Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer hangt regelmatig vast

Pagina: 1
Acties:

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Sinds een aantal weken hangt mijn computer regelmatig vast, ik heb hier net opnieuw windows 7 professional 64bit waar voorheen windows 7 64bit enterprise op stond. De computer hangt vast op wisselende momenten dus er is niet echt een gebeurtenis aan vast (zoals: uren achtereen gamen of bepaalde applicatie draaien).

Ook denk ik niet dat de warmte een probleem is, de processor loopt op 23 graden idle en op 40 graden load. Ook de videokaart wordt naar mijn zeggen niet te warm (computer hangt soms als videokaart maar 40 graden is).

De computer hangt dan gewoon volledig vast en moet middels een reset weer opnieuw opgestart worden. Dit staat in de eventviewer:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 25-4-2011 23:26:16
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Joeri-PC
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-04-25T21:26:16.850809300Z" />
<EventRecordID>4438</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Joeri-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>
Ook kan ik het volledige logboek uploaden naar ergens als dit nodig mocht zijn. Zelf denk ik dat het aan de hardware ligt.
Computer specificaties:

Crucial RealSSD C300 - Vast station - 64 GB - intern -
2.5" - SATA-600

Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB - DIMM 240-pins -
DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V -
niet-gebufferd - niet-ECC

MSI 870A-G54 - Moederbord - ATX - AMD 870 - Socket AM3
- UDMA133, SATA-600 (RAID) - Gigabit Ethernet -
SuperSpeed USB - High Def

AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X4
965 / 3.4 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box

Ati radeon 3870 videokaart

Aantal data hardeschijven (1x160gb 2x1tb 1x2tb)

OCZ ModXStream Pro 600 W Power Supply
Met voorbaat dank,

Joeri van Grimbergen

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
De melding in de eventviewer die je geeft is de melding die je krijgt nadat het systeem verkeerd is afgesloten en weer opnieuw opgestart is. Je zal dus net voor deze melding moeten kijken, je wil immers weten waarom het systeem blijft hangen. Dat het systeem niet correct is afgesloten wist je zelf ook, je hebt hem immers gereset.

Desktop | Server | Laptop

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ja dat dacht ik zelf dus ook al, het enige wat ik nog kan vinden is dit:
Fout,25-4-2011 23:26:23,Service Control Manager,7000,Geen,"De AODDriver4.0-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart: Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden."
Deze komt telkens terug, echter is deze fout tijdens een boot en niet voordat hij vasthangt.

edit: Ik heb even opgezocht wat het is en het is een fout van de videokaart... echter weet ik niet of deze fout de computer laat vast hangen, omdat het nogal op onregelmatige momenten gebeurt.

[ Voor 21% gewijzigd door Lawwie op 26-04-2011 09:31 ]

Verwijderd

Lawwie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:04:
Ja dat dacht ik zelf dus ook al, het enige wat ik nog kan vinden is dit:

[...]

Deze komt telkens terug, echter is deze fout tijdens een boot en niet voordat hij vasthangt.

edit: Ik heb even opgezocht wat het is en het is een fout van de videokaart... echter weet ik niet of deze fout de computer laat vast hangen, omdat het nogal op onregelmatige momenten gebeurt.
Ziet er uit als een driver probleem.
Als ik me niet vergis het AMD OverDrive component.

Ik zou de drivers eens deinstalleren en vervolgens de nieuwste installeren vanaf de AMD website.
Maar als ik het goed begrijp is dit gewoon "een foutmelding" die je langs ziet komen? Je weet dus niet of de melding op wat voor manier dan ook gerelateerd is aan de vastlopers?
Want 99 van de 100 fouten zijn geen vastlopers. Het kan in dit geval wel natuurlijk.
Ik zou me alleen niet op deze fout blindstaren als er geen directe aantoonbare relatie is tussen de foutmelding en de vastloper.

Ik zou ook proberen de vastloper te reconstrueren in safe mode. Als dat wel/niet lukt sluit dat ook weer wat zaken uit (met name drivers).
Ook denk ik dat het aannemelijk is dat er er wel degelijk een "gebeurtenis" aan de vastloper ten grondslag ligt.
Je weet gewoon nog niet welke. Noteer dat meteen de tijd als je een vastloper hebt en bekijk rond die tijd de eventviewer / logs.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 09:55 ]

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ja ik kan elke tijd terugzien dat ik een vastloper heb, omdat als de pc onverwacht word afgesloten en een melding in komt. De videokaart is ook al erg oud en ben over een week ongeveer in het bezit van een nvidia gtx 285.

Zoals ik zei kan ik de systeemlogboeken uploaden, zover ik gelezen heb in de logboeken kan ik niets anders vinden dat de vastloper kan veroorzaken.

Ik zal vanavond even proberen om in safe mode te werken, wat ik wel weet is dat de fout ZEKER vastloopt wanneer ik Age of Empires 3 online speel met vrienden. Deze heb ik al minstens 1 of 2 maanden niet aangeraakt en is de pc vorige week opnieuw geinstalleerd. Echter gebeurt het ook als ik AOE3 niet aanraak. (Soms gebeurt het na 10 minuten van booten, soms na 3 uur).

Verwijderd

Ik heb een topic gemaakt en heb hetzelfde probleem, misschien kunnen we elkaar ook nog helpen dit op te lossen.

Nieuwe PC geeft kernel power error (event id 41)

Ben zelf niet thuis nu, maar je zou ook eens kunnen kijken of je iets kan vinden in C:\windows\minidump

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ja ik heb in mijn logboeken nog een aantal errors gevonden, een van deze is:
Fout,21-4-2011 18:42:55,atikmdag,43029,(42),Display is not active
En deze:
Fout,21-4-2011 18:42:55,atikmdag,52236,(51),CPLIB :: General - Invalid Parameter
Deze wijzen beide op mijn videokaart en zijn op hetzelfde moment opgetreden (beide precies op: 18:42:55)

Die kernel power error ligt aan mij wanneer ik de pc afsluit door op de reset knop te duwen dus deze heeft niets met het hangen van de pc te maken, jij zult waarschijnlijk ook even je logboek dieper moeten doorspitten.

Verwijderd

Lawwie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:01:
Ja ik heb in mijn logboeken nog een aantal errors gevonden, een van deze is:

[...]

En deze:

[...]

Deze wijzen beide op mijn videokaart en zijn op hetzelfde moment opgetreden (beide precies op: 18:42:55)

Die kernel power error ligt aan mij wanneer ik de pc afsluit door op de reset knop te duwen dus deze heeft niets met het hangen van de pc te maken, jij zult waarschijnlijk ook even je logboek dieper moeten doorspitten.
Waar ergens in het logboek heb je deze informatie gevonden?
Dan ga ik straks ook nog eens even graven.

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Nou sorteer het logboek gewoon op datum en ga naar waarschuwingen etc kijken voor het moment dat de computer vasthangt, zoek een aantal meldingen op. In dit geval heb ik op deze criteria gezocht:
atikmdag Display is not active
atikmdag CPLIB :: General - Invalid Parameter
Zoek deze op google en je vind al snel waar het probleem aan gerelateerd is.

Verwijderd

Ik kan in de event viewer niets zien wat gerelateerd zou kunnen zijn aan mijn error.
Staan geen errors/waarschuwingen in die vlak voor een vastloper plaatsvinden.

PC is afgelopen week bijna niet gebruikt, maar ik zal het nog eens nakijken als ik weer een nieuwe vastloper heb.

Ondertussen sta ik nog open voor andere tips.
Pagina: 1