Ruis uit speakers na installatie nieuwe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lange tijd mijn stereo-versterker aangesloten gehad op de geluidskaart in mijn PC. Toen overleed mijn geluidskaart helaas en het duurde een aantal maanden voor ik weer een nieuwe had. Nu heb ik zojuist die nieuwe geluidskaart geinstalleerd en mijn stereo-versterker er op aangesloten, maar dan hoor ik een hoop ruis :-( (vaak een hoge toon, maar soms ook willekeurige ruis.)

Hier heb ik al onderzoek naar gedaan:

- Het zijn niet mijn versterker of speakers, want die werken goed op een andere geluidsbron.
- Het is niet de geluidskaart, want zelfs als de PC uit staat hoor ik de ruis, en de onboard kaart geeft hetzelfde.
- Het is niet de Kabel van PC naar versterker, want die werkt wel goed op een andere geluidsbron.
- Ik las iets over een ground loop, waarvan de oplossing zou zijn om zowel de versterker en de PC op hetzelfde stopcontact aan te sluiten, maar dit hielp ook niet.

Edit: - Het is ook niet het moederboard of een ander stuk PC-hardware, want ik heb de geluidskaarten getest met een andere set speakers en dat werkt prima.

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Even simpel beginnen denk ik dan, Hoor je de ruis ook bij met een koptelefoon op de uitgang ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dan hoor ik geen ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al de kabel van je versterker na de pc in je koptelefoon poort geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt inderdaad als een aardingprobleem. Zet eens alle "zware" toestellen in je huis uit of zet er een paar aan en kijk eens of je verandering hoort.

Zet eens je tv aan, volume beetje hoger dan normaal, zet dan je versterker goed luid en kijke of je het geluid van je tv door je versterker hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Ricodeventer

Ja, dan hoor ik een krakende ruis.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Klinkt volgens mij ook als een aardingsprobleem; heb een tijd lang last gehad van een bromtoon op de speakers in de studentenkamer, maar in mijn nieuwe woning (met geaard stopcontact voor pc/stereo) nergens last van.

Zijn de stereo/pc geaard aangesloten? Aansluiten op hetzelfde stopcontact heeft volgens mij weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is de ruis weg als je de antennekabel uit de tv lostrekt ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 12:14

koudepinda

Don't Panic

sommige versterkers worden niet geaard volgens het aarding systeem van je electriciteits net.
mijn versterker bijvoorbeeld heeft achterop een draai klemmetje waar onder GND staat en moet je via dat op iets aarden.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem gevonden: Ik heb op hetzelfde moment mijn TV en mijn PC op de versteker aangeloten (verschillende ingangen uiteraard ;) ). Toen ik mijn laptop via HDMI op de TV aansloot zoals ik dat wel vaker doe, veranderde de ruis. Nu heb ik alleen mijn PC op de versterker aangeloten en de ruis is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koudepinda schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:59:
sommige versterkers worden niet geaard volgens het aarding systeem van je electriciteits net.
mijn versterker bijvoorbeeld heeft achterop een draai klemmetje waar onder GND staat en moet je via dat op iets aarden.
Dat is bij mij ook het geval. Als ik het goed heb begrepen kan dat op de verwarming worden geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:00:
[...]

Dat is bij mij ook het geval. Als ik het goed heb begrepen kan dat op de verwarming worden geaard?
ja klopt

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik de versterker heb geaard is de ruis helemaal weg. Bedankt voor de snelle reacties :)
Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:00:
[...]

Nee ! Waarom komt dit zovaak terug, je verwarming hoor je niet als aardpunt te gebruiken.

een random aarddiscussie Pc aarding nodig?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:19:
[...]

[...]

Nee ! Waarom komt dit zovaak terug, je verwarming hoor je niet als aardpunt te gebruiken.

een random aarddiscussie Pc aarding nodig?
Dan kan ik de GND van de versterker aansluiten met een zelfgemaakte stekker waarvan alleen de aarde aangesloten is, of zijn er makkelijkere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

inderdaad hoe ga ik dit dan nu doen?? zit zelf in een oud huis. mn kamer zelf heeft geen geaarde stopcontacten, dus maar een verleng snoer gelegd want mijn apparatuur begon te flippen. maar hoe ga ik dat dan doen met de versterker?? kabeltje door het raam en met een haring de grond in stampen??

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de aarde die uit via je groepen kast loopt moet je hebben. En geen "via-via het werkt vaak wel" aarde

Vaak los je het al op door een geaarde stekkerdoos te pakken. Waardoor je een gezamelijke massa creert daar zou je idd de versterker aarder aan kunnen hangen, al een beetje lelijk maar ja iets netters kan ik al eigenlijk niet verzinnen en kennelijk heb je het nodig.
Garanties zijn er niet omdat bijv je antennekabel vooral in oude installaties niet galvanisch zijn gescheiden van de aarde van je cai leverancier. dit is een ander aardpunt dan je huis en daar kan een ander "singaal" op staan. normaliter wordt je antennekabel dus galvanisch gescheiden van de cai met bijn een tras1000

Je hebt soms te maken met 3 of meer massa punten
1) aarde cai
2) aarde huis
3) een gezamelijke massa (bijv een stekkerdoos)
4) losse apparaten met een aarde stekker in een ongeaard stopcontact.
5) ehm ..

Het zaak om in ieder geval je aparatuur aan te sluiten zoals het hoort (zeker als je problemen ervaart). Dus als het een aarde is/nodig heeft dat die aarde ook je aarde zoals die wordt aangeboden is uit de vanuit meterkast .

nog geen garantie dat alles perfect gaat, maar het zel een boel oplossen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

juist.... nu zit ik op de eerste verdieping. en nu hebben we op die gehele verdieping geen enkel geaard stopcontact. nu vind ik het al wat dat ik van beneden een verlengsnoer heb lopen, voor mijn wat gevoeligere elektrische apparatuur, maar nu moet ik ook nog iets exotisch gaan doen om mn versterker correct geaard te krijgen????

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet helemaal niets.

Je verwarming is geen aardpunt, en het is onverstandig iemand aan te raden om een verwarming als aardpunt aan te raden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koudepinda schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:59:
GND-klemmetje op je versterker is bedoeld om op je platenspeler aan te sluiten, zonder dat krijg je brom. Een platenspeler heeft, naast de standaard tulp-kabel, een dun draadje met op het eind een soort vorkje dat precies onder het klemmetje past. Niet alle versterkers hebben een phono-ingang en dus ook niet altijd zo'n ground-klemmetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:52:
[...]

GND-klemmetje op je versterker is bedoeld om op je platenspeler aan te sluiten, zonder dat krijg je brom. Een platenspeler heeft, naast de standaard tulp-kabel, een dun draadje met op het eind een soort vorkje dat precies onder het klemmetje past. Niet alle versterkers hebben een phono-ingang en dus ook niet altijd zo'n ground-klemmetje.
dank _/-\o_

always bring a towel

Pagina: 1