Hoi Allemaal,
Binnenkort gaan we verhuizen, en dat vind ik meteen een moment om naar de inhoud van de meterkast te kijken. Nu heb ik een losse PfSense router, een Synology voor data opslag & mailserver draaien, en een raspberry pi als telefoon centrale hangen.
In het nieuwe huis wil ik ook een camera systeem gaan installeren op basis van het Unifi video systeem van Ubiquiti (hier heb ik goede ervaringen mee, en de camera's zijn goed geprijsd)
Ik wil dit alles gaan combineren in een
ESxi machine, en ik zou jullie willen vragen te kijken naar mijn voorstel (om er voor te zorgen dat ik niks over het hoofd heb gezien danwel over- onderkill heb op de machine straks.
Ik wil de volgende virtuele machines gaan draaien:
1: Pfsense voor een 100Mb synchroon glas lijntje (incl IPTV).
2: Freenas 1 x 4TB Drive, later mogelijk een extra 4TB in JBOD (Backup heb ik online / offsite) --> Ik wil deze direct aan deze VM hangen het liefst via VT-d (als dit kan?), anders met RDM, ik wil wel een troughput hebben van > 80MB/s
3: Mailserver (Op Ubuntu, maar server heb ik nog niet gekozen), Max 5 accounts
4: Unifi Video Server 1 x 4TB WD Purple. --> Ik wil deze direct aan deze VM hangen het liefst via VT-d (als dit kan?), anders met RDM
5: FreePBX
Ik wil de virtuele boot HD's draaien vanaf een SSD, en zoals gezegd 2 fysieke schijven doormappen aan VM 2 en VM 4. Ik heb deze schijven reeds in mijn bezit, en derhalve niet in het configuratieoverzicht opgenomen.
Na het lezen van het forum heb ik hiervoor de volgende configuratie bij elkaar gezocht:
(Ik hoop dat het goed gaat met de inventaris, ik heb zo'n tabel nog nooit gepost)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6100T Boxed | € 120,50 | € 120,50 |
1 | Asus P10S-I | € 177,25 | € 177,25 |
1 | Crucial CT16G4WFD8213 | € 97,91 | € 97,91 |
1 | Crucial MX200 2,5" 250GB | € 86,50 | € 86,50 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 482,16 |
Mogelijke optimalisering opties:
1: De processor vervangen door een goedkopere G4500
2: Andere opties voor moederborden
Mijn vragen aan jullie:
A:
Is de door mij voorgestelde configuratie in staat de functies die ik er aan stel te vervullen? En dan met name het direct doormappen van de HDD naar de VM's, Zowel de CPU, Mobo en Bios ondersteunen VT-d maar ik weet niet of ik 2 verschillende HDD's kan mappen naar 2 verschillende VM's (terwijl ze op dezelfde controller zijn aangesloten)
B:
Als het antwoord van A positief is, zien jullie punten waarvan iemand zegt, dat is overkill/onderkill en componenten kunnen beter voor een ander vervangen worden --> zo ja, welke componenten?
Alvast super bedankt voor het lezen van mijn (lange) post, en al helemaal voor feedback!