Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attila1994
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Waarom heb ik dit topic geopend?
Het antwoord daarop is redelijk simpel: ik wil eindelijk af van mijn 70-euro-kostende Logitech speakerset en wil beter geluid. Het probleem is echter dat ik zelf niet zo veel verstand heb van wat zich in de audiowereld afspeelt. Dus, beste Tweakers: hulp gezocht!

Wat heb ik nu?
Niet veel. Hierbij presenteer ik mijn amateuristische audio-gerelateerde zooi:
  • Logitech X-540 Opzich best een leuk setje (er komt geluid uit), maar eigenlijk nergens voor geschikt behalve gamen (en laat ik dat nou net het minste doen). Voor zowel muziek luisteren als films kijken zijn er véél betere alternatieven. Denk ik.
  • Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Wat mij betreft mag deze kaart ook weg, ben er nooit echt tevreden mee geweest. Ik denk geen Creative meer voor mij.
  • ASUS M2N Green Heeft een "ADI 988A 6-channel High Definition Audio CODEC", waar ik overigens niks over kon vinden op internet. In ieder geval, mijn moederbord heeft een coaxiaal S/PDIF uitgang welke nu niet wordt gebruikt maar misschien wel wat kan zijn..?
  • ASUS EAH5770 CUCore/2DI/1GD5 Heeft een HDMI-uitgang wat geluid kan doorsturen. Ik heb verder geen idee wat ik hier precies mee kan. Ook vermeld ik maar even dat mijn moederbord geen PCI-E 2.x ondersteunt.
  • Samsung LE32B530 Een tv met HDMI 1.3 aansluitingen en extreem veel ghosting. Niet dat dat laatste hier ook maar iets mee te maken heeft. Hoe dan ook, die zou ik ook wel via mijn toekomstige speakerset willen luisteren.
  • Samsung DCB-B270R Heeft een Toslink-uitgang.
Wat wil ik bereiken?
Ik heb bijna altijd muziek aanstaan via de computer. Voornamelijk rock, maar soms ook een leuk dance-deuntje er doorheen. Dat moet dus in ieder geval goed klinken. Ook begin ik een erge vorm van filmverslaving te krijgen dus het geluid daarvan moet ook goed klinken, 5.1 zou mooi zijn. Overigens gaat films kijken ook via de computer, al dan niet van DVD. Wellicht dat er ooit nog een blu-ray speler wordt aangeschaft. Verder moet het geluid als ik gewoon tv kijk ook door de speakers klinken.

Hoe wil ik dat bereiken?
Als basis neem ik de LX 300 speakers van JBL, aangezien ik die al heb. Het zijn misschien niet de allerbeste boxen, maar ik heb toch aardig wat positieve reacties gelezen op internet. Misschien het enige nadeel is dat de lage tonen niet heel goed klinken:
Among my dozens and dozens of JBLs I still have a pair of LX300s and find them very pleasing. Of course the lower octaves are missing; the 6.5" woofer just cannot go down there. When coupled with a decent sub, in my case a 12" LE120H-1, they make very fine music. I cross over at 120Hz to the sub. The 300s are very capable above that point.
Is het noodzakelijk een subwoofer te kopen of zal dit wel meevallen bij films kijken/muziek luisteren?

Als versterker lijkt het me wel leuk om een van de goedkopere modellen van Onkyo te nemen. Of anders eentje tweedehands, ik wil er in ieder geval liever niet meer dan €250,- aan uitgeven. Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij het kiezen?

Wat betreft rear- en center-speakers ben ik de weg helemaal kwijt. Na een zoektocht op internet ben ik er achter gekomen dat een center-speaker van dezelfde houtsoort moet zijn als de front-speakers en dat de rear-speakers minder belangrijk zijn, maar daar blijft het dan ook bij. Bovendien weet ik nog niet uit watvoor hout mijn JBL speakers zijn gemaakt.

