Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vreemde gebruiker op mijn internet

Pagina: 1
Acties:

• Darkblaster
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-12-2022
Hey allemaal, ik zit met een probleem met mijn router.

Voor de beeldvorming: ik heb een Speedtouch 780 WL van KPN. Een router die wij verafschuwen omdat je hier vrij weinig mee kan. We zijn al van plan om over te stappen naar XS4all met een mooie Fritzbox.

Terug naar de situatie: ik keek vandaag bij mijn routerinstellingen en ik zie dat er ook ineens een 'snake89' gebruiker eropzit. ik heb het thuis nagevraagd en niemand is deze gebruiker. Dit MOET dus wel iemand van buitenaf zijn, waarschijnlijk 1 van de buren. Uit het getal 89 zou misschien zijn geboortedatum voortvloeien, waardoor ik eigenlijk al weet welke 3 of 4 mensen dit zouden kunnen doen.

Voor nu, krijg ik deze gast er echter niet van af. Ik kan bij de optie 'allow on WLAN' dat uitzetten zodat er een kruisje bij die username komt. Een paar seconden later is dat kruisje weer weg en zit hij er gewoon weer op.

Wat kan ik doen? Rechtstreeks ernaartoe gaan zou kunnen, maar dan zou diegene waarschijnlijk toch kinderachtig ontkennen. Ik heb een neutrale band met hen allen. Toch kan deze vreemde gebruiker wel schadelijk voor mij zijn, als hij illegaal bijvoorbeeld films gaat uploaden op deze verbinding.

Zou ik naar de politie kunnen stappen? Of andere maatregelen?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Beveilig je netwerk. Dus schakel WPA encryptie in en filter op MAC-adres.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Het is volgens mij wel mogelijk op op MAC-adressen te filteren als ik deze site mag geloven.

Misschien trouwens een stomme vraag maar heb je de standaard username + wachtwoord al aangepast?
Uiteraard is diegene niet legaal bezig als hij middels dergelijke methoden zichzelf toegang verschaft maar persoonlijk denk ik niet dat de politie er heel warm of koud van wordt.

[ Voor 80% gewijzigd door Switchie op 22-04-2011 18:22 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Darkblaster
sorry, maar ik heb inderdaad WPA beveiliging.

deze router KAN niet eens op MAC adressen filteren. dat is nou het mooie van deze router, je kan er gewoon bijna niks mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de netwerkkey dan al eens verandert? Wie weet heeft die persoon die en dan kan hij gewoon inloggen.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Verander dan je WPA passphrase en kijk of het daarmee is opgelost. Is het niet één of andere wifi mobiele telefoon oid.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kies WPA2 als beveiliging, deze is veiliger. Verander je passkey in iets lekker onregelmatig, want WPA2 valt alleen maar te kraken door middel van een wordlist.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Btw dit al eens gelezen?
nieuws: KPN gaat oud lek in Speedtouch-routers te lijf

Mocht het zo zijn dat dit ook jouw router betreft dan is het voor menig scriptkiddie natuurlijk een stukje cake om binnen te wandelen op je wifi.
Misschien interessant dus om het allemaal even door te nemen en het beveiligen van je router even vanaf stap 1 te doorlopen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Darkblaster
teveel slechte ervaring met KPN en teveel slecht nieuws nu.

ik weet het nu wel, ik ga overstappen naar XS4All. met hun fritzbox maak je tenminste WEL een schijn van kans om met consoles te gamen en je te verweren tegen aanvallen. daarnaast is het ook nog goedkoper.

toch bedankt voor jullie replies ;)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 21:23
Stkeys, dat zou wel de reden zijn waarom.

http://www.pcnavigator.nl/forum/index.php?topic=86294.0

Altijd en overall wifi als er speedtouch / tomson etc in de buurt is, werkt niet altijd maar 9/10 keer wel.
Vreemd ze daar nooit wat aan gedaan hebben.

Ik denk het beste je kan doen is je WPA etc te laten veranderen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

Verander inderdaad je wachtwoord. Speedtouch-wachtwoorden zijn gewoon te genereren. Soms weleens handig als je zelf geen internet hebt met je laptop. Heb zelf speedtouchkey.exe dan ook altijd bij me.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

De standaard wpa key die kpn op zijn modems heeft staan is in 1 minuut te achterhalen. wpa key wijzigen en het zou weer veilig moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 22-04-2011 20:28 ]

• Mektheb
job schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:28:
De standaard wpa key die kpn op zijn modems heeft staan is in 1 minuut te achterhalen. wpa key wijzigen en het zou weer veilig moeten zijn.
inderdaad en dan even uitzetten en aan zodat die geen van je netwerk af geboot is, en ook je loggin van je modem veranderen dan kan die het zelf ook niet meer aanpassen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
XS4All is een volle dochter van KPN
De Fritzbox is echt niet het 'beste' modem dat er op de markt is
Fritz!Box Fon
MAC filtering is in theorie te omzeilen dmv spoofing
Verander je WPA key, zoals al gesuggereerd

• Darkblaster
de Fritzbox kan in ieder geval wel consoles op internet krijgen ;)

nadat ik mijn wachtwoord heb gewijzigd, vroeg de router ineens om een gebruikersnaam die ik niet ingesteld heb. het wordt mij te vaag en de router werkt maar niet mee. zo snel mogelijk overstappen dus.

