Nieuwe hardeschijf word niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello Tweakers,

Ik zit met een probleem,
Ik ben bezig met het herrinstalleren van de computer van mijn tante omdat de pc heel erg sloom werd. Ik had hd tune laten lopen en zag dat de Maxtor ide schijf bad sectors had. Dus ik een Samsung f2 1tb gehaald + een pci sata kaartje (ide mobo) en een molex to sata power kabel. Het probleem is nu ik alles heb ingebouwd dat tijdens het setup ik een bsod krijg bij de vraag of ik een partitie wilden maken om de os op te installeren(xp). Dus ik hang de nieuwe schijf aan mijn pc om te kijken of het aan de hd ligt, en ik krijg hem niet direct in beeld, maar hij staat wel bij programma beheer, en in het bios.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de hd word herkent, en het setup gewoon gaat werken?

Gtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

Dikke kans dat je op de WindowsXP CD Drivers voor de RAID/SATA kaart moet slipstreamen. Hierover kan je voldoende tutorials vinden op het internet, de drivers van de kaart kan je als het goed is op de website van de fabrikant vinden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En is dat PCIkaartje wel bootable? Genoeg van die hele goedkope zijn dat niet, en dan heb je er als nog niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

is het dan ook een heel oude CD van windows XP ?
slipstream SP2 of SP3 er in, want SP1 kan nog niet overweg met schijven van 1 TB

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Nu ga ik iets heel antieks roepen: een driver floppy. IIRC moet je voor SATA controllers bij het installeren van WinXP een driver floppy gebruiken om de drivers van de SATA controller te installeren. WinXP ondersteunt standaard geen SATA.

edit:
Hier staat beschreven hoe het gaat zonder floppy.

[ Voor 25% gewijzigd door EXX op 19-04-2011 14:50 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ipv floppy kun je ook gewoon slipstreamen. Dan hoef je die antieke meuk niet meer op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:33
EXX schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 14:46:
Nu ga ik iets heel antieks roepen: een driver floppy. IIRC moet je voor SATA controllers bij het installeren van WinXP een driver floppy gebruiken om de drivers van de SATA controller te installeren. WinXP ondersteunt stnadaard geen SATA.

edit:
Hier staat beschreven hoe het gaat zonder floppy.
Als ik me niet vergis ligt dat heel erg aan de gebruikte chipset, BIOS instellingen en level van XP welke gebruikt wordt voor installeren.

Was het niet mogelijk om nog een P-ATA schijf te bemachtigen? hele nieuwe hardware wil nogal eens minder prettig samenwerken met oude hardware/constructies. Zo kan de PCI insteek kaart ook nog problemen geven op de PCI bus (versie verschil) om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh heb ik weer. Ik had gehoopt dat het wel zo zou gaan werken. Het gaat om xp sp2. Het kaartje wat ik had gekocht was uit de 2e hands bak van de lokale pc boer, dus ik zal dan idd even de drivers op moeten zoeken. Iniedergeval bedankt voor de hulp, ik ga een poging wagen om de boel te slipstreamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Heeft de PCI SATA controller een BIOS? ZO ja, kijk eens of je daar een setting hebt om de zaak op IDE te zetten ipv RAID/AHCI.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

er bestaan ook SATA naar IDE adapters, en die kosten geloof ik niet zo heel veel ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het anders opgelost, heb het boeltje terug gebracht naar de winkel en een nieuwe ide schijf gekocht voor de hoofdprijs. Als nog bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:56:
Ik heb het anders opgelost, heb het boeltje terug gebracht naar de winkel en een nieuwe ide schijf gekocht voor de hoofdprijs. Als nog bedankt!
Volgensmij waren er veel makkelijkere, en ook goedkopere opties aangeboden hierboven.. Zekers het slipstreamen van een WinXP CD'tje kost je alleen wat google werk en een brandbaar CD'tje.

Jammer dat je het zo hebt gedaan, maar het is IIG wel opgelost :) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:41
Hallo,

Er zijn inderdaad Sata naar Ide kabels, maar dan heb je een onmens groot snelheids verlies.
Alhoewel, hij is IDE gewent dus zal hij waarschijnlijk niet erg veel last ven dat probleem hebben.

Ik heb ook een probleem met een vergelijkbare PCI kaart, er zijn wat interesante reacties waar jij (ook al is het al opgelost) en mogelijk andere mensen nuttige informatie uit kan halen. Link.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SATA = IDE !
Je hebt SATA naar PATA verloopjes, als je daar een beetje kwaliteitsadaptertjes voor pakt (dus niet de goedkoopste bij Dealextreme) dan heb je niet eens last van snelheidsverlies hoor.
Pagina: 1