Ik ben op dit moment bezig mijn (basic) home cinema te upgraden naar iets wat meer geschikt is voor deze HD tijd. Mijn huidige situatie is dat ik een oude JVC 5032 receiver heb staan, waar ik wat aan heb zitten klooien om meer surround gevoel te krijgen. Deze receiver ondersteunt DD (5.1) en DTS, maar ik had nooit het gevoel dat het echt surround was. Iets wat ik wel had bij mijn referentiepunt: de Z-5500. Na wat aanpassingen in de settings (lees: meer over de surround speakers) is dit wel verbeterd, maar de front upgrade naar de Mission MX1 speakers had toch een stuk meer impact.
Ik probeer erachter te komen of het voor mij nuttig is om nu ook mijn receiver nu te upgraden, of omdat ik toch in het instapsegment blijf dit weinig zin heeft. Overigens zal ik uiteindelijk met een shortlist de verschillen gaan beluisteren, maar zonder basis info klinkt alles veel beter dan nu.
Concreet:
Ik probeer erachter te komen of het voor mij nuttig is om nu ook mijn receiver nu te upgraden, of omdat ik toch in het instapsegment blijf dit weinig zin heeft. Overigens zal ik uiteindelijk met een shortlist de verschillen gaan beluisteren, maar zonder basis info klinkt alles veel beter dan nu.
Concreet:
- Wordt een codec altijd op dezelfde manier geimplementeerd (harde specificaties, firmware?) en geeft elke receiver dit op dezelfde manier weer op bijvoorbeeld linksachter. Dit zou dus betekenen dat verschillende klanken te maken hebben met materiaal (zowel receiver als box) en ontwerpkeuzes.
- Speelt de audioprocessor hier een rol in?
- Zijn er fabrikanten van instapmodellen die bekend staan om hun goede hardware, maar brakke codec ondersteuning? Andersom?
- Kan het hebben van weinig effectief vermogen (wat mijn huidige JVC ongetwijfeld te weinig heeft) effect hebben op de surround prestaties? Zo ja, zelfs als je de receiver (ivm buren) lang niet helemaal opendraait?