Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem PC (Waarschijnlijk I/O)

Pagina: 1
Acties:

• DonUber
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 13:22
Hallo allemaal

Een oude PC van mij heeft een probleem die ik naar veel uitproberen nog steeds niet heb kunnen oplossen.
Het probleem is dat deze computer aangezien de specs niet naar toebehoren werkt en belachelijk lage Schrijf/Lees snelheden behaalt.

Specs:

AMD Phenom X3 2.1 Ghz
Gigabyte GA-MA78G-DS3H
4GB Kingston HyperX RAM
2 x 250GB HDD
ATI Radeon HD4350

Bijvoorbeeld het installeren van Windows 7 duurde 10 uur! :S en daarna werkt hij wel snel maar na een paar minuten heerlijk werken loopt hij vast en weigert hij alles. Windows XP installeren duurt een half uur. En die werkt daarna ook fatsoenlijk maar gewoon veel te langzaam en het installeren van sommige games duurt dan 2 uur :S . Maar als ze eenmaal geinstalleerd zijn kan ik ze fatsoenlijk spelen en daarom denk ik dat het langzaam zijn aan CPU/RAM/GPU ligt. In Ubuntu(Live) wilt hij maar met een snelheid van 6MB/s van de een naar de andere HDD kopiëren. Eerst dacht ik dat dit probleem lag aan mijn HDD maar die heb ik vervangen en dit heeft niks opgeleverd. Ik hoop ook al dingen als CMOS resetten etc. geprobeerd maar voorlopig wilt niks werken. Dus nu denk ik dat het misschien aan de I/O controller op het moederbord ligt maar daar ben ik niet zeker over.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast Bedankt

Daniel

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:46
Ik zeg: Slechte RAMstokjes.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• DonUber
Eerst had ik andere en die heb ik dus vervangen maar dat heeft geen effect gehad dus aan het RAM ligt het niet

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:00

M2M

medicijnman

Je zult toch even moeten testen. Kan best zijn dat de southbridge gaar is, of je gewoon dikke pech hebt met de geheugenreepjes, of een brakke geheugencontroller. Mogelijkheden genoeg, maar zo te zien heb je software in ieder geval uitgesloten.

Dus, eerst eens een uurtje of 8 memtest draaien. Als je er nog een windowsversie op hebt staan check de boel eens met HDtune en kijk de logs eens door voor errors en warnings (start run eventvwr).

-_-

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je al andere HD kabels geprobeerd? Zijn het trouwens PATA of SATA schijven? In geval van PATA zitten ze aan één kabel? Master/Slave junpers goed? Zit er evt. ook een optische drive aan?

Test e.e.a. en geef wat meer informatie over die schijven.

• DonUber
Ok, ik zal een een Memtest draaien en ff kijken wat HDTune zegt, ik heb de SATA kabels al geprobeerd te vervangen met een negatief resultaat. de 2 HDD's zijn:
WD2500AAKS-00VSA0
SAMSUNG HD250HJ

Die Samsung had ik eerst maar dat faalde dus en toen ik dus de WD2500AAKS ervoor in de plaats deed loste dit het probleem niet op.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
Welk HyperX geheugen heb je precies (typenummer) en draaien deze op de juiste spanning? Wat voor een voeding heb je verder (merk + type)?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:41
Heb je de Hangen en opstart troubleshooter al doorlopen en wat zijn daarvan je bevindingen?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Schijven getest ?,
Voeding ?,
Geheugen getset?,
Andere CD's gebruikt ?,
Andere Drives geprobeert ?,
Andere kabels ?,

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 14:57

mokumouse

LOLstoel User

chipset drivers up to date?

Blaat...

• DonUber
Schijven getest ?, Schijven getest en de ene is bovendien pas een maand oud
Voeding ?, 3 Verschillende geprobeerd(350W/400W)
Geheugen getset?,Geheugen is ook nieuw maar het kan mss aan de het Mobo liggen
Andere CD's gebruikt ?,Ik heb Win7 vanaf CD en USB geprobeerd te installeren
Andere Drives geprobeert ?, In alle Os'es werkt hij niet zoals het hoort
Andere kabels ?, Jep alle kabels een keer proberen te vervangen
chipset drivers up to date? Jep
Nielson schreef op woensdag 27 april 2011 @ 17:08:
Welk HyperX geheugen heb je precies (typenummer) en draaien deze op de juiste spanning? Wat voor een voeding heb je verder (merk + type)?
Ga ik even opzoeken
Aragnut schreef op woensdag 27 april 2011 @ 17:11:
Heb je de Hangen en opstart troubleshooter al doorlopen en wat zijn daarvan je bevindingen?
Ga ik eens bekijken

In ieder geval al bedankt voor alle adviezen hopen dat naar vele maanden kloten het probleem kan vinden :P

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
DonUber schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:44:
Schijven getest ?, Schijven getest en de ene is bovendien pas een maand oud
Voeding ?, 3 Verschillende geprobeerd(350W/400W)
Geheugen getset?,Geheugen is ook nieuw maar het kan mss aan de het Mobo liggen
Andere CD's gebruikt ?,Ik heb Win7 vanaf CD en USB geprobeerd te installeren
Andere Drives geprobeert ?, In alle Os'es werkt hij niet zoals het hoort
Andere kabels ?, Jep alle kabels een keer proberen te vervangen
chipset drivers up to date? Jep

[...]

