Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

P-2602H-D1A als tweede router / werkt VOIP dan nog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zyxel P-2602H-D1A als tweede router, via LAN, verbonden aan de eerste router.
Bij de P-2602H-D1A is DHCP uitgeschakeld.
Firmware versie is V3.40(AJZ.6) | 2/18/2011.
Ik heb VOIP geconfigureerd maar ik blijf de boodschap "registration failed" zien.

Het is me eerder wel gelukt om mijn SIP account "registered" te krijgen door deze router als modem/router op te stellen, dus op de 1e positie (met DSL-kabel).
Weet iemand of de VOIP-functie werkt als de P-2602H-D1A als tweede router wordt opgesteld?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Dus je had:
internet --> Zyxel --> VOIP werkt

en je hebt nu
internet --> router --> Zyxel --> VOIP is stuk

Begrijp is het zo goed? Zo ja, doet VOIP het wel als je de Zyxel er tussen uit haalt? Voor nu kan het wat mij betreft net zo goed de 1e router zijn die het probleem veroorzaakt.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord!
Als ik de Zyxel weghaal en een ATA aansluit op de eerste router, gaat dat prima. Ik kan bellen en gebeld worden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
er staat mij ergens vaag iets van bij dat dit idd een probleem is bij die Zyxels: de 'interne ata' hangt niet direct aan 1 vd lan poortjes.

Gevolg is dus dat de interne ata alsnog via de wan probeert te gaan verbinden, wat dus niet werkt

ff zoeken, heb 't ergens een keer gelezen

Zyxel 2602 ADSL modem als router voor Ziggo gebruiken

hier wordt dit oa ook genoemd:
- Update --
Ik heb ZXEL gemaild, en zijn reageerden (erg snel ovrigens) als volgt:
het is niet mogelijk de VOIP functie van de 2602 te gebruiken als deze niet de internet connectie maakt.
Op mijn vervolgvraag 'Voor alle zekerheid, dat ik u goed begrijp: het ZyXEL modem moet dus zelf de internet connectie maken, m.a.w. via ADSL'kwam de reactie:
dit is volledig correct.
Ook wordt er een mogelijke workaround genoemd.. (die naar mijn idee idd mogelijk zou werken): gooi een backup route in de Zyxel. Doordat ie geen wan heeft, pakt ie de backup route. Als je daar dus je eigen router inzet zal ie de wan alsnog doorrouteren, en mogelijk dus wel werken

En hier voip op zyxel p2602h-d1a, via glasvezel nog een.

Enige optie is denk ik om dus het truukje uit topic hierboven te doen: statische backuproute voor de wan maken

[ Voor 66% gewijzigd door DJSmiley op 07-05-2011 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt, dank DJSmiley!
Opstelling zoals eerder aangegeven, modem-->router-->Zyxel
NAT bij Zyxel had ik al uitgeschakeld.
Het enige aanvullende wat ik nu gedaan heb:
in de sectie WAN Backup Setup, bij Active Traffic Redirect/Backup Gateway, het gateway adres van mijn router ingevuld.
Overigens is dit allemaal in combinatie met kabel-internet en toebehoren.
Dank nogmaals.

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:28
Divineflower zou je de instellingen die je hebt ingevoerd willen delen?

Ik heb een zelfde situatie als jou:

UPC modem Cisco EPC3212--> Sitecom router --> Zyxel 2602H -->telefoon op SIP poort

Op de Zyxel heb ik zoals jij:
DHCP uitgeschakeld
NAT op none
WAN back up active back up redirect aangevinkt en bij gateway address 192.168.0.1 ingevuld,(Sitecom router adres) maar VoIP krijg ik niet werkend.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Beste allen,

Normaal reageer ik niet op hele oude berichten, maar deze situatie is precies die van mij, dus ik hoop dat een van jullie nog iets herinnert uit een grijs verleden :)

Mijn situatie:
Ik ben van telfort overgestapt naar Ziggo, tot mijn verbazing (en natuurlijk dom dat ik van te voren niet bedacht had dit te controleren) was er dus geen VOIP optie in de TC7210...
Ik had tot nu een gewone dect aangesloten op de P2602H, en gebruikte VOIP instellingen op de P2602H om goedkoop naar buitenland te bellen (easyvoip) ivm mijn vrouw die buitenlandse is en haar familie uitgebreid moet kunnen spreken

Ik begreep uit dit topic (of iig hoopte erop) dat ik een router (in mijn geval dus de P2602H) achter de TC7210 zou kunnen hangen om nog steeds de VOIP optie van de P2602H te kunnen gebruiken.

