Creative x-fi soundcard aansluiten op receiver

Pagina: 1
Acties:

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Omdat het mij maar niet lukt om surround sound werkend te krijgen via optical out wil ik het nu met analoge kabels doen. Nu loop ik tegen het volgende probleem op, ik kan geen kabel vinden die past tussen de aansluitingen van mijn soundcard en receiver (zie bijlage).

Het grootste probleem is dat de soundcard een 1 jack heeft voor center en subwoover terwijl mijn receiver voor de center en subwoover een aparte input tulp heeft.

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/259/aansluiting1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door trabbit op 13-04-2011 15:00 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zou op te lossen moeten zijn met een simpele kabel zoals je ze vroeger ook bij discman's e.d. zag.
Zelfde kabeltje als waarmee je je iPod tegenwoordig op je stereoinstallatie aansluit.
3,5mm stereoplug aan de ene kant, 2x tulp aan de andere kant.
Creative doet namelijk niks anders dan 2 signalen de zelfde ground geven. Gaat gewoon werken :)

Maar hoezo wil het niet via je optical? Ook dat moet gewoon werken namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:47:
Omdat het mij maar niet lukt om surround sound werkend te krijgen via optical out wil ik het nu met analoge kabels doen. Nu loop ik tegen het volgende probleem op, ik kan geen kabel vinden die past tussen de aansluitingen van mijn soundcard en receiver (zie bijlage).

Het grootste probleem is dat de soundcard een 1 jack heeft voor center en subwoover terwijl mijn receiver voor de center en subwoover een aparte input tulp heeft.

[afbeelding]
Als je via optical of coaxial SPDIF wilt doen op de X-Fi dan moet je eerst extra software van creative installeren, namelijk de DTS en/of Dolby Digital encoder. Als je dat gedaan hebt krijg je er een tabblad bij in je X-Fi menu en kun je Dolby Digital instellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/creative-xfi/creative-dolbydigital-encoder.jpg
Zie plaatje.

Goud is geen geld

Verwijderd

frankknopers schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:05:
[...]

Als je via optical of coaxial SPDIF wilt doen op de X-Fi dan moet je eerst extra software van creative installeren,
Is dat nieuw dan?
Want ik heb mijn X-Fi gewoon aangesloten met een optical cable, via PowerDVD ingesteld dat er van de SP/DIF gebruik gemaakt moet worden.
Gewoon DTS / DD5.1 op mijn receiver.
Niks geen additionele software voor hoeven installeren.

Uiteraard wel in Windows ingesteld dat de primary sound device de SP/DIF is, niet de speakers.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

frankknopers schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:05:
[...]

Als je via optical of coaxial SPDIF wilt doen op de X-Fi dan moet je eerst extra software van creative installeren, namelijk de DTS en/of Dolby Digital encoder.
Niet onder Win7 IIG. (Spreekt uit eigen ervaring)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• trabbit
Ik heb dit allemaal erop staan, als het moet kunnen werken dan ga ik het nog is proberen. Het probleem is dat de side en rear speakers en subwoover niet werken (front en center dus wel). Ik heb alle instellingen staan zoals jullie weergeven. Ook gaat de receiver automatisch op dolby digital als ik dit op de computer instel.

Misschien nog andere tips, ik heb de Creative extreme titanium en een Yamaha rv667?

[ Voor 3% gewijzigd door trabbit op 13-04-2011 15:16 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:13:
Ik heb dit allemaal erop staan, als het moet kunnen werken dan ga ik het nog is proberen. Het probleem is dat de side en rear speakers en subwoover niet werken (front en center dus wel). Ik heb alle instellingen staan zoals jullie weergeven. Ook gaat de receiver automatisch op dolby digital als ik dit op de computer instel.

Misschien nog andere tips, ik heb de extreme titanium?
Dan moet je in je versterker menu wat dingen aanpassen denk ik. Daar moet je ook ergens instellen dat je 5.1 wilt en de speakers moeten dan op small worden ingesteld. In dat geval gaan de lage frequenties naar de subwoofer, bij speakers op large gaan die frequenties naar de satellieten/zuilen.

Goud is geen geld

• trabbit
frankknopers schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:17:
[...]

