheid nu anders beleef is omdat ik door de overheid nu word beperkt in hoe ik leef op de dag dat wij vrijheid moeten vieren. Elke dag kan ik vrij reizen, dat verdien ik doordat ik studeer om later ook de overheid geld op te leveren door te werken. Als ik meer verdien, verdienen zij ook meer. Dat is een recht wat ik mijzelf verdien, ik doe er wat voor. Dat recht wordt mij echter ontnomen terwijl ik nog steeds hetzelfde presteer, ik werk vandaag gewoon. Zoals ik eerder in dit topic heb gezegd, maak het dan een verplichte vrije dag voor iedereen. Of alles, of niets. Niet 50/50 wel feestdag maar geen standaard vrije dag.
Hooglander1 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:50:
Je krijgt zo'n kaart gratis met bepaalde voorwaarden, dat je zelf niet de moeite hebt genomen om het uit te zoeken kan je moeilijk de vervoersbedrijven kwalijk nemen.
Je krijgt hem niet gratis. Dan had ik wel gespijbeld en gratis alle kanten van het land op gegaan. Je moet er wel wat voor doen, als je niet slaagt binnen bepaalde termijn kan je hem ook gewoon volledig terug betalen. Het wordt pas een gift als je binnen een aantal jaar slaagt, en aan het einde van het liedje verdient de overheid er nog steeds aan omdat je na een studie meer verdient en zij dus meer loonbelasting krijgen. je koopkracht wordt meer dus verdienen zij ook meer aan je via de BTW.

[ Voor 22% gewijzigd door w4rguy op 05-05-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Free beer <> free speech... Je hebt nog steeds je free speech, en _dat_ is waar die vrijheid over gaat. 'De overheid' verhinderd je helemaal niet om vandaag te reizen, er staat niemand bij de ingang van de trein om je tegen te houden :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:03:
[...]
er staat niemand bij de ingang van de trein om je tegen te houden :)
Nee, die man loopt in de trein om mij een boete te geven als ik geen kaartje heb gekocht, die ik normaal gesproken niet hoef te kopen omdat ik werk (wederom, lees: studeer) voor mijn studentenkaart, dus ook vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:09:
[...]

Nee, die man loopt in de trein om mij een boete te geven als ik geen kaartje heb gekocht, die ik normaal gesproken niet hoef te kopen omdat ik werk (wederom, lees: studeer) voor mijn studentenkaart, dus ook vandaag.
Nee, je werkt helemaal niet voor je OV kaart. die krijg je. Gratisch en voor niets, zolang je maar aan de voorwaarden voldoet. Daarom wordt het omgezet in een gift als jij je studie voltooid( of een studie) binnen 10 jaar).

Ik snap niet helemaal dat jij de illusie hebt dat je werkt/studeert voor je kaart. Het is een gift van de overheid, niets meer, niets minder.
w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:52:
[...]

[...]

Je krijgt hem niet gratis. Dan had ik wel gespijbeld en gratis alle kanten van het land op gegaan. Je moet er wel wat voor doen, als je niet slaagt binnen bepaalde termijn kan je hem ook gewoon volledig terug betalen. Het wordt pas een gift als je binnen een aantal jaar slaagt, en aan het einde van het liedje verdient de overheid er nog steeds aan omdat je na een studie meer verdient en zij dus meer loonbelasting krijgen. je koopkracht wordt meer dus verdienen zij ook meer aan je via de BTW.
Dat slaat natuurlijk nergens op en dat weet je zelf ook best wel. Als jij een studie aangaat, krijg je 4 jaar lang je OV. Niemand zegt je dat je dan daadwerkelijk ook je studie moet halen; je moet alleen maar op de studie zien te blijven (zelfs dat hoeft niet echt) en zorgen dat je binnen 10 jaar een opleiding afrond om het als gift te krijgen. Dat zijn de voorwaarden voor het gratis krijgen van je OV kaart. Net als dat er dus vooraarden aan het gebruik van said kaart zitten

[ Voor 83% gewijzigd door Notna op 05-05-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Word 5 Mei niet eens per 5 jaar als feestdag aangemerkt. en dus in 2011 nog niet maar wel in 2010 en 2015 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Fred raket schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:16:
Word 5 Mei niet eens per 5 jaar als feestdag aangemerkt. en dus in 2011 nog niet maar wel in 2010 en 2015 ?
Voor iedereen ja, ambtenaren zijn elk jaar op 5 mei vrij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, dat werken ga je straks na je studie doen, om mee te betalen aan de gratis OV-kaart voor toekomstige generaties. Maar dat gaat voorbij aan het feit dat je gewoon had kunnen weten dat je op feestdagen niet met je weekkaart kunt reizen. Zo was het inderdaad vroeger ook al: toen printten ze die uitzonderingen op de weekkaart en weekendkaart. Ik neem aan dat er nu ook wel ergens (op de website blijkbaar) wordt vermeld wanneer de uitzonderingen gelden.
Hahn schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:16:
[...]

