Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
Geen matches
FREAKJAM schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:50:
A1AD, as promised een screenshot van Nakivo. Zoals je ziet doet hij er ~2min over om 7 VM's te backuppen die bij elkaar 115GB zijn.

[afbeelding]
Bedankt FJ, ik ga dit ook opzetten.

Mijn eerste idee was (zoals jij?) om mijn backups te plaatsten op de ISCSI ZFS storage die ik terug geef aan ESX maar deze is niet beschikbaar wanneer je de ESX config file nodig hebt.

Mijn VM's zijn verdeeld over een lokale 2.5inch 500GB disk en lokale ISCSI/ZFS storage.

Opties voor een backup datastore (ESX data, geen NAS data):

Op de ZFS disks plaatsen:
  • voordeel: ZFS, en al reeds aanwezig
  • nadeel: deze storage is niet altijd beschikbaar, afhankelijk van je NAS VM. Een backup nemen van je VM's op de ISCSI datastore en deze terug plaatsen op dezelfde pool = niet zo nuttig.
Dedicated local datastore:
  • voordeel: onmiddellijk beschikbaar na reinstall ESX, geen afhankelijkheid
  • nadeel extra disk, en?
Remote datastore, dedicated backup server (Dit had ik een tijdje geleden)
  • voordeel: onmiddellijk beschikbaar, 2de nas ook bruikbaar voor NAS data
  • nadeel: kost, verbruik, complexiteit++
Extra lokale disk toevoegen aan je NAS VM
  • voordeel: onafhankelijk van je ISCI/ZFS storage waar de VM's op draaien, geïntegreerd in je NAS software.
  • nadeel: afhankelijk van je NAS VM
Een optie dat ik overweeg is om de huidige 2.5inch lokale datastore te vervangen door een SSD (512GB) en de HDD te gebruiken als lokale backup datastore waar de backup VM op komt incl. alle backups van de VM's en config files.

Nu ben ik is aan het denken wat er allemaal kan mis gaan met een ESX-ZFS-AOI server en hoe dit op te vangen.

USB boot stick defect:
Elke nacht een backup van de esx config maken.

Probleem met NAS VM (of de datastore waar de VM op staat):
Deze kunnen we niet backuppen (vt-d) dus ook elke nacht backup van config maken, als de nas problemen heeft kunnen we wederom niet aan de zfs storage dus die config mag uiteraard ook niet op de ZFS pool.

Probleem met de lokale datastore:
De VM's worden gebackuped via Nakivo op de backup datastore behalve de backup van de Nakivo VM zelf, die sturen we naar de ZFS storage (of de SSD).
> Schijf vervangen, backups terug zetten.

Probleem met de lokale backup datastore
> Schijf vervangen, hoe Nakivo recoveren? Via een config file of een tijdelijke Nakivo opzetten om de originele te recoveren van de ZFS storage (of de SSD)?

Probleem met de ZFS data incl. ISCSI datastore (lees: RaidZ1 corrupt):
> backup van data recoveren via crashplan (nog niet getest)
> backup van de ZFS VM's en config file terug plaatsen via Nakivo

Stroom probleem/overspanning/corrupte voeding > alle lokale disken defect
> Tja, belangrijke data wordt via crashplan offsite gehouden. De config files zouden ook naar de offsite backup moeten gestuurd worden. Maar het is teveel data om al de VM's offsite te backuppen.

Hoe vangen jullie dit op?

En ik ben zeker nog iets vergeten...

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:37
Geen matches
De NAS VM kan je toch zichzelf laten backuppen? (ZFS-on-Root, snapshot maken, ZFS send en receiven?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:28:
De NAS VM kan je toch zichzelf laten backuppen? (ZFS-on-Root, snapshot maken, ZFS send en receiven?)
Ik maak gebruik van FeeNAS. Daar is ZoR nog niet mogelijk. En je moet ook ergens een (remote) plaats hebben om send and receive te doen hé.

[ Voor 12% gewijzigd door A1AD op 07-10-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Matched: esxi
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:19:
[...]

No offence, maar iets dicteren als instabiel, omdat je niet begrijpt wat er gebeurd, is niet de goede manier...

De virtuele controller van VMWare is niet goed ondersteund in FreeBSD 9 (waar FreeNAS 9 op gebouwd is). Dit komt omdat er een nieuwe LSI driver in FreeBSD 9 zit, die gemaakt is voor nieuwere modellen (controllers).

De virtuele controller van VMware is niet compatible met deze nieuwe driver waardoor je devices 0-bytes groot worden.

Dit is op te lossen door over te stappen naar de nieuwe AHCI controller van ESXi 5.5.

Ik heb dit zelf getest, en met de AHCI controller werkt alles prima.
Ik was misschien wat onduidelijk. Ik wilde graag mee met de updates, dus ik installeerde 9.x. Weg ZFS pool :F . Afijn ik ben gaan zoeken op het FreeNAS forum en daar wordt het ten zeerste afgeraden om je disks via RDM aan te bieden aan FreeNAS. Er raken bijna wekelijks mensen data kwijt omdat ze het niet weten of het negeren. Ik wil niet 1 van die mensen worden. Ja, het werkt prima. Tot er een hikje is en dan raakt ZFS in de war. Vt-d is dan een prima oplossing.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:33:
[...]

Ik was misschien wat onduidelijk. Ik wilde graag mee met de updates, dus ik installeerde 9.x. Weg ZFS pool :F . Afijn ik ben gaan zoeken op het FreeNAS forum en daar wordt het ten zeerste afgeraden om je disks via RDM aan te bieden aan FreeNAS. Er raken bijna wekelijks mensen data kwijt omdat ze het niet weten of het negeren. Ik wil niet 1 van die mensen worden. Ja, het werkt prima. Tot er een hikje is en dan raakt ZFS in de war. Vt-d is dan een prima oplossing.
Firedrunk zijn technische kennis nam even de bovenhand van zijn logisch denken :9 (no offence btw)
Ik weet dat hij zeer goed op de hoogte is van het RDM verhaal en dat het tegenwoordig ook gewoon werkt, (edit: met FreeNAS 9.x) maar of je dat wil implementeren is een andere vraag. De keuze voor vt-d lijkt mij een logische keuze.

Laat ze ons maar eerst die HW level 10 machines aanpassen op een snelle manier zonder extra server >:)

[ Voor 6% gewijzigd door A1AD op 07-10-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Ik ben nog even wezen klikken. De Haswell heeft als voordeel dat deze efficienter zou zijn, dus een setup met Haswell ziet er zo uit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,70€ 158,70
1ASRock Z87M Pro4€ 81,-€ 81,-
13Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 14,22€ 14,22
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,36€ 21,36
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 131,93€ 131,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,21

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helemaal mee eens, VT-d is "the-safe-way" en de proven technology.
RDM heeft altijd wel gewerkt, maar als je niet weet wat je doet, raak je inderdaad al snel je data kwijt... Het is een technisch complexere oplossing dan VT-d.

Nogmaals: Ik kan niet geloven dat je ineens je complete pool kwijt kan raken met RDM, daar is ZFS gewoon te robuust voor... Als mensen daar last van hebben wil ik echt hun configuraties wel eens zien...

RDM is vooral gevaarlijk icm Bad Sectors en URE's. Niemand weet immers hoe VMware de Block Device Drivers in ESXi aangepast heeft om RDM mogelijk te maken... (Simpel gezegd kan het zo zijn dat ESXi de RDM uitgooit als je een bad sector tegenkomt...).

Verhalen dat het 'wekelijks' voorkomt, leg ik direct naast me neer... Tenzij je echt met een lijstje met users komt die in elk weeknummer van dit jaar data kwijt zijn geraakt, zweer ik het af als kolder...

Nogmaals: no offence, ik wil niemand tegen de borst stoten, maar klakkeloos roepen dat RDM dom stom, en gevaarlijk is, is gewoonweg technisch niet waar...

PPS: VT-d is en blijft een betere keuze, dat blijft als een paal boven water...

