Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 20:33
Hoi,

Ik was vanmiddag bezig met alle kabels eens goed weg te werken e.d. Daar hoorde ook de coax kabel van de TV bij. Deze was op een punt aan elkaar gezet en dat haalde ik uit elkaar. Tot mijn verbazing kreeg ik een flinke schok nadat ik het kabeltje in mijn hand had en de verwarming vastpakte.

Ik ff multimeter erbij en ja hoor er staat 220V op. Ik dacht WTF?! Dus ik uit alle tv's de kabel eruit getrokken en nog eens gemeten. Nix geen spanning. Toen de kabel in mijn tv gedrukt, maar de stekker van de tv uit het stopcontact getrokken. Weer meten, weer 220V.

Wat dus bleek mijn PC zit via scart aan mijn tv aangesloten en omdat mijn PC niet geaard is geeft die spanning door via de tv en via de coax kabel naar alle andere aangesloten apparaten.

Nadat ik mijn PC dmv een draadje met de verwarming had verbonden en dus geaard had, was de spanning ook weg. Dit draadje heb ik weer weggehaald en is de PC nu dus niet geaard.

Is dit iets om me zorgen over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Probeer je pc altijd te aarden. Statische elektriciteit kan dodelijk zijn, voor electronica en data.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Het aarden van apparatuur zorgt ervoor dat het grond level zo laag mogelijk is (bijna dat van de aarde zelf). Dit heeft een positief effect op de levensduur van electronica (deze worden vaak ontworpen met geaarde voeding in gedachten), voorkomt schokken (ook als je de PC kast aanraakt of zo), en kan je leven redden als er kortsluiting ontstaat.

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Er zit niet voor niks een aarding op je PC, die hoort dan ook geaard aangesloten te worden.

Als het goed is zou je trouwens geen 220V maar meer ~115V moeten meten.

Niet-geaard aansluiten kan er btw met gemak voor zorgen dat (rand)apparatuur keihard doorfikt, ik ben al 's een computer verloren toen ik een ongeaarde printer (met randaarde) aan mijn server (wel geaard) ding, had het moederbord niet overleeft...

Zorg daarom altijd dat je dat soort dingen geaard aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Hmm, redelijk gevaarlijk dus als ik het zo lees. Kortsluiting, doode electronica..

@SA007, ik weet het niet. Hij geeft het in stappen aan en na 110V kwam 220V en die lichtte zachtjes op.

Maar het probleem is nu, dat ik op een zolderkamerzit waar geen één stopcontact geaard is. Het is oorsronkelijk niet ontworpen om hier te kunnen wonen en was er dus maar een verbindinkje voor het lampje dat nu dient voor al mijn electronica hier. (2 draadjes dus ipv 3)

Is het dus goed als ik mijn PC gewoon met de verwarming weer verbind? Lost dat het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
Aarde verbinden met de verwarming is niet echt slim, omdat je dan onder stroom kunt komen te staan als je bijv. onder de douche staat geloof ik.

Als je het precieze ervan wilt weten moet je even de search gebruiken met bijv. "aarde verwarming"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou dat niet zozeer (weerstand is groter), mar wat als nou er een plastic buis bij je in de straat ligt\wordt gelegd?

Gewoon een aardpen slaan.
Gasleiding is helemaal uit den boze!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Ah een hele topic over precies hetzelfde onderwerp gevonden. Had ik natuurlijk eerder moeten doen, zoeken..

Aarding PC slecht geregeld?

Ik ga ff lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:01

T1psY

Dumo-Technics

wel ik had een dell, 1 GHz pctje ofzo, lang mijn trouwe bondgenoot geweest en hij heeft ondertusssen zo'n 8 jaar aan een ongeaard stopcontact gehangen.. samen met vanalle randapparatuur (denk aan printer, scanner, palm, tv-kaart (coax-ingang), composite-out, richting tv, en dergelijke). Het enige wat ik ervan ondervond was dat als ik de onderkant van men kast aanraakte (de bodem) dat er een licht stroompje opzat. Men pc heeft echter altijd zeer goed gewerkt voort...

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

draai de stekker van je pc even om ;)

dat zal (vaak)aanzienlijk schelen

aarden is natuurlijk beter

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 21-04-2008 22:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
/me En ik maar denken dat ik de enige was met dit probleem
Ik heb ook last van dit probleem. Wat ik tot nog toe heb geprobeerd:
  • De massa van de kabel verbinden met de verwarming (HEEL slecht idee, de aardlek sprong eruit terwijl mijn el-cheapo multimeter ervoor 0V aangaf)
  • Een ground-breaker gekocht (hebben de buren er heen last van)
  • Voor elkaar gekregen: Een indicatie lampje van een schakelblok (stopcontact) laten branden op deze spanning
Helaas heeft dit niet echt geholpen om mijn probleem op te lossen. Het lijkt er in mijn geval op dat 1 van de TV's / antenneversterkers dit signaal op de massa van de antennedraad zet.

