Toon posts:

Raid 0 + extra schijf zonder date te verliezen

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zojuist een nieuwe HDD gekocht. Maar toen kwam ik erachter dat de huidige HDD's in raid 0 staan, dus niet mirroring maar voor snelheid, heb ik mij althans laten vertellen.
Is het nu mogelijk om mijn nieuwe HDD gewoon erbij te steken? Of gaat dit niet goed? Ik heb veel belangrijke informatie op de computer staan en dat mag er absoluut niet vanaf.

Bedankt voor jullie tijd en moeite.

PS: kan ik mijn RAID0 config gewoon uitpluggen en later weer terug stoppen en staat dan nog alles erop?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

Je kan de nieuwe schijf er gewoon bijprikken, dat zou op zich geen probleem moeten zijn. Je kan voor zekerheid de Raid0 even ontkoppelen, maar echt nodig is het niet.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 14:03
Met mazzel kan je de nieuwe schijf buiten je raidset houden, mits dat jouw controller dat leuk vind. Ik zou het even opzoeken of je Raid 0 + JBOD kan. Of dat je hem zelf buiten je controller kan laten lopen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:15
Je kan bijna altijd een RAID0 array van 1 disk aanmaken, dan zie je de losse disk gewoon naas je RAID0 array.
Als je wil overstappen naar RAID1 zul je wel een backup moeten maken, je kan niet shrinken van RAID0 naar RAID1. Is overigens wel aan te raden. Qua leessnelheid ga je er niet (veel) op achteruit, maar qua veiligheid wel. Alleen je schrijfsnelheid zal langzamer worden.

Even niets...

Verwijderd

Als je een Intel-controller met MatrixRAID hebt kun je de HDD ook toevoegen aan je huidige RAID0-set, zodat je een RAID0 van 3 schijven krijgt. Dat betekent uiteraard dat als één van de drie het begeeft je alles kwijt bent, maar zorgt wel voor (iets) meer snelheid.

Het gemakkelijkst lijkt me de schijf gewoon als losse schijf naar je huidige 2-disk RAID0 erbij prikken, zoals hierboven beschreven.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste Twick, wat heb je zelf gedaan om tot een antwoord te komen? De vragen die jij stelt zijn namelijk prima te benatwoorden als je ook zelf eens wat initiatief toont en de FAQ's of de GoT search eens gebruikt.

Daarnaast wordt het niet bepaald op prijsgesteld om een topic binnen 24 uur omhoog te trappen, al helemaal niet zonder enige relevante informatie toe te voegen. Daarom raad ik je aan je eens te gaan verdiepen in het fenomeen RAID FAQ .

Daarnaast lijkt mij he tabsoluut niet verstandig om zeer belangrijke data op een RAID0 set te plaatsen, tenzij je een heel goed backupschema hanteerd. Misschien verstandig om deze eens door te nemen: Thematopic: Backups

In iedergeval verwachten wij hier op GoT toch enig eigen initiatief voordat iemand een topic opent, GoT is namelijk niet een eerste lijns servicedesk om maar even een vraag te droppen. Dit is dan ook de reden waarom dit topic dan ook op slot gaat, met het advies je eerst eens in te gaan lezen in de materie. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.