• Mektheb
Darkblaster schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:54:

nadat ik mijn wachtwoord heb gewijzigd, vroeg de router ineens om een gebruikersnaam die ik niet ingesteld heb. het wordt mij te vaag en de router werkt maar niet mee. zo snel mogelijk overstappen dus.
Hardreset doen naar fabrieks instellingen en gelijk alles aanpassen, hij heeft wss je verbinding gekraakt en zelf een username + w8 op je router gezet.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Darkblaster schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:54:

username = kpn

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Darkblaster
kpn heb ik al geprobeerd, net als vele andere ;)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Darkblaster schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 21:20:
kpn heb ik al geprobeerd, net als vele andere ;)
is het niet:
username: administrator
wachtwoord: administrator
??

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of admin, admin is vaak ook een bekende combinatie.

• remco_k
  • Laatst online: 11:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Darkblaster schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:25:
ik weet het nu wel, ik ga overstappen naar XS4All. met hun fritzbox maak je tenminste WEL een schijn van kans om met consoles te gamen en je te verweren tegen aanvallen. daarnaast is het ook nog goedkoper.
Ik kan er niets aan doen, maar ik lees veel schop en blaat maar weinig doe.
De meeste problemen zijn overkomelijk. Ook zonder over te stappen naar een andere provider of router. Je moet er alleen iets voor doen. Net zoals het hardresetten van je router, dat is iets wat je gewoon nu meteen moet doen. Ongeacht je toekomst plannen.
Je kan ook gewoon een andere router aansluiten zonder over te stappen naar een andere internet provider.

Alles kan stuk.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

remco_k schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:23:
Je kan ook gewoon een andere router aansluiten zonder over te stappen naar een andere internet provider.
En dan kun je een betere (weliswaar) kopen, dan een Fritzbox.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
Of gewoon een linux pc inrichten als router/firewall.

(onder het mom van : je bent een Tweaker of je bent het niet)

Nog een optie : Wifi op de ADSL router uit zetten en in het netwerk een access point pluggen wat je wel kan beheren.

[ Voor 33% gewijzigd door asing op 23-04-2011 00:16 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:41

Grvy

Bot

remco_k schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 23:23:
[...]

Ik kan er niets aan doen, maar ik lees veel schop en blaat maar weinig doe.
inderdaad, kwestie van andere de schuld geven (in dit geval KPN) maar zelf weinig tot niks odernemen. Net zoals veel 'noobs' met computers dit altijd wel doen. :X

Dit is een account.

• Darkblaster
ik heb het nu al opgelost, bedankt voor jullie replies!

maar overstappen doe ik zowieso wel. afgezien dat KPN je vrijwel niets laat doen met je router, is het ook nog eens duurder.

en natuurlijk ga ik geen andere router kopen :P de kosten van de router zitten gewoon bij het abonnement inbegrepen. ik ga niet dubbel betalen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Darkblaster schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:28:

en natuurlijk ga ik geen andere router kopen :P de kosten van de router zitten gewoon bij het abonnement inbegrepen. ik ga niet dubbel betalen.
Tja, bij sommige abonnementen krijg je een gratis modem of router maar er zijn maar erg weinig providers waarbij het modem echt merkbaar in de kosten voor het abonnement zijn inbregrepen. Hele volksstammen vervangen de gratis routers door betere types die aan de eigen wensen voldoen. Dat zou voor jou mogelijk ook een oplossing kunnen bieden. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat je met de tot nu toe aangereikte informatie hebt gedaan en dat maakt het lastig om je verder te helpen. Ik lees vooral dat je tegen het huidige modem / router en de huidige provider aanschopt en verwacht dat het bij een andere provider beter zal zijn. Lost dat echt jouw probleem (nu) op?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tis wel lekker makkelijk... niets doen en een andere provider nemen...

UNOX: The worst operating system

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 16:59
Je zou je eigen netwerk eens kunnen 'sniffen' met een tool zoals wireshark ofzo. Dan zie je vanzelf of een van je buren gebruik van je netwerk maakt en met wat goed speurwerk vind je vast wel een stukje netwerkverkeer waarin een msn-sessie gestart wordt. Misschien kun je uit de gebruikersnaam van msn al herkennen wie de indringer is of misschien kun je aan de pagina's die ie bezoekt wel iets herkenbaars van je buren vinden dan weer je wie het is en kun je 'm aanpakken/aanspreken.
Pagina: 1