• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:06
Medetweakers,

Ik heb op dit moment een mac mini 2,4ghz 2010 staan. Echter bevalt Apple mij niet echt, prijs/kwaliteit verhouding is te hoog, weinig modbaarheid.

Daarom is mijn vraag, kan ik beter een HTPC bouwen of mijn huidige mac mini behouden. Rekning houden met het feit dat ik qua prestaties er niet op achter uit wil gaan, en wat betreft stroomverbruik niet veel hoger wil eindigen?

Ik heb me al wat verdiept in het onderwerp, maar ben er niet veel wijzer uit geworden helaas. Kan iemand mij helpen?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat wil je precies modden aan het Htpc?
Je kunt altijd nog een dual boot gaan draaien met Windows oid.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22
Persoonlijk zou ik nooit een Mac Mini kopen, omdat de prijs/prestaties verhouding een stuk minder is dan wanneer ik zelf een HTPC bouw.

De grote vraag is wat verwacht jij van je HTPC? Als de Mac Mini alles doet wat jij wil dan is het toch prima?

• SirMemeAlot
De Mac mini doet prima wat ik wil, maar vanwege besparingen zou ik wel wat goedkoper uit willen komen.

Ik wil het kunnen gebruiken als download/media server, het moet 1080P kunnen afspelen, redelijk grote opslag hebben, Wi Fi moet mogelijk zijn en bluetooth voor externe apparaten.

P.S; met modbaarheid bedoel ik hardware aanpassing, upgrades, als dit apparaat over een tijd verouderd is kan ik er vrij weinig aan veranderen. Ik heb inmiddels de harde schijf en geheugen al geupgrade, maar meer dan dit zal er niet inzitten

[ Voor 30% gewijzigd door SirMemeAlot op 14-04-2011 17:21 ]

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:27

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

dus je wilt je mini verkopen en van dat geld eventueel een HTPC bouwen die min of meer hetzelfde kan en/of meer?
wat is de modbaarheid die volgens jou ontbreekt?

Discogs

• SirMemeAlot
Correct. Zie vorige post over Modbaarheid

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32
de prijs/kwaliteit verhouding is prima; de prijs/performance verhouding misschien niet.

Maar dit apparaat speelt toch alles wel af? Wat is het probleem dan? Als je opslag nodig hebt koop je een nas.

Een Boxee Box mediaplayer zou ook wel alles kunnen wat jij wil waarschijnlijk, dan ben je veel goedkoper uit.

• SirMemeAlot
Er is geen probleem, ik wil gewoon weer wat anders en goedkopers zodat ik weer iets kan besparen.

En voor zover ik heb begrepen kan een HTPC best goedkoper dan een mac mini en toch de zelfde performance leveren. Plus wil ik graag een HTPC hebben die bluray kan lezen en dat kan de mac mini niet.

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 11:20

mokumouse

LOLstoel User

houdt met blu-ray wel met 2 zaken rekening, je hebt software nodig die niet gratis is (er is geen freeware player die bluray kan decoden). Daarnaast moet je videokaart hdcp ondersteunen. Meeste videokaarten hebben dit wel in de specs zitten, maar fabrikanten zijn vrij om dit zelf wel of niet te implementeren. (ik had een oude nvidia 8600 waarvan nvidia zegt dat het inderdaad in het referentieontwerp zit, echter het model van club3d wat ik toen had, had dat er niet in zitten).

Gewoon 2 dingen om mee te nemen in je overweging :)

ps: ik weet dat je natuurlijk op andere 'manieren' aan die afspeel software kan komen, weet uit ervaring dat dat lang niet altijd goed gaat/goed blijft gaan ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door mokumouse op 14-04-2011 17:46 . Reden: typo's ]

Blaat...

• SirMemeAlot
Daar was ik me dus niet van bewust, thanks voor de heads up! :)

Verder haal ik uit de reacties dat een overstap op een HTPC niet voordeliger is bij mij dus?

