Sponsors: None, hadden we vroegâh ook niet, maar altijd welkom!
Deel 1.0 - Het verhaal
Het is inmiddels alweer een hele poos geleden dat ik voor het laatst actief aan het casemodden was. Misschien kunnen sommigen de Battle Angel en de Servercube nog herinneren uit een donkergrijs verleden. Na deze geslaagde mods had ik het plan opgevat om van 2 Lian-Li behuizingen 1 grote kast te bouwen, met waterkoeling en de hele mikmak. Helaas is dit door omstandigheden nooit wat geworden.
Ergens in 2003 of 2004 raakte ik helemaal hooked aan RC modelbouw, dus het project liep op niks uit. Al heb ik tijdens het modelbouwen toch ook wel leuke projecten neergezet.
Nu is casemodden niet goedkoop, laat staan RC modelbouw, maar wat doe je dan in 2005? Juist je gaat paintballen!
Terug naar eind 2010... Nog steeds into paintball, maar ook net een appartement gekocht, verhuisd, beetje settelen, pc in de woonkamer natuurlijk maar het wordt na bijna 2 jaar tijd toch wel stiekem tijd voor wat nieuws. De huidige hardware voldoet op zich nog prima voor wat ik er mee doe, maar tja als eigenzinnige fries moet het natuurlijk allemaal anders.
Ok, dan maar eens kijken wat er aan cases te koop is tegenwoordig... Hmja helaas kon ik niets vinden wat aan mijn eisen voldeed, of het was te duur, niet de goede indeling, CD/DVD drives aan de zijkant (WTF?) Geen verwijderbare mobo tray, lelijk front, etc. etc. Dus uiteindelijk toch maar besloten om mijn oude trouwe Lian-Li PC6077 een 2e leven te geven met zijn 3e hardware configuratie.
Deel 1.1 - Plannen en configuratie
Wat ik zocht in een behuizing is er niet in mijn smaak. Ik wou graag:
- Een behuizing met een goed degelijk stoffilter (luchtkoeling heeft de voorkeur)
- Aluminium behuizing (en nee, het meeste van Lian-Li vindt ik niet meer wat het geweest is)
- Plek voor grote fans zodat er op lage RPM toch voldoende airflow is
- Een strakke kast zonder veel toeters en bellen
- Stilte... De kast staat midden in de woonkamer en ik hou van rust.
Gezien ik niet kon vinden wat in mijn smaak en eisen viel, blijft er alleen over om de huidige kast te verherbouwen. En ik vindt het na al die jaren nog steeds een mooie behuizing.
Plannen:
- Binnenkant zwart spuiten
- Grotere koelers plaatsen met een stoffilter
- Strak afwerken met panelen aan de binnenzijde
- Buitenkant strak, netjes en zonder toeters en bellen
Mijn oog viel op het Asus P76 Sabretooth moederboard, wat een erg strak uiterlijk heeft en het ziet er best wel milspec uit... Daar houden we wel van, dus dat gaat ook min of meer de toon zetten in de casebuild. Strak, industrieel en mil-spec.
Huidige setup:
Mobo: Asus P5Q Pro
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3Ghz.
Ram: OZC PC6400 2x 2GB
VGA: Sapphire HD4850 - 512MB
SSD: Intel X25 160GB
HDD: Samsung HD103UJ - 1TB
Optical: Samsung DVD drive.
PSU: Cooler Master Silent Pro 600 watt
Nieuwe Setup:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 62,48 | € 62,48 |
1 | Cooler Master V8 | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 249,90 | € 249,90 |
1 | Intel 510 120GB | € 230,- | € 230,- |
1 | Corsair CMP4GX3M2B1600C8 | € 55,32 | € 55,32 |
1 | Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5 | € 161,25 | € 161,25 |
1 | Asus Sabertooth P67 (3.0) | € 158,- | € 158,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.081,90 |
De voeding gaat mee, en de DVD Drive ook.
Deel 2 - Demontage
Eerst maar even een donorkastje regelen, zodat we toch door kunnen computeren tijdens het verherbouwen.
Het ziet er niet uit, magoed das niet echt belangrijk.
Binnenzijde is nog veel erger...
Lekker belangrijk.
De (geelgerookte) kast kan nu uitelkaar...
Gelukkig had ik de zijpanelen bewaard van de 2e kast... helaas tijdens de verhuizing een hoop spul weggegooid, magoed de panelen zijn er nog.
Gelukkig heb ik nu ook nog wat een hokje waar ik naar hartelust kan klussen.... al is het niet groot.
Deel 3 - Mod time!
Al even begonnen met de mobo tray, al had ik om mn werk eerder deze week ook al wat dingetjes gedaan. Wat spulletjes bij Highflow besteld, enigste nadeel is wel dat als je op je werk laat bezorgen dat het rolletje fruitella al voor de helft op is als ze je het doosje brengen.
Helaas zag ik bij het knippen van de plaat dat de zetbank buiten bedrijf is... (wordt gereviseerd, en er zit geen vet voor smering in nu) Nu stond er nog wel een oud zetbankje, maar daar had ik niet zoveel vertrouwen in... (beetje veel mishandeld) Dus... dan maar naar de CNC...
Er staan 2 van deze bewerkingscentra bij ons op het werk, en de andere daar sta ik meestal achter
De binnenmaat van het gezette profiel moest 150mm worden, dus had ik 150,5mm genomen als maat + een offset voor de snedediepte van de groef... Even een formule geschreven in de CNC code: Q5=Q5+Q3 (waarbij Q5 de helft is van 150,5, en Q3 de snedediepte) alleen moet je dan wel voor Q5 75,25 invullen en niet 72,25
Gelukkig was de groef maar 1mm diep, dus heb ik er naast een groef van 1,5mm diep gefreesd. Metaal buigt altijd op het zwakste punt, dus uiteindelijk is het resultaat toch vrij strak geworden:
Achteraf was 1,5mm diep ook beter geweest, want 1mm alu over die lengte omzetten vereist al behoorlijk wat kracht... 1,5mm diep was iig goed, omdat ik het met de hand kon omzetten met behulp van de 2 machineklemmen die al op de freesbank stonden.
Zo ziet het er dus uit met de Noctua fans... Er komt nog een V-vormig stoffilter voor.
En een foto van de achterzijde..
Tot zover deze update, de volgende komt er straks aan!
[ Voor 16% gewijzigd door FiXeL op 27-04-2011 21:50 ]