mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:44:
@ta_chi79
Je hebt heel waarschijnlijk geen 3 kastfans nodig. Helemaal geen kastfans of maar 1 zou al voldoende moeten zijn. Je hebt al de fan van de ATX voeding, dat is al voldoende. Ik plaats in een kast vol warmte producerende hard mechanische disks meestal één fan direct tegenover de cpu fan. Die blaast de lucht naar buiten. Daardoor wordt lucht aangezogen door de gaten in de kast, wat de temperatuur overal laag houdt in een midi tower. Een paar fans minder scheelt je zo enkele Watts, in jouw geval misschien iets minder door de rpm beperking.
Het ontbreken van mechanische 3.5" hard disks zorgt voor een fijn verbruik. Het zou nog minder kunnen zijn als je geen NVMe toegepast had, misschien kun je dat eens testen? Het hangt af van het moederbord, BIOS instellingen en OS.
Ten opzichte van de Seasonic G-series 360 is de PicoPSU bij laag verbruik percentueel veel zuiniger, dat verschil zul je zeker merken. Aanrader.
Merk ook dat ik nu weinig casefans nodig heb, zal er bij de eerstvolgende herstart eens 1 of 2 afkoppelen en zien wat het scheelt. De Noctua's verbruiken elk maximaal 1.44W en ze draaien slechts op 25% dus zal daar wel ver onder blijven, dus ik verwacht niet heel veel verbetering op dat vlak. De oude fans verbruikten al 4W per stuk, dus de grootste winst heb ik al te pakken.
Op de NVMe staan momenteel al m'n VM's en op de 830 staat nog een oudere W2008 voor dual-boot, of tot ik de capaciteit nodig heb voor meer VM's (wacht eigenlijk even op de RTM van W2016 om de Ubuntu's gezelschap te houden).
Initieel had ik problemen om de NVMe uberhaupt herkent te krijgen door
ESXi. Rechtstreeks met Ubuntu of W10 erop draaide ie als een tierelier, maar na wat klooien in de BIOS en uiteindelijk factory defaults en opnieuw beginnen werkte het weer.
Overigens gaf het installeren van
ESXi ook nog wel wat problemen, want initieel kwam ik niet veel verder dan:

Nadat ik m'n 4e RAM reepje had toegevoegd (1 was DOA) werkte het de installatie weer.
Ik probeer ook niet teveel downtime te veroorzaken omdat er ook nog anderen zijn die gebruik maken van een van de VM's.