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

SirMemeAlot schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:58:
Daar was ik me dus niet van bewust, thanks voor de heads up! :)

Verder haal ik uit de reacties dat een overstap op een HTPC niet voordeliger is bij mij dus?
voor het geld van een mac mini kan je iig een htpc samen stellen . ter illustratie ik heb het volgende (prijzen zijn inschatting van wat ik in de tijd dokte)

-Asus p5k-vm mATX mobo met alles onboard. inc. digital audio out voor ong. 70 euri
-2Gb Kingston value ram (2x1Gb) PC6400 a 45 euri.
-1x 80 GB, WD Green serie schijf voor 30 euri (ik heb een server staan met alles er op dus alleen OS + xmbc geinstalleerd).
Intel E8400 CPU a 60 euri.
antec fusion black HTPC kast a 120 euri.
coolermaster modulaire voeding a 70 euri.
Gigabye ATI HD2400XT passief gekoeld a 40 euri (deze heeft HDCP ;) ).
50 euri voor een Blu-ray drive.
powerdvd9 voor afspelen van blu ray's a 60 euri
xbmc tool als remote op me HTC desire.

Ik kijk momenteel alles zonder enkele problemen op deze setup zowel bluray

alles bij elkaar om en nabij de 500 a 550 euri.

Uiteindelijk ligt het denk ik echt aan je specifieke wensen en eisen.

[ Voor 15% gewijzigd door mokumouse op 14-04-2011 18:29 ]

Blaat...

• SirMemeAlot
Dat is inderdaad al goedkoper, en met de prijzen van nu, is een vergelijkend systeem nog goedkoper volgens mij.

Weet je ook wat het stroomverbruik van jou HTCP is?

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

SirMemeAlot schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:47:
Dat is inderdaad al goedkoper, en met de prijzen van nu, is een vergelijkend systeem nog goedkoper volgens mij.

Weet je ook wat het stroomverbruik van jou HTCP is?
Pff geen idee eigenlijk, het is een 450 watt voeding. de CPU heeft een verbruik van 65watt volgens de specs. de videokaart zit rond de 120-140watt (http://www.legitreviews.com/article/547/11/). Dus in totaal kom je op 250 watt uit al met al.

Dit is wel een schatting, harde data heb ik, en kan ik ook niet meten.Als je wat zuiniger wwil, zou je naar AMD kunnen kijken die hebben CPU's die op 45 watt draaien geloof ik. CPU hoeft niet al te zwaar te zijn als je Hardware video encoding gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door mokumouse op 14-04-2011 18:59 ]

Blaat...

• SirMemeAlot
Aangezien ik niet helemaal thuis ben in het HTPC gedeelte, zou het mooi zijn als iemand mij zou kunnen helpen met het samenstellen van een dergelijk HTPC die aan mijn wensen kan voldoen.

• SirMemeAlot
Aangezien ik mijn HTPC ook wil gebruiken voor vervanging van mijn IPTV decoder heb ik dus een aantal speciale wensen die op de Mac mini niet mogelijk zijn.

Ik heb hier wat over gelezen en het is vrij ingewikkeld allemaal, weet iemand ook of het mogelijk is als ik mijn HTPC gebruik als TV Decoder om op te nemen?

En ik zal dan ook twee UTP stekkers in mijn HTPC kwijt.

Kan iemand mij helpen met het samenstellen van een dergelijk HTPC, mocht je nog meer informatie nodig hebben, kan je me altijd een DM sturen of in dit topic een vraag stellen.

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Ik ben zeer tevreden over Plex is een van de redenen waarom ik een Mac zou gebruiken als Media Center. (Een andere reden is omdat we hier nog 3 andere mac's hebben)

🤞🏻

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20
Wat heb je nu voor IPTV dan? KPN interactieve tv soms? Dan wordt het denk ik lastig om een decoder voor in je pc te vinden. In ieder geval zal het er 1 moeten worden met BDA-driver ondersteuning zodat hij in onderstaande programma's herkend wordt.

Op Windows heb je de Windows Mediacenter software om tv te kijken op je pc en op te nemen. Met Mediaportal kan je hetzelfde doen, maar ook gedownloade films afspelen etc. Op de Mac heb je EyeTV welke ook tv kan kijken en opnemen, maar geen extra functionaliteit bevat als het afspelen van je divx'jes etc.

