GPL/CC graphics en niet-GPL website

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Vaak als ik naar plaatjes of icoontjes zoek waarbij je kan filteren op Allowed for commercial use: No link required (uitgelegd als: mag je zonder extra actie gebruiken), zoals bij www.iconfinder.com, kom ik afbeeldingen tegen die een GPL licentie blijken te hebben.

Maar ben je dan niet verplicht te crediten en een link naar de GPL licentie te geven?

Afentoe zit er ook een Creative Commons - Attribution tussen, dan is dat toch gewoon verkeerd ingedeeld omdat je die wel moet crediten?

Hoe zou dat eigenlijk in zijn werk moeten gaan; ergens op de website een licentiepagina met een lijst van alle gebruikte graphics en icons met de auteur en de licentie er achter? Ik heb dat nog nooit gezien, maar GPL en CC graphics worden ongetwijfeld overal gebruikt.

Bepaalde iconensets van Ubuntu zijn bijvoorbeeld ook Creative Commons - Attribution - Share Alike - 3.0. Als eindgebruiker ben ik de licentie daarvoor nog nooit tegengekomen. Nu is Ubuntu geen website natuurlijk, maar ik weet in ieder geval welke licentie de iconsets zijn op de projectpagina. Alleen vanuit Ubuntu is daar geen link naartoe (zover ik weet).

Beetje in de warre. En google brengt me heel star naar artikelen over software of IANAL inconclusive discussies.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 04-05-2011 04:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
Creative Commons moet inderdaad gecredit worden, en mag niet commercieel gebruikt worden.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bij Creative Commons zit het wat genuanceerder (en duidelijker).

Je hebt altijd een combinatie van BY, NC en SA (share alike). De link in jouw voorbeeld is inderdaad BY (attribution) en NC (noncommercial only). Dan klopt het wat je zegt. Als het bijvoorbeeld alleen BY is, dan mag je het best commercieel gebruiken.

De verwarring komt bij verzamelsites die in de categorie 'no link back required' plaatjes hebben staan die achteraf BY (attribution) in de licentie hebben staan. Volgens mij klopt er dan iets niet.

Maar de vraag gaat hoofdzakelijk over (L)GPL werk. Hoe ga je daarmee om? Waar moet je wel of niet gebruik noemen? Het staat (bijna) nooit op een website. Maar wel wanneer het wordt gebruikt in een CMS, bijvoorbeeld in een bestandje license.txt die niemand ooit ziet.

Ik vind het maar een beetje verwarrend. Misschien komt dat ook omdat GPL helemaal niet bedoeld is voor plaatjes en icoontjes enzo, maar toch zijn verweg de meeste (L)GPL of CC.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)