• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:58
Goedenavond,

Ik heb even wat hulp nodig bij mijn probleem, de pc boot niet meer.

Wat heb ik gedaan?
De PC had kuren, nadat ik een nieuwe install uitgevoerd had heb ik snel even wat updates gedaan en geïnstalleerd.

Vervolgens heb ik hem afgesloten, wou ik de 2e "data" schijf aansluiten en weer aan doen toen ging die helemaal niet meer aan.
Nu weet ik niet meer wat ik kan doen.

Specs
X2 5200+
m3a78-emh
4GB ram Kingston KVR800D2n6/2G (2x)
ST 3200021A

- Windows 7 geïnstalleerd
- Updates uitgevoerd
- PC uitgezet
- MemTest
- HDD test

[ Voor 7% gewijzigd door s1ck op 19-04-2011 22:39 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat heb je niet gedaan?
Je specs gepost.

Kijk eens naar je harde schijf met de tool van je fabrikant, het kan zijn dat je schijf gaar is. (dat zou de kuren kunnen verklaren)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

s1ck schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:22:
Goedenavond,

Ik heb even wat hulp nodig bij mijn probleem, de pc boot niet meer.

Wat heb ik gedaan?
De PC had kuren, nadat ik een nieuwe install uitgevoerd had heb ik snel even wat updates gedaan en geïnstalleerd.

Vervolgens heb ik hem afgesloten, wou ik de 2e "data" schijf aansluiten en weer aan doen toen ging die helemaal niet meer aan.
Nu weet ik niet meer wat ik kan doen.

- Windows 7 geïnstalleerd
- Updates uitgevoerd
- PC uitgezet
- MemTest
- HDD test
Heb je de hangen en opstart troubleshooter gelezen?

Heb je geprobeerd te booten zonder die tweede schijf eraan?

Heb je gecontroleerd of alle stekkers juist zijn aangesloten?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• s1ck
Mavamaarten schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:25:
Wat heb je niet gedaan?
Je specs gepost.

Kijk eens naar je harde schijf met de tool van je fabrikant, het kan zijn dat je schijf gaar is. (dat zou de kuren kunnen verklaren)
Dacht dat ik al iets vergeten was.
X2 5200+
m3a78-emh
Seagate 7200 RPM 200GB
ST 3200021A

Edit:
2e schijf is een Hitachi Deskstar 320GB S/N RF1E4XBA
Pixeltje schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:26:
[...]

Heb je de hangen en opstart troubleshooter gelezen?

Heb je geprobeerd te booten zonder die tweede schijf eraan?

Heb je gecontroleerd of alle stekkers juist zijn aangesloten?
Zonder 2e hdd heb ik in eerste instantie gedaan in de installatie, nadat installatie voltooit was heb ik de 2e hdd aangekoppeld toen werkte het niet. Daarna weer losgekoppeld en werkte vervolgens nog niet.

Alle stekkers heb ik er opnieuw ingedaan en heeft geen effect gehad.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

s1ck schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:37:
[...]

Dacht dat ik al iets vergeten was.
X2 5200+
m3a78-emh
Seagate 7200 RPM 200GB
ST 3200021A

[...]

Zonder 2e hdd heb ik in eerste instantie gedaan in de installatie, nadat installatie voltooit was heb ik de 2e hdd aangekoppeld toen werkte het niet. Daarna weer losgekoppeld en werkte vervolgens nog niet.

Alle stekkers heb ik er opnieuw ingedaan en heeft geen effect gehad.
In de troubleshooter kun je waarschijnlijk een aantal dingen vinden die je nog niet gedaan hebt, maar voor 't gemakt:

- (erg lullig, maar kijk even voor de zekerheid) Staat de aan/uit knop achterop de voeding op 'aan' ?
- controleer of de aan-uit knop van de pc goed is aangesloten op het moederbord. Het is erg gemakkelijk om die kleine stekkertjes per ongeluk scheef te drukken als je aan het rommelen bent in de kast met kabels ed.
- ATX stekker naar moederbord goed aangesloten?
- Maak je pc zo kaal mogelijk (1 reepje geheugen, zo min mogelijk apparaten aangesloten) en probeer te starten

En zet de specs even in je startpost, anderen die het topic lezen zijn dan meteen op de hoogte.
Had je al gedaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2011 22:45 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• s1ck
Alles wat je hier boven heb gezegd heb ik geprobeerd. Lukt nog niet.
Ik heb een vermoede dat het "powerbutton" stekkertje niet goed zit, maar kan even zo 123 niet zien waar die aangekoppeld moet worden, maar er zijn alternatieven om de pc aan te krijgen?

edit:

Inmiddels het power_sw gevonden en alles zit nog goed, ook geprobeerd met schroevendraaier er tegen aan maar mocht niet baten.
Is het misschien dan toch de voeding? of het moederbord.