EDIT:
A1AD schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:46:
Laat ze ons maar eerst die HW level 10 machines aanpassen op een snelle manier zonder extra server >:)
Daar zat ik toevallig vandweek nog aan te denken... Misschien kan ik wel een Python appje maken die dat voor je doet... Mensen interesse? :+

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 07-10-2014 10:52 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:18
Geen matches
Mogelijk heb je die post gemist, 2 minuten voor de jouwe:
Paul schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:06:
€ (AsRock + Intel CT + IBM ServeRaid) = € (SuperMicro) :+ Krijg je een server-grade moederbord en IPMI voor terug :P
Voldoet dat niet aan al je eisen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Ik was mijn pool ook niet kwijt. 8.3 er weer op en backup van de config terugzetten en het werkte weer. Het was alleen een eye-opener. Vooralsnog heeft FreeNAS hooguit 3 keer geklaagd dat er iets met de pool aan de hand was. 3 keer via ssh weten op te lossen met wat commando's. Sinds die tijd staat het ding gewoon online en zijn er geen issues.

Overigens zijn het niet mijn woorden, maar die van cyberjock op het freenas forum die roept dat wekelijks mensen hun data verliezen omdat ze RDM gebruikten wat ergens ineens mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Mja, die CyberJock roept volgens mij wel meer.... Vraag CiPHER maar, die heeft geloof ik ook nog wel een appeltje met hem te schillen :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:51:
Daar zat ik toevallig vandweek nog aan te denken... Misschien kan ik wel een Python appje maken die dat voor je doet... Mensen interesse? :+
Ik heb nog steeds een "backup/test" ESX 5.5 server staan met FreeNAS ZFS geRDMed. Als je testers nodig hebt...Maar echt dagelijks gebruiken doe ik het niet.
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:00:
Mja, die CyberJock roept volgens mij wel meer.... Vraag CiPHER maar, die heeft geloof ik ook nog wel een appeltje met hem te schillen :+
popcorn time?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:13
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:51:
Zou je eerst eens niet beter beginnen aan die ZFS web interface? He? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Paul schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:58:
[...]
Mogelijk heb je die post gemist, 2 minuten voor de jouwe:

[...]
Voldoet dat niet aan al je eisen?
Dus SuperMicro bordje plus Xeon CPU (pricewatch: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed) vervangt alles?

Klinkt goed! Is dat ding nog een beetje stil of is het echt een server bord met dito herrie? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:14:
[...]

Dus SuperMicro bordje plus Xeon CPU (pricewatch: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed) vervangt alles?

Klinkt goed! Is dat ding nog een beetje stil of is het echt een server bord met dito herrie? ;(
Heb jij al geheugen? Want: 250 bord + 250 geheugen + 200 CPU = veel $$$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
A1AD schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:19:
[...]

Heb jij al geheugen? Want: 250 bord + 250 geheugen + 200 CPU = veel $$$
Op mijn huidige bord zit 24GB aan geheugen. Ik krijg alleen het vermoeden dat die supermicro "consumentengeheugen" niet gaat waarderen. :/

Aan de andere kant, dat bord accepteert ook een Gen 4 i3 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:23:
[...]

Op mijn huidige bord zit 24GB aan geheugen. Ik krijg alleen het vermoeden dat die supermicro "consumentengeheugen" niet gaat waarderen. :/

i3 = geen VT-d hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Ik ben aan het ******en... SuperMicro is leuk maar daar moet ik dus ook geheugen bij kopen.

Ik hou het bij de ASrock Z87 met I5. :9

Dank jullie allen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen matches
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:23:

Waarom niet? Geheugencontroller zit al jaren in de CPU, en socket 1050 slikt gewoon unbuffered geheugen. Of je ECC wilt of niet is een 2e natuurlijk (daar zijn hele topics over vol geschreven) maar je kunt je 'consumenten' unbuffered DDR3-geheugen gewoon blijven gebruiken :)

Je hoeft er ook niet die Xeon in te prikken, die i5 werkt ook. Of dat stil is of niet, het zijn de fans die dat bepalen, niet het moederbord. Zolang je het niet in een 1u behuizing stopt met 40mm screamers... De stock Intel fan valt reuze mee, en volgens mij wordt er bij de Xeon en de i5 beiden dezelfde fan meegeleverd.

Vergelijking CPU's. De Xeon heeft een derde meer cache, maar geen videokaart. Die laatste zou je op het Supermicro bord toch niet (kunnen) gebruiken, daar gebruik je de Maxtrox van de IPMI-functie. Op je AsRock moet je juist wel de on-chip videokaart hebben anders heb je geen beeld.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Paul schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:16:
[...]
Waarom niet? Geheugencontroller zit al jaren in de CPU, en socket 1050 slikt gewoon unbuffered geheugen. Of je ECC wilt of niet is een 2e natuurlijk (daar zijn hele topics over vol geschreven) maar je kunt je 'consumenten' unbuffered DDR3-geheugen gewoon blijven gebruiken :)

Je hoeft er ook niet die Xeon in te prikken, die i5 werkt ook. Of dat stil is of niet, het zijn de fans die dat bepalen, niet het moederbord. Zolang je het niet in een 1u behuizing stopt met 40mm screamers... De stock Intel fan valt reuze mee, en volgens mij wordt er bij de Xeon en de i5 beiden dezelfde fan meegeleverd.

Vergelijking CPU's. De Xeon heeft een derde meer cache, maar geen videokaart. Die laatste zou je op het Supermicro bord toch niet (kunnen) gebruiken, daar gebruik je de Maxtrox van de IPMI-functie. Op je AsRock moet je juist wel de on-chip videokaart hebben anders heb je geen beeld.
Je maakt het wel een feest zeg :9 . Dit geheugen zit er nu in:

- Kingston 16GB DDR3 1333MHz Kit KVR13N9K2/16
- Kingston 8GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM KVR1333D3N9K2/8G

Gaat dat werken? O+

edit : antwoord gevonden : RDIMM en UDIMM zijn niet onderling uitwisselbaar. Gaat niet werken niet. ;w

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 07-10-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 23:01

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Geen matches
A1AD schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:29:
[...]

Ik maak gebruik van FeeNAS. Daar is ZoR nog niet mogelijk. En je moet ook ergens een (remote) plaats hebben om send and receive te doen hé.
Zie mijn eerdere reactie, toen was t doorgehaald.

FreeNAS is btw bezig met root-on-zfs (nu nog in een 'hacky' fase) dus wellicht een optie voor later.
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:59:
Ik was mijn pool ook niet kwijt. 8.3 er weer op en backup van de config terugzetten en het werkte weer. Het was alleen een eye-opener. Vooralsnog heeft FreeNAS hooguit 3 keer geklaagd dat er iets met de pool aan de hand was. 3 keer via ssh weten op te lossen met wat commando's. Sinds die tijd staat het ding gewoon online en zijn er geen issues.

Overigens zijn het niet mijn woorden, maar die van cyberjock op het freenas forum die roept dat wekelijks mensen hun data verliezen omdat ze RDM gebruikten wat ergens ineens mis ging.
FireDrunk schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:00:
Ik kan enkel uit eigen ervaring putten en dat is voor dit geval jammer genoeg niet met FreeNAS en RDM-ed disks. Maar ik heb 2 OI vm's draaien met ieder 2 RDM-ed disks (waarbij de data op de ene vm een kopie is van de ander), wat tot op heden zonder gemekker draaide.
Jammer genoeg is nu de pech dat sinds een weekje de master vm 'degraded' draait.

Vlgs Napp-it:

pool: Foto-Vault
state: DEGRADED
status: One or more devices are faulted in response to persistent errors.
Sufficient replicas exist for the pool to continue functioning in a
degraded state.
action: Replace the faulted device, or use 'zpool clear' to mark the device
repaired.
scan: scrub repaired 0 in 1h51m with 0 errors on Sun Oct 5 01:51:24 2014
config:

NAME STATE READ WRITE CKSUM
Foto-Vault DEGRADED 0 0 0
mirror-0 DEGRADED 0 0 0
c4t0d0 ONLINE 0 0 0
c5t0d0 FAULTED 0 0 0 too many errors

Geen kritische data en kopieen/back-up aanwezig, maar het is inderdaad interresant om te zien of de disks op een bare metal OI install is uit te lezen en of er dan andere oorzaken naar boven komen waarom de disk faalt.

