Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe PC geeft kernel power error (event id 41)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe PC in elkaar gezet.
Op zich draaide alles in 1e instantie goed maar nu springt af en toe het beeld op zwart net alsof de power er uit ligt.
Als ik dan opnieuw opgestart heb, zie ik een critical kernel power error in de event viewer.

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-04-05T17:27:14.036411400Z" />
<EventRecordID>4678</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Mark-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb uiteraard zelf al op het forum rondgekeken en daar kwam ik verschillende dingen tegen.

Ik heb al:
- de laatste drivers van mijn audiokaart, videokaart en LAN adapter al gedownload en geinstalleerd.
- de power options naar high performance gezet.
- de service 'AMD External Events Utility' uitgeschakeld

Ik heb de PC zelf in elkaar gezet met onderstaande onderdelen.
- AMD Phenom II X6 1055T 2.80GHz 6MB AM3 Box
- ASRock 890GM-Pro3 AMD 890GX, SATA600, USB3.0
- Corsair Voeding CX430 430W
- Kingston 2x2GB, DDR3, PC10666, CL9
- Samsung DVD-/+/RAM SH-S223L/BEBE 22x/22x/12x SATA Bulk (zwart)
- Thermaltake HTPC Lanbox Lite mATX No PSU, Window (zwart)
- Western Digital 1TB SATA300 64MB, WD10EARS

Heb zojuist nog een memtest gedraaid en die gaf aan dat het geheugen gewoon goed was.
Mochten jullie nog meer info nodig hebben dan hoor ik het graag.
Het gebeurt niet heel vaak, maar het is natuurlijk hoogst irritant.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Een paar aanvullende vragen:
- Gaat alleen het beeld op zwart of valt het hele systeem uit?
- Hoe lang heb je memtest gedraaid?
- Heb je al onderdelen vervangen? Een andere voeding bijvoorbeeld die je even kunt proberen? Als het systeem op een dusdanige manier uitvalt is de voeding de eerste verdachte wat mij betreft.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld gaat uit, de voeding blijft draaien maar het systeem reageert nergens op.
Het systeem is bijvoorbeeld ook niet bereikbaar via remote desktop ofzo.

Ik ben helaas niet in de gelegenheid om alle onderdelen te vervangen.
Mijn oude systeem was een barebone en heb dus geen reserve-onderdelen.

Ik heb de memtest 1 volledige run laten draaien. Ik zal deze anders vannacht voor ik ga slapen nog eens starten en een nachtje laten draaien. Had namelijk al eerder opgevangen dat 1 run niet heel representatief was.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 20:47 ]

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:42
Heb dit probleem ook gehad, maandenlang gezocht. Bleek uiteindelijk iets met de geluidschip op mijn moederbord en die van mijn videokaart te zijn. Ik heb in de BIOS SPDIF Mode op 'HDMI' gezet, sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Kijk dus even of je videokaart een HDMI poort heeft. Ik weet niet precies wat het nou was, maar dit loste mijn probleem op.

Als je zoekt op Google over dit probleem, zul je zien dat er heel veel mogelijke oplossingen zijn, bij mij was het dus toevallig deze.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom. C op 11-04-2011 23:46 ]

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanancht de memtest nog eens laten draaien.
Hij stond vanochtend op 8 succesvolle runs, maar heb besloten dat ik em nog laat lopen tot vanavond.

Maar hierdoor kan ik eigenlijk een defecte voeding ook wel uitsluiten, omdat hij buiten windows geen enkel probleem geeft.

Het zou dus puur iets software-matigs zijn.

Ik zou het ook erg gek vinden als het iets zou zijn met de audio chips op het moederbord aangezien ik een
ASRock 890GM-Pro3 AMD 890GX gebruik die alles on-board heeft. Maar heeft inderdaad wel HDMI (die ik overigens niet gebruik.
Maar ik zal nog eens kijken in de bios als ik thuiskom, misschien dat het toch iets oplost.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gistermiddag de memtest uitgezet.
Hij had op dat moment 23 succesvolle runs gedraaid.

Ik denk dat we daarmee kunnen uitsluiten dat het een memory-probleem is en ook de voeding lijkt me in orde.

• Rupie
Aannames zijn gevaarlijk ;) Als je scherm uitvalt, gebeurd dat als je echt wat aan het doen bent of ook als je systeem vrijwel idle is? Een memtest vraagt een stuk minder grafische power dan bijvoorbeeld windows he, dus stellen dat je voeding goed is omdat hij niet uitvalt mij memtest lijkt mij wat kort door de bocht! Wat mij betreft zijn de voornaamste kandidaten nog altijd je voeding en je grafische kaart. De makkelijkste manier om die te testen is toch echt door het te vervangen. Je hebt niet iemand in je omgeving waar je even een voeding van kunt lenen bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:06:
[...]

Aannames zijn gevaarlijk ;) Als je scherm uitvalt, gebeurd dat als je echt wat aan het doen bent of ook als je systeem vrijwel idle is? Een memtest vraagt een stuk minder grafische power dan bijvoorbeeld windows he, dus stellen dat je voeding goed is omdat hij niet uitvalt mij memtest lijkt mij wat kort door de bocht! Wat mij betreft zijn de voornaamste kandidaten nog altijd je voeding en je grafische kaart. De makkelijkste manier om die te testen is toch echt door het te vervangen. Je hebt niet iemand in je omgeving waar je even een voeding van kunt lenen bijvoorbeeld?
Nee, zou zo niet weten of ik van iemand een voeding kan lenen.
Ik ben nu wat benchmark programma's aan t downloaden, misschien dat die wat meer inzicht kunnen geven.

De grafische kaart zit op het moederbord (dan kan deze nog steeds defect zijn natuurlijk).
Het systeem loopt soms vast als ik bezig ben, maar heb ook al gehad dat ik dacht dat alleen de monitor in sleepstand was gegaan maar dat ik het dan daar niet meer uitkreeg.
Dus ook in dat geval kreeg ik dezelfde error in de event viewer.

Zijn er nog manieren om de voeding wat uitgebreider te testen? Behalve hem terugbrengen naar de leverancier?

• Rupie
Tja, je hebt van die voedingtesters, die meten eigenlijk per lijn of je een acceptabel voltage hebt. Weet alleen niet of dat in jou geval genoeg duidelijkheid zou geven omdat het lijkt alsof de lijn dat instabiel is of iets in die geest. De enige echte manier om het goed te testen is denk ik toch echt om onderdelen te vervangen... Misschien een mede-tweaker in je buurt waar je een voeding kunt lenen? Of kijken of je betaalbaar een 2e hands in de V&A kunt vinden, als die het probleem niet oplost kan je hem altijd weer doorverkopen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar het lijkt er op dat het probleem verholpen is door de ATI HD audio driver te disablen.

Gevonden via:
http://www.techsupportfor...r-41-63-error-434613.html

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er op dat het probleem toch niet verholpen is

Heb inmiddels in de bios ook de HD audio over HDMI uitgeschakeld omdat ik deze toch niet gebruik op het moment.
Vandaag zette ik de PC aan, ging even weg om vervolgens terug te komen bij een gecrashed systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in de logging niets zien wat gerelateerd zou kunnen zijn aan mijn error.
Staan geen errors in die vlak voor een vastloper plaatsvinden.

PC is afgelopen week bijna niet gebruikt, maar ik zal het nog eens nakijken als ik weer een nieuwe vastloper heb.

Ondertussen sta ik nog open voor andere tips.
Pagina: 1