Voor iedereen ja, ambtenaren zijn elk jaar op 5 mei vrij.
Nee, eens in de vijf jaar _kan_ je baas je vrij geven op 5 mei, maar als in de CAO staat dat je moet werken (mijn baas volgt de CAO Metalektro en daar heb je geen vrij), moet je werken.
Notna schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:17:
[...]

Website, een folder en in een brief die je krijgt bij het uitreiken van de kaart :)
Duidelijk :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 05-05-2011 12:18 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Grrrrrene schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:16:
Inderdaad, dat werken ga je straks na je studie doen, om mee te betalen aan de gratis OV-kaart voor toekomstige generaties. Maar dat gaat voorbij aan het feit dat je gewoon had kunnen weten dat je op feestdagen niet met je weekkaart kunt reizen. Zo was het inderdaad vroeger ook al: toen printten ze die uitzonderingen op de weekkaart en weekendkaart. Ik neem aan dat er nu ook wel ergens (op de website blijkbaar) wordt vermeld wanneer de uitzonderingen gelden.
Website, een folder en in een brief die je krijgt bij het uitreiken van de kaart :)
Fred raket schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:16:
Zoals al eerde rin het opic vermeld; het is elk jaar een feestdag en iig voor iedereen elke 5 jaar vrij (als je werkgever daar in mee gaat that is) waarbij er voor o.a ambtenaren uitzonderingen zijn; die zijn elk jaar vrij

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 05-05-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:09:
Nee, die man loopt in de trein om mij een boete te geven als ik geen kaartje heb gekochtgeldig reisproduct heb
There, FTFY :)

Aan je studenten-OV zitten voorwaarden. Eén daarvan is dat het omgezet wordt in een gift als je niet te lang over je studie doet, een andere is dat deze maar op een beperkt aantal dagen geldig is. Beide voorwaarden zijn al lang en breed bekend, lang voordat je je OV ophaalde op het postkantoor...

http://ismijnovgeldig.nl/

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Volgens mij was het zo dat goede vrijdag ook als feestdag werd beschouwd en je dus niet vrij kon reizen met studenten OV kaart. Ik was opweg naar m'n stage en tijdens controle in de trein werd ik erop geattendeerd dat ik een kaartje moest gaan kopen. (was nog in de tijd zonder ov chipkaart)

De algemene feestdagen zoals kerst e.d. weet je dat je niet vrij kan reizen, maar een dag als bevrijdingsdag is maar eens in de 5 jaar een officiele feestdag (dat iedereen vrij is) en daarom denk sta je er niet zo bij stil dat je een kaartje moet kopen op de dag dat je dus niet vrij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dj-sannieboy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:22:
Volgens mij was het zo dat goede vrijdag ook als feestdag werd beschouwd en je dus niet vrij kon reizen met studenten OV kaart. Ik was opweg naar m'n stage en tijdens controle in de trein werd ik erop geattendeerd dat ik een kaartje moest gaan kopen. (was nog in de tijd zonder ov chipkaart)

De algemene feestdagen zoals kerst e.d. weet je dat je niet vrij kan reizen, maar een dag als bevrijdingsdag is maar eens in de 5 jaar een officiele feestdag (dat iedereen vrij is) en daarom denk sta je er niet zo bij stil dat je een kaartje moet kopen op de dag dat je dus niet vrij bent.
Zucht :F

Dat is dus niet zo, het is elk jaar een feestdag. Feestdag != Vrije dag. Meerdere keren vermeld in dit topic. Daarnaast heeft niet iedereen vrij op 5 mei, ééns in de 5 jaar. Dat ligt er dus aan of je werkgever er aan mee werkt of niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-05-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Als ik er eens zo over na denk merk ik dat onder andere mijn boosheid/frustratie er ook toe heeft geleid dat het wat off-topic is geraakt. Ik hap iets teveel op andere opmerkingen.

