Toon posts:

Problemen met opstarten. LEDjes op MoBo blijven branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een kort tijdje problemen met mijn desktop PC. Zolang ik hem aan heb staan is er niets aan de hand. Maar als ik de computer uitschakel en weer aan wil zetten, gebeurt er vaak wat vreemds. De monitor krijgt geen videosignaal doorgestuurd, ik kan dus niet naar de BIOS o.i.d.

Ik ben toen eens gaan kijken of mijn videokaart wel goed in de voeding zat en of alle onderdelen van de PC wel begonnen te draaien als ik de aan-/uitknop indrukte. Alles leek in orde te zijn, het viel me echter wel op dat de LED lampjes op het moederbord door bleven gaan met branden (normaal gaan ze na een paar seconden uit).

Het enige wat ik op zo'n moment kan doen is de computer weer uitzetten. Als ik dan vervolgens de stroom eruit haal en een beetje met de aan-/uitknop en de voeding rotzooi; start de PC vaak weer normaal op.

Kan iemand hier misschien een aanwijzing uit halen? Ik ben het spoor bijster.

Alvast bedankt,

MMichael

MoBo: Gigabyte GA-X48-DQ6

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Geef eens de exacte configuratie van je pc. Neem verder deze eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank je die ga ik even goed doornemen. Hieronder de andere relevante onderdelen van m'n PC.

Voeding: Be Quiet Dark Power Pro, 750Watt
MoBo: GigaByte GA-X48-DQ6
CPU fan: Scythe Mugen “Infinity”
GFX card: EVGA Geforce 8800 Ultra
CPU: Intel Core 2 Quad, Q6600
Behuizing: NZXT Zero

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verscheidene oplossingen uit de troubleshooter geprobeerd. Ik kan het probleem niet vast stellen.

Op het ene moment boot de PC gewoon. Dan blijven de v_phase ledjes op het moederbord voor een paar seconden branden en gaan daarna uit.

Op andere willekeurige momenten boot de PC niet. Alle onderdelen lijken aan te slaan en te werken. In dit geval blijven de v_phase ledjes op het moederbord allemaal branden. Volgens het instructieboekje betekent dat dat de CPU volop belast is.

Zodra de PC is geboot werkt alles zonder problemen en kan ik geen fouten vinden. Echter als ik hem dan weer uit zet duurt het een lange tijd voordat hij weer aan wil.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:33
Heb je ook onderdelen vervangen of iets dergelijks? Even een andere voeding testen bijvoorbeeld. Je zegt dat je 'verscheidene oplossingen' hebt geprobeerd. Wat dan? Heb je specifieke onderdelen getest en met zekerheid uitgesloten?

Desktop | Server | Laptop

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:27

Quad

Doof

Die v phase ledjes duiden aan op hardware controle.
Check je moederbord handleiding voor de betekenis hiervan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Quad schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:12:
Die v phase ledjes duiden aan op hardware controle.
Check je moederbord handleiding voor de betekenis hiervan.
Nee, dat doen ze niet. Die ledjes geven enkel aan hoeveel powerphases er in gebruik zijn.

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:21:
Voeding: Be Quiet Dark Power Pro, 750Watt
MoBo: GigaByte GA-X48-DQ6
CPU fan: Scythe Mugen “Infinity”
GFX card: EVGA Geforce 8800 Ultra
CPU: Intel Core 2 Quad, Q6600
Behuizing: NZXT Zero
[flauw] 'k Zie het al, je computer heeft geen geheugen [/flauw] :)

Maar zoals al werd gezegd (en ook in de troubleshooter staat), je zult echt onderdelen moeten gaan uitwisselen om erachter te komen waar het probleem precies zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een BIOS reset gedaan dmv kortsluiting en heb tevens 3 van de vier geheugenbankjes eruitgehaald, en verder alleen het hoogbenodigde laten zitten. Ook heb ik een oude Tagan 700watt voeding erin gezet die gewoon werkt in een ander systeem.

Zou het aan mijn videokaart kunnen liggen, heb momenteel geen mogelijkheid om uit te testen of het daaraan ligt.?

EDIT:

Ook is me opgevallen dat het HDD lampje aan de voorkant van m'n pc continu blijft branden ipv te knipperen. Ook heb ik hem nu al een dag niet meer aan de praat gekregen. kan dus ook niet meer in de BIOS kloten en vanuit windows verschillende onderdelen testen.

Als ik me niet vergis is dit al eerder voorgevallen met dit systeem maar het probleem is toen vanzelf weggegaan en een lange tijd niet meer terug gekomen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 20:39 ]

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:36:
Zou het aan mijn videokaart kunnen liggen, heb momenteel geen mogelijkheid om uit te testen of het daaraan ligt.?
Je videokaart heeft wat dat betreft iig geen beste reputatie: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:41:
[...]
Je videokaart heeft wat dat betreft iig geen beste reputatie: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
Dan zal ik die videokaart toch eens moeten testen. Jammer dat dat klereding zo groot is. t past nergens in >.<

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:44:
[...]

Dan zal ik die videokaart toch eens moeten testen. Jammer dat dat klereding zo groot is. t past nergens in >.<
Je kunt 't ook omdraaien en een andere kaart in jouw pc proberen :)
Pagina: 1