Speedtouch 510 (9 Volt) op 12 Volt / Autoaccu laten werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Heeft iemand enig idee of het meer slijtage / andere schade geeft als ik een speedtouch 510 laat werken op 12V (of zelfs iets meer in geval van auto accu)

Ik heb een huisje zonder electra en nu heb ik een dikke omvormer en daarachter mijn modem.
Ik wil eigenlijk de modem liever rechtstreeks op de accu aansluiten.

Ik weet al dat de modem feilloos meerder uren werkt op een 12V adapter.

als het een keer werkt blijft het dan werken of zijn er mogelijk onderdelen die langzaam kapot branden op een te hoog voltage?

Alvast bedankt,

----- EDIT -----
Ik zie dat mijn 2e speedtouch 510 een 15 Volt's model is die het ook doet op 12V. Deze moet zeker op een auto accu (12 ~ 14.8 Volt) kunnen werken. Ga daar wel een kabeltje aan maken en aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door xychix op 29-04-2011 12:53 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

xychix schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:09:
als het een keer werkt blijft het dan werken of zijn er mogelijk onderdelen die langzaam kapot branden op een te hoog voltage?
Zie Smoorcircuit in GU10 armatuur voor LED's?, dat werkte in eerste instantie ook, maar ging uiteindelijk kapot.

Je kunt het proberen als een eventueel kapot apparaat geen bezwaar is. Misschien blijft het wel gewoon werken. Anders zou je er een voeding tussen moeten zetten die van 12V netjes 9V maakt, dat is nog steeds een stuk efficiënter dan 12VDC -> 230VAC -> 9VDC.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
een 12v loodaccu is normaliter (zonder bijladende motor) tussen de 10.8 (echt leeg) en de 13.8 (echt vol bij een goede accu).
met draaiende motor loopt dit meestal op tot ca 14.4V

dan zou ik zelf gaan voor het 15v model. met een te lage spanning sloop je over het algemeen minder snel als met te hoge spanning.
al kan een veel te lage spanning problemen geven met de schakelende regelaars binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:59
Je zou er ook gewoon een simpele IC tussen kunnen zetten zoals deze http://t3.gstatic.com/ima...d2s3eH0fPbyyD-2a4BsjA2s-Q (voor 12 volt uitgang) ingangs-spanning moet dan natuurlijk altijd hoger zijn dan 12 volt...
Zo'n chippie kan 12 watt leveren btw. kun je altijd nog versterken door er een transistortje bij te zetten.
je kunt ook (als je speedtouch ook op 9 volt werkt, heb je iets meer buffer) een 9 volt regulator ic nemen...

of gewoon (op de "ouderweste" ;) manier) werken met een transistor, weerstandtjes en een zenerdiode.

[ Voor 10% gewijzigd door MineTurtle op 29-04-2011 15:12 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
voor die 7812 wil je 15v hebben aan de ingang om hem goed stabiel te laten werken. 14.4 gaat mogelijk nog wel, maar 13.8 kun je waarschijnlijk vergeten.

plus dat je met lineaire regelaars nou niet echt efficient bezig bent.

als je dit wil doen moet je al een LDO regelaar hebben.

op 9V is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
heb nu de 15V aangesloten op de accupack (13.8 Volt momenteel)

Werkt prima.

Dit leek me minder risico dan andersom dus deze maar aangesloten. Eens zien of ik er problemen mee krijg als de accu wat meer belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
op 13.8 verwacht ik ook niet echt problemen.

het is maar aankijken wat hij doet bij lagere spanningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34
xychix schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:33:
heb nu de 15V aangesloten op de accupack (13.8 Volt momenteel)

Werkt prima.

Dit leek me minder risico dan andersom dus deze maar aangesloten. Eens zien of ik er problemen mee krijg als de accu wat meer belast wordt.
Is je modem gemaakt voor 15 volt gelijk- of wisselspanning? Ik zit zelf met een soortgelijk probleem; wil 3 modems met 1 accu voeden, maar de modems hebben nu een wisselspannig voeding.... Misschien dat ze het ook op gelijkspanning doen..

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dan moet je eigenlijk even in het modem kijken.

als hij direct wordt gelijkgericht kan het natuurlijk. wel rekening houdende dat je een dc spanning nodig hebt van ruim wortel 2 hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
De adapter bij de modem (origineel) verteld mij dat het DC zou moeten zijn.
Kom er net achter dat hij bij 12.8 Volt problemen krijg. Ding viel net even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Natuurlijk krijgt dat ding problemen bij 12.8volt. Dat is een 40% hogere spanning dan waar dat ding voor ontworpen is. Je bent dus gewoon je modem aan het slopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijkbaar heb je 9V nodig, pak gewoon een low drop regulator, zoals deze: http://www.fairchildsemi.com/ds/KA/KA78R09C.pdf

Of één van de vele andere. Weet alleen niet hoeveel stroom dat ding van jouw nodig heeft. (En ja een lineaire regulator is wat minder efficient dan een switching, maar voor zulke kleine spanningsverschillen is een switching regulator alleen maar gezeik, en het is iig niet onzuiniger dan zonder hem ertussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Of je pakt een LDO in combinatie met een tor als je hogere stromen nodig hebt. (klik)

Je moet wel even rekening houden dat je misschien een koelblokje ergens op moet plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
@jbhc

hij probeerde het 15v modem.
dan is 12.8v te laag voor hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 22:38
7809?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik ga op zoek naar een 9V speedtouch (heb nu de 15V) en bouw zoek wel even een schema om van +/- 12~14.8 Volt een +/- 9V te maken.

Pagina: 1