Wat nu de centrale discussie in dit topic zou moeten zijn:
vinden jullie het normaal, dat op een dag als deze (5 mei, bevrijdingsdag) de ov-studentenkaart op weekendtarief werkt, terwijl veel van hun gewoon moeten werken voor stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

w4rguy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:40:
Als ik er eens zo over na denk merk ik dat onder andere mijn boosheid/frustratie er ook toe heeft geleid dat het wat off-topic is geraakt. Ik hap iets teveel op andere opmerkingen.

vinden jullie het normaal, dat op een dag als deze (5 mei, bevrijdingsdag) de ov-studentenkaart op weekendtarief werkt, terwijl veel van hun gewoon moeten werken voor stage.
Ja, dat is m.i normaal.De redenering hierachter? Zie alle voorgaande posts :). Het is een feestdag en op feest en vakantie dagen is je vervoers bewijs gewoon niet geldig. Dat zijn de voorwaarden. Dat jij geen vrij hebt op die dag, kan niemand wat aan doen behalve je werkgever

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 05-05-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nee, een veel interessantere discussie zou zijn: Moet 5 mei een echte feestdag worden, zoiets als Independence Day in de Verenigde Staten? :Y

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Pfft ff kort door de bocht, maar wat een gezeik om niets weer. De HBO scholier heeft weer problemen vanwege een stage, ja boeiend, zoek het gewoon eens zelf goed uit. Op de Uni was en is gewoon vrij, want daar werken immers ambtenaren, vrij logisch dat je OV dan ook niet geldig is.

Ja dat is heel normaal, stond vroeger op je kaart nu moet je ff een website bezoeken. Wees blij dat je een OV kaart krijgt als student/scholier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je krijgt geld voor je stage, toch? Je stage kost je (in theorie) evenveel tijd als je studie (namelijk 40 uur per week) en bovenop je stufi krijg je voor je stage ook nog eens loon. Daar kun je best die ene keer dat kaartje van betalen...

Geen schooldag -> geen geldig week-OV

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedrijven zijn niet verplicht om je een stagevergoeding te geven, maar dan nog jij kiest zelf voor een studie waar je stage bij moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 20:09
Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:45:
Nee, een veel interessantere discussie zou zijn: Moet 5 mei een echte feestdag worden, zoiets als Independence Day in de Verenigde Staten? :Y
PvdA zoekt steun voor vrije dag op 5 mei

[ Voor 11% gewijzigd door Carfanatic op 05-05-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, je boosheid/frustratie heeft ertoe geleid dat je redelijkheid overboord zet en je een schuldige partij zoekt voor je eigen aannames.
Ja, dat is heel redelijk. Er zijn altijd mensen die moeten werken op feestdagen, dat je student bent maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Notna schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:25:
[...]

Dat is dus niet zo, het is elk jaar een feestdag. Feestdag != Vrije dag. Meerdere keren vermeld in dit topic. Daarnaast heeft niet iedereen vrij op 5 mei, ééns in de 5 jaar. Dat ligt er dus aan of je werkgever er aan mee werkt of niet :)

Ik weet wel dat het elk jaar een feestdag is, maar de meeste mensen zijn dus niet elke jaar vrij op 5 mei. Behalve eens in de 5 jaar. Men ziet het dus niet als een feestdag.

"Ook al is het een officiële feestdag, de overheid heeft het aan de werkgevers overgelaten of een werknemer betaald vrijaf heeft op die dag."

Maar dat doet niets af aan mij verhaal. De meeste zijn niet vrij op 5 mei (behalve eens in de 5 jaar) en daarom sta je er niet bij stil dat je OV niet geldig is. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-05-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dj-sannieboy schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:48:
De meeste zijn niet vrij op 5 mei (behalve eens in de 5 jaar) en daarom sta je er niet bij stil dat je OV niet geldig is. ;)
En dat kan gebeuren. Maar volgens de TS is dat de fout van DUO, en vind hij dat hemzelf helemaal niets te verwijten is. En dat klopt niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:55:
[...]

En dat kan gebeuren. Maar volgens de TS is dat de fout van DUO, en vind hij dat hemzelf helemaal niets te verwijten is. En dat klopt niet :) .
Nee, het is gewoon vastgesteld aangezien het dus gewoon een feestdag is. Gewoon een kaartje kopen dus en in het vervolg weet je dat je op 5 mei een kaartje moet kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 21:44
Ik vind dat ze het wel beter kunnen vermelden op de site van connexxion ofzo, als ik denk aan 5 mei, denk ik eerder van zou er een aangepast rijschema zijn, niet van zou mijn OV die dag wel werken.
Als ze ff bij connexxion e.d zetten van let op, ov niet geldig ofzo zou wel beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 21:44
Officieel is het een feestdag en het staat ook gewoon op de site van de DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:11:
Ik vind dat ze het wel beter kunnen vermelden op de site van connexxion ofzo, als ik denk aan 5 mei, denk ik eerder van zou er een aangepast rijschema zijn, niet van zou mijn OV die dag wel werken.
Als ze ff bij connexxion e.d zetten van let op, ov niet geldig ofzo zou wel beter zijn
Wat heeft Connexxion met jouw studenten OV kaart te maken? Gewoon bij DUO nakijken, hoe moeilijk kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
Veel, want ik rijs met connexxion, niet met DUO.
Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, maar ik denk dat de meeste mensen er niet aan denken om bij DUO te gaan kijken, maar bij connexxion of er nog aanpassingen zijn met 5 mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is wel algemeen bekend dat je OV-kaart op 5 mei niet geldig is, maar ik vind het persoonlijk nogal belachelijk. Bijna het hele jaar kun je als student met een week-OV gratis doordeweeks reizen, maar op deze dag, waarbij er nog steeds veel studenten zijn die met hun studie bezig moeten, mag het ineens niet. Wat is nou het probleem om studenten ook op deze dag gratis te laten reizen? Kost dat de overheid nou zoveel meer ofzo? Ja, het is een vrije dag voor veel mensen, ook studenten, maar is het nou zo erg om die een dag op een niet-studiedag gratis te laten reizen?

