Toon posts:

Nieuwer board waar en hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 788 views

Verwijderd

Topicstarter
Mn comp heeft ernistige kuren en ben wel zeker dat het moederboard niet meer goed werkt, ik ben wel technisch MAAR heb dit nog nooit vervangen. Maar daar kom ik denk ik wel achter op youtube etc.

Alhoewel op google kan ik weinig tot geen sites vinden die moederboards uberhaupt verkopen..alternate zie ik verschillende coolers.

Ik zoek een moederboard voor mijn Q6600 2.4 ghz quad core, het ram is dimm 2 de kast en moederboard die ik nu heb is van MSI. Ook zoek ik een bijpassende nieuwe cooler. De kast is een standaard kast neem ik van microstar.

Vraag me af waar kan ik kijken voor een board, en cooler, hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan beride, ik weet er zijn verschillen maar zoek niet iets om te overclocken ofzo...gewoon normaal iets dat werkt met de cpu en alles...help iemand!

heb dit nog nooit gedaan en zit met mn handen in het haar met dit kapotte ding XD

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:37
Allereerst, je post is een beetje onduidelijk, maar ik haal er iig uit dat:
- Je een Q6600 hebt, dit is Socket 775
- De alle andere onderdelen ook hebt
- Je een nieuw moederbord zoekt

Afhankelijk van je budget zijn er borden van 31-848 euro, keus genoeg dus.
http://tweakers.net/price...KzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoB

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Begrijp ik nou goed dat je niet weet waar je een moederbord kan kopen? Wat dacht je van Pricewatch: Moederborden :? Genoeg aanbod. En in dit forum (Processors, Moederborden & Geheugen) vind je vast genoeg informatie over welk bord je moet hebben.
En anders googlen naar de specs van je processor om te kijken welk socket die nodig heeft en dan een bijpassend moederbord zoeken. Check wel bij de specs van het moederbord of je cpu inderdaad ondersteunt wordt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:33
Gezien je aangeeft dat je de borden niet kan vinden, en niet direct weet wat voor hardware er in je apparaat zit zou ik zeggen: pas op met zelf knutselen.

Het vervangen van een moederboard (mainboard, motherboard) is op zich niet al te moeilijk, maar je moet wel goed rekening houden met compatibaliteit:
- geheugen
- cpu
- fysiek formaat/type (ATX, mATX, BTX, ITX)
- locatie van schroefgaten/afstandhouders
(pas op: deze lijst is niet compleet)

Verder moet je wel een beetje opletten met het omzetten van de CPU (1 krom pinnetje op je nieuwe bord betekent waarschijnlijk geen werkend systeem en zeker geen garantie). Koelpasta moet goed aangebracht worden en koeler moet goed geplaatst worden (dit is inderdaad wel te vinden op het internet).

Overigens heeft alternate best wel moederborden. en vele andere webshops ook. Probeer anders de tweakers.net pricewatch met instellingen

[ Voor 1% gewijzigd door Aragnut op 20-04-2011 13:41 . Reden: waarschuwing bij punten lijst ]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Controleer even welke form factors je kast ondersteunt. Dat je geen ATX koopt voor een mATX kast, of andersom. Nu kunnen de meeste kasten wel de meest gangbare formaten aan, maar er zijn toch enkele uitzonderingen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Post anders eens welk moederbord je op dit moment hebt ? Dan weet je meteen welke form factor je volgende mobo moet hebben.

Verder kan ik je zeggen dat het vervangen van een moederbord op zich wel meevalt hoor. Mijn eerste keer alles héél voorzichtig aangepakt. Begin met het maken van foto's zodat je weet wat je nog moet aansluiten als je iets fout hebt gedaan / bent vergeten. Check ook na het installeren je schakelaar van je voeding, daardoor dacht ik dat alles kaputt was :+

Android developer & dürüm-liefhebber

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Heb je zoals in je oude topic al voorgesteld werd al met maar 2 dimmen getest, dus 2x1 of 2x2 ipv allemaal? Je problemen lijken namelijk eerder op geheugenproblemen, ook omdat dit vaker voorkomt als je alle dimmsloten volstopt (geheugencontroller wordt wat zwaarder belast).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?
Hier staat in elk geval alles in waar je op moet letten als je een nieuw bord uitzoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de socket informatie was namelijk mijn volgende vraag, sorry ik ben een beetje een chaotisch persoon soms

mijn moederboard is een MSI ik zal er even fotos van maken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Post liever het typenummer, daar hebben we meer aan dan foto's.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met "Een MSI" zijn we ook niks. Zoek gewoon even op je moederbord naar een naam, daar kunnen we mee verder (foto's hoeven niet)

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
hier is mijn foto van de computer

http://img833.imageshack.us/f/dsc01380kopie.jpg/

okeej mijn moederboard is het type

MSI MS-7358 (MEDION OEM)

bus type intel aglt+

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 14:01 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt mij dat je gewoon een Socket 775 mATX moederbord nodig hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nielson
Nog niet veel van te maken. Welk typenummer staat er in het rechthoekige vakje boven N1996? Begint met MS-xxxx als het goed is.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30

Quad

Doof

Het lijkt op een Medion PC.
Je zult inderdaad een mAtx moederbord nodig hebben.