Cyberjock heeft zijn RDM=evil mantra zo vaak herhaald dat het voor hem althans tot waarheid is verworden.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen matches
asing schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:20:
edit : antwoord gevonden : RDIMM en UDIMM zijn niet onderling uitwisselbaar. Gaat niet werken niet. ;w
Je hebt nu UDIMM's en in het bord moeten ook UDIMM's :?

Wat ik nog niet gezien had is dat er overal staat dat het ECC moet zijn, en je hebt nu non-ECC, dat is wel jammer en een beetje vreemd, waarom zou het zonder ECC niet werken? Andere borden met dezelfde chipset doen het wel gewoon met non-ECC-geheugen?

Beetje kostbare gok :+ Huidige geheugen verkopen levert een stuk minder op dan de ECC-versie kost :'(

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Paul schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:50:
[...]
Je hebt nu UDIMM's en in het bord moeten ook UDIMM's :?

Wat ik nog niet gezien had is dat er overal staat dat het ECC moet zijn, en je hebt nu non-ECC, dat is wel jammer en een beetje vreemd, waarom zou het zonder ECC niet werken? Andere borden met dezelfde chipset doen het wel gewoon met non-ECC-geheugen?

Beetje kostbare gok :+ Huidige geheugen verkopen levert een stuk minder op dan de ECC-versie kost :'(
Het is een server board, daarom ECC. Ik heb geen C222 bord gevonden met non-ECC geheugen.

Wel een bummer, het is even 10 euro per GB..... 250 euro voor wat ik nu heb. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Geen matches
Weet niet of dit het juiste topic is, maar heb inmiddels XPenology (dus Synology's DSM) gelukkig bovenop FreeNAS draaien d.m.v. een Virtualbox jail :D
(VMs op een mirror, Media doorgegeven langs SMB en een VMDK'e voor DSM en Nanoboot zelf.)

Voor mijn dagelijkse zaken eigenlijk perfect, ook door RemoteBox op Linux en een Android app.
Het was aantrekkelijk om Sabnzbd en dergelijke ook op XPenology te draaien voor gebruiksgemak, maar toch voor korte pijn gegaan en een Debian VM opgezet. Als iemand hier een virtual appliance van wilt?
Enkel nog mijn media via Shared Storage aan de praat krijgen in Virtualbox.. :X
(Sabnzbd, CouchPotato, Headphones, Transmission, SickRage)

[ Voor 48% gewijzigd door Nindustries op 08-10-2014 09:41 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Ben je niet bang voor performance? :S VirtualBox (en vooral Shared Folders) staat nou niet bekend als super snel :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Geen matches
FireDrunk schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:12:
Ben je niet bang voor performance? :S VirtualBox (en vooral Shared Folders) staat nou niet bekend als super snel :)
Voorlopig loopt alles lekker, misschien dat ik nog wel van shared folders afstap en gewoon shares gebruik.
Ik veronderstel dat het de data dan niet over het netwerk stuurt?
Heb inmiddels ook een E3 1231v3 overgekocht van een medetweaker voor in de toekomst een aparte Virt.server te bouwen. Tot dan probeer ik dit wel even uit :)

Update: SMB/NFS is blijkbaar ver beter dan Shared Folders

[ Voor 9% gewijzigd door Nindustries op 08-10-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 00:06

FREAKJAM

"MAXIMUM"

A1AD schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:24:
[...]

Bedankt FJ, ik ga dit ook opzetten.

Mijn eerste idee was (zoals jij?) om mijn backups te plaatsten op de ISCSI ZFS storage die ik terug geef aan ESX maar deze is niet beschikbaar wanneer je de ESX config file nodig hebt.

...

Hoe vangen jullie dit op?

En ik ben zeker nog iets vergeten...
Ik heb eigenlijk een compleet vergelijkbare setup als jij, en ik zit dan ook in hetzelfde schuitje. Qua backup schrijf ik alles weg naar mijn ZFS-pool maar als ESXi stuk gaat of mijn ZFS VM gaat stuk, dan heb ik er niet zo heel veel aan. (Je kunt zoals je zelf al aangeeft geen backup maken van je ZFS VM omdat directpath i/o is geconfigureerd op deze VM)

Ik heb op dit moment nog een htpc in gebruik die aangesloten staat op mijn tv waar voorheen al mijn media stond opgeslagen. Omdat ik die data heb gemigreerd, heb ik nu 2x2tb schijven over. Ik kan kiezen om die schijven lekker te laten zitten in deze htpc en ervoor kiezen om een logon script te maken die de data van een zfs-dataset kopieert naar deze harde schijf op mijn htpc elke keer als ik deze aanzet. (met robocopy /mir of iets dergelijks).

Ik kan er ook voor kiezen om er een schijf bij te plaatsen in mijn ESXi server en deze configureren als losse datastore. Hoe ben jij van plan om dan alles te backuppen van zfs-dataset naar deze losse lokale datastore?

Verder zoek ik nog een methode om een backup te maken van mijn esxi config. Alles wat ik thuis heb draaien is linux based, (op mijn htpc op dit moment nog na), maar heb weinig zin om te rommelen met powercli. Ik wil liever iets draaien op de esxi-server zelf of op een vm die ervoor zorgt dat er een kopie wordt gemaakt van de esxi config.

Hetzelfde geldt voor mijn ZFS VM. Ik wil toch wel graag een backup van mijn zfs configuratie danwel vm zelf, maar dit is niet mogelijk vanwege directpath i/o.

Nakivo zelf is denk is makkelijk snel te herinstalleren. (Er is trouwens inmiddels een beta uit).

Mijn prio is in ieder geval regelen dat ik iets ga doen met de harde schijven die ik nu over heb en mijn esxi confi veilig stellen.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Als er op die ZFS doos niet veel wijzigt is het niet zo moeilijk. Je stopt de VM, logt in op ESXi met iets als WinSCP, kopieer de complete map van de datastore naar een andere plek en je statr je VM weer. Mocht het stuk gaan, dan log je weer in, zet met WinSCP de map weer terug, importeren in de vSphere Client en draaien maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ESXi kapot is, kan je toch altijd met een ZFSGuru liveCD bij je data? Lastige is alleen dat je niet op VMFS kan schrijven om de VM te restoren... Er zou iets moeten zijn wat je in zowel FreeBSD/Linux als ESXi kan mounten...

Met die reden heb ik een USB schijf aan mijn router gehangen, daar kunnen mooi die OS image backups naar toe.

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 09-10-2014 08:02 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:02:
Als ESXi kapot is, kan je toch altijd met een ZFSGuru liveCD bij je data? Lastige is alleen dat je niet op VMFS kan schrijven om de VM te restoren... Er zou iets moeten zijn wat je in zowel FreeBSD/Linux als ESXi kan mounten...

Met die reden heb ik een USB schijf aan mijn router gehangen, daar kunnen mooi die OS image backups naar toe.
Aan je data is geen probleem inderdaad, ik wil vooral zo snel mogelijk terug online zijn met alles. Mijn ESX heeft een pfSense VM voor 4 gezinnen :+.
Ik overweeg om de pfSense VM op aparte hardware te plaatsen, maar dat wil weer zeggen > investeren / uitzoeken welke hardware.
FREAKJAM schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:58:
[...]
Ik kan er ook voor kiezen om er een schijf bij te plaatsen in mijn ESXi server en deze configureren als losse datastore. Hoe ben jij van plan om dan alles te backuppen van zfs-dataset naar deze losse lokale datastore?

Hetzelfde geldt voor mijn ZFS VM. Ik wil toch wel graag een backup van mijn zfs configuratie danwel vm zelf, maar dit is niet mogelijk vanwege directpath i/o.
Mijn ZFS data wordt offsite gebackupped, behalve dan de VM's die via ISCSI draaien, die worden gebackupped via de Nakivo op de lokale "backup" datastore.

In Linux (vb: dezelfde als je Nakivo) kan je via lynx door je webadmin pagina's browsen en een backup maken van je config file. Zo doe ik het voor FreeNAS en pfSense.

[ Voor 36% gewijzigd door A1AD op 09-10-2014 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan kan je hem het beste gewoon op 2 datastores opslaan denk ik? Ik weet niet of pfSense zelf aan RAID1 doet, je kan hem dan 2 schijven geven, elk op 1 datastore. En dan in de VM RAID1 doen...
Hoewel ik mij afvraag of ESXi de VM laat draaien als er dan een disk uitvalt...