Natuurlijk, je mag blij zijn dat je een OV-kaart krijgt als student, maar ik begrijp dit gewoon niet.
Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:50:
[...]
Je krijgt geld voor je stage, toch? Je stage kost je (in theorie) evenveel tijd als je studie (namelijk 40 uur per week) en bovenop je stufi krijg je voor je stage ook nog eens loon. Daar kun je best die ene keer dat kaartje van betalen...

Geen schooldag -> geen geldig week-OV
Lang niet alle studenten krijgen geld voor hun stage. * RoD heeft nooit een stagevergoeding gehad.
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:53:
Bedrijven zijn niet verplicht om je een stagevergoeding te geven, maar dan nog jij kiest zelf voor een studie waar je stage bij moet lopen.
Een stage lijkt me een vrij normaal onderdeel van zo'n beetje elke studie. Je kiest echt geen studie uit omdat er een stage bij zit ofzo.

Ik heb hier zelf helemaal geen problemen mee, en ik zou het ook niet erg vinden om één dag zelf voor het OV te moeten betalen, maar imo zou een week-OV ook gewoon op 5 mei geldig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RoD schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:38:
... Bijna het hele jaar kun je als student met een weekend-OV gratis doordeweeks reizen, ...
* Fiber snapt er geen hout meer van... ;)

Verder ben ik het wel met je eens, geef gewoon voor beide kaarten vrij reizen op dit soort dagen, iedereen blij: feest! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:44:
* Fiber snapt er geen hout meer van... ;)
offtopic:
Oeps :$ Zit iets teveel met het weekend in mn hoofd denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoD schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:38:

Een stage lijkt me een vrij normaal onderdeel van zo'n beetje elke studie. Je kiest echt geen studie uit omdat er een stage bij zit ofzo.

Ik heb hier zelf helemaal geen problemen mee, en ik zou het ook niet erg vinden om één dag zelf voor het OV te moeten betalen, maar imo zou een week-OV ook gewoon op 5 mei geldig moeten zijn.
Stages zijn helemaal niet een normaal onderdeel van zo'n beetje elke studie, wellicht op het HBO en dan weet je dat van tevoren, niet zeuren dus lijkt mij.
Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:32:
Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, maar ik denk dat de meeste mensen er niet aan denken om bij DUO te gaan kijken, maar bij connexxion of er nog aanpassingen zijn met 5 mei
En Connexxion levert jou een studenten OV waar je gratis mee kunt reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:54:
[...]

Stages zijn helemaal niet een normaal onderdeel van zo'n beetje elke studie, wellicht op het HBO en dan weet je dat van tevoren, niet zeuren dus lijkt mij.

[...]

En Connexxion levert jou een studenten OV waar je gratis mee kunt reizen?
Uhm elke MBO en HBO opleiding heeft stage's ;) ik ben momenteel bezig met mun 2e op mbo, nog 1 te gaan ;)

Nee connexxion heeft van die bussen rijden, u know? waarmee ik elke dag reis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:55:
[...]

Uhm elke MBO en HBO opleiding heeft stage's ;) ik ben momenteel bezig met mun 2e op mbo, nog 1 te gaan ;)

Nee connexxion heeft van die bussen rijden, u know? waarmee ik elke dag rijs ;)
Pssst..... "reis".

Verder zouden de vervoersbedrijven hier inderdaad wel wat proactiever mee om mogen gaan. Wil je wat extra goodwill kweken? Even op de website vermelden lijkt mij een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:55:
[...]