Edit2:

Xgear Power Supply Unit 400W

[ Voor 31% gewijzigd door s1ck op 19-04-2011 23:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> hardware dus naar PMG

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
Welke kuren had je pc voordat je die andere hdd plaatste? Ik verdenk je voeding. Heb je ergens nog een liggen, of kun je er een van een vriend gebruiken?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:51

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zolang je niet gestructureerd test en uitsluit is het gissen geblazen natuurlijk. Test aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, dan zou je je probleem moeten kunnen lokaliseren.

Rail Away!

• s1ck
boers706 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:02:
Welke kuren had je pc voordat je die andere hdd plaatste? Ik verdenk je voeding. Heb je ergens nog een liggen, of kun je er een van een vriend gebruiken?
Het is de pc van iemand die ik ken, maar vind het vreemd nadat ik het afgesloten had toen werkte het niet meer.
Zal straks kijken of de voeding kapot is ja of nee.

Voordat ik de andere hdd geplaats had stond er windows xp op die ontzettend langzaam was.

Edit:
Net de voeding getest en blijkt dat die gewoon dood is. Vanmiddag een andere voeding proberen!
Zou ik genoeg hebben met 250watt voeding voor dit systeem?

[ Voor 13% gewijzigd door s1ck op 20-04-2011 11:09 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:55
nee op zijn minst 400W

Computer says no

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Een 400W-voeding is wel echt overkill voor zo'n systeempje. 250W moet je makkelijk mee vooruit kunnen. Hou er wel rekening mee dat je een A-merk voeding koopt, zie ook: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27
Als je echter van plan bent om binnenkort te upgraden, kun je overwegen om een zwaardere voeding te kopen :)

• steareth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 10:46

steareth

professionele epibreerder

je hebt een 500 watt voeding van een a-merk al vanaf 35 euro als je goed zoekt.
is misschien overkill maar wel handig als je binnenkort nog dingetjes wilt toevoegen.

ik weet niet waar je huis woont.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:55
Lars93 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:56:
[...]

Een 400W-voeding is wel echt overkill voor zo'n systeempje. 250W moet je makkelijk mee vooruit kunnen. Hou er wel rekening mee dat je een A-merk voeding koopt, zie ook: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27
Als je echter van plan bent om binnenkort te upgraden, kun je overwegen om een zwaardere voeding te kopen :)
Kan theoretisch wel, maar zodra je iets erbij gaat plaatsen dan zit je alweer aan een nieuwe voeding. Alleen al de CPU heeft een TDP van 89W

Computer says no

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:03
Meekoh schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:07:
[...]

Kan theoretisch wel, maar zodra je iets erbij gaat plaatsen dan zit je alweer aan een nieuwe voeding. Alleen al de CPU heeft een TDP van 89W
Je tdp is echt je theoretische maximum en zal bijna nooit gehaald worden, zelfs niet met stresstesten. Maar nu ga ik wel heel erg offtopic. Maar een 400W-voeding is wel aan te raden met het oog op de toekomst.

• s1ck
Bedankt voor de tips. Zit op het moment in buitenland dus kan er niet verder aan werken. Maandag weer!

-Nieuwe voeding proberen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zijn het nog IDE harddisks met master/slave jumpers ? Zoja, controleer goed of beide hdd's goed gejumpert zijn.
Meestal is het beter om ze ieder aan een aparte kabel te hangen, is mijn ervaring. En, als vuistregel, zet een gemasterde hdd altijd aan het eind van je ide kabel, niet in de middelste. Dat kan nml. ook voor problemen zorgen, als die aan de middelste connector zit aangesloten.

Verschillende merken hdd's aan dezelfde kabel is ook vragen om problemen. Soms gaat het goed, maar het kan ook falikant mis gaan, zelfs na twee maanden "perfect" gebruik (is mezelf overkomen). Tip; zet verschillende merken hdd's nooit samen op 1 kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door Madrox op 23-04-2011 17:45 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• s1ck
Hallo,

Ik ben net weer thuis en heb een voeding kunnen bemachtigen. Hij doet het weer! Ik ga zo direct even de HDD's aansluiten en kijken of alles weer werk.
Update volgt.

Update1:
Tot nu toe draai alles lekker, heb even de kabels netjes weg gewerkt en updates nu volledig uitgevoerd. Dus zo meteen de 2e hdd koppelen en kijken wat er gebeurt.

Update2:
Morgen ga ik er verder mee rommelen, merk wel na de updates dat het lang duurt voordat ik het Windows scherm zie. Ik zie namelijk eerst een zwart scherm met een witte punt en vervolgens gaat hij na 10 a 15 sec naar het Windows scherm toe.

Ook lijkt het systeem wat "langzaam" te zijn, maar misschien is dit gewoon omdat ik een quad gewend ben?Boot schijf: SATA
Data schijf: IDE (ga hem aanraden om nog een SATA te kopen)

[ Voor 71% gewijzigd door s1ck op 25-04-2011 22:37 ]

Pagina: 1