Zyxel 2602 ADSL modem als router voor Ziggo gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:39
Ik heb hier nog een zyxel adsl modem met wifi liggen.
Deze wil ik gebruiken als wifi router (gewoon zuinigheid, kan natuurlijk een wifi router kopen maar dat wil ik niet)

Nu heb ik een aantal pogingen gedaan om deze als wifi router in te stellen maar ik krijg voor geen mogelijkheid internet als ik dat ding op mijn kabelmodem aansluit.

Iemand ervaring hiermee? Ik kan wel een stappenplan gebruiken.

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 20:12
Nee dat kan helaas niet, het ding heeft voor zover ik kan zien geen WAN poort los van de switch.

Het kabel modem van Ziggo deelt maar 1 IP adres uit, en dat is het WAN adres.

Mijn advies: Haal een WRT54GL en zet er DD-WRT op. :) Tweak Ahoy!

[ Voor 16% gewijzigd door donotwant op 25-05-2009 22:54 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:39
Ik was er idd al bang voor dat het niet zou gaan werken. Ik hoopte dat iemand echter toch iets had gevonden.

Nou dat wordt dan dus binnenkort een wifi router halen :(

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:11

Consulectro

Lekker bezig...

Ik heb het wel voor elkaar gekregen met mijn Zyxel P-2602HW-D1A router die ik voorheen gebruikte voor Telfort internet. Ik ben nu overgestapt op een alles in één abonnement van Ziggo.
En omdat Ziggo alleen een modem levert met één ethernet uitgang zat ik ook met het probleem dat ik geen WiFi meer had. Ook gebruikte ik de Zyxel router als telefoon server voor mijn twee connecties voor Budgetphone en Voipbuster. Hier had ik anders ook een aparte ata-doos voor moeten aanschaffen.

Het is blijkbaar niet zo moeilijk als het wel lijkt.

Achter het ziggo modem heb ik een oude router geplaatst. Deze heb ik zo geconfigureerd dat deze IP-adressen uitdeeld vanaf 192.168.1.101 en hoger. Deze router heeft zelf IP-adres ...100.

De Zyxel router staat nog steeds op 192.168.1.1 en deelt alleen IP-adressen uit onder de 100 (standaard staat deze op 32; zie tab DHCP setup). Dus beide routers weken als DHCP server alleen de adressen die ze uitdelen mogen mekaar niet overlappen.

Nu heeft de Zyxel ook een mogelijkheid (Network - WAN - tab:WAN Backup Setup) om de trafic te redirecten.
Vink aan "Active Traffic Redirect" en laat "Metric" op 15 staan en vul in bij "Backup gateway" het IP-adres van de andere router (dus 192.168.1.100). Wellicht kan hier ook het LAN-IP-adres van de Ziggo modem ingevuld worden als geen tweede router gebruikt wordt.

Edit
<Tevens moet op dit Tabblad "Check WAN IP Address 1 en 2 worden ingevuld met het WAN IP adres van de Ziggo provider resp. het LAN IP adres van de router (= 192.168.1.100 in mijn geval).
Volgens help info van de Zyxel router:>

Configure this field to test your ZyXEL Device's WAN accessibility. Type the IP address of a reliable nearby computer (for example, your ISP's DNS server address).
Note: If you activate either traffic redirect or dial backup, you must configure at least one IP address here.
When using a WAN backup connection, the ZyXEL Device periodically pings the addresses configured here and uses the other WAN backup connection (if configured) if there is no response.

Op deze manier wordt dus het WAN verkeer via de Ziggo modem omgeleid.
Ik kan dus nu de telefoon clients gebruiken en draadloos internetten!

Succes! :)

[ Voor 19% gewijzigd door Consulectro op 07-10-2009 02:02 . Reden: Was nog niet compleet. Lease bleek anders te verlopen. ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 19:43
[quote]Consulectro schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 17:49:
Ik heb het wel voor elkaar gekregen met mijn Zyxel P-2602HW-D1A router die ik voorheen gebruikte voor Telfort internet. Ik ben nu overgestapt op een alles in één abonnement van Ziggo.

Hoi,

Jij hebt dus je Zyxel aangesloten op je modem van Ziggo en gebruikt de Zyxel nu als draadloze router??
Kun je mij uitleggen hoe je dat precies gedaan hebt? Ik ga per 15-10 ook over van Telfort > Ziggo alles-in-1-plus. Het zou mooi zijn als dit zou kunnen..

groet Huub

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 18:37
Dat is niet zo moeilijk te configureren hoor.
De Zyxel fungeert dan niet als router maar als accesspoint.
Wat belangrijk is dat maar 1 apparaat dhcp server is.
Hiervoor gebruik je dan de router die aan het internet hangt zodat in de dhcp deze als gateway wordt aangewezen.
Tevens alleen de lan aansluiting gebruiken van de zyxel.
bv.