Nee connexxion heeft van die bussen rijden, u know? waarmee ik elke dag rijs ;)
Maar je krijgt die kaart niet van de Connexxion. En je reist ermee, rijzen is totaal iets anders.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Dit is al enige tijd zo ja. Als school ook gewoon open is/les wordt gegeven, dan pas zou ik me druk maken, anders niet.

Gewoon ook netjes aankaarten/declareren bij het bedrijf overigens ;)
Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:32:
rijzen ... dat doen we in de pan :Y)

edit:
Spuit 11, met hierboven ... tenen ... krom ... *AAARGH* :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 05-05-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
Haha is aangepast :o ,

lang leve dislectie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:21
Het goede nieuws is: je bent niet de enige! (http://www.nu.nl/binnenla...ben-handen-studenten.html) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 21:44
Heb zelf al verhalen gelezen dat hij bij sommige bus vervoerders wel geldig is.
Ikzelf vond het ook altijd irritant dat ik niet wist wanneer hij wel en niet geldig is dus heb enige tijd geleden een website ervoor gemaakt. Dagen als vandaag laten wel zien dat veel studenten zelf geen onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Joshua schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:07:
Dagen als vandaag laten wel zien dat veel studenten zelf geen onderzoek doen.
Aangezien deze dag voor vrijwel iedereen een dag als alle andere is, lijkt op het eerste gezicht die noodzaak er ook niet te zijn. Tot de conducteur je vertelt dat je de sjaak bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat een ophef allemaal, voor je in het openbaar vervoer stapt moet je dus weten of het een dag betreft dat je een kaartje moet kopen als je een OV week kaart hebt. Maar het blijkt dus bij meerderen een ( probleem ) te zijn.

straks gaan de ( gedupeerden) ook nog hun kaartje reclameren :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Suther schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:59:
Haha is aangepast :o ,

lang leve dislectie ;)
Haha dan ga je het ook niet snappen ;) Bepaalde groep loopt (bepaald soort) stages en bepaalde groep binnen die 1ste groep wil het niet snappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alsof dit zo nieuw is? 15 jaar terug was dit ook al zo, ik had toen een OV-weekkaart (toen de 'gewone' OV-kaart net gesplitst werd in een weekend- en een week-kaart) en kon op 5 mei ook niet gratis reizen.

Op zich ook niet zo raar, want het is een officieel erkende feestdag, en dan geld een weekkaart niet.

Je had dat met wat zoeken ook van tevoren kunnen natuurlijk. Het staat nota bene gewoon op de officiele website.

En ach, Big Deal, dat je 1 dag niet gratis kunt reizen? Je krijgt nog altijd een forse korting.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:21:
Alsof dit zo nieuw is? 15 jaar terug was dit ook al zo, ik had toen een OV-weekkaart (toen de 'gewone' OV-kaart net gesplitst werd in een weekend- en een week-kaart) en kon op 5 mei ook niet gratis reizen.
Inderdaad. Dit is al ettelijke jaren zo.

Ongeveer even lang als studenten erover zeiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja, laten we 15 jaar geleden er bij halen. De tijd dat 5 mei gewoon een nationale feestdag en vrije dag was. De stage-bedrijven waren ook dicht.

Sinds dat bedrijven er nu zelf een invulling aan mogen geven, kan ik me de verwarring best voorstellen. Ook niet iedereen heeft eens per 5 jaar de 5 mei ook echt vrij.

Elk bedrijf mag dat dus zelf invullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RaZ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:28:
Ja, laten we 15 jaar geleden er bij halen. De tijd dat 5 mei gewoon een nationale feestdag en vrije dag was. De stage-bedrijven waren ook dicht.
Sinds 1990, dus ook 15 jaar terug, is 5 mei al geen verplichte vrije dag meer hoor, dus je argument gaat niet op. Heb toen op 5 mei zelf ook nog stage moeten lopen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:21:
Je had dat met wat zoeken ook van tevoren kunnen natuurlijk. Het staat nota bene gewoon op de officiele website.
Om hier even op in te haken (niet specifiek op Wildhagen dus), maar hoe realistisch is het om van iemand te verwachten dat ze iedere dag alle mogelijke uitzonderingen op gaan zoeken? Week-OV -> Donderdag -> door de week -> gaan met die bana...hoezo feestdag, merk er niks van?

Dingen als 2e paasdag, koninginnedag als het door de week valt, tja, ok, maar een dag al vandaag, waarop (zo te lezen) toevallig 5% van de mensen vrij is... Oftewel 95% krijgt maar zijdelings mee dat er iets te doen valt / speciaals aan is?

