Oudje opfokken... loop tegen een FSB muur aan, iemand?....

Pagina: 1
Acties:

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 20:36
Hallo, van wat oudere hardware die ik nog had liggen heb ik een systeempje in elkaar gezet, specs zijn als volgt:

PSU: Corsair 400w
Mobo: MSI P965 Neo-F v2
CPU: Intel Pentium 4 550 3,4GHz (prescott)
Koeler: Coolermaster Hyper 212 plus
Ram: 2x 2GB (OCZ DDR2-800MHz Cas5 modules met stock heatspreader)
HDD: Intel SSD X25-M postville 160Gb
Videokaart: MSI NX6610XL (Geforce 6610 chipset met 128MB)

Kortom, wat oude parts die ik nog had liggen met een paar nieuwe parts gecombineerd.

De geheugenmultiplier op 1:1 gezet, timings zo los mogelijk, en begonnen met het verhogen van de FSB...

Ik kom zonder enige problemen op een FSB van 235MHz zonder het voltage te verhogen, stresstest, games, je kunt m naar zn hoofd gooien wat je wil, hij slikt het voor zoete koek. Dit resulteert in een klok van 3995 MHz, bijna 4 GHz op stock voltage en lucht, niet slecht dacht ik en ik dacht dat de 4 GHz dus easy te halen moest zijn... mis!

Bij 236MHz FSB wil ie niet meer stabiel werken, ik heb al geprobeerd de vCore een 0,05 volt hoger te gooien, zelfs 0,075, hij wil niet stabiel. Ik snap er niets van, het geheugen zit nog lang niet op zijn grens met zo'n schappelijke FSB en de temperatuur komt op een FSB van 235MHz niet boven de 45 graden...

Het bios bied helaas niet de mogelijkheid om de PCI bussnelheid aan te passen, zou dat het dan zijn? Dat de frequentie van de PCI bus te hoog wordt en hierdoor alles onderuit gaat?...

Graag tips, nu weet ik wel dat zo'n oud ding eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft, maar ik begon er eigenlijk stiekem wel lol in te krijgen het ding het vuur aan zn schenen te leggen en heb het idee dat er nog meer uit moet kunnen komen. De 4GHz had ik er eigenlijk wel uit willen halen, maar intussen begin ik de moed bijna op te geven, alle tips zijn welkom! :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Het is goed mogelijk dat de PCI clock meeschaalt met de FSB en daarmee je systeem onderuit haalt. Op mijn P965 (Asus P5B-E Plus) heb ik de PCI clock op 101MHz gezet (omdat op 100MHz laten staan schijnbaar wel eens wilde resulteren in dat hij toch ging meeschalen..). Heb je de mogelijkheid een custom bios te installeren met wat meer opties?

Een vCore verhoging van 0.075V vind ik niet erg veel. Als je temperaturen binnen perken blijven kun je hem wat mij betreft nog wel een stukje omhoog doen. Wat je ook kunt proberen is het NB en FSB voltage te verhogen.

Wat voor multipliers kun je instellen? Anders kun je eens een hogere multiplier met lagere FSB proberen, om het probleem enigszins te isoleren..

• simotion
Ik kan helaas de PCI snelheid niet instellen, wel de PCI Express frequency, of deze gelocked is aan de PCI frequentie zou ik niet weten, ik ga zo eens deze op 101 MHz zetten en kijken of dit helpt.

Je hebt het over een custom bios, waar kan ik hiervoor zoeken, daar had ik nog nooit van gehoord (zoals je al leest, ik ben geen doorgewinterde OCer, mijn i7 ben ik stiekem te zuinig op om extreme overclocks uberhaubt mee te willen proberen).

Ik zal eens gaan proberen wat je verder zegt, het verhogen van FSB VTT voltage en NB voltage...

Echter wat je zegt, kan 1MHz verschil in de FSB al zo'n verschil maken dat 0,075 volt niet genoeg zou zijn om het verschil te maken tussen stabiel en niet stabiel? Het vreemde vind ik dat met 1 MHz minder het zelfs gewoon werkt op stock voltage namelijk... maar nogmaals, een doorgewinterde OCer kan ik me niet noemen, dus ik zou er zomaar helemaal naast kunnen zitten ;)

• simotion
Bedankt voor je tips, ik heb wat met de voltages gespeeld en heb hem nu op een FSB van 240MHz stabiel, onder 100% stress blijft de temperatuur tussen de 49 en 50 graden hangen, dus ik heb het idee dat met wat tweaking er nog meer uit moet komen, maar voor vandaag vind ik het even goed geweest, morgen weer een dag.

Momenteel is het resultaat 4080 MHz, 4GHz(!!!) gehaald dus!! :D

En moet zeggen, voor zo'n oud single core ding gaat ie als de brandweer!!!

Dit is wel echt verslavend moet ik zeggen, wie weet ga ik nog eens kijken wat ik uit mijn 920 kan halen.... ;)

Eerst wil ik echter wat 'lef' ontwikkelen en ervaring opdoen op dit oude beestje :)

Hoe dan ook, ik ben erg enthousiast en ga nu eens voldaan bankhangen met een biertje...

Vanacht mag hij een nachtje Prime95 draaien, ik ben razendbenieuwd of ie daar ook goed doorheen komt.

Een uur stresstesten met AIDA64 en een paar uur nostalgisch rondscheuren in Need For Speed Carbon ging 'm in elk geval prima af :)

Als er mensen zijn die zo'n oud ding uberhaubt interessant vinden om te volgen zal ik jullie updated houden ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Als er mensen zijn die zo'n oud ding uberhaubt interessant vinden om te volgen zal ik jullie updated houden...
Ik vind het zeker interessant, metname dat het je lukt om een Prescott onder load op zo'n temperatuur te houden.
Heb zelf met Prescottjes gewerkt (nou ok, met een boxed koeler) op stockspeeds en haalden ze idle de 50 graden al bijna.

Heb zelf nu nog een 2,8Ghz Prescott in de kast liggen, heb er helaas geen moederbord voor maar die oudjes overklokken heeft wel wat :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:10

Haan

dotnetter

Ik kan me herinneren dat je de PCI frequentie iets op moest schroeven om zo een hogere FSB te kunnen krijgen, ik geloof dat bij mij rond de 105 MHz het best werkte. Hier nog wat oud leesvoer: [OC / Ervaringen] P4/CeleronD Prescott Socket775 OC topic

Kater? Eerst water, de rest komt later

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
Mocht het niet lukken heb ik nog een Pentium 4 630 (of 631) voor je liggen. Zijn overclock koningen. Met dit model is ook het wereldrecord van 8,4Ghz gezet, of ergens in die buurt. Het model dat ik heb heeft bij z'n vorige eigenaar al 7,2Ghz onder LN2 gedaan, ik krijg hem hier met luchtkoeling en een brak moederbord niet verder dan 4,3Ghz....

Probeer trouwens ook even het voltage van de North Bridge een stukje omhoog te gooien, wil ook nog wel eens helpen ;)

Ik heb het toendertijd trouwens met de P4 geprobeerd met een MSI P7n SLI Platinum, maar die is een tijdje terug verkocht, heb geen socket 775 borden meer liggen, dus einde OC projectje. Gebruikte koeler was een CM V8

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 14-04-2011 13:03 ]

Pagina: 1