Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403426

Topicstarter
Hoi,

Op één of andere dag deed mijn Lacie externe HDD het niet meer. Ik heb de case opengeschroeft en daar zat een Samsung HD103SI. Ik heb de Samsung intern aangesloten en m'n pc wou daarna helemaal niet meer opstarten! De Samsung weer losgekoppelt en de pc deed het gewoon weer. Naar een computer winkel met de HDD geweest en die wisten mij te vertellen dat de printplaat naar alle waarschijnlijkheid is doorgebrand. Er zijn verschillende topic's hier op tweakers over geschreven met meedre tips. Een data recovery bedrijf is op dit moment geen optie, komt financieel niet uit. Ook wordt er geschreven dat de printplaat vervangen een mogelijkheid is en dat het kinderlijk eenvoudig moet zijn.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een HDD printplaat? Ook heb ik gelezen dat je rekening moet houden dat het dezelfde versie moet zijn met dezelfde firmware. Hoe kan ik zien welke firmware ik heb? Kan nl op internet een nieuwe Samsung HD103SI bestellen voor een kleine € 50 of heeft iemand toevallig thuis er eentje liggen die er helemaal niets mee doet?

Type:
Samsung HD103SI (1000GB/R54/32M)
s/n: S1Y5J90S909952

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr.
driekesjiwi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is ook een component ineens doorgebrand..

Bij mij betreft het de SH6125B component op de PCB van de HDD..
http://www.diit.cz/data/i...2b9e5e4fbd.jpg?1251209593

Wat kunnen wij doen? Tevens is de schijf nog voorzien van data, is deze nog te redden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen waarom er zo'n haast bij is om alle data er van af te halen? Je hebt toch een back-up, de data was (blijkbaar) belangrijk?

Anyway: Ja, het is (soms) mogelijk om de printplaat om te wisselen. Hierbij moet je wel proberen om de serialnummers van de printplaten zo dicht bij elkaar te laten komen.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2011 12:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@D4NG3R

Kep helaas geen back-up gemaakt en geloof me die fout maakt ik echt niet meer. Data wat erop zit is idd heel belangrijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 22:17
Als de data echt zo belangrijk is zou ik de gok niet durven nemen om het zelf te doen, als het verkeerd gaat is de kans redelijk groot dat je alles definitef kwijt bent...

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Off topic: Dit is misschien wel een leuk idee voor een algemeen topic "Het grote vervang de HD printplaten topic" met vraag en aanbod ... hmmm.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Rupie
Ik zie geen andere mogelijkheid om het zelf eerst te proberen een professioneel bedrijf inschaklen kan altijd nog, die fixen et wel hoe erg je et ook verprutst hebt en daar betaal je natuurlijk ook voor. Kan er ook helemaal naast zitten en te simplistisch bekijken hoor.

@Jouke74
Goed idee van je, denk dat er heel veel zijn die tegen dit probleem aanlopen. Het zwakste component is ongetwijfeld de harde schijf van een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 403426 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:44:
@Rupie
Ik zie geen andere mogelijkheid om het zelf eerst te proberen een professioneel bedrijf inschaklen kan altijd nog, die fixen et wel hoe erg je et ook verprutst hebt en daar betaal je natuurlijk ook voor. Kan er ook helemaal naast zitten en te simplistisch bekijken hoor.

@Jouke74
Goed idee van je, denk dat er heel veel zijn die tegen dit probleem aanlopen. Het zwakste component is ongetwijfeld de harde schijf van een pc.
Nee, het geheugen. Gevolgd door de voeding.

9/10x als er iets kapot is is het een van die 2.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jouke74 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:21:
Off topic: Dit is misschien wel een leuk idee voor een algemeen topic "Het grote vervang de HD printplaten topic" met vraag en aanbod ... hmmm.
Met de GoT search is hier al genoeg over te vinden. ;) Tevens hebben we al een datarecovery topic (welke sticky is). Daarnast hebben we al een vraag & aanbod sectie op Tweakers.net die prima voldoet.

Zoals reeds aangegeven, als de data echt zo belangrijk is, dan is verstandig de recovery over te laten aan een professional. Je hebt dan meer kans van slagen.

Overigens denk ik dat dit topic ook nog wel relevantis voor de toekomst: Thematopic: Backups ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft iemand al eerder een printplaat van een hardeschijf vervangen? De reden waarom ik dit vraag, is et gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 403426 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:30:
Heeft iemand al eerder een printplaat van een hardeschijf vervangen? De reden waarom ik dit vraag, is et gelukt?
Meerdere malen, soms werkt het wel, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Nielson
Wat is et euvel geweest dat et niet gelukt was? Of is et gewoon proberen en kijken waar 't schip strandt. Wat ik ermee bedoel, heb je misschien tips en trucs van daar moet je sowieso op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 403426 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:55:
@Nielson
Wat is et euvel geweest dat et niet gelukt was? Of is et gewoon proberen en kijken waar 't schip strandt. Wat ik ermee bedoel, heb je misschien tips en trucs van daar moet je sowieso op letten?
Zoals ik al aangaf: Probeer ervoor te zorgen dat de serial zo dicht mogelijk bij de jouwe zit. Anders gebeurt er alsnog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Blijft gewoon een gok, zo'n harde schijf is een combinatie van electronica en mechanica in een dicht doosje, en je kunt bij beide aan de buitenkant niet zien wat er nu precies kapot is. Balangrijkste waar je op moet letten is al genoemd, zorg dat het part/typenummer hetzelfde is, firmware ook en kijk ook naar de productiedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
HDDGURU even langsgaan, daar zitten, zoals de naam laat zien, mensen die echt weten hoe je alles met een schijf kan doen wat er meer mogelijk is. In jouw PCB geval kunnen ze je duidelijk instructies geven over wat je wel/niet moet gaan proberen, en daarna kunnen ze je als het inderdaad je PCB is aan een nieuwe helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ff wat anders, vind et zo te gek dat de topic sowieso gelezen is en dat er respons op is, tuurlijk weet ik dat daar een forum voor is bedoelt. In ieder geval bedankt voor de reacties.

De oplossing gaat wel komen, ben nl nog nooit ergens tegen aan gelopen dat ik niet heb weten op te lossen.

Ga een nieuwe Samsung HD103SI bestellen en er een klein beetje mee gaan spelen, nog nooit eerder gedaan maar we zien et wel.

Tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 403426 op 13-04-2011 15:32 ]

Pagina: 1