Anders kan je een offline kopie maken op de 2e datastore.

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 09-10-2014 08:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:09:
Anders kan je een offline kopie maken op de 2e datastore.
Zo gebeurd het inderdaad nu via de Nakivo software. Maar een dedicated pfSense blijft aantrekkelijk zodat de mensen niet zonder internet komen te vallen wanneer er wijzigingen gebeuren aan de ESX bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Dat is zeker waar... http://www.asus.com/nl/Motherboards/Q87T/ ? :)

Enige nadeel van die, is dat er vrij recente NIC's in zitten, die niet out of the box werken volgens mij.

[ Voor 44% gewijzigd door FireDrunk op 09-10-2014 08:24 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:23:
Dat is zeker waar... http://www.asus.com/nl/Motherboards/Q87T/ ? :)

Enige nadeel van die, is dat er vrij recente NIC's in zitten, die niet out of the box werken volgens mij.
Ja :9~, maar:

Asus Q87T: 130 euro
Akasa Euler excl. Power Adapter: 70 euro
Celeron: +-30 euro
adaptor: 30 euro
(HD/Mem vind ik hier wel)

Dat is 260 euro dat ik liever investeer in de ESX server (om dat toch wat on topic te blijven) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door A1AD op 09-10-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Tja, je wil het redundant of je wil het niet 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Geen matches
Beste mede-Tweakers,

Ben al langere tijd dit topic aan het lezen en mijn eigen keuzes aan het evalueren. (wat niet zo slim is ;))
Maar vraag nu toch maar wat input van the-all-knowings.

Momenteel heb ik virtualisatie draaien zonder vt-d, gewoon om mee te spelen zeg maar.
Verder heb ik een aparte NAS-box die mijn files over het netwerk shared.
Nu wil ik in de nabije toekomst alles gaan virtualiseren. (HTPC/NAS/Pfsense/etc)
Daarvoor zou ik wel vt-d willen hebbne, gebruiken, om zo de M1015 etc direct aan VM door te kunnen geven etc.

Ik dacht aan deze combinatie :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 150,-€ 150,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 130,90€ 130,90
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 85,85€ 85,85
1Antec P100€ 67,30€ 67,30
1Kingston KVR16N11K2/16€ 138,-€ 138,-
1Corsair HX750i€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,93

Probleem is dat er nu een i5 3570K inzit ipv een vt-d capable CPU. (rest bezit ik al , behalve de PSU)

Voornamelijk wilde ik graag weten of het beter is om de 3570K te vervangen met bv de i5 3330 of dat het beter zou zijn om bv een i5 4440 inclusief met een Asrock B85M Pro4 te nemen?

Hoeveel zou zo'n systeem in energieconsumptie verschillen?

Overige hardware blijft ongeveer hetzelfde.
Er komen wel 8 schijven aan de M1015 te hangen en nog een dedicated GPU in.
Misschien is de PSU daar nog wat overkill voor?

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Je wil de GPU vanwege de HTPC virtualiseren? Dat is nog steeds (voor zover ik weet) een grote uitdaging en niet super makkelijk te realiseren?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Geen matches
A1AD schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:16:
[...]

Zo gebeurd het inderdaad nu via de Nakivo software. Maar een dedicated pfSense blijft aantrekkelijk zodat de mensen niet zonder internet komen te vallen wanneer er wijzigingen gebeuren aan de ESX bak.
Het kan lekker cheap en good looking. (Celeron 1037U, 2x Intel Gigabit nics, power adapter)
Heb ik hier draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Geen matches
FireDrunk schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:43:
Je wil de GPU vanwege de HTPC virtualiseren? Dat is nog steeds (voor zover ik weet) een grote uitdaging en niet super makkelijk te realiseren?
Niet super makkelijk nee, maar het kan wel (KISS my arse ;)) :+
Liefst alles in 1 bak onderbrengen, ipv de huidige situatie met 3, soms 4 machines die staan te draaien (vaak 24/7 dus) 8)7

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Mja,een HTPCtje hoeft niet veel te verbruiken... Kijk je 24x7 tv dan :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
Nindustries schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:46:
[...]

Het kan lekker cheap en good looking. (Celeron 1037U, 2x Intel Gigabit nics, power adapter)
Heb ik hier draaien.
Heb je dat daar ook besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Nindustries schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:46:
[...]

Heb ik hier draaien.
Dat is wel een super tof ding zeg....

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Geen matches
A1AD schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:59:
[...]

Heb je dat daar ook besteld?
Jup, heb wel 30 euro extra importkosten moeten betalen hier in België maar was het meer dan waard!
Eerst OpenELEC opgedraaid (ik kijk naar u, vriendin) en dan nu eindelijk pfSense; virus scan, proxy, cache, ... }:O

Ik geloof dat er ook goedkopere met eenmaal Gigabit opstaan, die zouden in samenwerking met de CEC adapter een lekker HTPC'tje maken! Groepsaankoop, Tweakers? :+

[ Voor 18% gewijzigd door Nindustries op 09-10-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
Nindustries schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:58:
[...]

Jup, heb wel 30 euro extra importkosten moeten betalen hier in België.

Groepsaankoop, Tweakers? :+
Groepsaankoop check!

De importkosten storen mij wel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
A1AD schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:59:
[...]
De importkosten storen mij wel :(
Indeed, mij ook. Niet veel dat je daar aan kan doen vrees ik.. Het is mij nog maar enkel gelukt om enveloppen door de douane te krijgen..

Btw) nog een vraagje; stel dat ik de evaluation version van ESXi heb (en dus over vMotion beschik), zou ik een 'slapende' host kunnen neerzetten naast mijn main host.

Als er iets zou misgaan zouden de mission-critical (lees; wife-critical) VMs kunnen doorlopen op deze superzuinige host? Dit zou dan een boxje zijn met superlage idle verbruik.

..just wondering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Nindustries schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:39:
[...]

nog een vraagje; stel dat ik de evaluation version van ESXi heb (en dus over vMotion beschik), zou ik een 'slapende' host kunnen neerzetten naast mijn main host.

Als er iets zou misgaan zouden de mission-critical (lees; wife-critical) VMs kunnen doorlopen op deze superzuinige host? Dit zou dan een boxje zijn met superlage idle verbruik.

..just wondering..
Om vMotionHA te gebruiken heb je wel shared storage nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je hebt het over de evaluation versie van ESXi, maar dat is juist gratis (tenminste, er is een gratis licentie). Je moet eigenlijk spreken over de Evaluation versie van vCenter... nadeel is alleen dat je geen Free hosts in een cluster mag hangen volgens mij, dus vCenter kan je wel in evaluation mode draaien, maar volgens mij krijg je dan nog geen vMotion aan de praat.

Bovendien heb je dan sowieso shared storage nodig...

Buiten dat: vMotion is niet het systeem dat vm's klakkeloos 'doordraaien' op een andere server...

vMotion is het live verhuizen van VM's naar servers, als beide servers gewoon online zien (zonder interruptie van de VM zelf).

HA of High Availibility is het systeem waardoor ESXi hosts onderling elkaar in de gaten houden, en als er een ESXi host crasht, start een andere host de VM's van de gecrashte host (werkt dus alleen met shared storage, en de VM's vallen wel uit, maar worden automatisch herstart.

Fault Tolerance is het systeem dat een VM echt op 2 machines draait, en als 1 machine crasht, gaat de VM letterlijk verder op een andere host.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
FireDrunk schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:45:
Je hebt het over de evaluation versie van ESXi, maar dat is juist gratis (tenminste, er is een gratis licentie). Je moet eigenlijk spreken over de Evaluation versie van vCenter... nadeel is alleen dat je geen Free hosts in een cluster mag hangen volgens mij, dus vCenter kan je wel in evaluation mode draaien, maar volgens mij krijg je dan nog geen vMotion aan de praat.

Bovendien heb je dan sowieso shared storage nodig...

Buiten dat: vMotion is niet het systeem dat vm's klakkeloos 'doordraaien' op een andere server...

vMotion is het live verhuizen van VM's naar servers, als beide servers gewoon online zien (zonder interruptie van de VM zelf).