Internet--Router(192.168.0.1)--lan1--Zyxel--lan1
Op de Zyxel configureer je alleen Wifi.
Als je dan met je draadloos app. de wifi gegevens opgeeft maakt deze verbinding met de Zyxel en krijgt een ip van de router.

• iglo
[quote]fonias schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:18:
Hiervoor gebruik je dan de router die aan het internet hangt zodat in de dhcp deze als gateway wordt aangewezen.
bv.

Bedankt voor je snelle reactie! Begrijp ik het goed dat je dus tussen modem en de zyxel alsnog een router moet plaatsen? Ik wilde "gewoon" de zyxel gelijk achter het modem van Ziggo plaatsen en deze als draadloze router gebruiken. Dit gaat dus niet lukken als ik jou goed begrijp, toch?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 16:13
Zyxel gelijk achter je Ziggo modem gaat niet werken. Dan zou er een router tussen moeten.
Koop een Wifi routertje waar beide functies in zitten; scheelt je ook weer een paar tientjes op je electriciteitsrekening per jaar :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• iglo
Ballebek schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 08:49:
Zyxel gelijk achter je Ziggo modem gaat niet werken. Dan zou er een router tussen moeten.
Koop een Wifi routertje waar beide functies in zitten; scheelt je ook weer een paar tientjes op je electriciteitsrekening per jaar :)
Was ik al bang voor. Heb intussen al wat gesnuffeld naar een draadloze router. Zit te twijfelen tussen een aantal, maar je kunt natuurlijk ook zelf een modem+router in 1 apparaat kopen. Heb je nog tips voor deze laatste optie?

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 18:37
Linksys WRT54G2 (10/100 en Wifi b/g) is tweedehands voor weinig te krijgen.
Als je een nieuwe wil is het ook afhanelijk van hoe je het wil/kan gebruiken.
Denk aan 1Gbit en Wifi n.
Wil je beide gebruiken en is je apparatuur daarvoor geschikt kom je automatisch in het wat duurdere segment.
Denk aan WRT610N bv.

• iglo
fonias schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:35:
Linksys WRT54G2 (10/100 en Wifi b/g) is tweedehands voor weinig te krijgen.
Als je een nieuwe wil is het ook afhanelijk van hoe je het wil/kan gebruiken.
Denk aan 1Gbit en Wifi n.
Wil je beide gebruiken en is je apparatuur daarvoor geschikt kom je automatisch in het wat duurdere segment.
Denk aan WRT610N bv.
Had ook al hier en daar gekeken. Wil wel een apparaat dat een aantal jaren meekan, ook gezien de snelheidsverhogingen die eraan zitten te komen. Problemen die je vooral ziet zijn slechte wlan en het vollopen van buffers tijdens downloaden. Ik heb alleen een laptop dus draadloos is een must en ik download aardig wat via nieuwsgroepen. Zat te kijken naar Linksys 320n, 610n, D-Link 655 en de Netgear 3700.
Is best wel lastig, zoveel keuzes. Kheb niet echt een bugdet vandaar een beetje vreemde range qua prijsstelling.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:11

Consulectro

Lekker bezig...

fonias schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:18:
Of je mag beide routers als zodanig laten werken als de IP-adressen elkaar maar niet kunnen overlappen
In mijn geval Router 1 deelt 192.168.1.2.....32 uit en Router 2 deelt 192.168.1.101.....255 uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Consulectro op 07-10-2009 02:15 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 16:13
iglo schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 13:08:
[...]
Zat te kijken naar Linksys 320n, 610n, D-Link 655 en de Netgear 3700.
Ik ben uiteindelijk voor de NetGear gegaan; is nu de snelste en alles wat ik wil zit erop :)
De Linksys modellen vielen af; werkten niet helemaal lekker met mijn MacBook's.

Ook heb ik de eerste custom firmware projecten gezien voor de 3700 dus ik ben erg benieuwd.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• iglo
Ballebek schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 04:47:
[...]

Ik ben uiteindelijk voor de NetGear gegaan; is nu de snelste en alles wat ik wil zit erop :)
De Linksys modellen vielen af; werkten niet helemaal lekker met mijn MacBook's.

Ook heb ik de eerste custom firmware projecten gezien voor de 3700 dus ik ben erg benieuwd.
Gisteren ook de Netgear 3700 besteld, bij Redcoon. Een van de weinige winkels die hem op voorraad had. Reden om voor de 3700 te gaan is vooral klaar te zijn voor de toekomst. We zullen zien hoe het apparaat werkt met Ziggo Allesin1Plus, volgende week.

groet Huub

Verwijderd

iglo schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:05:
[...]