En als laatste de geluidskaart. Voor zover ik had begrepen heb ik, om altijd "echt" surround geluid te krijgen een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Is het dus een logische keuze om een kaart als de Xonar D1 of Club3D Theatron Agrippa DTS te kopen in plaats van mijn huidige XtremeGamer, mijn onbekende onboard-chip of mijn videokaart met HDMI?

Kortom: nog veel onduidelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Attila1994 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:49:
Is het noodzakelijk een subwoofer te kopen of zal dit wel meevallen bij films kijken/muziek luisteren?
Volgens de tekst heeft die persoon een subwoofer gekocht om alle tonen tot en met 120 Hz hoorbaar te maken. 120 Hz is echt zeer hoog en je zal - als die 120 Hz waar is - dan 100% zeker een subwoofer nodig hebben. Ik zal veelal altijd eerst adviseren zonder subwoofer te luisteren aangezien je deze wellicht niet mist, maar als speakers maar tot 120 Hz gaan dan durf ik wel te stellen dat je een subwoofer nodig hebt. Als je speakers nu tot 60 Hz zouden gaan zou het een ander verhaal zijn, maar 120 Hz...
Als versterker lijkt het me wel leuk om een van de goedkopere modellen van Onkyo te nemen. Of anders eentje tweedehands, ik wil er in ieder geval liever niet meer dan €250,- aan uitgeven. Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij het kiezen?
Je moet eerst voor jezelf vaststellen wat je allemaal aan wilt sluiten en vooral hoe. Als je bijvoorbeeld drie apparaten aan wilt sluiten welke een HDMI uitgang hebben dan is het handig als de receiver daar ook aan voldoet. Dat is het voornaamste waar je naar moet kijken. Dingen als vermogen hoef je nooit naar te kijken, zeker niet in dit budget.
Wat betreft rear- en center-speakers ben ik de weg helemaal kwijt. Na een zoektocht op internet ben ik er achter gekomen dat een center-speaker van dezelfde houtsoort moet zijn als de front-speakers en dat de rear-speakers minder belangrijk zijn, maar daar blijft het dan ook bij. Bovendien weet ik nog niet uit watvoor hout mijn JBL speakers zijn gemaakt.
Van dezelfde houtsoort heb ik echt nog nooit gehoord. Aan de ene kant kan ik me er wel iets bij voorstellen vanwege de klank. Maar die klank kan je ook behalen door de speaker zelf en dus niet alleen de kast. Het mooiste is als de center en de rear speakers van hetzelfde merk en serie zijn om zo onderlinge klanken gelijk te houden. Maar zo te zien zijn die twee JBL LX 300 gewoon twee speakers die vroeger bij een Philips of wat dan ook hifi-setje zaten. Dus daar een passende center en rear speakers bij vinden kan nogal lastig worden. Zeker omdat er geen dedicated center en rear speakers zijn wat series die echt op home cinema richten wel hebben.
En als laatste de geluidskaart. Voor zover ik had begrepen heb ik, om altijd "echt" surround geluid te krijgen een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Is het dus een logische keuze om een kaart als de Xonar D1 of Club3D Theatron Agrippa DTS te kopen in plaats van mijn huidige XtremeGamer, mijn onbekende onboard-chip of mijn videokaart met HDMI?
Surround geluid hangt er van af wat je wilt. Meeste geluidskaarten kunnen gewoon DTS en Dolby Digital 5.1 doorsturen via een digitale uitgang als de bron (CD/DVD/Blu-ray) dat als track heeft. In games zit nooit een dedicated 5.1 track omdat een game niet vast staat. Voor games heb je dan iets als DTS Connect of Dolby Digital Live nodig. Deze maken on-the-fly 5.1 geluid zodat je receiver dat kan ontvangen. Als je gaat gamen heb je inderdaad een geluidskaart nodig welke over één van die twee codecs beschikt. Als je alleen film kijkt en muziek luistert is dat niet nodig.

Ik zou [FAQ] Audio eens doorlezen, daar staat veel in over de werking van 5.1 en hoe je het aan kan/moet sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.