SATA datakabel splitter?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.394 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-04 16:49
Hoi, ik heb een vraagje...

Bestaat er zoiets als een SATA datakabel splitter?

Daarmee bedoel ik een SATAkabel die aangesloten kan worden op het moederbord, maar die aan de andere kant van deze SATAkabel uitloopt in 2/3/4 of 5 SATA stekkertjes, waar ik dan even zovele HD's op aan kan sluiten.

Dan bedoel ik dus zoiets als dit, maar dan alleen maar kabel en stekkertjes, dus GEEN printplaat in een kastje gedoe...

http://www.cooldrives.com/cosapomubrso.html

Had hierover ook al een topic van 4 jaar geleden gevonden, maar ja...., in 4 jaar tijd kan er een hele hoop veranderen, he? :)

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=559635

De reden waarom ik dit wil weten, is of zoiets eigenlijk wel bestaat, en niet omdat ik te weinig SATA poorten tot mijn beschikking heb.
Voor het uit het zicht halen van (overbodige) kabels zou dit ook een oplossing kunnen zijn.

Hondaygo... 8)

just looking for wisdom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 10:46
Nee. Je kunt slechts 1 SATA device aansluiten op een SATA controller poort. Eventuele opties zijn een PCI kaart of iets zoals je zelf gevonden hebt maar enkel een gesplitte kabel kan niet.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Rupie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:42:
Nee. Je kunt slechts 1 SATA device aansluiten op een SATA controller poort. Eventuele opties zijn een PCI kaart of iets zoals je zelf gevonden hebt maar enkel een gesplitte kabel kan niet.
En weet je misschien ook de reden waarom dat niet kan?
Want dat intrigeert mij het meeste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het heet een port multiplier en is alles behalve standaard.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanTs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-02 16:11
Omdat SATA een point to point verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

S-ATA is gewoon opgebouwd als host (moederbord) en device (HDD/SDD/Optical) of-wel point to point verbindingen. Maar... er zijn weldelijke mogelijkheden om aan 1 poort meerdere device te hangen, maar daarvoor moet de controller wel port multipliers ondersteunen.

Voor meer informatie: http://www.sata-io.org/technology/port_multipliers.asp (officiele site)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:39
Veel voorkomende controllers zoals: Intel® ICH10R, ICH9R, ICH9DO (bron http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm) ondersteunen portmultipliers

Ik zou het ook intressant vinden om een port multiplier te vinden die goed in een 'gewone' PC is toe te passen (Een hele kleine formfactor zoals TS bedoeld, zou natuurlijk wel mooi zijn natuurlijk)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
Kijk eens aan, omdat SATA een point to point verbinding is.

Ik zie in de Wikipedia link, waar onder in ook verwezen word naar de link van _Dune_, dat je dus idd een insteekkaart nodig zult hebben om meerdere verbindingen te kunnen maken...

Helaas valt dan het doel weg om eventueel minder kabels te gebruiken.

De link van Keiiichi geeft idd aan dat je Intel® ICH10R, ICH9R, of ICH9DO nodig hebt om port multiplier te gebruiken.

It is possible to connect 15 devices to a single SATA host port using a port multiplier, however the bandwidth is still limited to the bandwidth of a single sata port.

Nu zal die bandbreedte per SATA poort ruim voldoende zijn voor 4 of 5 gewone HD'S.

Het moederbord wat ik in gedachten heb heeft Intel® ICH10R.
Dan zal het waarschijnlijk toch een kastje met dat printplaatje gedoe (lees port multiplier) worden, i.p.v. een SATA verloop kabeltje...

Voordeel hiervan ten opzichte van de insteekkaart zal dan zijn dat je toch maar 1 SATA poort gebruikt, en dat je alle SATA kabels van af dat kastje wel gemakkelijk weg kunt werken.