HA of High Availibility is het systeem waardoor ESXi hosts onderling elkaar in de gaten houden, en als er een ESXi host crasht, start een andere host de VM's van de gecrashte host (werkt dus alleen met shared storage, en de VM's vallen wel uit, maar worden automatisch herstart.

Fault Tolerance is het systeem dat een VM echt op 2 machines draait, en als 1 machine crasht, gaat de VM letterlijk verder op een andere host.
I see. Thanks for the heads-up!
Shared Storage is er al op mijn ZFS server.

Spijtig dat er geen Free versie op een cluster kan. :X
Moest XenServer op een usb gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
Nindustries schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:56:
[...]

I see. Thanks for the heads-up!
Shared Storage is er al op mijn ZFS server.

Spijtig dat er geen Free versie op een cluster kan. :X
Moest XenServer op een usb gaan..
Check DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Als leuk gedachte-experiment, een backup ESXi. :P Alles over een single (realtek) nic is balen, maar at least blijft alles werken. Misschien nog een dual HP nicje?

Doel: Laag idle verbruik & cheapness.
8GB geheugen voor enkel mission critical VMs. (TV, ...?)
Indien er over 8GB geheugen wordt gegaan: "TPS, compress, and eventually swap"

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,50€ 30,50
1ASRock H81M-DGS€ 39,87€ 39,87
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 66,01€ 66,01
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,37

[ Voor 10% gewijzigd door Nindustries op 14-10-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Kijk eens in V&A, er zijn medio Bitcoin miners die hun cheap ass bordjes en celeron's verkopen tegen bodemprijzen.

Of dit soort ads:
http://tweakers.net/aanbod/user/365238/

Ik haal regelmatig spul van V&A, en juist die Celeron's gaan vaak voor 50% van de nieuwprijs al weg (20 ipv 40 euro).
In absolute getallen niet veel, maar procentueel gezien, ben je dus stukken goedkoper uit.

Het meerverbruik van enkele Watt's zal niet opwegen tegen de vele malen lagere prijs...

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 10-10-2014 12:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:22:
Kijk eens in V&A, er zijn medio Bitcoin miners die hun cheap ass bordjes en celeron's verkopen tegen bodemprijzen.

Of dit soort ads:
http://tweakers.net/aanbod/user/365238/

Ik haal regelmatig spul van V&A, en juist die Celeron's gaan vaak voor 50% van de nieuwprijs al weg (20 ipv 40 euro).
In absolute getallen niet veel, maar procentueel gezien, ben je dus stukken goedkoper uit.

Het meerverbruik van enkele Watt's zal niet opwegen tegen de vele malen lagere prijs...
I see, goed idee bedankt! Zal ik zeker doen wanneer ik eentje ga aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Heren dank jullie voor de input. Het was even broeden maar dit gaat het worden :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Supermicro X10SL7-F€ 233,80€ 233,80
1Crucial CT2KIT102472BD160B€ 164,50€ 164,50
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,20

Even gemist dat er weer eens wat gewijzigd was in voedingenland dus die moest er ook nog bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Zou je niet liever voor een 'echt' betrouwbaar merk gaan als Seasonic ofzo? Je hebt toch een redelijk dure setup, en om nou 25,- uit te sparen op de voeding...

(Ik ben persoonlijk best gecharmeerd van de Seasonic G-360).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Geen matches
FireDrunk schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:13:
Zou je niet liever voor een 'echt' betrouwbaar merk gaan als Seasonic ofzo? Je hebt toch een redelijk dure setup, en om nou 25,- uit te sparen op de voeding...

(Ik ben persoonlijk best gecharmeerd van de Seasonic G-360).
Toen ik t zag, dacht ik ook, zoveel top hardware en dan besparen op de psu, geef aub iets meer uit en koop een G-360.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Ik heb een BeQuiet! in mijn huidige esx host en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. En die staat al bijna 3 jaar continue aan. Dus betrouwbaar is hij zeker.

Mijn andere favoriet is Enermax, maar die begint bij 500+ Watt. Deze setup zal hooguit iets van 200W trekken dus 300 is al meer dan genoeg. 360 is eigenlijk alweer teveel.

Die Enermax in mijn PC is luidruchtiger dan de BeQuiet! in de server (die hoor je echt amper), dus misschien doe ik de oude wel in de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 23:22

sphere

Debian abuser

Geen matches
Ik heb die Seasonic in eeen coolermaster elite 110 en dat is wel behoorlijk proppen dus denk ook even na over de combinatie met de kast.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
sphere schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:01:
Ik heb die Seasonic in eeen coolermaster elite 110 en dat is wel behoorlijk proppen dus denk ook even na over de combinatie met de kast.
pricewatch: Lian Li PC-V354B

Daar gaat het in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
asing, ik heb ook heel sterk over deze setup getwijfeld. Dan heb je zo een uber plank en gaat er maar 32GB in >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
A1AD schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:37:
asing, ik heb ook heel sterk over deze setup getwijfeld. Dan heb je zo een uber plank en gaat er maar 32GB in >:)
Ik twijfelde ook, maar een paar redenen :

- vmware beperkt de ondersteuning van hardware meer en meer. Realtek bijvoorbeeld ;w
- Als je er een NAS op draait, heb je eigenlijk wel ECC geheugen nodig want anders wordt een fout op disk niet gedetecteerd
- ILO-ish mogelijkheden :9
- onboard M1015

Dus ik kan weer een hele tijd vooruit. Mijn server draait op dit moment 6 VM's, 3 Windows en 3 *nix. De meesten doen lichte dingen maar er draait wel een W2K8R2 server met SQL Server, SCCM 2012R2, Terminal Server en meer van die ongein. Van de 24GB die in die server zit, is er 13 toegekend. Daarvan is gemiddeld 20% actief in gebruik. Ik zou dus massief kunnen overcommitten.

Dus 32GB is voor mij meer dan voldoende. Er gaat in het begin denk ik maar 16GB in.

De bottleneck is op dit moment disk IO van de datastore. :D

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 10-10-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Geen matches
asing schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:45:
Heren dank jullie voor de input. Het was even broeden maar dit gaat het worden :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Supermicro X10SL7-F€ 233,80€ 233,80
1Crucial CT2KIT102472BD160B€ 164,50€ 164,50
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,20

Even gemist dat er weer eens wat gewijzigd was in voedingenland dus die moest er ook nog bij :)
Geen hyperthreading?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
Ik ga niet voor bleeding edge performance. :) Ding staat nu met 6 VMs ook niet echt te stampen en is een Pentium G620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 22:45

3DDude

I void warranty's

Geen matches
asing schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:27:
[...]

Ik twijfelde ook, maar een paar redenen :

- vmware beperkt de ondersteuning van hardware meer en meer. Realtek bijvoorbeeld ;w
- Als je er een NAS op draait, heb je eigenlijk wel ECC geheugen nodig want anders wordt een fout op disk niet gedetecteerd
- ILO-ish mogelijkheden :9
- onboard M1015

Dus ik kan weer een hele tijd vooruit. Mijn server draait op dit moment 6 VM's, 3 Windows en 3 *nix. De meesten doen lichte dingen maar er draait wel een W2K8R2 server met SQL Server, SCCM 2012R2, Terminal Server en meer van die ongein. Van de 24GB die in die server zit, is er 13 toegekend. Daarvan is gemiddeld 20% actief in gebruik. Ik zou dus massief kunnen overcommitten.

Dus 32GB is voor mij meer dan voldoende. Er gaat in het begin denk ik maar 16GB in.

De bottleneck is op dit moment disk IO van de datastore. :D
ik zie de inlog wel tegemoet ? :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
3DDude schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 00:39:
[...]

ik zie de inlog wel tegemoet ? :)
Is prive :P. Dus die is voor mij :*) . Jouw bak heeft bovendien meer geheugen dan alles hier bij elkaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 19:48
Geen matches
Ik zou onderstaande willen aankopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B75 Pro3€ 61,-€ 61,-
1WD Green WD20EZRX€ 70,49€ 70,49
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,85€ 32,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,29

Ik heb dan in totaal 4x 2TB (heb hier nog 3x2TB liggen
Dan heb ik nog een harde schijf liggen van 250GB.