• SirMemeAlot
Ik heb IPTV van lijbrandt, het ik bewust genomen omdat ik gelezen/gehoord had dat het hier wel mogelijk mee was een eigen decoder te gebruiken.

Maar ik wil graag iets kunnen opnemen, en tegelijk op mijn tv een ander kanaal kunnen bekijken.

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Voor mij met een straatlengte de hoofd reden om voor een Mac Mini te kiezen was het feit dat het gewoon een geweldig mooi bakkie is. Hij staat in de woonkamer, naast mijn audio omdat het ook mijn audio server is, moet er dus gewoon mooi uitzien.

• SirMemeAlot
Een Mac mini is ook een geweldig apparaat, ik heb een mac mini ook genomen omdat Plex een goed programma is.

Maar ik heb toch een aantal wensen die ik niet zo snel zou kunnen vervullen met een mac mini, tenminste voor zover ik op de hoogte hier van ben niet.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat blijkt wel ja. TDP is niet gelijk aan verbruik.

@ Marnix1988: Is het niet eens een idee dat je je er wel in gaat verdiepen? Ik vind dit behoorlijk lui overkomen, een vraag stellen die je zelf al beantwoordt hebt, verwachten dat mensen een HTPC samen gaan stellen voor je en jou gaan helpen met je prijs vergelijking. Je kan zelf toch kijken wat die Mac Mini je oplevert en je kan zelf toch kijken hoe duur een HTPC is? We hebben niet voor niets BBG's die om de paar maanden komen en we hebben niet voor niets BBG topics daarvoor met letterlijk tientallen voorbeeldsystemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SirMemeAlot
Het is niet de bedoeling dat ik lui over wil komen, maar ik was juist onder de indruk dit forum er is voor mensen met vragen over het e.e.a..

En de BBG's topic beantwoorden niet direct mijn vragen. Bovendien sluiten de voorbeeld systemen bij lange na niet aan op mijn wensen.

Nogmaals, als jij vind dat ik ongelijk heb en beter mijn mac mini kan houden, dan graag, want dan hoef ik niet nieuws aan te schaffen. Maar ik zit met de vraag is het allemaal mogelijk wat ik met mijn HTPC wil, en kan dat tegen een betere prijs dan Apple mij dat kan leveren, zo ja kan ik mezelf er in verdiepen zo nee, zal ik dat niet doen en mijn apple mac mini houden.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20
Als ik zo kijk naar Lijbrandt, dan heb je wel Windows nodig icm met DVBLogic en 2 netwerkkaarten. Je kan dan zowel op je pc als via de decoder tv kijken en opnemen. Zie hier voor een howto.
Voor de hardware heb je dus niks bijzonders nodig, behalve 2 netwerkkaarten. Een systeempje uit topic [BBG] HTPC maart 2011 volstaat dan.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:54
deze topic's zijn inderdaad voor mensen met vragen, maar er zijn horde's mensen die ongeveer dezelfde vragen stellen, vandaar de BBG-topic's.

Qua energieverbruik komt een zelf samengestelde pc niet bij een Mac in de buurt, een Mac mini is in principe laptop hardware en zit idle dus onder de 10w (hoe ver onder de 10w is afhankelijk van de rest van de hardware en jaargang), een beetje HTPC zit idle al snel op 50w of meer. (atom's/fusion/onboard-intel-graka systemen zitten tussen de 20-40w). Qua prestaties moet je er wel flink op vooruit kunnen gaan, een p8600 is qua performance/W een leuke processor, maar de nieuwe mobiele sandy bridge processors zijn idle net zo zuinig terwijl ze onder load 3x zo snel zijn.

Als je qua verbruik niet drastisch omhoog wil kun je ook kijken naar andere htpc's met laptophardware, Asrock levert ook van die apparaatjes, maar dan zit je wederom met weinig modbaarheid en qua prijs/performance zijn die ook gewoon duur t.o.v. normale hardware.

[ Voor 35% gewijzigd door Bastard op 14-04-2011 23:47 ]

Pagina: 1