Gisteren ook de Netgear 3700 besteld, bij Redcoon. Een van de weinige winkels die hem op voorraad had. Reden om voor de 3700 te gaan is vooral klaar te zijn voor de toekomst. We zullen zien hoe het apparaat werkt met Ziggo Allesin1Plus, volgende week.

groet Huub
Hoi Huub,

hoe bevalt de Netgear WNDR3700? En hoe verliep het proces bij de Redcoon webshop?
ik ben namelijk ook van plan hetzelfde apparaat bij de zelfde winkel te kopen. aanrader?
ga hem gebruiken voor mijn ziggo alles-in-1-extra abonnement :) >:)

• iglo
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/592834668.pngDa's toevallig! De bestelling via Redcoon verliep perfect. Bij de pricewatch stond een ?: onbekende levertijd. Op de site van Redcoon stond gewoon op voorraad. Voor de zekerheid toen gebeld en ze hadden nog 5 liggen. De volgende werkdag had ik hem al in huis.

Vanmiddag is de monteur van Ziggo geweest om het Allesin1Plus pakket te installeren. Hij is een uurtje bezig geweest en alles draait nu. Bedraad haal ik 19,8 Mb en draadloos 19,3Mb. Niet slecht dus voor een draadloze router. Je kunt gebruik maken van de 2,3 of 5 Mhz. Bij de 5 haal ik die 19,3 Mb en de 2,3 komt tot 11/12 Mb. So far so good......

Er was zelfs al een nieuwe firmware uit. Ook maar gelijk gewijzigd

groet en su6 met de aankoop

[ Voor 10% gewijzigd door iglo op 15-10-2009 13:57 ]

Verwijderd

iglo schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:32:
[afbeelding]Da's toevallig! De bestelling via Redcoon verliep perfect. Bij de pricewatch stond een ?: onbekende levertijd. Op de site van Redcoon stond gewoon op voorraad. Voor de zekerheid toen gebeld en ze hadden nog 5 liggen. De volgende werkdag had ik hem al in huis.

Vanmiddag is de monteur van Ziggo geweest om het Allesin1Plus pakket te installeren. Hij is een uurtje bezig geweest en alles draait nu. Bedraad haal ik 19,8 Mb en draadloos 19,3Mb. Niet slecht dus voor een draadloze router. Je kunt gebruik maken van de 2,3 of 5 Mhz. Bij de 5 haal ik die 19,3 Mb en de 2,3 komt tot 11/12 Mb. So far so good......

Er was zelfs al een nieuwe firmware uit. Ook maar gelijk gewijzigd

groet en su6 met de aankoop
Bedankt voor de info! _/-\o_
Nou, dan ga ik hem daar ook maar bestellen :)
Kan je met ook iets vertellen over de stabiliteit?
of ben ik dan heel erg off-topic bezig :P

• iglo
Wel een beetje offtopic maar ja.....

Stabiliteit kan ik nog geen zinnig woord over zeggen na 4 uur gebruik. Zag hem wel bij Redcoon staan voor €`112 en op voorraad.

groet Huub

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
fonias schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:18:
bv.

Internet--Router(192.168.0.1)--lan1--Zyxel--lan1
Op de Zyxel configureer je alleen Wifi.
Als je dan met je draadloos app. de wifi gegevens opgeeft maakt deze verbinding met de Zyxel en krijgt een ip van de router.
Ik eb een vergelijkbaar iets. Sinds kort ben ik van Telfort ADSL met de ZyXEL router overgegaan op glasvezel via XMS. Ik heb een Buffalo WZR-HP-G300NH router op mijn glasvezelmodem aangesloten. Deze fungeert als DHCP server. Op één van de poorten van de buffalo heb ik de ZyXEL aangesloten.

Budgetphone / VOIPbuster telefonie op de ZyXEL werkte toen ik deze nog als ADSL modem/router gebruikte. Na aansluiting op de Buffalo en uitschakelen van de DHCP server echter niet meer. Doe ik iets verkeerd, is alleen de DHCP uitschakelen wellicht niet voldoende?

-- Update --
Ik heb ZXEL gemaild, en zijn reageerden (erg snel ovrigens) als volgt:
het is niet mogelijk de VOIP functie van de 2602 te gebruiken als deze niet de internet connectie maakt.
Op mijn vervolgvraag 'Voor alle zekerheid, dat ik u goed begrijp: het ZyXEL modem moet dus zelf de internet connectie maken, m.a.w. via ADSL'kwam de reactie:
dit is volledig correct.

Ik ga maar voor de Siemens Gigaset C475IP!

[ Voor 18% gewijzigd door musicfreak op 02-08-2010 18:31 ]

Pagina: 1