RudolfR schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:39:
Ik gebruik mijn WNDR3700 met OpenWrt nu als network storage (met een USB schijfje van 320GiB),
maar aangezien deze toch wat power tekort komt om
services te draaien zoals Sickbeard en Couchpotato ben ik op zoek naar een iets krachtiger oplossing.
Voor die twee dingen is voor jou in principe een simpel Atom bakje al genoeg... Hang daar wat storage aan en je hebt het meest zuinige en compacte...
Al een tijdje rondgekeken in de synology en qnap topics, omdat deze vooral kwa zuinigheid interessant zijn,
maar ik wilde toch liever iets zelf in elkaar zetten om meer mogelijkheden te hebben en makkelijker te kunnen uitbreiden.
het "ik wil zelf iets in mekaarsteken principe" biedt je idd heel wat meer flexibiliteit, maar je beseft toch dat QNAP en Synology vaak heel deftige producten hebben die uiteindelijk jouw harde eisen perfect voldoen? QNAP heb ik zelf staan, en van sl1000 hier op GoT weet ik dat packages heel simpel en deftig in mekaar zitten voor SB en CP...
Nu is de behoefte aan storage nog niet zo heel groot, maar de USB schijf is steeds vaker vol, en bovendien zou ik graag backups op
de storage plaatsen, en bij sommige data vind ik een vorm van redundantie wel prettig.
Een 2-bay NAS is voor jou dan al een leuke oplossing... Je hebt dan nog altijd relatief weinig capaciteit en een laag rendement door het verlies van de helft van je diskspace bij redundantie, maar je kan wel anticiperen natuurlijk...
Snapshot RAID zou voldoende zijn omdat het vooral statische data is.
Voor zover ik weet niet mogelijk bij QNAP en Synology... Als dat een eis is, is zelfbouw en ZFS een goede insteek...
Het liefst zou ik voor de storage/mediaserver/downloadmachine een linux-distributie gebruiken; freenas (o.i.d) voor storage en ubuntu voor de downloadmachine,
In feite zou je dan bv in jouw geval een OS kunnen gebruiken dat ZFS ondersteunt en daarover een applicatie-virtualisatie laagje zoals VirtualBox oid... Het gaat wel trager, maar het werkt...
maar omdat ik de machine ook wil gaan inzetten als PVR met Mediaportal is Windows weer handiger.
Dus daarom lijkt virtualiseren mij zo gek nog niet.
idem als vorige antwoord
Een setup met een 620 lijkt me wel interessant, omdat daarmee, zeker in combinatie met een PicoPSU, een behoorlijk laag gebruik kan worden behaald.
Performance is ondergeschikt, omdat er maar één of bij uitzondering twee mediaclients tegelijk streamen, met meestal SD content en af en toe 'ns 720p.
Maar dat is wel aan't verschuiven in het voordeel van 720p.
Deze ondersteunt geen VT-D, in hoeverre is dit een nadeel als ik een VM wil gebruiken als storage?
(Vergelijkbaar met zoiets:
http://www.napp-it.org/doc/downloads/all-in-one.pdf)
Voor ZFS geef je best een volledige controller aan een VM, VT-d is dan wel zo handig... RDM's gaat niet zo goed icm ZFS blijkbaar...
Kom ik dan weg met RDMs vanaf de on-board SATA poorten?
Ook als ik van één schijf mijn VMs wil draaien?
Je kan perfect bv een controller via VT-d aan een VM geven en dan een disk op een andere controller als RDM aan een VM geven en dan nog een disk als datastore onder
ESXi gebruiken...
En hoe zit dat met tunerkaarten? Is Passthrough alleen weggelegd voor SAS/RAID kaarten e.d?
Want dan worden het sowieso USB tuners en is de behoefte aan VT-D compatibele hardware nog kleiner.
Passtrough werkt niet altijd met alle devices... Voor een tuner kan je USB-mappings zetten als het een USB-tuner is en hiervoor heb je GEEN VT-d nodig... In het topic heb ik dat hier ergens vermeld...
Dus:
- Biedt virtualisatie voordelen in voor de door mij geschetse situatie?
Twijfelgevalletje bij jou... Ik merk in je post dat je veel dingen "nice to have" zou vinden, maar niet "need to have" buiten het storage verhaal en CP+SB... In mijn opinie ga je dan het best voor een ZFS-based besturingssysteem met daarin een VM die je CP en SB kan afhandelen...
- Heb ik dan een losse SAS kaart nodig?
Als je voor ZFS gaat niet echt (genomen dat het ZFS OS het primary OS gaat zijn), wil je virtualiseren met
ESXi, dan raad ik je aan om een extra HBA te steken waar je disks op kan hangen, test ook even uit welke controller je best doormapt aan je ZFS VM dan...
- Is het verstandig om hardware te kiezen die VT-D ondersteunt?
Verstandig, tis handig, maar je moet zelf afwegen of het handig is... Alleen vanaf de i5 (of ik moet iets gemist hebben en de 620 doet het ook) heb je in combinatie met een juist moederbord ondersteuning voor VT-d, en dan verlies je een stukje zuinigheid...