Schijf uit Raid 1 halen

Pagina: 1
Acties:

• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 13:04
Goedendag,
Ik heb een probleempje waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In mijn server thuis zitten 2 schijven van 1 Tb in raid 1. Deze zijn verbonden met de computer via een raid kaart(Delock met silicon image chip). Maar mijn probleem is dat de server ineens de schijf niet meer ziet! Windows werkt nog prima want die staat op een andere schijf geïnstalleerd.

Wat heb ik al gedaan om mijn data terug te krijgen?
- een schijf van de raid 1 array aan mijn reguliere computer gehangen.
* Dit gaf als resultaat in de disk manager dat Windows 7 een nieuwe MBR wilde schrijven voordat hij gebruik kon maken van de schijf. Hierop heb ik doorgaan geklikt. Maar toen wilde hij formateren (dit heb ik maar niet gedaan;P)
- vervolgens heb ik de gehele array met controller in mijn reguliere computer gehangen.
* Hierbij zag hij net zoals in de server prima de raid controller maar niet de schijf.

Bij het opstarten kan ik in de configuratie van de raid controller, maar daar verteld hij mij dat er niets aan de hand is.

Heeft u enig idee wat ik kan doen om mijn data te redden? Het maakt mij niet uit of ik raid opnieuw moet instellen. Ik wil enkel mijn data terug. Ik heb voldoende ruimte op mijn reguliere systeem om een volle kopie van de schijven te maken.

Bij voorbaat dank,
Jan

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Geef eens een printscreen van je schijfbeheer, een foto van je raid bios of printscreen van je webmanager daarvan en een printscreen van je devicemanagement.

-edit:
oh en mensen, begin nu eens niet van 'raid != backup' enzo...

[ Voor 18% gewijzigd door Mr Alfabet op 13-04-2011 19:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Thematopic: Datarecovery door te nemen. Ga geen MBRs opnieuw schrijven of iets anders aan die disks aanpassen, dat maakt je kans op recovery alleen nog maar kleiner.

• Mr Alfabet
Terw_Dan schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:38:
Begin eens met Thematopic: Datarecovery door te nemen. Ga geen MBRs opnieuw schrijven of iets anders aan die disks aanpassen, dat maakt je kans op recovery alleen nog maar kleiner.
Datarecovery is echt voor slechte disks, waarschijnlijk kan deze array gewoon gered worden door wat instellingen juist terug te zetten.

-edit:
MBR's gaan schrijven is idd geen goed idee geweest... maar wellicht is de boel te redden met de andere disk.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Alfabet op 13-04-2011 19:41 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
[b][message=35865796,noline].............

-edit:
oh en mensen, begin nu eens niet van 'raid != backup' enzo...
Nee? We zijn hier niet op BeginnersWeb.nl: van Tweakers mogen we verwachten dat ze een back-up hebben. De vragen om datarecovery, omdat je je raid-1 array defect hebt zijn hier dus not-done. :P

• Jean37
Mr Alfabet schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:40:
[...]

Datarecovery is echt voor slechte disks, waarschijnlijk kan deze array gewoon gered worden door wat instellingen juist terug te zetten.

-edit:
MBR's gaan schrijven is idd geen goed idee geweest... maar wellicht is de boel te redden met de andere disk.
Voor mij was het inderdaad ook een gok om die MBR te gaan schrijven, maar ik dacht: 'ik heb de andere disk nog'.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat het niet verstandig was om dit als enige opslag te hebben. Had vanochtend bedacht om het te gaan back-uppen en `s middags gebeurde dit. Zul je altijd zien. Echter denk ik niet dat dit een heel groot probleem is om op te lossen.

Foto`s komen eraan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mr Alfabet schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:40:
[...]

Nee, datarecovery is niet alleen voor echt slecht disks. Waarschijnlijk kan hij eea redden, maar het is een heel stuk waarschijnlijker dat dat gewoon goed lukt met een datarecoverprogje dat enkel de schijf leest, en er niets naar toe schrijft wat het mogelijk moeilijker kan maken.