Ik snap dat we hier op een computerforum zitten waar iedereen (bij wijze van) een eidetisch geheugen heeft gecombineerd met een IQ van 200, maar dat heeft lang niet iedereen. Ik kan me zeker wel verplaatsen in die studenten. Die hadden in 1990 nog geen studenten-OV, en ik kom er zelf ook regelmatig op vrijdag (als iedereen 'tot dinsdag!' roept) achter dat we maandag vrij hebben bijvoorbeeld...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:39:
[...]
Om hier even op in te haken (niet specifiek op Wildhagen dus), maar hoe realistisch is het om van iemand te verwachten dat ze iedere dag alle mogelijke uitzonderingen op gaan zoeken? Week-OV -> Donderdag -> door de week -> gaan met die bana...hoezo feestdag, merk er niks van?
Je hoeft het niet elke dag op te zoeken. Iedereen die de laatste 65 jaar niet onder een enorm grote steen gelegen heeft weet dat 5 mei bevrijdingsdag is, en dat dat een feestdag is. Met een beetje logisch nadenken kan je dan ook bedenken dat er wellicht iets aan de hand is of zou kunnen zijn met het reizen, en kan je dat even uitzoeken.

En dat hoeft dus echt niet elke dag, maar 1x per jaar. Als dat al teveel moeite is.... tsja, dan is zo iemand toch van de 'liever lui dan moe'-mentaliteit lijkt me?

Een beetje eigen initiatief mag ook wel weer lijkt me, of is dat tegenwoordig een erg eng woord ofzo? Moet eerst alles 150x worden voorgekauwd, en in hapklare brokjes opgedient, of kan men ook nog zelfstandig nadenken?

Ook vroeger, toen het gewoon nota bene keihard op de kaart ZELF stond, werd er door figuren al over geklaagd. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon ff de kaart te lezen? De tekst staat er niet omdat iemand zich liep te vervelen ofzo....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is heel simpel: 5 mei is (al een flinke poos) een nationale feestdag. Of je op een feestdag vrij hebt, heeft niets met de status van feestdag te maken; dat is iets tussen werkgever en werknemer.

5 mei is geen christelijke feestdag (itt bijvoorbeeld 2e paasdag), dus hangt er niet al honderden jaren een vrije dag aan vast. De enigen die op elke feestdag vrij hebben, zijn ambtenaren, omdat de overheid wel aanhoudt 'feestdag == vrije dag'.

En vervolgens geldt voor studenten: op feestdagen geldt hun week-OV niet als vrijkaart.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2011 17:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:33:
[...]

Sinds 1990, dus ook 15 jaar terug, is 5 mei al geen verplichte vrije dag meer hoor, dus je argument gaat niet op. Heb toen op 5 mei zelf ook nog stage moeten lopen.
Hmm.. Ik dacht dat dat pas in 2000 werd ingesteld.. Maar net m'n contract uit 1995 er bij gepakt, en daar staat 5 mei inderdaad niet als feestdag...

My bad, sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
5 mei is bevrijdingsdag, ja. Feestdag, not so obvious. Voor hele volksstammen is het feestdag == vrije dag, dus geen vrije dag? Dan ook geen feestdag :)

1x per jaar opzoeken, tja, daar ga je dus weer met dat eidetisch geheugen.

Ik wil niet ontkennen dat je er zelf ook de hand in hebt, maar het zou in ieder geval zeker ook de NS sieren als ze er een wat pro-actievere houding in aannemen. Een vriend van mij stond een paar jaar geleden met zijn studenten-OV heel duidelijk zichtbaar in de trein, naast een conductrice / controleur, op het balkon van de trein. Na ettelijke minuten (!) stapt de conductrice naar buiten, kijkt naar links en naar rechts, blaast op het fluitje, doet de deur dicht, draait zich om en zegt tegen die vriend van me: 'Dat is dan € 35,- euro boete, die *wijst naar studenten-OV* is niet geldig vandaag'. Je maakt mij niet wijs dat dat niet anders kan.

Speakers, billboards etc etc genoeg, maar *let op, een week-OV is niet geldig vandaag*-melding kan er niet van af? Die datums stonden niet voor niks achterop de studenten-OV afgedrukt, dan kun je op je vingers natellen dat je er op het moment dat die er niet meer op staan meer gezeik over krijgt dan toen ze er nog wel op stonden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:55:
5 mei is bevrijdingsdag, ja. Feestdag, not so obvious. Voor hele volksstammen is het feestdag == vrije dag, dus geen vrije dag? Dan ook geen feestdag :)
Dat is dus wat ik met de 'liever lui dan moe' en 'voorkauwen' zaken probeerde uit te leggen.

Als mensen zelf allerlei mooie persoonlijke definities gaan bedenken, dan lijkt me dat voor hun eigen verantwoordelijkheid.

