Blu-ray speler aanschaffen, waar maak ik een denkfout?

Pagina: 1
Acties:

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 20:39

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Hallo Tweakers,

het moet er maar eens van komen, de aanschaf van een blu-ray speler.

Ben her en der aan het struinen naar info maar volgens mij maak ik toch ergens een denkfout...

Mijn setup op dit moment:
Philips Full HD tv
Tannoy 5.1 speakerset
Oude Yamaha receiver
Pioneer dvd speler

Dvd speler aangesloten via scart naar de tv en geluid, analoog, naar de receiver.

Dat moet dus allemaal HDMI worden en juist daar ga ik de mist in denk ik.

In mijn veronderstelling moet ik de blu-ray aansluiten op de tv dmv de HDMI of full HD te kunnen kijken.
Maar ik lees dus ook dat je het geluid via HDMI moet/kunt aansluiten.
Elk plaatje wat ik zie van blu-ray spelers geven maar 1 HDMI aansluiting aan...

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Van blu-ray speler naar receiver en van receiver naar tv?
In mijn optiek mis je dan de full HD... is dat mijn denkfout?

Of mis ik gewoon iets heel simpels?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:42

FeaR

In GoT we trust

De eerste denkfout die je maakt is dat apparaten als Blu-rayspelers in Mediaspelers en HTPC's mogen. Daarnaast hebben we ook no [Mini FAQ] Welke Blu-ray speler heb ik nodig? welke wel eens handig kan zijn om door te lezen aangezien daar je probleem een stuk inzichtelijker door wordt.

Een Blu-rayspeler heeft over het algemeen meerdere uitgangen voor beeld en geluid. Als je apparatuur hebt met allemaal HDMI is via HDMI aansluiten het beste. Je kan dan namelijk Full HD beeld versturen en HD Audio. Echter ondersteunt jouw receiver geen HDMI en gaat het op die manier niet werken. Als je een receiver zou hebben welke HDMI ondersteunt zou je inderdaad eerst van de speler naar de receiver gaan en dan van de receiver naar de TV. Je mist dan geen Full HD aangezien de receiver dit gewoon doorstuurt.

Maar zoals gezegd heb jij hier dus niets aan omdat je een oudere receiver hebt. Je hebt nu een paar mogelijkheden, maar dat is pas te zeggen als we weten welke receiver je precies hebt.
  • Het mooiste zou zijn als je receiver meerkanaals analoge ingangen heeft. Je moet dan een Blu-rayspeler kopen met meerkanaals analoge uitgangen. Door middel van zes losse RCA-kabels kan je dan het geluid van de speler naar de receiver sturen. De speler zal dan het geluid al decoderen en naar de receiver sturen. Je hebt dan gewoon DTS HD en Dolby TrueHD geluid, maar dan in de Blu-rayspeler gedecodeert en niet in de receiver. Maar de receiver moet hiervoor wel meerkanaals analoge ingangen hebben en de speler de uitgangen.
  • Elke Blu-rayspeler heeft wel een optische of digitale coax-uitgang, als je receiver één van deze ingangen heeft dan kan je door middel van die kanalen DTS en Dolby Digital versturen. De gewone versie, dus geen HD.
  • Laatste optie is gewoon alles stereo aan te sluiten met dus twee maal een RCA. Echter heb je dan dus niets van DTS of wat dan ook.
Bovenstaande zijn dus de mogelijkheden, maar zou handig zijn te weten welke receiver je hebt om het beste antwoord te geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 20:39

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Als je een receiver zou hebben welke HDMI ondersteunt zou je inderdaad eerst van de speler naar de receiver gaan en dan van de receiver naar de TV. Je mist dan geen Full HD aangezien de receiver dit gewoon doorstuurt.
Dit wilde ik dus horen ;) Mijn huidige receiver heeft geen HDMI aansluitingen dus die gaat meevervangen worden tijdens de aanschaf van een blu-ray speler.