Tot nog toe:
Ik heb in de P2602H DCHP uitgezet.
Ik heb in de P2602H het LAN IP een waarde gegeven die in de niet gebruikte IP adressen valt van de DHCP van de TC7210 (192.168.178.9, lease pool TC7210 start standaard vanaf 10)
Ik kan de P2602H (via rechtstreeks aansluiten PC via ethernet kabel) daarna weer benaderen via het nieuwe IP, heb op de PC een vast IP adres ingesteld dat in hetzelfde subnet ligt (192.168.178.2) waarvan ik hoop dat die straks dan ook door de TC7210 herkent wordt. (moet volgnes mij ook via DCHP van TC7210 kunnen, maar wilde nu zeker zijn welk IP de PC krijgt)
Ik had truowens ook het IP adres van de P2602H (192.168.178.9) in de DMZ gezet van de TC7210, dacht dat dat zou helpen...

... maar dan gaat het dus nog steeds fout. De TC7210 ziet geen ander apparaat aangesloten (als ik ethernet kabel van PC rechtstreeks aansluit op TC7210 is die PC de enigste die hij ziet, de P2602H is ook met een ethernet kabel aangesloten, LAN poort naar LAN poort, maar die ziet hij dus niet)

Wellicht zijn er nog andere settings die ik bij de P2602H moet veranderen, maar na uitgebreid zoeken op het internet kom ik er toch niet uit...
Moet ik iets aan het WAN gedeelte doen? (IP e.d. is daar natuurlijk 0.0.0.0 als de ADSL eruit gehaalt is)
Zijn er andere zaken die nodig zijn voordat dit uberhaupt kan werken?

Ter referentie, de TC7210 staat in routing mode, ik wilde morgen ZIGGO bellen om hem eens in bridge te laten zetten, wellicht dat dat helpt?
Ik verlies dan natuurlijk de wifi van de TC7210, maar da's nu even geen showstopper, heb nu ook een wifi router achter de P2602H staan...

Als er ideeen zijn wat er nog gecontroleerd moet worden, hoor ik het graag, screenshots kan ik natuurlijk toevoegen, maar ik wilde niet beginnen met te veel te spammen

Ik hoop dat jullie ideen hebben, zelf zit k met de handen in de haren...

Als ik er niet uitkom, moet ik snel verder gaan rondkijken naar een VOIP telefoon, dat zou toch gewoon moeten werken op de TC7210, of moet ik daar ook nog op iets speciaals letten?

Vriendelijke groet,
Robbert

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Op de TC7210 ga je VoIP niet werkende krijgen, aangezien Ziggo dit blokkeert ivm een eigen voipdienst.
Als je de TC7210 in bridge zet is niet alleen je wifi uitgeschakeld, maar de gehele routing functie.

De P2602H is een DSL modem, ik heb ooit eens dit werkend gekregen als VoIP ata, maar met wat moeite.
Je zal dan de P2602H een vast IP moeten geven uit de range van de Ziggo router, dan DHCP uitgeschakelen op de P2602H. Dan zou het moeten werken.

Een makkelijkere optie is het om een losse ATA adapter te kopen van bijvoorbeeld cisco, dat werkt het makkelijkste en is er voor gemaakt.

Verwijderd

Dank voor reactie!
Ik weet dat VOIP niet werkt op TC7210 en reden daarvoor :)
Ik wil de TC7210 in principe niet in bridge, maar als dat moet kan ik het overwegen.
P2602H werkt nu gewoon met VOIP SIP en een dect toestel (heb nog het telfort abo, ga ik afzeggen als alles op Ziggo werkt)
Die situatie wil ik dus behouden, alleen moet P2602 dus als "switch" achter de TC7210
Ik las ondertussen dat de VOIP functionalitiet waarschijnlijk hard aan het WAN deel zit, en je in principe alles werkend moet kunnen krijgen door op de P2602H een backup wan te definieren: de gateway van de TC7210.
Het is dus eerder door iemand gedaan die helaas sinds 2011 niet meer actief is op GOT...