Ga ik even opzoeken
[...]

Ga ik eens bekijken

In ieder geval al bedankt voor alle adviezen hopen dat naar vele maanden kloten het probleem kan vinden :P
Ok, maar leeftijd van een maand zegt niks iets kan al kapot zijn out of the box :).
Maar raar probleem dan zeg

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
even samenvatten:

- Je hebt verschillende voedingen geprobeerd
- Je hebt verschillende HDD's geprobeerd
- Je hebt verschillende Dimm's geprobeerd
- Je hebt verschillende kabels geprobeerd
- Je hebt verschillende OSen geprobeerd (dus drivers lijkt onwaarschijnlijk)

Wat blijft er dan over:
- mobo
- cpu
- gpu

Minder waarschijnlijk als je het mij vraagt:
- 'iets' in je bios
- pech met je geheugen
- Temperatuur

bios heb je gereset dus dat lijkt ook onwaarschijnlijk. Wat ik gek vind is dat Windows in eerste instantie goed lijkt te werken maar na een aantal minuten traag wordt. Niet toevallig iets van een bios instelling die je CPU power terug schroeft om energie te besparen?

Een aantal zaken kan je testen. Je mobo heeft volgens mij onboard video dus je gpu kan je uitsluiten lijkt mij. Geheugen 8 uur lang testen zoals eerder ook voorgesteld. Er zijn daarnaast ook wel programma's op je CPU te stressen, kijk eens wat daarmee gebeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door Rupie op 27-04-2011 21:12 ]

Desktop | Server | Laptop

• DonUber
GPU ligt het niet aan die werk perfect want als ik in Windows XP ging gamen dan werkte dat snel (Assassin's Creed, Starcraft II etc. kon die fatsoenlijk draaien), Nu lijkt hij in Win7 wat stabieler(Ik heb het RAM op de andere 2 slots gezet) want nu crasht Win7 zelf niet meer dat ik hem moet rebooten maar hij werkt nu wel instabiel qua Applicaties. Bijvoorbeeld FileZilla crasht weleens. En nu ben ik een installatie aan het proberen en die is nu na 20 min op de helft (Spore).

Maar iig lijkt hij nu een stuk stabieler, zo ga ik nog even testen of er nog op te Gamen valt, en ik zal een stresstest draaien en morgen een Memtest(Waarom moet dit eigenlijk zo een lange tijd? )

UPDATE: nu is weer een zo een moment waar hij het een soort van begeeft, hij stopt nu compleet met het schrijven naar die HDD(De installatie gaat niet meer vooruit en de download in FileZilla stopt) wat ook opvalt is dat de HDD activity LED nu constant brand.(< Dit gebeurde ook de vorige keren dat hij crashte). Wat er ook gebeurd is dat alle Applicaties op IE na verdwijnen bij alle Applicaties, dus wat ik denk is dat de iets wat het schrijven/lezen verzorgd het op een gegeven moment het begeeft waardoor de rest ook ineens buggy gaat doen (Wat niet aan de HDD ligt want dit gebeurd dus bij beide HDD's tegelijk) dus waarschijnlijk aan iets als het Mobo of een Bios instelling ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door DonUber op 27-04-2011 21:56 ]

• DonUber
Nielson schreef op woensdag 27 april 2011 @ 17:08:
Kingston 2x2GB HyperX DDR2
Voeding: NorthQ (400W)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
DonUber schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:05:
[...]

Kingston 2x2GB HyperX DDR2
Voeding: NorthQ (400W)
Graag het éxacte (KHX) typenummer, aangezien er verschillende modellen DDR2 HyperX zijn. Wat je iig wel in het overzichtje kunt zien is dat de meeste types een hogere dan de standaard 1.8V voedingsspanning vereisen om op de gespecificeerde snelheid te draaien. Had je die voeding al een keer vervangen voor een andere A-merk voeding?

[ Voor 35% gewijzigd door Nielson op 27-04-2011 22:22 ]

• DonUber
RAM: 2 x 2GB Kingston KHX64000K2K/4G (pricewatch: Kingston HyperX KHX6400D2K2/4G)

Als het aan een Hardware probleem zou liggen hoe kan het dan dat XP wel snel installeerd(20 min ofzo) en Win7 10 uur

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 14:33
ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem:
problemen met desktop

Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar ook geen oplossing weten te vinden behalve een andere harddisk gebruiken. Lijkt op iets van een driverconflict in windows 7.
Pagina: 1