• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-12 14:54
Ik hoop dat dit topic hier goed staat, anders hoor ik dat graag!

Het probleem:

Ik ben op zoek naar een kleine machine om voor streaming,downloaden en backup/centrale opslag te gebruiken. Nu zijn er verschillende NASjes die dit prima kunnen (Synology of Qnap bijvoorbeeld). Maar bij deze ben je gelimiteerd tot wat het bijgeleverde besturingssysteem kan en de ietwat magere processor en geheugen capaciteit.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en kom tot de conlcusie dat je voor precies hetzelfde bedrag als een 2-bay NAS + 2 schijven ook een server gebaseerd op een Atom CPU kan bouwen met 2 schijven.
De verschillen zijn dan als volgt:

Nas:
1.2 ghz
128 mb

Server:
Dual 1.6 ghz
2048 mb

Nu besef ik dat dit geen mega krachtige machine is. Maar het voldoet aan de eisen die ik stel en het is sneller dan een NAS.

Het lijkt een makkelijke keuze, bijna 2x zoveel kracht voor hetzelfde geld + er zijn meer mogelijkheden aangezien je de keuze hebt uit meerdere besturingssystemen.
Maar zoals altijd zit er een addertje onder het gras, namelijk het stroomverbruik. Een gemiddelde NAS met 2 schijven vebruikt rond de 40 watt. Als ik de specs mag geloven van de Atom cpu verbruikt deze rond de 18 watt. Tel hierbij de 2 schijven en geheugen bij op en je komt om en nabij de 50 watt. Een verwaarloosbaar verschil op jaarbasis.

Wat ik mij afvraag is echter of deze wattages wel kloppen. Als ik bijvoorbeeld benchmarks bekijk van Atom CPU's dan tikken deze vaker de 70 watt aan. Ik heb geprobeerd het wattage van de pc uit te rekenen met een calculator op internet maar deze beschikken niet over de Atom CPU die ik op het oog heb.

Nu is mijn vraag dus, wat is beter qua stroomverbruik. Beide de NAS als de Server doen wat ik wil. Alleen de Server doet het iets sneller. Het gaat me dus puur om het stroomverbruik.

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:25
Het gaat maar net om het type voeding dat je gaat gebruiken bij de server

Als het kan graag het type NAS opgeven, dat is voor ons wat makkelijke uitzoeken.

Edit:
Je zou voor deze voeding http://tweakers.net/price...wer-l7-300w.html#tab:info kunnen gaan voor in de server. Als je zuinig wilt zijn moet je kijken naar de 80 plus certificering

[ Voor 41% gewijzigd door n0fragger op 04-05-2011 16:41 ]

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 15:03
Een nas/server staat grotedeels de helft van de dag uit zn neus te vreten
Schijven gaan in spindown, moederbord clockt na beneden, resultaat bijna geen verbruik aan energie

Ik zou gewoon voor een server gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:54

franssie

Save the albatross

servertje is altijd flexibeler, je kan 'm zelfs wegbouwen bij je (een) TV en dan heb je gelijk een media server erbij? (evt komen er dan nog wat kosten voor een video kaart bij maar dat kan altijd nog als je het wilt). en zo'n atom systeempje kan altijd nog leuk spelletjes draaien, evt als Mame systeem oid als je er klaar mee bent.

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 04-05-2011 16:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verplichte kost als het om (zuinige) servers gaat: Nieuwe Zuinige Server-topic :) In dit topic vind je dan ook genoeg ervaringen over hardware, configuraties, prestaties en stroomverbruik. De juiste hardware in een server kan resulteren in een idle stroomverbruik van rond de 15W, dan wordt het denk ik wel wat interessanter dan een "simpele" NAS.

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-12 14:54
n0fragger schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:38:
Het gaat maar net om het type voeding dat je gaat gebruiken bij de server

Als het kan graag het type NAS opgeven, dat is voor ons wat makkelijke uitzoeken.

Edit:
Je zou voor deze voeding http://tweakers.net/price...wer-l7-300w.html#tab:info kunnen gaan voor in de server. Als je zuinig wilt zijn moet je kijken naar de 80 plus certificering
Dat is een handige tip, ik was vanplan om een kast te nemen met ingebouwde voeding maar ik zal eens zoeken aan welke certificering die voldoet.

De NAS die ik voor ogen had is een Synology Ds111j
franssie schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:46:
servertje is altijd flexibeler, je kan 'm zelfs wegbouwen bij je (een) TV en dan heb je gelijk een media server erbij? (evt komen er dan nog wat kosten voor een video kaart bij maar dat kan altijd nog als je het wilt). en zo'n atom systeempje kan altijd nog leuk spelletjes draaien, evt als Mame systeem oid als je er klaar mee bent.
Media server is niet nodig. Ik ben van plan al mijn films e.d. door te sturen naar mijn PS3.

[ Voor 88% gewijzigd door VulcanRaven op 05-05-2011 12:38 ]

Pagina: 1