• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 21:02
Hallo allemaal,

Kon nergens antwoord vinden op mijn vraag, dus vandaar een nieuwe topic.

Ik stel een nieuw systeem samen waar ik 8gb aan geheugen in wil doen. Zit nu alleen met de vraag wat de beste keus is;

1x 8gb module
2x 4gb modules
4x 2gb modules

Zit er veel verschil in of is dit verwaarloosbaar?

Alvast bedankt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 00:15
2x 4GB is het snelst. Bij 1 module kun je geen dual-channel draaien, bij 4 modules heb je waarschijnlijk een hogere latency.

Overigens is Gb niet veel, 8Gb is zo'n 1GB ;) 'gb' bestaat zelfs helemaal niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 13-04-2011 21:12 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je mobo dualchannel is is 2x4GB de beste keuze

EDIT: Spuitelf

[ Voor 15% gewijzigd door Beatboxx op 13-04-2011 21:12 ]

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Avalaxy schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:11:
2x 4GB is het snelst. Bij 1 module kun je geen dual-channel draaien, bij 4 modules heb je waarschijnlijk een hogere latency.
En indien je mobo 16Gb ondersteund kan je later alstijd nog 2x4GB erbijhalen.....

Seriously? Nope, not a bit...

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Beatboxx schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:12:
Als je mobo dualchannel is is 2x4GB de beste keuze

EDIT: Spuitelf
_O-

Seriously? Nope, not a bit...

• jordiz15
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 21:02
Vraag beantwoord, super snel.

Dank allemaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer geheugenmodules kan ook een nadeel zijn, het komt vaak genoeg voor dat je met 4 modules wat meer prik aan je geheugencontroller moet geven voor stabiliteit. Als je de mogelijkheid hebt zou ik daarom voor 2 modules kiezen. Niet dat het een onoverkomelijk probleem is, maar je hoeft ze ook niet op te zoeken.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Geldt dit ook als je een processor hebt met 6 cores (Phenom X6)?
Ik kan eigenlijk niet zo goed vinden wat het verschil is tussen bijvoorbeeld Corsair Dominator GT 8 GB en Corsair Vengeance 8GB
De snelheid is wat sneller (1600 tegenover 2000)? De GT reepjes zijn wel 2 keer zo duur!

Ik ben op zoek naar wat geheugen voor mijn Phenom2 X6 1090T BE, Asrock 890GX, en een Corsair F60. CPU wordt gekoeld door een Corsair H60. CPU wordt overgeclocked.

PC gaat gebruikt worden voor videobewerking, photoshop, aftereffects etc, 8 GB lijkt me daarom verstandig.
Ik kan zo op het forum niet een standaard "wat moet ik kopen" draadje vinden. Dit al wel gelezen, maar was een beetje gedateerde info.
Sorry voor het kapen van dit topic

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het aantal cores van je CPU staat los van je geheugencontroller.

• Daan00
Maar is het geld het verschil waard tussen de Dominator GT en de Vengeance?

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-02 07:37

BrammT

The one and only!

Ik zou voor de goedkoopste Kingston ValueRam reepjes gaan.

Het geheugen wat jij noemt is meer voor die-hard overklokkers.
(Mensen die hun CPU ècht zwaar over gaan klokken, custom waterloops, TEC, LN2, dice, etc.)

Scheelt je veel geld, dat je bijvoorbeeld in een SSD, of goede voeding kunt stoppen!

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Daan00
Ach, het verschil in prijs tussen 8GB Kingston Valueram en 8 GB Corsair Vengeance
is ook niet heel groot.
Is het dan niet slimmer om voor de net iets snellere Vengeance DIMMmen te kiezen?

Wat is trouwens het verschil tussen dit en dit setje? CAS latency?!

[ Voor 25% gewijzigd door Daan00 op 14-04-2011 16:43 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou me eerder druk maken of het geheugen zich aan de JEDECspecs houdt en/of het op de QVL staat eigenlijk.

• Daan00
Allebei de reepjes zijn compatible.
Vraag ik me alleen af of die 24 euro het verschil waard is.....?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:41
Daan00 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:24:
Allebei de reepjes zijn compatible.
Vraag ik me alleen af of die 24 euro het verschil waard is.....?
Zoals je zelf aangeeft ligt het verschil in de timings. Het eerste setje heeft timings heeft 8-8-8-24 timings, terwijl het tweede 9-9-9-24 heeft. De verschillen hiertussen merk je toch nauwelijks, dus als je nog twijfelt tussen deze twee zou ik de laatste nemen. Deze heb ik trouwens ook in mijn systeem zitten en ze draaien zeer soepel. Standaard draaien ze wel op 1333 MHz en niet de 1600 MHz zoals vermeld, dus dan moet je even het XMP-profiel aanschakelen in je BIOS.

Als je echt op een budget zit kan je misschien 20 EUR uitsparen door valueRAM te kiezen, maar het verschil tussen de twee is zo klein... dan neem je beter een setje die je echt leuk vindt. Dit hoeft trouwens niet persé op de QVL te staan, in negen op de tien gevallen zullen je geheugenmodules gewoon werken (wat bij mij ook het geval is).

De enige problemen die je volgens mij kan hebben met de Vengeance zullen de hoge heatspreaders zijn in combinatie met een CPU koeler, maar dan moet je al een grote jongen plaatsen à la Scythe Mugen. Dit artikel kan je misschien ook wel helpen.

En meer modules zullen niet direct een voordeel geven. Eén module zou ik niet doen, twee modules is een goed idee aangezien je ze dan mooi in dual channel kunt laten draaien. Vier modules zou ik niet doen met het oog op uitbreiding of een CPU koeler.

[ Voor 22% gewijzigd door SanderH_ op 15-04-2011 08:15 ]

Pagina: 1