Met dit probleem heb ik al meerdere docenten lastig gevallen (in mijn school tijd dan) maar tot nu zonder resultaat.

Nu zou ik eigenlijk nog alle apparaten los moeten gaan koppelen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

@gebruikershaes:Heb jij er toevallig ook een antenneversterker tussen hangen.

@iedereen:Dit is dus iets heel anders als statische elektriciteit dit is (bijna) gelijk aan 2 vingers in het stopcontact. (grapje: :Y) -> :+ )

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Tim_bots schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:42:

@gebruikershaes:Heb jij er toevallig ook een antenneversterker tussen hangen.
Ja er hangen ook 2 versterkers tussen, alleen geven die geen probleem. Met alle kabels vastgekoppeld en mijn pc losgekoppeld van mijn TV, is er niks aan de hand. (De aarding is natuurlijk niet verholpen, maar er staat dan geen stroom op de coax kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
fish schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:37:
draai de stekker van je pc even om ;)

dat zal (vaak)aanzienlijk schelen
Onzin! De spanning (in principe halve netspanning) is afkomstig twee condensatoren in z.g. T-schakeling in je voeding. D.w.z. tussen fase en nul met het midden aan de kast. Hoe de stekker zit maakt derhalve niets uit. Hoewel TS verklaarde 220V~ te meten, dus misschien dat het op dat kabeltje dat hij zo onfortuinlijk vasthield nog wel verschil maakt. Maar met de halve netspanning op de kast maakt het geen verschil. De C's dienen als ontstoringsfilter. Niks statische electriciteit dus.
Massa's mensen gebruiken hun PC ongeaard, maar staan af en toe wel even te zingen als ze gelijkertijd PC en verwarming aanraken.

Had de situatie zelf jaren geleden ook. Tot ik een nieuwe PC aanschafte en de oude handhaafde als hulpje met een crosslink-kabeltje ertussen voor een lokaal netwerkje. Binnen de kortste keren was op beide PC's de netwerkkaart gesneuveld.
Beide stopcontacten zijn nu geaard. Weliswaar zit er nu een router tussen met nog een tweetal aansluitingen, maar dat even terzijde.
aarden is natuurlijk beter
Uiteraard, hoewel heel veel mensen verklaren dat ze nooit ellende hiermee hebben gehad. Niettemin waar dat advies. En aard nooit op de cv! De aarding daarvan is niet voldoende gegarandeerd, en het mag niet. Probeer als het maar enigszins kan een aarddraad er bij te trekken, en installeer een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
In m'n vorige huis heb ik zo'n 3 jaar lang een hele lading apparatuur geaard via de verwarming na deze doorgemeten te hebben en goed geaard bleek te zijn. Ik heb totaal geen last gehad van wat dan ook.

Het kan dus ook goed gaan :)

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

pcfreaky1991 schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:20:
wel ik had een dell, 1 GHz pctje ofzo, lang mijn trouwe bondgenoot geweest en hij heeft ondertusssen zo'n 8 jaar aan een ongeaard stopcontact gehangen.. samen met vanalle randapparatuur (denk aan printer, scanner, palm, tv-kaart (coax-ingang), composite-out, richting tv, en dergelijke). Het enige wat ik ervan ondervond was dat als ik de onderkant van men kast aanraakte (de bodem) dat er een licht stroompje opzat. Men pc heeft echter altijd zeer goed gewerkt voort...
Ja, en de beppe van mijn vriendin is al in de tachtig en rookt als een ketter dus dat gezeik over longkanker is ook onzin zeker.....|:(

Punt is dat een computer het type apparaat is dat verplicht aan een geaard stopcontact moet (ook wel na te lezen in de handleiding). Ikzelf heb nog door mijn redelijk nieuwe huis een groen-gele draad lopen trekken om iig op de studeerkamer geaarde stopcontacten te krijgen. Naast dat je jezelf of verwarmingsmonteurs kunt elektrocuteren kan de verzekering ook nog wel eens gaan bokken wanneer je huis afbrand.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Elledan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:52:
In m'n vorige huis heb ik zo'n 3 jaar lang een hele lading apparatuur geaard via de verwarming na deze doorgemeten te hebben en goed geaard bleek te zijn. Ik heb totaal geen last gehad van wat dan ook.