What's next? Iemand die niet weet dat Tweede Kerstdag een feestdag is omdat hij moet werken (denk aan een stage-functie als politieagent, arts etc etc), en denkt dat-ie met zijn weekkaart gratis kan reizen?

Ik erger me er tegenwoordig aan dat dit soort dingen tot uit den treure moeten worden voorgekauwd, omdat men het anders niet weet (of 'weet'). Een beetje zelfredzaamheid en/of eigen initiatief lijkt er tegenwoordig gewoon niet meer in te zitten. Mensen, met logisch nadenken kom je al heel ver.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Paul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:55:
'Dat is dan € 35,- euro boete, die *wijst naar studenten-OV* is niet geldig vandaag'.
Gun die mensen ook hun pleziertje.

De laatste keer dat ik een boete kreeg met m'n studentenkaart was Goede Vrijdag 2009. Conducteur, mannetje van een jaar of veertig, liep de coupé door en gaf mij een boete, zonder naar m'n bezwaar te luisteren. Terecht ook, want verder dan "wir haben es nicht gewusst" kwam ik natuurlijk niet: de conducteur stond in zijn recht. Of ik nou stage had of niet.

Twee banken verder zat een lekkere blonde studente die hem hijgerig vertelde dat ze het óók niet wist, en de schijnheil liep door.
wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:59:
Dat is dus wat ik met de 'liever lui dan moe' en 'voorkauwen' zaken probeerde uit te leggen.

Als mensen zelf allerlei mooie persoonlijke definities gaan bedenken, dan lijkt me dat voor hun eigen verantwoordelijkheid.

What's next? Iemand die niet weet dat Tweede Kerstdag een feestdag is omdat hij moet werken (denk aan een stage-functie als politieagent, arts etc etc), en denkt dat-ie met zijn weekkaart gratis kan reizen?

Ik erger me er tegenwoordig aan dat dit soort dingen tot uit den treure moeten worden voorgekauwd, omdat men het anders niet weet (of 'weet'). Een beetje zelfredzaamheid en/of eigen initiatief lijkt er tegenwoordig gewoon niet meer in te zitten. Mensen, met logisch nadenken kom je al heel ver.
Als jij als student twintig weken lang vijf dagen per week stage loopt en daarbij twee keer per dag de trein pakt zonder ook maar te hoeven inchecken of wat dan ook en ongeveer eens in de twee weken gecontroleerd wordt, wil je nog wel eens vergeten dat je überhaupt zo'n OV-kaart hebt. En dan net op die ene rottige klotedag (want op Goede Vrijdag is het dit jaar ineens wel vrij reizen) trekken ze een blik conducteurs open en controleren alle treinen die in de spits rijden, gegarandeerd dat er studenten inzitten die met hun mooie persoonlijke definities denken dat het geen feestdag is zodat ze ze mooi even op de bon kunnen slingeren.

Maar een paar postertjes ophangen, ho maar. Dat kost natuurlijk geld hè.

[ Voor 50% gewijzigd door CodeCaster op 05-05-2011 18:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Volmondig ja. OV is er om op een betaalbare manier naar school te komen. Vrijwel alle scholen zijn 5 mei dicht dus het logisch dat je OV dan niet geldig is. Dat jij toevallig op die datum stage loopt is jammer. Er zijn namelijk meer mensen die nu niet stage lopen dan wel stage lopen. Als je OV nu gratis zou zijn dan zou het grootste deel van de studenten dat gebruiken voor vervoer voor vertier, niet voor studeren.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

pingkiller schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:10:
[...]

Volmondig ja. OV is er om op een betaalbare manier naar school te komen. Vrijwel alle scholen zijn 5 mei dicht dus het logisch dat je OV dan niet geldig is. Dat jij toevallig op dit datum stage loopt is jammer. Er zijn namelijk meer mensen die nu niet stage lopen dan wel stage lopen. Als je OV nu gratis zou zijn dan zou het grootste deel van de studenten dat gebruiken voor vervoer voor vertier, niet voor studeren.
8)7 Een beetje student zit een uur of 6 per dag op school, dus dat betekent dat er 18 uur over blijven om voor je plezier te reizen! Ik zeg afschaffen die kaart!

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:59:
Welke definitie moet je dan gebruiken? Ik vind vrije dag == feestdag heel erg logisch , en als niemand me vertelt dat dat niet klopt (iemand heeft dat jou ook ooit verteld! Met enkel zelfredzaamheid en logisch nadenken kom je er niet, en daarvoor hebben we onderwijs :) ), tja, dan weet ik dat niet.