Mijn probleem was dat ik verwacht dat ik , onafhankelijk van het VOIP deel, ik de TC7210 als switch zou moeten kunnen gebruiken, maar dat lukt dus niet.
Ik heb zoals beschreven de IP van de P2602H (Lan deel, Wan hoef ik toch niet aan te passen?) inderdaan in de range van de ziggo router zitten, en dchp en NAT uitgeschakeld...
En toch werkt het niet...
Ik vemoed dat er nog ergens anders iets niet goed staat, en hoop op verdere tips.

Betreffende zo'n ATA daar heb ik nog helemaal geen ervaring in, kan daar een standaard DECT in? Heb je een pricewatch link voor een simpele ATA adapter? moet daarvoor nog iets in de TC7210 ingesteld worden?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:24:
Normaal reageer ik niet op hele oude berichten, maar deze situatie is precies die van mij, dus ik hoop dat een van jullie nog iets herinnert uit een grijs verleden :)
Toch is het handiger als je een nieuw topic start met daarin een verwijzing naar dit topic. Maar je hebt in ieder geval je best gedaan qua zoeken :)
Ik heb in de P2602H DCHP uitgezet.
Ik heb in de P2602H het LAN IP een waarde gegeven die in de niet gebruikte IP adressen valt van de DHCP van de TC7210 (192.168.178.9, lease pool TC7210 start standaard vanaf 10)
Ik kan de P2602H (via rechtstreeks aansluiten PC via ethernet kabel) daarna weer benaderen via het nieuwe IP, heb op de PC een vast IP adres ingesteld dat in hetzelfde subnet ligt (192.168.178.2) waarvan ik hoop dat die straks dan ook door de TC7210 herkent wordt.
Klinkt goed. Dus dan zou het zo ook moeten werken als je hem in de TC7210 plugt.
(moet volgnes mij ook via DCHP van TC7210 kunnen, maar wilde nu zeker zijn welk IP de PC krijgt)
Ik had truowens ook het IP adres van de P2602H (192.168.178.9) in de DMZ gezet van de TC7210, dacht dat dat zou helpen...
Niet direct relevant, maar voor de volledigheid: nee, dat kan niet. Dit soort routers hebben vaak alleen een DHCP client op de WAN interface (DSL in dit geval), niet op de LAN-poorten (daar verwacht hij immers clients).

Ook is DMZ alleen relevant als je connecties van WAN (achter TC7210) naar een achterliggend device wilt leggen. Dat is hier (nog?) niet relevant.
... maar dan gaat het dus nog steeds fout. De TC7210 ziet geen ander apparaat aangesloten (als ik ethernet kabel van PC rechtstreeks aansluit op TC7210 is die PC de enigste die hij ziet, de P2602H is ook met een ethernet kabel aangesloten, LAN poort naar LAN poort, maar die ziet hij dus niet)
Hier moet je even het een en ander verduidelijken. Wat betekent 'ziet hij dus niet'? Alle settings op je 2602H zouden moeten kloppen (heb je eerder vastgesteld); geven de ledjes op beide devices aan dat er wel een link is?

Als je daarentegen met 'ziet hij niet' bedoelt dat hij niet in een lijstje in de TC7210 staat dan is dat ook niet onlogisch. Meestal is zo'n lijstje gebaseerd op de DHCP client log, daar heb je niets aan als een device zichzelf van een adres voorziet.
Wellicht zijn er nog andere settings die ik bij de P2602H moet veranderen, maar na uitgebreid zoeken op het internet kom ik er toch niet uit...
Moet ik iets aan het WAN gedeelte doen? (IP e.d. is daar natuurlijk 0.0.0.0 als de ADSL eruit gehaalt is)
Zijn er andere zaken die nodig zijn voordat dit uberhaupt kan werken?
Ja, in de posts uit 2011 staat nog een workaround/hack die blijkbaar nodig is om ervoor te zorgen dat SIP traffic ook door de LAN-poorten naar buiten kan. Maar dat heb je ongetwijfeld ook gelezen en ben je op dit punt nog niet aan toe..
Ter referentie, de TC7210 staat in routing mode, ik wilde morgen ZIGGO bellen om hem eens in bridge te laten zetten, wellicht dat dat helpt?
Niet doen. Dit is hier geen oplossing, en erger nog, dan zit je zonder router en krijg je er een hele bak problemen bij tot je 'm weer terug laat zetten in routing mode.
WeirdEye schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:30:
Je zal dan de P2602H een vast IP moeten geven uit de range van de Ziggo router, dan DHCP uitgeschakelen op de P2602H. Dan zou het moeten werken.
Dat is precies wat TheDudeReloaded heeft gedaan zo te lezen.

Verwijderd

Dank voor reactie!

Ik dacht er alleen aan dat ik uiteindelijk wellicht een wifi router achter de P2602H zou moeten zetten als de TC7210 in bridge zou staan, en daarom een DMZ handig zou zijn maar als ik het gewoon werkend krijg, is dat niet nodig. Ook voor de SIP dacht ik dat wellicht DMZ nodig zou zijn, weet niet meer of ik dat ergens gelezen had of dat dat mijn eigen hersenkronkel is :)
Kan het kwaad voor de test fase om de P2602H in de DMZ van de TC7210 te hebben?

Inderdaad, ik dacht de P2602H in client list van de TC7210 te vinden, ook al is dat IP niet "uitgegeven" door de TC7210, hij zit er wel "aan" :) Wellicht is dat dus niet het geval, en moet ik naar lampjes gaan kijken.

Ik vermoed dat mijn eerste stap zal zijn om alles nog eens te proberen en naar de lampjes te kijken. Hoe kom ik er achter dat alles correct als switch werkt?
Ik had verwacht dat als alles in hetzelfde subnet zit (192.168.178.x), alles goed zou zijn.
Dan zou het niet uit mogen maken of mijn PC aan de TC7210 of de P2602H hangt, onder beide gevallen moet ik beide routers kunnen benaderen onder 192.168.178.1 (standaard IP van TC7210) en 192.168.178.9 (vast ingesteld IP van P2602H) ,maar dat is dus niet zo. Is mijn gedachtegang hier verkeerd?

Ik zal vanavond nogmaals spelen en wat screenshots maken van instellingen, hoop dat ik er met jullie hulp uitkom.
Anders op zoek naar een losse ATA, daar heb ik zoals aangegeven geen ervaring mee, dus suggesties daarvoor zin ook welkom, maar eerst wil ik dit nog proberen, leer ik iig ook nog iets van over netwerken :)

Update:

Lachen!

Had de telefoonkabel van ziggo gebruikt om de TC7210 met de P2602H te verbinden, niet raar dat dat niet werkt!
Ik zag dus inderdaad geen lampjes, probeerde eigen ethernet kabel, wel lampjes, toen verder in de doos gegeken, bleek nog een kabel in te liggen, dom, dom, dom :)
Goed, ik kan nu dus vanaf PC tegelijk de TC7210 en de P2602H benaderen, onafhankelijk waar ik de PC insteek. De PC krijgt ook netjes een IP toegedeelt vanuit de TC7210, zelfs al hangt hij aan de P2602H (DHCP staat uit op de P2602H)

.... maar VOIP werkt nog niet...

Ik heb dus die WAN backup setup ingevuld, maar geen idee of dat werkt als ik de ASDL kabel eruit trek, hoe check je zoiets?
WAN springt op 0.0.0.0, hij pikt dus geen backup WAN op uit de TC7210, of hoort zoiets?
Enigste wat ik bedacht was dat hij, als hij dus een backup WAN pakt, hij dan dus via de TC7210 aan het internet moet hangen. Dan zou hij bijv. toch moeten kunnen checken voor tijd vanaf een ntp server, ik heb ip van een ntp server ingevuld, mar niets...