Iedereen nog bedankt voor de reacties. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:54
Heb je voor PM support ook niet support nodig in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
darkmage schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:25:
Heb je voor PM support ook niet support nodig in je BIOS?
Ik dacht dat als jouw moederbord Intel® ICH10R ondersteund, dat je dan idd die support in je bios hebt...
Correct me if i am wrong please...

Ik ben op het ogenblik op zoek naar een hotswap SATA HDD cage, waar al een port multiplayer aan vast zat, en waar je maar 1 SATA kabel hoeft te gebruiken om 4 HDD's aan te sturen.

Het stomme is dat ik gisteren zoiets had gevonden, maar was vergeten de pagina op te slaan...

Even een tipje van de sluier op lichten waarom ik dit allemaal vraag...
Ik heb hier een oude serverkast, 590X590X330, waar ik een pc van wil maken met waterkoeling en alles er op en er aan...

Maar....., ik wil eerst zoveel mogelijk inlichtingen over bepaalde zaken.
Dus ook hoe ik met zo min mogelijk kabels alles toch werkende kan krijgen.
Hahahahaa..., ja, ik weet het, met die afmetingen kan ik alle kabels wel kwijt, maar toch wil ik er zo weinig mogelijk in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

In de goede casemod-gedachte: je kunt ook vier SATA kabels in 1 mesh te steken.

Zo heb je 1 kabel met aan beide uiteindes 4 connectoren. De connectoren op je moederbord zitten over het algemeen toch dicht bij elkaar, dus dat is gemakkelijk, en als je dan de kabels op maat maakt (steeds 3 cm langer bijvoorbeeld), dan komt het ook nog eens heel netjes uit de mesh, en heb je tussen je moederbord en harddisk-plek maar 1 kabel lopen. Als je de connectoren er af haalt, zou je het ook met krimpkous kunnen doen, dan heb je echt optisch maar 1 kabel (wel een hele stugge :P).

Maargoed, dat is misschien niet waar je naar op zoek bent...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Windows heeft in sommige gevallen een beperking dat alleen poort 0 van de multiplier actief wordt. Ook iets om niet te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaygo
johnkeates schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:01:
Windows heeft in sommige gevallen een beperking dat alleen poort 0 van de multiplier actief wordt. Ook iets om niet te vergeten.
Zou Windows 7 ultimate in samenwerking met Intel® ICH10R dat ook hebben?
Dacht dat juist de controller er voor moest zorgen dat de beperkingen opgeheven zouden worden...
Wat zou er dan kunnen gebeuren als alleen poort 0 v.d. MP actief zou worden?

@ EMP....

Een goed bedachte oplossing die casemod-gedachte van jou. ;)
Maar helaas, dat was idd niet wat ik bedoelde...

Maar zeker iets om in gedachten te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topic is ondertussen afgesplitst

[ Voor 109% gewijzigd door heuveltje op 04-02-2022 08:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
heuveltje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:25:
[...]

[...]

In het algemeen :
Voor een sata kaart heb je geen speciale ondersteuning vanuit je mobo nodig.
(Zolang je hem niet als boot device wilt gebruiken)
Alleen een pci-e slot. En drivers voor jouw specifiek os.
En het kan ook in een x16 slot. zal alleen wel nog steeds op x4 snelheid werken. (wat voor opslag genoeg is)

Ik heb een ondertussen al heel oude AOC-SAS2LP-MV8 in gebruik, En en meerdere cheapo 4 poorts kaartje gehad welke prima werkt. Maar met de kwaliteit/werking van een andere specifieke kaart heb ik geen ervaring.

Maar voor de zekerheid, je hebt alle 6 sata poorten op je eigen mobo al in gebruik ?
toon volledige bericht
Je weet dat het topic 11 jaar oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

KwepsjIrrpel schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Je weet dat het topic 11 jaar oud is?
I blame @br00ky :)
SATA uitbreidingskaart op MSI Prima Z490A

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 04-02-2022 08:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Slotje maar. Al die mensen die maar lopen te posten in decennia oude topics. Foei @heuveltje, foei @KwepsjIrrpel :+.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.