Kan ik hiermee 2/3 virtuals op draaien
- Virtual 1: ofwel freenas ofwel windows server met flexraid met 4 x 2TB
- Virtual 2: download virtual
- Virtual 3: experimenteren

Op de schijf van 250GB wil ik dan gebruiken om de verschillende virtuals op de installeren en als schijf voor virtual 2 en virtual 3

Is dit mogelijk, of moet ik naar I5 om vt-d te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen matches
Paul schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:29:
Wil je die blijven gebruiken? Die kan namelijk schijven van maximaal 2 TB aan :)
Sorry voor late reactie, maar las het inderdaad. Dan moet ik die dus ook maar upgraden, want ik wil eigenlijk wel met 4x 4TB uitbreiden, liefste dus een vervanging voor mijn HP SmartArray P400 controller. Wordt dan (waarschijnlijk) de P410? Wat raden jullie aan? Ik wil mijn huidige disks (WD Caviar Green WD20000CS) wel blijven gebruiken, liefst uitbreiden met 4x 4TB disks. :) Dan kan ik tenminste weer 'even' vooruit. Ik twijfel qua pariteit, ergens wel met dubbele pariteit, zodat ik vrijwel zeker ben dat als een disk overlijdt, mijn data nog niet verloren is. Ik zal er met name data op gaan zetten wat niet geback-upped hoeft te worden (vandaar ook wel de twijfel in pariteit), denk dan aan films en series e.d. Aan de andere kant kost dubbele pariteit ook wel weer een deel van de storage, terwijl de data toch niet gebackupped gaat worden.

Aangezien ik momenteel een P400 heb, heb ik ook zo'n SAS -> SATA kabel. Daardoor komen er 4 SATA poorten beschikbaar. Deze heb ik tweemaal. Weet even niet meer welke SAS dat is, maar ik hoop wel, dat ik die kabels kan blijven gebruiken als ik straks een vervanger voor mijn P400 heb.

Ook heb ik een vermoeden, dat de P400 controller inmiddels ook wat kuren vertoond, soms kakt de performance heel erg in, zeker als ik download. Voorheen kon ik wel downloaden en streamen (1080p) tegelijk, maar nu hoef ik dat niet meer te proberen, helaas. Het is echter wel iets, wat ik wel graag wil kunnen doen. Om dit probleem te tacklen heb ik ook (meerdere malen intussen) de Windows 2012 R2 server inmiddels geherinstalleerd, maar mag allemaal niet baten, vandaar dat ik enkel de controller nog vermoed. Veel meer performance is er wmb niet nodig, ik kijk liever naar zuinig- en betrouwbaarheid, aangezien het spulletje wel 24/7 moet gaan draaien.

Doordat de data momenteel via datastores aan de VM wordt gegeven en ik geen passthrough op mijn moederbord heb zitten, ga ik ervan uit dat ik de disks ook via VMWare beschikbaar moet gaan stellen.
Daarom mijn vraag aan jullie; wat kan ik het beste kopen als upgrade voor mijn P400, met welke 4TB disks ik dat het beste kan doen (ik neig zelf toch naar WD, icm ervaringen en goede garantie e.d.) en hoe ik die dan weer het beste kan opstellen, zoals met RAID en ZFS e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
8 schijven, RAID 5 of RAID 6, wel ESXi, geen VT-d (als ik je diverse posts hier zo lees). ZFS valt dan eigenlijk al af, dat wordt dus een hardware RAID-controller.

De P410 is geen snelheidsmonster, maar wel een hele voordelige keuze :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
garciake schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:30:
Ik zou onderstaande willen aankopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B75 Pro3€ 61,-€ 61,-
1WD Green WD20EZRX€ 70,49€ 70,49
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,29

Ik heb dan in totaal 4x 2TB (heb hier nog 3x2TB liggen
Dan heb ik nog een harde schijf liggen van 250GB.

Kan ik hiermee 2/3 virtuals op draaien
- Virtual 1: ofwel freenas ofwel windows server met flexraid met 4 x 2TB
- Virtual 2: download virtual
- Virtual 3: experimenteren

Op de schijf van 250GB wil ik dan gebruiken om de verschillende virtuals op de installeren en als schijf voor virtual 2 en virtual 3

Is dit mogelijk, of moet ik naar I5 om vt-d te gebruiken?
Je zit denk ik verkeerd te denken. Maar dat is maar net hoe je het in gedachten hebt. Er zijn 2 manieren om die 4 disks "door te geven" aan een VM als FreeNAS. De eerste is met een kleine hack waardoor RAW device mapping (RDM) mogelijk wordt. De andere methode is om ESXi een controller door te laten geven en daar de schijven aan te hangen. Dit laatste werkt alleen met Vt-d.

Voor allebei is wat te zeggen. RDM is goedkoop en het werkt. De meningen zijn verdeeld over hoe veilig je data is. Door een hik zou je wel eens je zpool kunnen beschadigen en zo je data kwijt raken. Ik draai deze setup al bijna 3 jaar en ben nog nooit data kwijt geraakt :*) . Het is dus maar net hoe paranoide je bent.

Een controller doorgeven lukt alleen met Vt-d, dus je zal naar een bord moeten wat het kan.Bijvoorbeeld de pricewatch: ASRock Z87M Pro4. Dan moet daar ook een processor bij die Vt-d aan kan. Bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. En als laatste moet je iets hebben om door te geven en dat is dan deze pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x.

Als laatste zie ik dat je 1 module van 4GB neemt. Dat is niet handig met een mobo met 4 sloten en max 32GB van esxi 5.5. Dat geheugen ben je zo doorheen. Zeker met FreeNAS, zfs houdt van heel veel geheugen. :9

Dus je ziet, het zal prima werken maar om echte te gaan Vt-d-en moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Die 3 dingen die ik noemde komen invcl breakout cable op 360 euro. Dan heb je nog geen voeding en geen geheugen.

aan de andere kant, ik ben bezig met de aanschaf van een ander hart voor mijn servertje. Ik heb straks dit over :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-M Pro€ 0,-€ 0,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,36€ 21,36
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 136,43€ 136,43
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 66,55€ 66,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,34

Als je wilt mag je het overnemen. Draait prima met VSphere 5.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paul schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:49:
8 schijven, RAID 5 of RAID 6, wel ESXi, geen VT-d (als ik je diverse posts hier zo lees). ZFS valt dan eigenlijk al af, dat wordt dus een hardware RAID-controller.

De P410 is geen snelheidsmonster, maar wel een hele voordelige keuze :)
Het hoeft niet per se voordelig te zijn, als het maar wel een upgrade is tov mijn P400, die schijven van 4tb aankan. Mijn 4x 2tb schijven zitten in RAID5. Het gaat mij voor de uitbreiding meer om de opstelling van de nieuwe disks. Dan kan ik immers data tijdelijk overzetten en de 4 schijven van 2tb ook netjes opstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
asing schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:51:
[...]

Je zit denk ik verkeerd te denken. Maar dat is maar net hoe je het in gedachten hebt. Er zijn 2 manieren om die 4 disks "door te geven" aan een VM als FreeNAS. De eerste is met een kleine hack waardoor RAW device mapping (RDM) mogelijk wordt. De andere methode is om ESXi een controller door te laten geven en daar de schijven aan te hangen. Dit laatste werkt alleen met Vt-d.

Voor allebei is wat te zeggen. RDM is goedkoop en het werkt. De meningen zijn verdeeld over hoe veilig je data is. Door een hik zou je wel eens je zpool kunnen beschadigen en zo je data kwijt raken. Ik draai deze setup al bijna 3 jaar en ben nog nooit data kwijt geraakt :*) . Het is dus maar net hoe paranoide je bent.
Dus ik kan gewoon via RDM die 4 schijven doorgeven aan het OS wat is ga gebruiken als nas.
En die andere schijf van 250GB kan ik dan weer gebruiken als schijf voor de virtuals zelf.

ik zal wel kijken voor 8GB of 16Gb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
Geen matches
garciake schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

Dus ik kan gewoon via RDM die 4 schijven doorgeven aan het OS wat is ga gebruiken als nas.
En die andere schijf van 250GB kan ik dan weer gebruiken als schijf voor de virtuals zelf.

Wacht even, ga je nu 3 VMs vanaf 1 oude 250 GB disk draaien?
Dat zal beetje stroefjes verlopen, hoop niet dat het ook nog een 5400 rpm model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Geen matches
andy88 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:13:
[...]