Op de P2602H heb ik verder Firewall uitgezet, NAT uit, wist niet of dat nodig was, nu weer even aan, maakte geen verschil.
Goed, ik heb maar een verzameling screenshots gemaakt, ik zie zo gauw niet waar ik iets fout zou hebben staan...
Ik zou het heel erg waarderen als iemand naar onderstaande screenshots kan kiken en mij een hint kan geven wat ik verder kan proberen.

http://imgur.com/a/WobfR

Update 2 : (Aangezien iemand het ooit werkend heeft gehad, blijf ik doortesten :) )

Ik weet niet of ik eerst iets over het hoofd gezien heb, maar als ik nu de ethernet kabel van de TC7210 in de 1e ethernet poort stop (theorie: wellicht dat die als 2e WAN input fungeert voor backup WAN?) kan ik eindelijk een IP adres van een npt server gebruiken! De P2602H "ziet" nu internet. (of iig ip van ntp server)
als ik het http adres van de ntp server invul doet hij het niet. Ik heb ook het dns adres van de P2602H WAN met de hand ingesteld op wat hij verkreeg toen hij nog op internet zat, hielp niet, alleen rechtstreeks IP helpt voor ntp server...
Ik had gehoopt dat het daarna een kwestie zou zijn van testen: de ip adressen van de SIP te gruiken ipv de volledige namen, dus PING naar sip1.budgetphone.nl en sip.voip.com, maar die IP adressen invullen resulteerd wederom in een register fail....

Ik probeer morgen verder...
Tips en hints welkom :)

Update 2b:

DSL kabel erin en tot mijn verbazing werkt registreren SIP met IP adres dan nog steeds niet, registreren moet dus met naam, niet met IP, dat snap ik niet, morgen verder...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 00:53 ]

Verwijderd

Update 3: voip werkt nu :)
Ik post morgen alle settings, nu slapen, morgen vroeg met de kleintjes richting dolfinarium :)

Update 3.5
Goed, geen problemen gehad, ik geloof dat het allemaal stabiel is.

Oplossing (wellicht niet de goede, maar wel diegene die werkte) was dus om handmatig een DNS in de WAN van de P2602H te zetten, zodat de SIP entries herkent werden.
DHCP heb ik nu uitstaan op de P2602H, om de een of andere vage reden was de P2602H sneller dan de TC7210 in het uitgeven van DCHP, waardoor DNS voor PC aangesloten op TC7210 niet correct was ("DNS was ISP supplied, dat gaat niet zonder internet :) ").
Dat heeft ook een tijdje voor gekke configuratues gezorgd voordat ik er achter was...

Die WAN backup, en een correct DNS aan de WAN zijde, dat waren dus de 2 kritieke items.
Ik vermoed dat een beetje meer geduld van mijn kant ook beter zou zijn geweest, te vaak geprobeert of een verandering van setting werkte, zonder de modem te resetten, en daardoor bleven oude Ip adressen, dns entries, etc. staan. Het leek dan ook dat VOIP werkte, maar achteraf was dat allen omdat er al een IP adres aan de SIP entry hing, na stroom eraf/strom erop werkte het dan weer niet, of juist weer wel...

Goed, VOIP werkt dus, wellicht dat ik eens moet nadenken waarom ik geen ISP supplied DNS kan krijgen, als de WAN backup aanstaat moet hij toch de DNS krijgen van de TC7210? Maar goed, ik kan met een vast DNS leven.
Ik zal vast nog wel eens uitzoeken welke poorten ik zou moeten tunnelen (of "triggeren", da's iets nieuws voor mij, moet eens bijlezen :)) om VOIP van de TC7210 naar de P2602H te sturen, maar hij staat nu lekker in de DMZ, dat werkt iig en heeft volgens mij toch geen nadeel?

Voor mij is het hoofdstuk even afgesloten, ten minste als ik de oude modem van Telfort mag houden aan eind contract, morgen even bellen, anders moet ik alsnog op zoek naar een 2ehands P2602H of alternatief, en horen jullie vast nog van me :)

Dank allemaal!

Robbert

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 23:25 ]

Pagina: 1