Ik heb het wel voor elkaar gekregen met mijn Zyxel P-2602HW-D1A router die ik voorheen gebruikte voor Telfort internet. Ik ben nu overgestapt op een alles in één abonnement van Ziggo.
En omdat Ziggo alleen een modem levert met één ethernet uitgang zat ik ook met het probleem dat ik geen WiFi meer had. Ook gebruikte ik de Zyxel router als telefoon server voor mijn twee connecties voor Budgetphone en Voipbuster. Hier had ik anders ook een aparte ata-doos voor moeten aanschaffen.
Het is blijkbaar niet zo moeilijk als het wel lijkt.
Achter het ziggo modem heb ik een oude router geplaatst. Deze heb ik zo geconfigureerd dat deze IP-adressen uitdeeld vanaf 192.168.1.101 en hoger. Deze router heeft zelf IP-adres ...100.
De Zyxel router staat nog steeds op 192.168.1.1 en deelt alleen IP-adressen uit onder de 100 (standaard staat deze op 32; zie tab DHCP setup). Dus beide routers weken als DHCP server alleen de adressen die ze uitdelen mogen mekaar niet overlappen.
Nu heeft de Zyxel ook een mogelijkheid (Network - WAN - tab:WAN Backup Setup) om de trafic te redirecten.
Vink aan "Active Traffic Redirect" en laat "Metric" op 15 staan en vul in bij "Backup gateway" het IP-adres van de andere router (dus 192.168.1.100). Wellicht kan hier ook het LAN-IP-adres van de Ziggo modem ingevuld worden als geen tweede router gebruikt wordt.
Edit
<Tevens moet op dit Tabblad "
Check WAN IP Address 1 en 2 worden ingevuld met het WAN IP adres van de Ziggo provider resp. het LAN IP adres van de router (= 192.168.1.100 in mijn geval).
Volgens help info van de Zyxel router:>
Configure this field to test your ZyXEL Device's WAN accessibility. Type the IP address of a reliable nearby computer (for example, your ISP's DNS server address).
Note: If you activate either traffic redirect or dial backup, you must configure at least one IP address here.
When using a WAN backup connection, the ZyXEL Device periodically pings the addresses configured here and uses the other WAN backup connection (if configured) if there is no response.
Op deze manier wordt dus het WAN verkeer via de Ziggo modem omgeleid.
Ik kan dus nu de telefoon clients gebruiken en draadloos internetten!
Succes!
[
Voor 19% gewijzigd door
Consulectro op 07-10-2009 02:02
. Reden: Was nog niet compleet. Lease bleek anders te verlopen. ]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.