Het kan dus ook goed gaan :)
Het kan ook goed gaan ja, dat gaf ik ook aan in mijn vorige bericht. Maar hoe heb je dat doorgemeten? Met een aardingsmeter? Met een multimeter krijg je geen betrouwbaar resultaat. Maar hoe je het ook wendt of keert, het mag gewoon niet. Als er ooit iets gebeurt waardoor schade ontstaat, kan een verzekeringsinspecteur inderdaad heel moeilijk doen als hij iets vindt in deze richting. De persoon die dit ooit voor de eerste keer "als heel slim" heeft voorgesteld, zouden ze levenslang TBS moeten geven.

Bij cv-installaties kunnen de koppelingen enigszins oxyderen waardoor de geleiding niet meer optimaal is. Ook wordt voor afdichting henneptouw gebruikt, ook niet iets wat een goede geleiding bevordert. Maar daar zijn de Cv-leidingen ook niet voor. Ze moeten warmte vervoeren, geen stroom! Als ze daar mede voor ontworpen zouden zijn, zou om het optimaal te krijgen elke radiator overbrugd moeten zijn met een blanke aarddraad van 6 mm2. Maar dan nog, het is geknoei en niet toegestaan. Het is een beetje te vergelijken met heel vroeger toen de waterleiding nog als aarding mocht worden gebruikt. Toen moesten de hoofdkraan en watermeter ook op die manier worden overbrugd. Ook dat is sinds er kunststofleidingen kwamen niet meer toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 12:57
Ik weet niet veel van electronica en voedingen af, maar bij mijn pc heb ik ook geen aarde (oud huis). Ik heb echter helemaal geen last van 220 volt op de kast ofzo. Zou het niet gewoon aan je voeding kunnen liggen, en kan je niet beter die vervangen voordat er iets kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dude get a life. in praktijk lost het wel vaak op.

die filters zijn niet perfect. daarnaast kunnen ze best anders zijn. de halve netspanning ongeveer ok ... maar als ze uit fase lopen met elkaar ga je dat toch echt wel voelen

en waar staat het woord statische elektriciteit in mijn tekst ?

hetzelfde met apparatuur die je aanraakt die raar rubberachtig aanvoelen als je er over heen wrijft terwijl het metaal toch glad is .. stekker omdraaien. en het gevoel is weg

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 22-04-2008 23:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@fish
Ik maakte met die volle 220V ook een heel duidelijk voorbehoud! En die opmerking over statische electriciteit was een antwoord op een opmerking daarover in een eerder bericht in dit topic.
Verder is het doorsnee filter wat ik noemde symmetrisch. Daarbij kunnen die twee condensatoren best iets in capaciteit verschillen, kwestie van normale tolerantie, maar nooit zoveel dat de spanningsverhouding er over tientallen volts uiteenloopt. Dus enkel met het oog op die twee in serie geschakelde condensatoren zal het bij een gemiddelde PC weinig verschil maken hoe de stekker er in zit. Komt ook overeen met mijn jarenlange ervaringen op dit terrein. Maar best mogelijk dat sommige andere apparatuur wel eens anders in elkaar kan zitten.
Al met al blijft natuurlijk het dringende advies van deugdelijke aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Oke. Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik heb nu dus een probleem, want ik heb niet de mogelijkheid om er een aarde draad naartoe te trekken en het kan niet via de CV.

Hoe los ik dit dan wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Ik heb idd het zelfde probleem gehad. heb het opgelost door extra aarde draden te trekken, en geaarde stopcontacten te plaatsen. Bij mij ging nl. de aardlek dr uit zodra ik de TV kabel in mn TV kaart deed.

Die 115V op je kast is bijna altijd het gevolg van een net filtertje in je voeding. Dit filter gaat er vanuit dat je PC aan aarde hangt...als dat niet het geval is kan dat wel een beetje kribbelen :P

Toegevoegd...

Je kunt natuurlijk je netfilter losmaken van het metaal van je voeding, maar dat is niet echt een verantwoorde oplossing. De beste oplossing is toch echt zorgen voor geaarde stopcontacten.

Heb je al in de doos gekeken waar de stopcontact draden naar toelopen? Misschien zit er wel een aarde draad....Dat was bij mij het geval. Ik heb toen eerst de groep uitgezet ;) en toen 1 draad er uit gehaald. Drie nieuwe aan de overige vast gemaakt en erdoor getrokken.

[ Voor 37% gewijzigd door Reinstein op 22-04-2008 23:49 ]

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gebruikershaes schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:44:
Oke. Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik heb nu dus een probleem, want ik heb niet de mogelijkheid om er een aarde draad naartoe te trekken en het kan niet via de CV.

disclaimer: dit is een compromis gebaseerd op jou randvoorwaarden

gebruik een stekerdoos met aarde (ook al gaat de stekker in een stopcontact) sluit al je stekker aan op deze doos. Dit voorkomt geen spanningverschillen tussen jouw en de verwarming, maar wel zoveel mogelijk spanningsverschillen tussen je apparatuur

de coax kan soms ook nog spanning voeren. je kan een koppeling/aansluitdoos met een galvanische scheiding kopen waardoor het potentiaal van de aarde losgekoppeld word

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:53

silverstorm

tearing me apart

gebruikershaes schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:44:

Waarom heb je die mogelijkheid niet? Die kabels komen toch ergens weg? Kijk eens of je in die centraaldoos wel aarde hebt. Extra kabeltje ertussen en klaar.

Je moet nooit aarden via een verwarming/waterleiding/gasleiding. Door de komst van plasticleidingen word er soms geen contact met de aarde gemaakt. Dat kan op dit moment wel gebeuren, maar over een half jaar, als je gaat verbouwen, kan de situatie veranderen. En weet jij nog dan nog waar je welke leiding misbruikt hebt? Verder is het oxideren ook een probleem. Denk ook eens wat er kan gebeuren als je kleine kinderen hebt die rondkruipen. Wil je die bloodstellen aan een mogelijk zeer gevaarlijke situatie?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

In moderne maar wel met iets oudere huizen zijn verwarmingsleidingen nog van koper. Dat geleidt wel stroom en kan je daar aarden.
Ik heb gezien dat er aardklem aanwezig is bij de douche, aan de verwarmingsbuis.

Wel moet je weten dat koppelingen op 2 manieren kan:
- knelfitkoppelingen
- schroefkoppelingen

Moderne verwarming heeft vaak knelfitkoppeling. Dan wordt speciale koperen ring in vastgeklemd. Dit geleidt wel goed omdat er geen witte band tussen gewikkeld is.

Nog oudere verwarming kent dat niet. Dan wordt er met schroef ingezet, en als vulling vaak touwachtig band of witte teflonband voor goede sluiting. Deze zorgt voor slechte geleiding, hoewel, water in verwarming kan wel meer deeltjes bevatten waardoor geleiding iets toeneemt.
Toch is dat niet betrouwbaar en zul je extra aardklemmen moeten toevoegen tussen verbindingen.
En je hebt inderdaad plastic buizen in nieuwe huizen. Altijd controleren hoe aarde loopt.

Hier heb ik aardklem op verwarming gemaakt en dat heeft nog geen problemen. De kasten staan niet voelbaar onder stroom. Ook geen badkamer problemen meegemaakt, maar dat komt omdat daar eigen aardeklem loopt.

En als je nog onzeker bent, leg je dus nieuwe aardekabel aan dat doorloopt tot dichtbijzijnde echte aarde (badkamer, garage/schuur, keuken of meterkast). De kabel moet zelf voldoende dik zijn.

Testen van aarde: ik zou eigen dikke kabel maken en helemaal doorlopen tot aardepunt. De punt tussen aardepunt en nieuwe aardklem moet zo klein mogelijke weerstand hebben, en spanningsverschil zo klein mogelijk zijn, dus liefst naar nul.

Je mag niet zomaar elders aardeklem neerzetten zolang badkamer zelf niet goed geaard is.
Maar volgens electronica is een standaard regel dat badkamer goed geaard dient te zijn. Verwarming en badkuip. Keuken en schuur ook. Het zijn allemaal kritische plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MrDummy schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:13:
In moderne maar wel met iets oudere huizen zijn verwarmingsleidingen nog van koper.
Of heel vaak van ijzer. Dat kan op de koppelingen enigszins roesten.
Dat geleidt wel stroom en kan je daar aarden.
Kan ja, en wordt ook vrij veel gedaan. Maar het is tegen alle veiligheidsvoorschriften. Zie eerdere opmerkingen over verzekeringen.
Ik heb gezien dat er aardklem aanwezig is bij de douche, aan de verwarmingsbuis.
Klopt, dat is in badkamers voorschrift, evenals dat geldt voor de waterleiding aldaar.
Wel moet je weten dat koppelingen op 2 manieren kan:
- knelfitkoppelingen
- schroefkoppelingen

Moderne verwarming heeft vaak knelfitkoppeling. Dan wordt speciale koperen ring in vastgeklemd. Dit geleidt wel goed omdat er geen witte band tussen gewikkeld is.

Nog oudere verwarming kent dat niet. Dan wordt er met schroef ingezet, en als vulling vaak touwachtig band of witte teflonband voor goede sluiting. Deze zorgt voor slechte geleiding, hoewel, water in verwarming kan wel meer deeltjes bevatten waardoor geleiding iets toeneemt.
Toch is dat niet betrouwbaar en zul je extra aardklemmen moeten toevoegen tussen verbindingen.
En je hebt inderdaad plastic buizen in nieuwe huizen. Altijd controleren hoe aarde loopt.
Precies, en gezien de vragen over het hoe en waarom heerst er op dit gebied erg veel onkunde. Alleen daarom al luidt naast het verbod ook het dringende advies om hier niet aan te beginnen. Er zijn hier op dit forum meldingen dat door deze capriolen iemand elders in huis een stevige electrische schok kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daar zit nu juist een aardklem omdat de leidingen minder goed zouden kunnen geleiden. Het is sowieso verplicht om alle metalen onderdelen in de badkamer rechtstreeks te aarden. Die klem zit er dus om de verwarming te aarden, niet andersom!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:53

silverstorm

tearing me apart

Hier heb ik aardklem op verwarming gemaakt en dat heeft nog geen problemen. De kasten staan niet voelbaar onder stroom. Ook geen badkamer problemen meegemaakt, maar dat komt omdat daar eigen aardeklem loopt.
Tja todat je gaat verbouwen en je een stuk leiding omlegt en er gebruik gemaakt wordt van plastic buizen. Dan is je aarde weg en kan je perongeluk iemand die onder de douche staat electrocuteren.

De aardverbinding in de douche is er juist voor om er voor te zorgen dat de stroom sneller weg wordt gevoerd. Water/cv/gas-leidingen zijn niet bedoelt om dingen te aarden, dus doe het niet.

Weet je wat er gebeurd als de aardverbinding los schiet en een jaar later trilt de gloeispiraal van je wasmachine tegen het metaal aan, terwijl je vriend/vrouw/kind staat te douchen of tegen de verwarming aan zit?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Eindconclusie: zelf aardeleiding aanleggen naar meterkast of dichtbijzijnde aarde in stopcontact. Tenzij je toevallig aarde in lasdozen kan vinden, kun je blok erin maken en nieuwe leiding maken.
(Er gaat vaak aarde naar zolder ivm ketel en wasmachine stroompunt, dus even kijken in lasdozen is goed idee.)

Toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Janoz schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:47:
[...]

Daar zit nu juist een aardklem omdat de leidingen minder goed zouden kunnen geleiden. Het is sowieso verplicht om alle metalen onderdelen in de badkamer rechtstreeks te aarden. Die klem zit er dus om de verwarming te aarden, niet andersom!
helemaal mee eens

vergeet niet dat de leidingen vroeger veel dikker waren uitgevoerd met groffere koppelingen die met henneptouw en vet waterdicht worden gemaakt. en dat geleid dus helemaal niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Voor je verzekering is het zelfs verplicht om je pc teaarden, als er bijvoorbeeld brand uitbreekt door niet geaarde pc is het bey bey geld en eventueel huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik heb ook geen aarding in huis (oud huis, studentenkamers) en ik erger me er dood aan. Je wilt niet weten hoe vaak ik een opdonder van mijn computer en van andere apparaten heb gehad. Tussen de kast en de verwarmingsbuizen staat ook fijn meer dan 100V wisselspanning...

Aangezien aardingsdraden voor zover ik weet per stopcontact apart op de hoofdaarde moeten worden aangesloten(dus niet vertakt) zie ik het ook niet snel gebeuren dat het hele huis eens wordt voorzien van behoorlijke aarding (gierige huisbaas).

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:51
Aardedraden mag je gewoon vertakt aanleggen hoor, mits de weerstand naar de aarde niet te groot wordt, en dat haal je niet zo heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, per groep loopt één aarddraad naar de meterkast en aldaar is deze aangesloten op de hoofdaarding. Zorg bij een te installeren wandcontacdoos voor een doorgetrokken draad naar de meterkast, of naar een aarddraad die je ergens onderweg ontmoet, en leg een lusje van voldoende lengte in elke lasdoos die je passeert. Dan kun je desgewenst daar later weer op aftakken naar een volgende. Kan dus bij meerdere stopcontacten wel betekenen dat die operatie op meerdere groepen moet plaats vinden, tenzij ze alle op één groep zitten.
Pagina: 1