4X Games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 23:19
Hello,

ik heb de komende maanden wat vrije tijd dus wil weer een 4X game oppakken.

Ik vond vroeger Space Empires V erg leuk, maar die werkt niet top op windows vista/7. Civilisation is natuurlijk een klassieker maar heb ik nooit gespeelt. X3 en X3 Terran conflict vond ik wel aardig, maar niet helemaal mijn smaak.

Heeft iemand goede suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door dtech op 24-04-2011 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Je hebt natuurlijk ook de total war serie nog.

Kon trouwens geen topic voor Space Empires (V) vinden. Ga 'm ook niet aanmaken omdat het al een oud spel is maar als iemand weet dat ie bestaat hoor ik het graag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dtech schreef op zondag 24 april 2011 @ 09:05:
Heeft iemand goede suggesties?
:Y :Y
maak een wat uitgebreidere TS waarin je bijvoorbeeld aangeeft:
-Welk genre je wilt (Space, Future, med-evil etc)
-Wat je al gespeeld heb (scheelt weer dubbele listings van ons)
-Wat je echt 3x niets vind
-Of je Real time of turn based wil (al is die laatste natuurlijk de meest voorkomende).
-andere voorkeuren,
-etc.

Anders wordt het natuurlijk weer een opsomtopic waar je binnen notime bomen en bos niet meer kan scheiden.

En voor een luie TS ( ;) ) een lui antwoord:
Wikipedia: Chronology of 4X video games

ik kan je galciv2 aanraden. beleef er nogsteeds veel plezier mee.
Sins of a solar empire is ook wel okeish, alleen dan wel met alle uitbreidingen of geneen imho.
en als je Civ wil proberen raad ik je CIV4 complete aan. meestal iets van 5 euri en 10x beter dan civ5 imho.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Ja ik had die lijst al doorgekeken maar de helft zegt me natuurlijk niks daarom opende ik dit topic.

Wat ik al gespeeld heb:
  • Space empires V: zeer leuk, enige reden dat ik iets anders wil is omdat het brak werkt op Windows 7
  • X3 en X3:TC: wel aardig, maar niet 100% mijn ding.
  • Rome Total War: leuk, maar is te lang geleden om me goed te kunnen herinneren
  • Diverse RTS games
  • Sim city & rollercoaster tycoon vond ik ook leuk (3 echt tot in het einde gespeeld)
  • Railroad tycoon vond ik niet leuk, maar dat komt misschien omdat ik de OS versie heb gespeeld toen dat echt zwaar achter lag op moderne spellen (al heeft het voor de liefhebber z'n charme natuurlijk)
Civ4 is wel een goed idee.

Wat ik meestal het leukste vind is space, maar vind anders ook leuk. Meeste dingen zijn turn-based of i.i.g. pausable-realtime. Denk dat turn based het beste werkt bij dit soort spellen aangezien je ook wel eens wil nadenken.

Genoeg info? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes yes,

Iig Civ4 dus. Ikzelf ben vrij hard afgeknapt op Civ 5. Er zaten wel aardig wat noemenswaardige veranderingen en verbeteringen in (zoals geen stacking meer, en hexes ipv vierkanten) maar het spel was helaas ook zeer platgeslagen. Nu zijn er nog genoeg spelers (ook hier op GOT) die Civ 5 helemaal flex vinden, dus je kan altijd even een kijkje nemen in dat forum (hiero) Ik weet ook niet in hoeverre er al modtools zijn vrijgegeven want de Civ 4 community was altijd zeer actief hier in.

Tevens kan je eventueel kijken naar Heroes of Might and Magic. Is al een vrij lange serie waarin je turnbased speelt en vecht. Hoewel het zich afspeelt in een fantasy setting heb ik er altijd veel plezier aan beleeft. Voordeel is dat er binnenkort ook een nieuwe HoMM uitkomt (hiero)

Sins of a Solar Empire (Soase) is een realtime 4x die erg leuk is om te spelen. Speelt zich af in 'the near far future' en is gebaseerd op ruimte battles die soms epische proporties kunnen aannemen. Enige minpuntje wat ik hier aan vindt is dat het soms een beetje traag/langdurig is. Je moet voor een spelletje soase echt goed gaan zitten (of meerdere sessies zitten 8) ) Maar, zoals ik had vermeld eerder moet je deze spelen met alle of zonder een enkele uitbreiding. Mijn eigen (persoonlijke) ervaring is dat het spel soms een beetje stuk gaat als je niet alle erin heb zitten, maar da's mijn voorkeur.

Galciv 2 ga ik eigelijk vanuit dat je die kent. Is dat het niet het geval -> probeer die dan eerst. Ja, het is een wat ouder spel maar nog steeds bruut geniaal imho.

Als laatste hebben we natuurlijk shogan 2: total war. Net uit en er is al aardig wat mods voor (zoals de darth mod) die de gameplay erg goed en uitdagend maken. Ik moet echter uit eigen ervaring zeggen dat ik shogun zelf erg snel saai vond worden. Het is dan ook wat minder mijn ding.

Ik zag btw dat je ook wat tycoon en sim spellen had gelist ;) . dan kan ik natuurlijk Ottd niet weg laten. Als je een beetje van treinen houd en het niet erg vindt oude games te spelen, dan kan je hier aardig wat uurtjes in kwijt O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2011 @ 20:07:
Ik zag btw dat je ook wat tycoon en sim spellen had gelist ;) . dan kan ik natuurlijk Ottd niet weg laten. Als je een beetje van treinen houd en het niet erg vindt oude games te spelen, dan kan je hier aardig wat uurtjes in kwijt O+
• Railroad tycoon vond ik niet leuk, maar dat komt misschien omdat ik de OS versie heb gespeeld toen dat echt zwaar achter lag op moderne spellen (al heeft het voor de liefhebber z'n charme natuurlijk)
;) Railroad tycoon is dus niet mijn ding.

Maar ik had het gelist omdat het natuurlijk wel een beetje overlap heeft (sim/tycoon met het expand en exploit gedeelte, rts met het exploit en exterminate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
Zoals Joost B al oppert; Galactic Civilizations II. En dan kun je het beste met minimaal de laatste uitbreiding spelen; aparte techtree's voor ieder ras, bugfixes en een killer AI. Geen multiplay echter, maar met een turn-based spel zoals dit is dat niet erg. Één potje kan je weken bezig houden.

http://www.galciv2.com/

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 14:53
Momenteel bezig met MOO2, toch wel de grand daddy van alle space 4x games....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbaar
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb mij altijd goed vermaakt met Sword of the Stars: http://en.wikipedia.org/wiki/Sword_of_the_Stars. Grote pluspunten voor mij waren oa de tech tree en het ship design systeem. Ook werken de rasssen flink verschillend van elkaar hoe ze door de ruimte reizen, dus goed voor de replay value.

De uitbreiding (zijn er 4 geloof ik) zijn wel een aanrader.

Barbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Grappig ik vond van space empires altijd het idee geweldig, de uitwerking zozo.
Maar waar ik echt op afhaakte was de AI, die snapt gewoon niet dat je ook vloten van meer dan 5 fatsoenlijke schepen kan maken, geen chokepoints, amper nuttige verdediging, en iets als galaxy's veilig stellen deed ie ook al niet..........

al met al, als je het begin overleefde zat je gebakken !

* heuveltje heeft er toch nog veel te veel uren mee vergooit :)

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 26-04-2011 22:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1