Edit: TS heeft post aangepast, goed gegokt dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door Quad op 20-04-2011 14:03 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Aragnut
Ik neem aan dat je ook een OEM licentie van Medion gebruikt voor Windows. Houd er rekening mee dat deze licentie (installatie) niet meer zal werken als je het moederbord vervangt.

Reactie op het moederbord dat de TS aanhaalt hieronder: die gaat niet passen zo te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Aragnut op 20-04-2011 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit neej ik gebruik een versie van windows 7 64 bit heb ik lops en apart op dvd

http://www.alternate.nl/h...EVO/360828/?baseId=669634

ik dacht eerder aan deze kaart om te verplaatsen maar ik zie nergen mAtx of gegeven vermeld op de sit

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 14:06 ]

• Quad

Quad

Doof

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:06:
edit neej ik gebruik een versie van windows 7 64 bit heb ik lops en apart op dvd

ik dacht eerder aan deze kaart om te verplaatsen maar ik zie nergen mAtx of gegeven vermeld op de sit
Het is moederbord, geen kaart, en het is ATX dus geen mATX (Micro ATX).
ASUS M4A79XTD EVO (Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)
Edit: Als ik zo lees is jouw kennis behoorlijk beperkt.. Ik raad je het dan ook aan om het moederbord te vervangen door iemand die het wat vaker heeft gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 20-04-2011 14:09 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
ja dat klopt ik laat het erin zetten door iemand moet alleen weten wat voor type board ik heb dit kan heus niet moeilijk zijn. :P

edit u kan best gleijk hebben dit word moeilijker dan ik dacht zucht :(

dus met een socket 775 mATX type board zit ik goed?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 14:19 ]

• Quad

Quad

Doof

Onze pricewatch (klik) geeft meer dan voldoende keuze ;)
Gesorteerd op mAtx en socket 775. Voor de rest moet je even zelf kijken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 20-04-2011 14:16 ]

nggyu nglyd

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:06:

Dat is een AM3 bord, dan zul je ook de cpu (amd) en het geheugen (ddr3) moeten vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
kijk het plaatsen komt wel in order ik moet alleen weten wat voor type ik nodig heb vandaar dat ik het hier komt vragen mijn maatje komt de boel plaatsen voor me aangezien het te nauw luisterd voor mijn doen.

bedankt voor de info

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem gewoon alle eigenschappen van het bord (zoals ook hier staat **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?) en ga daarop filteren. Dan zul je er op een gegeven moment niet zo heel veel meer overhouden en daar kun je dan je keuze uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:14:
[...]
Dat is een AM3 bord, dan zul je ook de cpu (amd) en het geheugen (ddr3) moeten vervangen.
ja idd ik zat te haastig te kijken begrijp me goed, ik ga niet gelijk een board kopen maar nu weet ik iig wat meer dan voorheen. weer wat geleerd. zeg maar.

vrouwen en computers he gevaarlijke combinatie volgens sommige hahah

• Quad

Quad

Doof

:).
Let wel op, je moet 4 geheugendimm sloten hebben, dus dan vallen er gelijk al heel veel af.
Dan hou je in principe deze over:

pricewatch: Asus P5Q-VM DO
pricewatch: Asus P5Q-EM (alleen niet leverbaar)

[ Voor 57% gewijzigd door Quad op 20-04-2011 14:26 ]

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
jah als ik er 2 kan gebruiken is het ook goed, in principe heb ik aan 2 keer 2 gig ram genoeg dacht ik zo.

• Nielson
En ook al hebben ze vier dimmsloten, bordjes met de G31 chipset (veelal de goedkopere) moet je ook vermijden aangezien deze geen memory remap ondersteunt.

• Aragnut
Nielson schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:27:
En ook al hebben ze vier dimmsloten, bordjes met de G31 chipset (veelal de goedkopere) moet je ook vermijden aangezien deze geen memory remap ondersteunt.
Uit de gegevens van de TS blijkt dat er een 64 bit OS gebruikt wordt, memory remapping is daarbij niet nodig. Allen moet de bios wel een setting hebben om dit uit te zetten (meestal is deze wel aanwezig)

• Nielson
Aragnut schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:38:
[...]