Er zijn dingen die wel zo painfully obvious zijn (2e kerstdag), en dingen die dat niet zijn (bevrijdingsdag), imo :)
wil je nog wel eens vergeten dat je überhaupt zo'n OV-kaart hebt
Automatisme for the win :) Als iets dag in dag uit hetzelfde is, is het wel zo coulant om bij de uitzonderingen daarop niet meteen je zwaarste straffen tevoorschijn te halen, terwijl je juist dan 2.5*10^3 controleurs treft op je traject.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

* Fiber denkt terug aan een flitsboete voor 56 km/h waar je 50 mag op een fraaie zondagmorgen om 5:50 op een weg waar je gevaarloos een kanon kon afvuren minder dan 200 meter voor ik op de snelweg zat.

Tja, volgens de letter van de wet hebben ze altijd gelijk, maar het is zo onrechtvaardig en het kweekt zo veel haat inplaats van goodwill. Met een beetje meedenken, flexibiliteit en medemenselijkheid zou deze maatschappij zo veel prettiger worden. Maar ja hoe zeiden ze dat vroeger ook al weer? Ordnung muß sein! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
CodeCaster schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:16:
[...]

8)7 Een beetje student zit een uur of 6 per dag op school, dus dat betekent dat er 18 uur over blijven om voor je plezier te reizen! Ik zeg afschaffen die kaart!
Als je het zonder problemen zo kon inrichten dat je alleen met je kaart van en naar school kon komen, zou ik daar geen problemen mee hebben. Misschien is dit wat makkelijker te regelen met de chipkaart...ik zal het eens voorleggen aan Mark, kunnen we nog wat extra bezuinigen :p

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:42:
* Fiber denkt terug aan een flitsboete voor 56 km/h waar je 50 mag op een fraaie zondagmorgen om 5:50 op een weg waar je gevaarloos een kanon kon afvuren minder dan 200 meter voor ik op de snelweg zat.

Tja, volgens de letter van de wet hebben ze altijd gelijk, maar het is zo onrechtvaardig en het kweekt zo veel haat inplaats van goodwill. Met een beetje meedenken, flexibiliteit en medemenselijkheid zou deze maatschappij zo veel prettiger worden. Maar ja hoe zeiden ze dat vroeger ook al weer? Ordnung muß sein! O-)
Tja de andere mensen moeten altijd maar meedenken, eens n keer voor jezelf nadenken en je verantwoording nemen is tegenwoordig ook maar een slechte zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:42:

Wat weten mensen toch altijd weer mooie smoesjes te bedenken waarom ze hun overtredingen en boetes niet hoeven te betalen. Met een beetje nadenken, eigen verantwoordelijkheid nemen en opletten was de boete niet eens gevallen.

Maar ja, het moet wel de fout van een ander zijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
Uhm vandaag hoord de ov het tog gewoon weer te doen?
Ik check net uit in de bus, staat er saldo -4.00 :?

heb gister niet met ov gereist dus dat kan het niet wezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Suther schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:39:

Misschien gebruiken ze een spellingscheck en kreeg je daarom een boete....Waarom zou hier iemand daar meer over weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suther
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:42:
[...]

Misschien gebruiken ze een spellingscheck en kreeg je daarom een boete....Waarom zou hier iemand daar meer over weten?
Dude get a live :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

gambieter schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:56:
[...]

Wat weten mensen toch altijd weer mooie smoesjes te bedenken waarom ze hun overtredingen en boetes niet hoeven te betalen. Met een beetje nadenken, eigen verantwoordelijkheid nemen en opletten was de boete niet eens gevallen.

Maar ja, het moet wel de fout van een ander zijn ;) .
Jij zou het goed doen als ambtenaar. ;)

Natuurlijk, regels zijn regels, maar met het zonder coulance toepassen en het niet ter discussie daarvan, zoals zo mooi genoemd met een flitspaal op een lege weg voor een oprit naar een snelweg, stuit je vanzelf op verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Suther schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 08:39:

Misschien werkte je checkin niet goed en is dat niet opgevallen? Had ik woensdag ook in de bus, chauffeur wees me er toen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:30
Nu ik het bericht op de Televaag over de OV-kaart nog eens een keer goedlees, dan snap ik waraom het gaat.

De NS wil graag dat de studenten of gratis rijden krijgen op dit soort dagen of dat er betere voorlichting komt. Dat moet natuurlijk wel betaald worden en die centen wil NS dan graag vangen van DUO.Om de kaart zo betaalbaar mogelijk te houden (lees: ze hebben net een nieuw kantoor gebouwd in Gruu'n) halen ze de "feest"-dagen uit het contract. En de student blijft zitten met de onduidelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Rieverst op 06-05-2011 09:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste