Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik ben bezig met een mod en wil hier graag een VFD Display in inbouwen. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer op Ebay en heb ik geen idee wat voor soort VFD ik moet bestellen. Ik zit met name in over het type controller, wil niet een display bestellen waar ik niets mee kan.

Het display moet 2x16 characters zijn en het liefst dezelfde kleur (wit?) hebben als het display in een Harman/Kardon receiver (zie pic)

Afbeeldingslocatie: http://www.epolis.lt/cms/143304lt.jpg

Wie kan/wilt mij helpen om het juiste display te vinden?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Ik heb voor mijn HTPC een tijd terug een kant en klare USB VFD gekocht, een 20x4 http://lcdmodkit.com (U204MB-B1)
Een 16x2 is ook beschikbaar, witte letters, met een blauwe backlight: http://lcdmodkit.com/lcd/U162MB-A1.html
Ongeveer 15 euro inclusief verzenden.

Zwarte achtergrond (Waarschijnlijk gewoon geen backlight?) hebben ze daar niet, maar is vast wel te krijgen.

Waar je op moet letten als het een USB versie is, of hij LCD2USB geschikt is. Dat kunnen veel programma's aansturen zonder problemen.
De controller is bij dit type VFD's meestal een HD44780.
o.a. LCDSmartie op Windows, en lcdproc op Linux hebben geen problemen met deze VFD's.

Ik zit er een heel klein beetje erg naast en haal wat door elkaar, negeer maar :+

[ Voor 6% gewijzigd door Nakebod op 04-05-2011 14:59 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Je zit hem op allemaal LCD's te wijzen, hij zoekt een VFD en dat is iets compleet anders.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50

SA007

Moderator Tweaking
@Nakebod
Volgens mij haal je VFD en LCD nogal door elkaar.

@TS:
Je kan elk normaal VFD omvormen tot een met witte tekst door er een kleurfilter voor te gooien, deze kan je ook los kopen op elke maat die je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Hmm, my bad :+
Dacht dat die dingen ook zo genoemd werden.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 16:51
Noritake verkoopt VFD's RS-online.nl kun je ook terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Dank je voor de sites mezstah :)

Kom er alleen nog niet helemaal uit. De bedoeling is om het VFD op dezelfde plek als in de AVR355 behuizing te plaatsen als het origineel. Zodat ik op het oog 2 identieke apparaten heb staan.

Onderstaand display zit in de AVR 355:

Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/tweakers/hkvfd.png

Het mooiste zou zijn als ik het originele VFD aan de praat krijg, maar dat is niet heel erg waarschijnlijk geloof ik ivm de aansturing.
Dus dan maar op zoek naar een 2x16 character display om de originele te vervangen, maar ik weet niet zo goed welke maat ik dan moet hebben, dit zijn de enige 16x2 displays die RS-Online heeft, maar die lijken me te klein. (Of zie ik dat verkeerd? Het VFD gedeelte van het originele display is: 2.1 x 10.8 x 1.2cm (h,b,d))

Een eventueel display dat op USB werkt zou ik ook niet erg vinden, als er maar hetzelfde uitziet qua letters als het originele display. Wie kan me een stukje verder op weg helpen? :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
Ik zou een 2x20 nemen als je kijkt in de behuizing hoe groot is het plexi gedeelte waar de letters door heen schijnen? De maat klopt wel 2x16 maar aan de rechterzijde heb je ook die aparte symbooltjes zitten lijkt mij een display speciaal voor HK vervaardigd. Of je zou een display moeten kopen van origen. Die maken vergelijkbare medikasten qua stijl als HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het originele VFD aan de praat krijgen is waarschijnlijk minder lastig dan je denkt.
Mits je kan embedded programeren in ieder geval.

Meer dan genoeg kant-en-klare VFD driverchips te vinden in ieder geval. Ene er zit er natuurlijk ook gewoon 1 op de print die het nog wel zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
mezstah schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:44:
Ik zou een 2x20 nemen als je kijkt in de behuizing hoe groot is het plexi gedeelte waar de letters door heen schijnen? De maat klopt wel 2x16 maar aan de rechterzijde heb je ook die aparte symbooltjes zitten lijkt mij een display speciaal voor HK vervaardigd. Of je zou een display moeten kopen van origen. Die maken vergelijkbare medikasten qua stijl als HK.
Het gedeelte rechts van het display met de symbooltjes geeft aan op welke mode de receiver staat (2.0, 5.1, etc) dat heb ik voor de mod niet nodig, het gaat dus puur om het letter gedeelte.
Ik weet echter niet hoe de maatvoering op RS-online is en ik ben bang dat de letters kleiner zijn als op het originele display.
SA007 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:05:
Het originele VFD aan de praat krijgen is waarschijnlijk minder lastig dan je denkt.
Mits je kan embedded programeren in ieder geval.

Meer dan genoeg kant-en-klare VFD driverchips te vinden in ieder geval. Ene er zit er natuurlijk ook gewoon 1 op de print die het nog wel zal doen.
Daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, ik zal al eerste het display en controller eens los halen om te zien wat voor types het precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
Wat zijn de maten van het display?

