Dan moet je wat meer over jails gaan lezen. Het hele idee van jails is nou juist scheiding van functionaliteit op een dusdanige manier dat je omwille van security de jail kunt monitoren zonder dat degene in de jail dat doorheeft. Er zijn dan ook veel mensen die ze om deze reden inzetten als honeypot. Daarnaast is het OS level virtualisation waardoor het minder resources in beslag neemt.
Voor standalone installaties zijn die jails een uitkomst maar hell no voor een ESX omgeving. Installeer dan geen ESX hé.
Het grote nadeel aan jails: je kunt alleen maar FreeBSD draaien. Linux kan ook wel een beetje dankzij de Linux compatibility die FreeBSD heeft maar daar houdt het ook mee op. Wil je Windows draaien dan zul je Virtualbox moeten gaan gebruiken (bhyve is bij lange na nog niet zo ver). Dan is het ineens niet zo heel raar meer om juist
ESXi te gaan draaien. Die kan deze taak beter vervullen. Door gebruik van jails in je FreeNAS zorg je weer voor een lager resource gebruik zodat je weer meer tot je beschikking hebt binnen
ESXi. Het is dus spelen met je resources en deze zo efficiënt mogelijk inzetten. Soms is een jail voldoende, soms een complete vm.
Ik geloof nooit dat er hier mensen zijn die met zijn ESX server werken met jails. Je zal er altijd wel hebben rondlopen

Dat komt omdat je niet nadenkt en het grote plaatje niet overziet.
ESXi wordt door de meesten gebruikt als homelab zodat ze niet een tig aantal fysieke machines hebben staan die heel wat meer energie slurpen, warmte en geluid maken. Dat soort mensen draait dan ook van alles en nog wat in een virtuele omgeving: denk aan Linux, denk aan FreeBSD, denk aan Windows, denk aan een OS voor een NAS. Dat levert een groot voordeel op omdat je maar 1 fysieke machine nodig hebt en je op eenvoudige wijze snapshots kunt maken van de gehele vm. Handig als je jails in FreeNAS wil testen, een bepaalde firewall setup, vMotion en ga zo maar door.
In het bedrijfsleven zie je dit soort dingen ook terug. Er wordt vaak gebruik gemaakt van een virtuele infrastructuur. Dan heb je alles al als vm en ja, daar wordt dan soms ook nog wel eens van jails/containers/chroot/etc. gebruik gemaakt omwille van security, resource gebruik en ga zo maar door. Die dingen doen specifieke zaken die een vm nooit kan doen zoals het mee kijken zonder dat degene in de vm dit weet. Linked clones kun je weliswaar in Workstation en Fusion doen maar niet in
ESXi. Met een jail kun je dit ook omdat je bepaalde zaken weer kunt delen met een base jail en je hebt zogenaamde service jails (meer te vergelijken met chroot: hierin draait dus alleen de service).
Ik heb hier een omgeving met losse vm's en die wil ik in FreeBSD nabouwen met jails. Waarom? Ervaring opdoen, leuk spelen, enz. Het grote voordeel van jails: ezjail. Bij
ESXi moet ik zelf iets gaan maken wat lijkt op wat ezjail kan doen.
En als we het hebben over zinnigheid: bepaalde zaken behoor je gewoon niet te virtualiseren. Een NAS is daar een goed voorbeeld van, juist om de redenen die jij noemt. Daar pak je dan gewoon een fysieke host voor. Dat doen de meesten hier niet want: wederom een stuk extra hardware terwijl je dit ook wel met
ESXi kunt doen.