Uit de gegevens van de TS blijkt dat er een 64 bit OS gebruikt wordt, memory remapping is daarbij niet nodig. Allen moet de bios wel een setting hebben om dit uit te zetten (meestal is deze wel aanwezig)
Juist dan heb je wel memory remapping nodig, en als de chipset het niet ondersteund zal je die optie ook niet in de bios vinden.

Verwijderd

Topicstarter
deze optie van memory remapping is idd geen optie in mijn huidige bios.

http://www.alternate.nl/h...en&l2=Intel&l3=Socket+775

als ik hierna kijk zit behoorlijk dichtbij de juist formaat kaart iig

ik heb trouwens de 32 en 64 bit versie van windows zonnodig installeer ik vista 32 heb ik ook een versie van liggen namelijk.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 14:54 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is het niet zinnig om er meer dan 4GB in te zetten, want dat mem wordt toch niet gebruikt.

• Nielson
Laatste bord waarnaar je linkt heeft trouwens wel DDR3 sloten, maar dat is tegenwoordig erg goedkoop.

• Aragnut
Om te voorkomen dat je memory allocation problemen krijgt (memory remapping, PAE, etc.) is het sowieso aan te raden om je nieuwe bord eerst te installeren en testen met maar 2 GB of zoiets. Geheugen kun je dan later toevoegen, en mochten er problemen ontstaan, dan weet je dat dat door het extra geheugen komt.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 19:39
Misschien een vreemde opmerking, maar waarom ga je niet langs een computerwinkel bij je in de buurt?
Zij kunnen je toch ook goed voorlichten en je bepaalde dingen aan- en afraden?

Lijkt me lastig als je zelf aangeeft niet heel erg technisch te zijn maar toch dit soort problemen zelf wilt oplossen? Ik zou het in ieder geval vervelend vinden als ik je hier een advies gaf op basis van magere informatie, waarmee ik je op kosten zou jagen en het probleem nog niet eens zou zijn verholpen...

Verwijderd

Topicstarter
ook hartstikke bedankt voor de info! heb nu stukke meer infomatie van wat ik nodig heb.

waar kan ik trouwens aan zien of het ddr 2 of 3 geheugen is? of is dit weer een domme vraag? :P

nah maakt u geen zorgen ik ga niet 1 2 3 kopen of wat dan ook, zoek alleen meer info. de winkels komen zo aanbot ik weet een paar adressen namelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 15:04 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:03:
[...]

waar kan ik trouwens aan zien of het ddr 2 of 3 geheugen is? of is dit weer een domme vraag? :P

[...]
Niet per sé een domme vraag, maar nou ook weer niet onmogelijk om zelf uit te vinden: Wikipedia: DDR SDRAM

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:03:
Op de alternate site op 'Meer details' klikken, dan zie je de specs. Daar kun je ook zien of je cpu ondersteunt wordt (anders even kijken bij de cpu support list op de site van de mb fabrikant).

Verwijderd

Topicstarter
heb trouwens in de electro techniek gewerkt ik weet wel het 1 ander van computers heb alleen nooit een meoderbord vervangen of besproken wat de criteria zijn voor een moederboard nu weet ik stukken meer.

begrijp me goed ik kan wel alle winkels leuk afgaan maar dat kost benzine en een fiets ben ik helaas niet in bezit van..en OV is bagger word een lang verhaal. Vriendin vanmij heeft me daar deze site toeverwezen en vrienden...dacht ik waag weer een poging om mee komen te weten. Maakt u geen zorgen ik ga niet in het wilde weg dingen kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 20 april 2011 @ 15:09:
[...]
Op de alternate site op 'Meer details' klikken, dan zie je de specs. Daar kun je ook zien of je cpu ondersteunt wordt (anders even kijken bij de cpu support list op de site van de mb fabrikant).
dank u wederom voor de informatie :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? is al meermaals genoemd, maar je doet er niets mee.

Graag eerst je gegevens op orde krijgen (wat heb je nu?), vervolgens zelf op zoek gaan (zonder exacte gegevens kun je dat niet...), waarbij je de info die wij al geven gebruikt, en pas als je dat gedaan hebt een topic openen.

Deze topic is voorbarig, en de helft ervan is opgegaan aan het uit je proberen te persen van wat je hebt. Dat is nergens voor nodig. Topic gaat dicht, eerst doen wat je zelf kunt - en als je chaotisch bent, dat even onder controle houden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.