Dat zal beetje stroefjes verlopen, hoop niet dat het ook nog een 5400 rpm model is.
Ik ga de specs nog eens nakijken, voor alle zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
andy88 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:13:
[...]

Ik draai er 6 op een oude spinpoint F1 van 750GB O-) . Die linux dingen eten niks maar die SQL Server wel.

Verder heb ik maar 2 GB aan FreeNAS gegeven en die trekt met een iso kopieren nog steeds 80MB/s.

Dus ja, die W2K8 doos is wat stroperig, de rest niet. Het is ook wel de max wat kan op die disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
garciake schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

Je kan er 5 in doen. Eentje gebruik je als VMFS volume voor ESXi, de andere 4 geef je via de hack en RDM door aan FreeNAS. Het werkt prima, maar ik zou zeker zorgen voor een goede backup van de belangrijke data die erop staat. Eén stroomuitval en *poef* het kan gebeurd zijn met je data. Het kan ook 2.5 jaar goed gaan. Dat weet je vantevoren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
asing schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:51:
[...]

Je kan er 5 in doen. Eentje gebruik je als VMFS volume voor ESXi, de andere 4 geef je via de hack en RDM door aan FreeNAS. Het werkt prima, maar ik zou zeker zorgen voor een goede backup van de belangrijke data die erop staat. Eén stroomuitval en *poef* het kan gebeurd zijn met je data. Het kan ook 2.5 jaar goed gaan. Dat weet je vantevoren niet.
hmmm, stroomuitval en data kwijt. Niet leuk
Klopt het dat RDM alleen 'gevaarlijk' kan zijn met Freenas + ZFS
Wat als ik windows server met flexraid wil gebruiken?

Iemand anders nog andere ideeën. Of moet ik hiervoor mijn budget omhooghalen.

.

[ Voor 9% gewijzigd door garciake op 13-10-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
garciake schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 07:34:
[...]

hmmm, stroomuitval en data kwijt. Niet leuk
Klopt het dat RDM alleen 'gevaarlijk' kan zijn met Freenas + ZFS
Wat als ik windows server met flexraid wil gebruiken?

Iemand anders nog andere ideeën. Of moet ik hiervoor mijn budget omhooghalen.

.
Voor stroomuitval kan je een UPSje pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial kopen. Daarna kan je een scriptje op je ESXi machine zetten dat deze bij stroomuitval je VMs down brengt.

Maar zoals ik al aangaf, ik draai sinds maart 2012 met deze setup en het heeft nog nooit gefaald. Alleen als ik je nu vertel dat er niks kan gebeuren, dan sta ik ook te liegen. Het kan behoorlijk mis gaan. Met een UPS en een backup van je data zit je in ieder geval safe.

Wil je voor Vt-d gaan dan moet je je budget verdubbelen denk ik. Ik kwam op 360 euro zonder voeding, geheugen en die disk die je wilt hebben.

Overigens, voor ZFS dien je liefst een oneven aantal disks in te zetten voor optimale performance.

Voor Windows zal je hetzelfde grapje moeten uithalen. Via RDM je disks doorgeven en er dan in Windows iets mee doen. In principe heb je dezelfde valkuil, namelijk dat de disk niet direct aanspreekbaar is, maar altijd via de hypervisor. Wat dat doet voor de performance en veiligheid kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Geen matches
asing schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:04:
[...]
snipzz

Overigens, voor ZFS dien je liefst een oneven aantal disks in te zetten voor optimale performance.

snipzz
Gelieve de ToS van het 'grote ZFS topic' door te lezen, staat vol van goede info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen matches
Dat is zo kort door de bocht dat het gewoon onwaar wordt :P Voor RAID-Z2 gaat het sowieso al niet op, en ook niet alle oneven getallen kwalificeren :)

Je hebt voor ZFS het liefst 2^n aan dataschijven, voor RAID-Z1 dus 3 of 5 schijven, voor RAID-Z2 is dat 6, 10 of 18, voor RAID-Z3 11 of 19.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
7 mag ook bij RAIDZ3 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen matches
True :) Maar als je dan toch 43% van je diskspace weggooit neem dan 4 mirrors :+ Veel sneller, wel iets onveiliger.

[ Voor 17% gewijzigd door Paul op 13-10-2014 11:29 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
[...]

Voor stroomuitval kan je een UPSje pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial kopen. Daarna kan je een scriptje op je ESXi machine zetten dat deze bij stroomuitval je VMs down brengt.

Maar zoals ik al aangaf, ik draai sinds maart 2012 met deze setup en het heeft nog nooit gefaald. Alleen als ik je nu vertel dat er niks kan gebeuren, dan sta ik ook te liegen. Het kan behoorlijk mis gaan. Met een UPS en een backup van je data zit je in ieder geval safe.

Wil je voor Vt-d gaan dan moet je je budget verdubbelen denk ik. Ik kwam op 360 euro zonder voeding, geheugen en die disk die je wilt hebben.

Voor Windows zal je hetzelfde grapje moeten uithalen. Via RDM je disks doorgeven en er dan in Windows iets mee doen. In principe heb je dezelfde valkuil, namelijk dat de disk niet direct aanspreekbaar is, maar altijd via de hypervisor. Wat dat doet voor de performance en veiligheid kan ik je niet vertellen.
Kan ik ook kiezen voor een AMD Vi oplossing
bv :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Tray€ 55,50€ 55,50
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
garciake schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:48:
[...]

Kan ik ook kiezen voor een AMD Vi oplossing
bv :
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 113,-
Waar wil je heen? RDM of Vt-d? Let op dat je bij Vt-d een controller moet doorgeven. Dat lukt als je mobo 2 controllers heeft waarvan ESXi deze ondersteund. Anders blijf jeaan een M1015 vast zitten. Let er ook even op dat de hardware wel wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
asing schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:17:
[...]

Waar wil je heen? RDM of Vt-d? Let op dat je bij Vt-d een controller moet doorgeven. Dat lukt als je mobo 2 controllers heeft waarvan ESXi deze ondersteund. Anders blijf jeaan een M1015 vast zitten. Let er ook even op dat de hardware wel wordt ondersteund.
Ik denk dat ik de richting van virtuals maar uit mijn hoofd moet zetten. Tenzij ik extra kosten wil doen.

Vraagje: als je geen vt-d hebt, in welke mate kun je dan wel gebruik maken van esxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

garciake schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat ik de richting van virtuals maar uit mijn hoofd moet zetten. Tenzij ik extra kosten wil doen.

Vraagje: als je geen vt-d hebt, in welke mate kun je dan wel gebruik maken van esxi.
Ook zonder Vt-d kun je ESXi gebruiken voor virtualisatie.
Disks kun je mbv RDM doorgeven aan een VM zoals hier beschreven staat (T blog van David Warburton waarop dit blog is gebaseerd is uit de lucht, Google heeft nog wel een cached copy ).

De meningen rondom RDM zijn verschillend en over het algemeen word het gezien als een minder elegante optie. Als je 'het grote ZFS topic' door spit kom je wel wat "RDM in combinatie met ZFS" vermeldingen tegen.

[ Voor 35% gewijzigd door Pantagruel op 13-10-2014 14:50 . Reden: blog/Google verwijzing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Geen matches
Blijf twijfelen
Ik wil wel geen ZFS gebruiken, maar een windows based oplossing met flexraid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Geen matches
garciake schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:53:
Blijf twijfelen
Mag ik vragen naar je motivatie? Waarom geen ZFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

garciake schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:53:
Blijf twijfelen
Effu Google'n en presto!

BTW, eigenlijk nu pas goed gekeken naar de gewenste hardware en zie dat al zou je de €100,- extra (tov de pentium G) voor een i5-3330 uitgeven, je ook aan een HBA zult moeten denken (iets a la IBM M1015 welke op ebay wel rondom de €100 is te vinden) of voor een ander moederbord.
De reden hiervoor is dat je enkel de on-board ASM1061 succesvol door kunt steken richting een VM en dat zijn slechts 2 SATA poorten (ben je beter af met een Asrock H77 Pro4 dan heb je 4 poorten aan de ASM controller) als je de ASM1061 gebruikt om je ESXi datastore aan te hangen. Als je het namelijk de onboard PantherPoint doorsteekt, dan raak je de datastore op de ASM1061 ook meteen kwijt zoals ik zelf heb ondervonden.

