Harde schijf geformatteerd vakantiefoto´s weg

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Heb de harde schijf van de computer van mijn vriendin geformatteerd en nu blijken er belangrijke foto´s weg te zijn. Kan ik dit nog op een of andere manier terughalen?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
MrN schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:23:
Kan ik dit nog op een of andere manier terughalen?
Ja, misschien. M'n glazen bol schittert echter te erg in de zon, dus kan het niet goed voorspellen.

ZIe: Thematopic: Datarecovery

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-02 20:08
Heb de harde schijf van de computer van mijn vriendin geformatteerd en nu blijken er belangrijke foto´s weg te zijn. Kan ik dit nog op een of andere manier terughalen?
Getdataback

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 10:00
En vooral de hardeschijf NIET intensief meer gebruiken. Dus PC direct uitzetten en de HDD alleen nog maar uitlezen met het datarecovery programmaatje. Maar dat wist je vast al ;)

• MrN
  • Nu online
Nee dat wist ik niet, kan ik ook de foto's terughalen zonder de oude windowsomgeving?

Dus als het ware zoeken en selecteren in de oude schijf?

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 14:34
als het een NTFS schijf was: getdataback for NTFS
en anders getdataback for FAT. werkt erg goed heb ik zelf ook meerdere schijven mee leeggetrokken. bij een computerzaak kost het je zo 300 euro.*knip*

eidt:dat is ook de bedoeling. zorg ervoor dat je eerst deze schijf loskoppelt, vervolgens een nieuwe plaatst en installeert en daarop het programmaatje draait. na het opstarten van de pc koppel je de schijf weer aan en ga je zoeken met dit programma tot je de gewenste data hebt en die kopieer je naar de goede schijf. vervolgens kan je de oude schijf weer gewoon gebruiken.

Modbreak:Aanzetten tot illegaal downloaden is niet toegestaan op Tweakers.net, zie Het algemeen beleid #verbodencopyright

[ Voor 59% gewijzigd door Kid Jansen op 10-04-2011 18:37 ]

• MrN
  • Nu online
het gaat om een laptop dus de oude schijf eruithalen is niet echt een optie

Verwijderd

Plaats de hardeschijf in een nieuwe computer/laptop. Het is belangrijk dat je die schijf niet gebruikt omdat anders de "verwijderde" data overschreven kan worden.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025

Tarabass

Webmaster

Inderdaad GetDataBack gebruiken. Werkt geniaal! Ik heb zo al heel wat mensen uit de shit geholpen :)

• supersnathan94
je zult helaas wel moeten, want het is de enige optie om je fotos eraf te krijgen. hier op tweakers kan je vast wel ergens een goedkopen externe behuizing regelen zodat je hem via USB kan uitlezen. dat is ook veiliger.

Verwijderd

supersnathan94 schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:42:
je zult helaas wel moeten, want het is de enige optie om je fotos eraf te krijgen. hier op tweakers kan je vast wel ergens een goedkopen externe behuizing regelen zodat je hem via USB kan uitlezen. dat is ook veiliger.
Waarom is het veiliger om hem via de usb uit telezen ipv sata/ide?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-02 15:33
MrN schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:33:
Nee dat wist ik niet, kan ik ook de foto's terughalen zonder de oude windowsomgeving?

Dus als het ware zoeken en selecteren in de oude schijf?
MrN schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:36:
het gaat om een laptop dus de oude schijf eruithalen is niet echt een optie
En jij noemt jezelf tweaker?

Kom op zeg, denk eens even logisch na.
Ten eerste hoor je de indruk te wekken dat je zelf al moeite hebt gedaan.
Ten tweede, als je gewoon snel hebt geformateerd, is de data nog niet overschreven, maar gewoon niet uit te lezen via windows verkenner. Dus niet opnieuw windows installeren op die HDD of data erop zetten.
Ten derde, wil je je data terug of niet? Zo ja, openmaken die laptop en de HDD uitlezen met een data recovery programma.

:F

• Struikrover
Als je een schijf formatteert gooi je alleen de verwijzingen naar de data weg, niet de data zelf, zodat windows de sectoren van de schijf waar je gegevens op staan weer kan gebruiken, en overschrijven als dat nodig is.

Het is dus heel belangrijk dat je zo weinig mogelijk meer met de schijf doet, vooral als de data die er op stond nogal gedefragmenteerd op de schijf stond. Voor je het weet is een groot deel van bijvoorbeeld een aantal foto's beschreven, en kun je ze dus niet meer terughalen.

Je kunt de schijf nog wel lezen, dat is geen probleem, maar wanneer je een besturingssysteem op de schijf hebt staan moet je dat niet meer gebruiken, omdat je daarmee automatisch ook veel data naar de schijf toe schrijft.

Je zult de schijf dus toch echt uit de laptop moeten halen. De meeste laptops hebben gewoon een klepje onderaan dat je weg kunt schroeven, waarna je de schijf er ook uit kunt schroeven. Ik snap niet echt wat daar moeilijk aan kan zijn, tenzij je niet met een schroevendraaier overweg kunt. Daarna koop of gebruik je een externe behuizing Deze behuizing vind ikzelf erg goed, omdat hij robuust is, goedkoop en er zitten voldoende snelle aansluitingen op zodat je het ding eventueel ook nog als permantente externe schijfbehuizing kunt gebruiken.
Als je de schijf extern aan een andere PC hebt aangesloten kun je gaan kijken of er nog wat van je data te redden valt met bovengenoemde software...

[ Voor 9% gewijzigd door Struikrover op 10-04-2011 17:52 ]

• supersnathan94
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 17:46:
[...]

Waarom is het veiliger om hem via de usb uit telezen ipv sata/ide?
dan kan je ervoor zorgen dat er echt helemaal niks weggeschreven wordt tijdens installaties of als swap. simpelweg de USB stekker er niet instoppen. pas als je hem nodig hebt. hardeschijf aansluiten terwijl hij aanstaat gaat niet echt makkelijk XD

• MrN
  • Nu online
Hmm mijn vriendin is inmiddels afgekoeld en ze vind het zo erg niet meer.
De leukste fotos van de vakanties zijn er namelijk nog wel.

• Struikrover
MrN schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:14:
Hmm mijn vriendin is inmiddels afgekoeld en ze vind het zo erg niet meer.
Priceless :D _/-\o_ . Ik vond die OP al zo bescheten overkomen. Maare, zou je het niet gewoon proberen, voor de volgende keer? ;)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

TommieW

Numa numa.

Als je alles toch nog terug wil krijgen, op de UBCD staan nog wat tools voor dit soort dingen. Dan hoef je de HDD er niet uit te halen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Als je even in Thematopic: Datarecovery had gekeken had je alle informatie die je nodig had al gevonden, daar had je geen nieuw topic voor hoeven openen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.