Dan moet je in je versterker menu wat dingen aanpassen denk ik. Daar moet je ook ergens instellen dat je 5.1 wilt en de speakers moeten dan op small worden ingesteld. In dat geval gaan de lage frequenties naar de subwoofer, bij speakers op large gaan die frequenties naar de satellieten/zuilen.
Staat niks over in de handleiding, maar ik ga ergens een beeldscherm met hdmi zoeken om dit in te stellen!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:47:
[FAQ] Audio al gezien? Dat je van één 3,5mm jack naar twee maal RCA moet is logisch. 3,5mm jack vanaf de PC is veelal stereo en RCA is mono. Dus je zal altijd van één stekker (3,5mm jack) naar twee maal RCA moeten. Oftewel zal je voor 5.1 geluid drie keer een kabel als deze nodig hebben. Voor 7.1 geluid zal je vier van die kabels nodig hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:20:
[...]

Staat niks over in de handleiding, maar ik ga ergens een beeldscherm met hdmi zoeken om dit in te stellen!
Kun je niet gewoon digitaal aansluiten via coax of optical? Volgens mij heeft elke X-Fi ofwel en flexijack voor coax of een optical out.

Goud is geen geld

• trabbit
FeaR1986 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:31:
[...]

[FAQ] Audio al gezien? Dat je van één 3,5mm jack naar twee maal RCA moet is logisch. 3,5mm jack vanaf de PC is veelal stereo en RCA is mono. Dus je zal altijd van één stekker (3,5mm jack) naar twee maal RCA moeten. Oftewel zal je voor 5.1 geluid drie keer een kabel als deze nodig hebben. Voor 7.1 geluid zal je vier van die kabels nodig hebben.
Maar dit is toch geen oplossing. Als je 1 tulp gebruikt is dat rechts of links. Je wil dat center en subwoover werkt ongeacht of dit het rechter of linker kanaal is. Dit is nou juist het probleem dat ik heb indien ik de pc analoog op de receiver aansluit. Je zou dus eigenlijk een stereo kabel moeten hebben die splitst in twee keer mono.

[ Voor 10% gewijzigd door trabbit op 13-04-2011 16:06 ]

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:05:
[...]

Maar dit is toch geen oplossing. Als je 1 tulp gebruikt is dat rechts of links. Je wil dat center en subwoover werkt ongeacht of dit het rechter of linker kanaal is. Dit is nou juist het probleem dat ik heb indien ik de pc analoog op de receiver aansluit. Je zou dus eigenlijk een stereo kabel moeten hebben die splitst in twee keer mono.
Dit is wel de oplossing. Het links/rechts verhaal moet je gewoon vergeten bij de subwoofer/center aansluiting, dat kabeltje splitst het dan gewoon naar subwoofer en center

End of Transmission

• trabbit
Chesta schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:10:
[...]

Dit is wel de oplossing. Het links/rechts verhaal moet je gewoon vergeten bij de subwoofer/center aansluiting, dat kabeltje splitst het dan gewoon naar subwoofer en center
Dus de uitgang subwoover/center is niet stereo maar een soort dual channel uitgang met twee keer een mono kopie op de soundcard?

[ Voor 3% gewijzigd door trabbit op 13-04-2011 16:12 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

trabbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:05:
[...]Maar dit is toch geen oplossing. Als je 1 tulp gebruikt is dat rechts of links. Je wil dat center en subwoover werkt ongeacht of dit het rechter of linker kanaal is. Dit is nou juist het probleem dat ik heb indien ik de pc analoog op de receiver aansluit. Je zou dus eigenlijk een stereo kabel moeten hebben die splitst in twee keer mono.
Je gaat van stereo naar twee keer mono. Bij de "gewone" kanalen ga je van front stereo (jack) naar twee keer mono zodat je Front Left én Front Right krijgt. De oranje/gele stekker op je moederbord werkt exact hetzelfde alleen stuurt die niet links en rechts aan maar de subwoofer en de center. Je zal dus wel even moeten gokken welke RCA de subwoofer zal worden en welke de center. Maar dat merk je snel genoeg als je ze verkeerd om hebt aangesloten. En dan is het een kwestie van even de kabels in de receiver verwisselen. Maar 50% kans dat je het meteen goed doet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• trabbit
Bedankt allemaal! Analoog geen enkel probleem meer. Het is dus opgelost.
Pagina: 1