19mm x 82mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Originele display is 2.1 x 10.8 x 1.2cm (h,b,d), maar als een ander display niet exact even groot is maakt dat niet uit, ik moet het toch vastzetten met een custom oplossing. Zolang de letters maar even groot zijn als het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou eigenlijk alles lekker op de print laten zitten en iets bedenken om die print op je computer aan te sluiten.
Heb je meteen alle maten voor de schakelaars precies goed.
Zowieso raad ik het af om VFD's die je nog wil gebruiken zomaar los gaat halen, die dingen zijn best breekbaar, vooral de vacuumnippel erop.

Maak anders eens detailfoto's van beide kanten van de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik heb helaas niet echt een hele goede camera tot mn beschikking maar toch..(beide afbeeldingen zijn klikbaar voor full size)

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/tweakers/vfd_front_thumb.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://b.zdclan.nl/tweakers/vfd_back_thumb.jpg

Volgens mij zit de controller niet op deze print, en zal ik dus het originele display niet aan kunnen sturen ( :'( )

Mijn idee was om de knopjes onder het display aan door te lussen naar de knopjes (up, down, next, prev, ok & back) die eventueel bij het VFD zitten. (maar dan moet ik dus wel op zoek naar een VFD display met buttons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 13:57
Meelobee schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:48:
Ik heb helaas niet echt een hele goede camera tot mn beschikking maar toch..(beide afbeeldingen zijn klikbaar voor full size)

Voorkant:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

Volgens mij zit de controller niet op deze print, en zal ik dus het originele display niet aan kunnen sturen ( :'( )

Mijn idee was om de knopjes onder het display aan door te lussen naar de knopjes (up, down, next, prev, ok & back) die eventueel bij het VFD zitten. (maar dan moet ik dus wel op zoek naar een VFD display met buttons)
Is het leesbaar wat er op het IC'tje staat dat achter op de print in het midden zit, wellicht is dat toch de controller?

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
74AC10
EZ4Q842 of EZ48842 (is niet goed te zien of het een 8 of een Q is.)

En ernaast op de print staat: IC75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 13:57
Meelobee schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:56:
74AC10
EZ4Q842 of EZ48842 (is niet goed te zien of het een 8 of een Q is.)

En ernaast op de print staat: IC75
Is dus inderdaad niet de controller, is gewoon een simpele nand-gate. Hier heb je inderdaad niets aan.

Wat ook nog zou kunnen is wellicht dat de controller wel aan de voorkant zit, maar achter het display, dus onzichtbaar omdat deze achter het display zit.

Er zijn op ebay genoeg losse modules te verkrijgen, maar die zijn geen van allen echt plugenplay dmv RS232 of USB, dus je zult dan toch behoorlijk handig moeten zijn met elektronica.

Je zou ook eens naar zoiets kunnen kijken, dit is wel een standaard oplossing. Als je daar de behuizing van demonteerd kun je misschien dat display wel gebruiken, en daar zitten al wel een hoop funties in voorgeprogrammeerd.

[ Voor 52% gewijzigd door kemphaas op 06-05-2011 19:08 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Voor knopjes zijn controllers genoeg te vinden, die aansluiten is altijd wel te doen.

Verder zit er zeker weten wel een controller op de print, simpelweg omdat het aantal draden naar de VFD zelf VEEL groter is dan de aansluitende connector(s).
Ikzelf denk dat hij achterop het VFD zit.

Het VFD zelf heeft namelijk tegen de 60 pinnen, terwijl er op de print maar 17 zitten.

Paar dingen die ik wel zou willen weten:
Op je achterkant plaatje staat linksbovenin een tabel, zou je die eens willen uittikken?
Verder lijkt bij elke aansluiting netjes te staan wat het is en hoe je het aan moet sluiten, zou me weinig verbazen als dat het lijstje voor de hoofdconnector is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
De tabel links boven:
1. Power_N
2. MIC_IN
3. VOL_LED_CTRL
4. KEY_1
5. KEY_2
6. KEY_3
7. VOL_EM1
8. VOL_EM2
9. VFD_CS
10. VFD_CLK
11. VFD_DATA
12. VFD_RST
13. MP_IN
14. HP_MUTE_2
15. REMOTE_IN
16. GND
17. +3.3V

In totaal zitten er 80 pinnen aan het display, maar 19 hiervan zijn ook echt aangesloten, de rest zit niet vast aan de print. Achter het display zie ik geen IC's zitten, enkel wat weerstanden. Ik denk zelf dat de controller ergens op de hoofdprint zit. (verbonden dvm de witte flat cable aansluiting rechts boven op de voorkant foto) De hoofdprint heb ik helaas niet bij de behuizing gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je tabelletje zegt anders duidelijk dat er wel een controller op die print zit.

Ik dnek dat het of een controller is die achterop het display zit, of het is zgn chip-on-glass in het VFD verwerkt (zou wel de eerste keer zijn dat ik dat zie op een VFD)

Wat ik zie ana je tabelletje samen met het schema is dat als je er op een paar plekken spanning op zet en er serieel (lijkt op SPI) data ingooit dat er dan vanzelf een soort beeld op het display verschijnt.
Moet denk ik wel wat getest worden om uit te vinden hoe het precies werkt, maar het is zeker mogelijk.

Denk zelf dat het voor een el'er minder werk is om het scherm werkend te krijgen dan de knopjes, veel meer meetwerk voor nodig :)
Pagina: 1