• Jean37

• Mr Alfabet
ParkOverall schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:52:
Nee? We zijn hier niet op BeginnersWeb.nl: van Tweakers mogen we verwachten dat ze een back-up hebben. De vragen om datarecovery, omdat je je raid-1 array defect hebt zijn hier dus not-done. :P
Wat een onzin! Ik heb hier een 15TB Raid6 draaien, als ik daarmee fouten krijg mag ik hier niet vragen of iemand kan helpen met een recovery omdat ik dan maar 15TB had moeten backuppen?
Terw_Dan schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:20:
Nee, datarecovery is niet alleen voor echt slecht disks. Waarschijnlijk kan hij eea redden, maar het is een heel stuk waarschijnlijker dat dat gewoon goed lukt met een datarecoverprogje dat enkel de schijf leest, en er niets naar toe schrijft wat het mogelijk moeilijker kan maken.
Okay, datarecovery is niet alleen voor slechte disks, maar als ik problemen heb met een RAID set (zo'n keer of 15 ervaring nu) grijp ik niet naar recoverytools, omdat die vaak niet met raidsets overweg kunnen, of omdat er simpelweg een snellere oplossing is.
Van de 15 keer die ik problemen had met een raidset was het op 1 na allemaal op te lossen door simpelweg dingen opnieuw in te stellen of dergelijke, en de overige keer was de boel uberhaupt niet te redden.

@Jan: Graag ook een pic van de 'logical drive' sectie

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb altijd gedacht dat raid 1 helemaal geen raid is maar alleen een mirror.
Dat zou betekenen dat één schijf uit zo'n 'array' identiek is aan de andere en tevens identiek is aan de situatie waar je een single disk gebruikt.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Henk007 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:22:
Dat zou betekenen dat één schijf uit zo'n 'array' identiek is aan de andere en tevens identiek is aan de situatie waar je een single disk gebruikt.
Dacht ik ook. Vrij zeker van zelfs.

Kan je die beschadigde schijf niet formatteren en hem terug als mirror aanhangen?
OK, je gaat redelijk wat tijd nodig hebben om alles terug klaar te zetten, maar dan staat het wel ineens goed, ipv te knutselen met instellingen

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• ParkOverall
Henk007 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:22:
Ja, ben je nu een Tweaker (gevorderde computer gebruiker) die zich eerst ingelezen heeft voordat hij/zij ergens aan begint en zich daarna hier meldt met z'n ervaringen. Of ben je een beginner, die zonder zich ergens aan te storen hier z'n problemen dumpt, terwijl die problemen met wat research gesneden koek blijken te zijn? :P

Begin dus b.v. eens met het lezen van b.v. de RAID FAQ voordat je hier post wat je denkt dat raid 1 omvat. :P

• Henk007
Laten we geen waarde-oordeel vellen over wat andere gebruikers hier posten, daar hebben we mods voor, die hebben ervoor doorgeleerd ;)
Verder kan ik er weinig anders van maken:
raid 1
raid 1 @ wikipedia.org

Niks anders dan een mirror dus.

• Mr Alfabet
Zeker wel iets anders dan alleen een mirror:
Een mirror is een schijf die constant geupdate wordt naar image van een andere schijf
Raid1 schrijft tegelijk op beide schijven, maar kan ook tegelijk van beide schijven lezen, en heeft dus dubbele leesperformance van een 'echte' mirror.

• Henk007
Je hebt gelijk met de opmerking over performancewinst bij leesoperaties door slim gebruik van de dataredundantie. Dit verandert echter niets aan het feit dat disk 0 en disk 1 in een raid 1 configuratie gewoon identiek zijn, vanaf bit 0 t/m bit n. De discussie of je dit een mirror mag noemen is in mijn ogen slechts semantiek, dus hier niet relevant.

[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 14-04-2011 01:53 ]

• ParkOverall
Wat echter veel meer van belang is of een schijf uit een raid 1 array gelijk is aan een single disk en dat is bij anders dan software raid niet zeker. Waardoor je dus niet simpel een disk uit een dergelijke raid 1 array kunt halen en gebruiken (lees: uitlezen) als een single disk.

• Jean37
Bedankt voor de vele reacties

[/quote]
@Jan: Graag ook een pic van de 'logical drive' sectie
[/quote]

http://www.flickr.com/pho...5617940829/in/photostream
Hier is de link met de nieuwe foto.
De andere optie is bij de andere schijf.

[ Voor 15% gewijzigd door Jean37 op 14-04-2011 07:38 ]

Pagina: 1