Yes yes,
Iig Civ4 dus. Ikzelf ben vrij hard afgeknapt op Civ 5. Er zaten wel aardig wat noemenswaardige veranderingen en verbeteringen in (zoals geen stacking meer, en hexes ipv vierkanten) maar het spel was helaas ook zeer platgeslagen. Nu zijn er nog genoeg spelers (ook hier op GOT) die Civ 5 helemaal flex vinden, dus je kan altijd even een kijkje nemen in dat forum (
hiero) Ik weet ook niet in hoeverre er al modtools zijn vrijgegeven want de Civ 4 community was altijd zeer actief hier in.
Tevens kan je eventueel kijken naar Heroes of Might and Magic. Is al een vrij lange serie waarin je turnbased speelt en vecht. Hoewel het zich afspeelt in een fantasy setting heb ik er altijd veel plezier aan beleeft. Voordeel is dat er binnenkort ook een nieuwe HoMM uitkomt (
hiero)
Sins of a Solar Empire (Soase) is een realtime 4x die erg leuk is om te spelen. Speelt zich af in 'the near far future' en is gebaseerd op ruimte battles die soms epische proporties kunnen aannemen. Enige minpuntje wat ik hier aan vindt is dat het soms een beetje traag/langdurig is. Je moet voor een spelletje soase echt goed gaan zitten (of meerdere sessies zitten

) Maar, zoals ik had vermeld eerder moet je deze spelen met alle of zonder een enkele uitbreiding. Mijn eigen (persoonlijke) ervaring is dat het spel soms een beetje stuk gaat als je niet alle erin heb zitten, maar da's mijn voorkeur.
Galciv 2 ga ik eigelijk vanuit dat je die kent. Is dat het niet het geval -> probeer die dan eerst. Ja, het is een wat ouder spel maar nog steeds bruut geniaal imho.
Als laatste hebben we natuurlijk shogan 2: total war. Net uit en er is al aardig wat mods voor (zoals de
darth mod) die de gameplay erg goed en uitdagend maken. Ik moet echter uit eigen ervaring zeggen dat ik shogun zelf erg snel saai vond worden. Het is dan ook wat minder mijn ding.
Ik zag btw dat je ook wat tycoon en sim spellen had gelist

. dan kan ik natuurlijk Ottd niet weg laten. Als je een beetje van treinen houd en het niet erg vindt oude games te spelen, dan kan je hier aardig wat uurtjes in kwijt