[ Voor 56% gewijzigd door Pantagruel op 13-10-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Geen matches
Denk dat ik het gevonden heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD30EZRX€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,68

Plus nog een voeding.

Dan heb ik volgens mij geen nood meer aan RDM.
Kan ik ook gebruik maken van een gewone sata-controller zonder raid, of is dit niet aan te raden.

is dit correct, en goed systeem?

Wat zijn nu eigenlijk de risico's van RDM en wanneer kunnen deze zich voordoen?

[ Voor 3% gewijzigd door garciake op 14-10-2014 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Die serie van AMD is niet super zuinig, ga je het systeem 24x7 aan laten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
Geen matches
FireDrunk schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 07:35:
Die serie van AMD is niet super zuinig, ga je het systeem 24x7 aan laten?
Neen, is geen systeem dat 24/7 opstaat.
Alleen als ik een flmpje wil kijken, of beetje experimenteren
Laat ons zeggen; gemiddeld een uurtjeof 2 per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Geen matches
garciake schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 07:37:
[...]
Neen, is geen systeem dat 24/7 opstaat.
Alleen als ik een flmpje wil kijken, of beetje experimenteren
Laat ons zeggen; gemiddeld een uurtjeof 2 per dag
Ik heb je niet helemaal gevolgd maar ben jij niet beter af met een Windows Server OS? Zonder vt-d en toestanden en met HyperV wanneer je wil experimenteren? Ik zie je termen boven halen waar ik van vermoed dat je (nog) te weinig kennis over hebt. No offence by the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garciake
A1AD schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:15:
[...]

Ik heb je niet helemaal gevolgd maar ben jij niet beter af met een Windows Server OS? Zonder vt-d en toestanden en met HyperV wanneer je wil experimenteren? Ik zie je termen boven halen waar ik van vermoed dat je (nog) te weinig kennis over hebt. No offence by the way.
Hey A1AD

misschien moet ik idd meer naar zo'n oplossing zoeken
Heb idd geen kennis over ESXI, misschien is Hyper-V wel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Laatst online: 30-09 11:48
Ik heb mijn Main PC en mijn ESXi server tijdelijk samengevoegd tot 1 ESXi bak om te kijken hoe het werkt om een virtuele PC te hebben.

De meeste zaken gaan goed, zelfs gamen (CoD4) gaat goed haha >:)

Nu heb ik natuurlijk af en toe wel problemen, bijv. dat mijn muis laggt of dat facebook filmpjes "zwart achtig beginnen (je ziet wel beeld maar het zijn alleen de zwart tinten die je ziet).
Ook heb ik heeel af en toe dat het geluid (van een losse PCI kaart lagt) blijft hangen voor 1-2 seconden. Op dit moment draait er alleen de Windows 8.1 VM en een losse Linux VM, beide draaien dan zo goed als idle.

Zijn dit herkenbare problemen en zo ja, zijn deze eventueel op te lossen (ben bang van niet :|)

Ik heb trouwens geen 1 wijziging hoeven door te voeren in de config files van de VM, ook geen pci hole of memory reserve gedoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen matches
Cool! Leuk om te horen! Mocht je nog meer bevindingen hebben, laat maar horen!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoe doe je dat? Heb je je videokaart met VT-d doorgegeven aan de Windows 8.1 VM? Hoeveel RAM heeft die VM? Gebruik je de DVI/HDMI/whatever poorten op je videokaart of doe je PCoIP naar iets anders?

Ik wil zelf iets soortgelijks doen, maar zodra ik meer dan 2 GB ram aan de VM geef dan gaat het niet goed, en in mijn geval hangt er geen monitor aan de ESXi-server maar wil ik het beeld op een laptop bekijken :) Project staat een beetje stil momenteel :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Nindustries schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:55:
Als leuk gedachte-experiment, een backup ESXi. :P Alles over een single (realtek) nic is balen, maar at least blijft alles werken. Misschien nog een dual HP nicje?

Doel: Laag idle verbruik & cheapness.
8GB geheugen voor enkel mission critical VMs. (TV, ...?)
Indien er over 8GB geheugen wordt gegaan: "TPS, compress, and eventually swap"

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,50€ 30,50
1ASRock H81M-DGS€ 39,87€ 39,87
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 66,01€ 66,01
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,37
Vorige build voor de fun (en na hernemen mux' blog) nog aangepast. :+
Idle verbruik rond de 7 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Volgens mij heb ik nu dezelfde error als A1AD had:
Lost connectivity to the device mpx.vmhba32:C0:T0:L0 backing the boot filesystem /vmfs/devices/disks/mpx.vmhba32:C0:T0:L0. AS a result, host configuration changes will not be saved to a persistent storage.
Vanavond maar eens naar mijn usb-stick kijken, zag de melding nu remote in de vSphere Client.
Je mag de usb-drive niet verwijderen als de server draait, maar ik durf hem ook niet te rebooten :'(

Ik heb er nu een 4GB stickie inzitten, maar dat is blijkbaar niet zo heel slim. Het ergste is nog wel, ik heb geen ESXi backup atm, maar volgens mij kan ik die nu nog maken, nu de server nog draait.

edit:
Backup gemaakt met PowerCLI. *fieuw*. Vanavond toch maar in maintenance mode zetten en rebooten die handel.

[ Voor 46% gewijzigd door FREAKJAM op 14-10-2014 16:17 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Laatst online: 30-09 11:48
Mijn ESXi bak heeft nu de volgende onderdelen aan boord:
  • 1x Fractal Design Define R2 Black Pearl
  • 1x Nexus Value 430W
  • 1x ASRock Z77 Extreme4
  • 1x Intel Core i5 3550
  • 2x Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 CL10 LP kit
  • 1x Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB (Blue PCB)
  • 1x Asus Xonar DG
  • 1x HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter
  • 2x Intel 82574L Gigabit NIC
  • 1x Samsung 840 Evo 750GB
  • 1x Samsung 840 Series Pro 256GB
  • 4x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
ESXi 5.5.0, version 2068190 is geïnstalleerd op de 750GB SSD (datastore).
De 256GB SSD gaat via RDM rechtstreeks richting mijn "PC-VM".
De "PC-VM" heeft de volgende (PCI) devices via passthrough:
  • 2x Onboard USB controller
  • 1x onboard ASMedia USB 3.0 controller
  • 1x Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1GB (Blue PCB)
  • 1x Asus Xonar DG
Ik gebruik de VM nu al een weekje als mijn "vaste PC" en tot nu toe gaat het best goed, af en toe heb ik wel problemen zoals ze paar berichten hierboven beschreven staan, maar voor de rest heb ik nergens last van! :)

Specs van mijn VM
Server van de binnenkant
Server van de achterkant

EDIT: @Paul: ik gebruik 2x DVI en af en toe HDMI richting TV 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen matches
Iemand die een advies voor mij heeft? Ik heb tot nu toe erg genoten van mijn HP SmartArray P400 controller. Ik begin me echter steeds meer en meer te ergeren aan een belabberde performance (ik gok dat ik er sinds een jaar écht last van heb). Zo kon ik voorheen makkelijk 1080p streamen met een full speed download, echter nu geruime tijd alweer, dus niet meer.

Ik wil nu deze controller graag vervangen met iets vergelijkbaars, maar dan sneller uiteraard. Momenteel zitten er 4x 2TB disks op van WD, die in een RAID5 opstelling staan. Deze array wil ik het liefste 1:1 overnemen. Naar mijn weten heeft de P400 een LSI controller onboard zitten. Nu weet ik echter niet, of zij ook de HP array's kunnen herkennen (je zou zeggen van wel dus).

Iemand die voor mij een goed en leuk adviesje kan doen? Het liefste wil ik later nog eens 4x 4TB op aansluiten voor een tweede array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Geen matches
Psst, ZFS :+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen matches
Ja, ik neig ook die kant op te gaan. Maar dan moet ik nog een goede controller hebben om mijn P400 te vervangen en om die disks aan te sturen. :) Je mag me wel een keer ermee helpen, jij weet er veel meer van dan ik. ;) :Y

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 14-10-2014 23:27 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.