Sapphire HD4850 crasht als temp > 58C

Pagina: 1
Acties:

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 21:18
een tijdje geleden begon mijn videokaart tijdens het spelen van spellen af en toe onoverkomelijke artifacts in spellen te vertonen, wat ertoe leidde dat óf het spel crashte, óf ik het spel moest killen. Het gevolg was dat in 3D modus (inclusief W7+Aero, zonder Aero geen probleem) de artifacts bleven, en een reboot nodig was. Na de reboot was het probleem direct opgelost.

Ik ben toen gaan kijken naar de temperatuur, of dat een probleem was (de HD4850 is een bekend heethoofd), maar aangezien die bij die sporadische crashes niet erg hoog was (precieze waardes weet ik niet, maar zeker niet 80+) leek me dat het probleem niet.

Nou is het recentelijk veel erger geworden. Ik kon mijn spellen nog net opstarten, en al snel crashte de videokaart. Dit leidde tot de mooie melding van W7 dat de videokaartdriver gecrasht was en opnieuw opgestart was, en soms zelfs tot BSOD's.
Ik ben met Furmark gaan kijken, en nou blijkt het dat de videokaart bij 58 graden Celcius er mee ophoudt. Afhankelijk van kloksnelheden doet hij er wat langer of korter over om de 58C te bereiken, maar steevast houdt hij er dan mee op.

Dit is getest in mijn PC, en geverifieerd in een andere PC.

Is er een manier om dit op te lossen?? Ik heb inmiddels een nieuwe kaart besteld, aangezien deze ruim buiten de garantie is, maar als ik deze zou kunnen repareren is dat altijd mooi.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 08:34
Je zou je kaart kunnen "bakken" net zoals ze in deze topic doen:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Het is wel raar dat het op een bepaalde temperatuur gebeurt

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-02 14:37
Strykeforce schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:49:
Je zou je kaart kunnen "bakken" net zoals ze in deze topic doen:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Het is wel raar dat het op een bepaalde temperatuur gebeurt
Dit zou ik dus juist niet doen...
Dit werkt bij bepaalde Nvidia kaarten omdat daar brak soldeersel werd gebruikt wat je zo dus weer tijdelijk kan herstellen, dit werkt niet bij een 4850.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bij 58 graden Celcius al de mist in?
Dat is een vrij koele temperatuur voor een HD4850, volgens mij zit ik idle al rond dat niveau :X
Gebruik je een alternatieve koeler?
Heb je een dual slot of single slot variant?

Wat ik in dit geval zou doen als de koeler al netjes stofvrij is:
Is het koelblok er af halen, onderhuids stof verwijderen. Kijken of alle geheugenchips voldoende contact maken met de koeler. Die gebruiken vaak van die dikke pads, vrij lelijke oplossing imo. Maar vaak te dik om te vervangen met conventionele koelpasta.
Wel kun je de koelpasta op de GPU vervangen door deze schoon te maken en te voorzien van een vers laagje nieuwe pasta.
Zal je vast opvallen dat die GPU aardig onder die troep zal zitten, daar smeren ze vanuit de fabriek veels teveel van over die chip. Bij mij althans...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 21:18
het is mij inderdaad ook opgevallen dat het vrij koel is, terwijl ik de stock single-slot koeler erop heb zitten. Maar aangezien zowel CCC als GPU Shark en GPU-Z (beide in Furmark) dezelfde temps aangeven, ga ik ervan uit dat het een betrouwbare reading is.

Maar zodra ik mijn nieuwe kaart binnen heb, ga ik meteen de koelpasta e.d. vervangen. Ik heb de koeler al wel stofvrij gemaakt. Maar zoals ik al zei: de lage temperatuur duidt er voor mij op dat het geen koelingsprobleem is.

Zou het, omdat het steevast bij 58 graden gebeurt, een beveiliginsinstelling kunnen zijn? Een soort overheat protection die veel te laag is ingesteld? en zoja, hoe kan ik die wijzigen?? :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Ik heb iets soortgelijks gehad met een 5770. Crashte altijd bij 71ºC, maakt niet uit of die standaart clocks draaide of zwaar underclocked, zo gauw die de 71ºC aantikte was het beeld meteen zwart.

Heb me toen suf gezocht en bleek een compatibiliteits probleem te zijn met de voeding die ik gebruikte (andere zwaardere kaarten werkten wel, en de videokaart bleef ook werken in andere PC's).

Maar gezien je de kaart al in een andere PC gehad hebt, en -wat ik begrijp- voorheen wel goed heeft gewerkt denk ik toch dat er iets anders aan de hand is. Kan zijn dat een bepaald onderdeel aan het sterven is waardoor de kaart instabiel word, of een sensor die (half)defect is die soms een uitschieter maakt naar een temperatuur dat de kaart "denkt" dat ie te warm word (heb ik bij sommige moederborden, temperatuur steeds normaal en schiet soms ineens naar 255ºC, en als je dan een shutdown temp aan hebt staan gaat ie dus uit).
Alleen bij een videokaart kun je dat niet uitzetten volgens mij....
Artefacts bij een lage temperatuur doet mij ook vermoeden dat het video geheugen niet helemaal 100% meer is.
Pagina: 1