Smoorcircuit in GU10 armatuur voor LED's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik bij de Lidl voor weinig een GU10 armatuur gekocht met 3 LED-GU10 spots. Deze LED-spots vielen zo erg tegen (weinig licht, koud van kleur) dat ik ze vrijwel gelijk heb vervangen voor normale halogeen GU10 lampjes (2x 50W en 1x 20W).
Dit heeft een tijdje goed gewerkt, tot gisteravond de lampen begonnen te knipperen en ze vandaag helemaal uitvielen. Dus met een spanningzoeker aan de slag gegaan, en al vrij snel het armatuur aan kunnen wijzen als dader (draden hadden netjes spanning, lampjes waren allemaal in orde).

In het armatuur bleek de fase-draad niet meer te geleiden. In een mysterieus zwart blokje blijkt een klein circuit te huizen, die zacht gezegd niet helemaal de originele kleur meer had. Deze ertussen uit (GU10 werkt immers rechtstreeks op 230V, ook de originele LED-lampjes...) en alles werkt weer.

Maar, nieuwsgierig als ik ben, ben ik toch benieuwd wat dit stukje elektronica doet. Het ziet eruit als een soort van smoor-circuit.
In lijn met de fase-draad staat een weerstand (verbrand). Daarachter staat over de nul en fase een varistor met een klemspanning van 365V (duidelijk een spanningsbeveiliging dus) en daar weer parallel over een condensator (0,1 µF). Dan volgt een 1:1 trafo waarvan 1 winding voor de fase gebruikt is, en de andere voor de nul en vervolgens tussen nul en aarde en fase en aarde elk een condensator van 2200pF.

En foto van het printje:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_h0ma56lGMng/Tbm9pXvCNrI/AAAAAAAACLw/je26yjZQpmE/s640/2011-04-28%2021.17.58.jpg

Wat kan het nut zijn geweest van dit printje? Vanwege de 1:1 trafo denk ik sterk aan een smoor-circuit, maar dan is de vraag waarom dit in een LED-armatuur is geplaatst...

Wie heeft voor mij het verlossende antwoord?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Het ziet er mij uit als een netfilter.

Waarschijnlijk bedoelt om de lage cos-phi van de ledlampen een beetje te compenseren, die zijn namelijk nogal laag richtig het capisatieve bereik en dat compenseert zo'n filter wel een beetje.

Ook filtert het een hoop foogfrequente storing af, waarschijnlijk waren de led spotjes met een geschakelde stroombegrenzer wat storing kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:39
Dat is gewoon een netfilter. Voor die halogeenlampen is die niet echt nodig. Voor de led-lampen officieel wel (wegens het elektronische circuit in led-lampen op 230V) maar werkt het even goed ook zonder ;). Dat filtertje was dus duidelijk niet berekend op het vermogen van jouw halogeenlampen :) Staat er geen max. vermogen vermeld op de armatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:26

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Bij nadere inspectie stond er in de voet van de lamp inderdaad dat er maar maximaal 3 x 3Watt in mocht, dus daar zat ik met mijn 120Watt wel iets boven :+

Dat die lampjes ook zonder werken, had ik al in een ander armatuur ontdekt (de lampjes hebben een rondtocht door het huis gemaakt op zoek naar een geschikte toepassing, nu liggen ze op m'n bureau niks te doen).

Wat er trouwens fout is gegaan in het filter is wel duidelijk. De weerstand is zo heet geworden dat het soldeer weggebrand is, waardoor dat contact is gaan vonken (het knipperen van gisteravond) en vervolgens het printspoor heeft weggebrand. Maar ook het trafotje ziet er niet helemaal jovel meer uit (donkere verkleuring van de isolatielak op het draad).

Goed, het ding ligt nu in de vuilnis en ik heb weer wat geleerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier