Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejee7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01 14:47
Beste mensen,

Ik ben freelance fotograaf en ben mij nu aan het oriënteren voor een nieuwe monitor. Ik heb hier op tweakers gelezen dat een IPS scherm dan toch wel een must is? Daarnaast schijnt de contrast ratio erg belangrijk te zijn?

Er gaat dus vooral met foto's gewerkt worden, beeldbewerking ed. Daarnaast gaat mijn nieuwe pc gewoon als surf/studeer pc gebruikt worden.

Ik zag zelf de Dell Ultrasharp U2311H staan die vrij aantrekkelijk was qua prijs en ook een IPS scherm is. Ik wil niet meer dan €300,- uitgeven aan de monitor.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Als je je geld verdient met fotograferen en je wil graag natuurgetrouwe kleurweergave op je scherm (wat je eigenlijk ook wel nodig hebt), is het geen overbodige luxe om wat geld uit te geven aan een degelijke monitor.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:57
Die Dell lijkt me een goede keuze, zeker voor die prijs. Een IPS is het beste idd (geen TN nemen iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 11:41
De Dell is zeker een goede keuze, voordat bedrag zeker een van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Denk niet alleen aan een scherm, maar ook aan een kleurencalibrator, zoals de X-Rite iDisplay 2. De Dell U2311H is een aardig begin, maar wil je een echt een fatsoenlijk IPS scherm voor fotografie dan moet je je budget een factor 3 á 4 verhogen. Vergeet ook andere factoren zoals lichtinval (positie van je scherm t.o.v. ramen en andere lichtbronnen) en achtergrondkleur (kleur van de muren in je kamer) niet. Maar dat is als je echt alles goed wilt aanpakken ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Nordlys op 08-04-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:59
Ik heb toendertijd ook gezocht naar een goede monitor, maar dat is nog best moeilijk (in de LCD's kijkende).
TN, IPS, SPV (volgens mij?) waarbij die laatste het beste was toen der tijd.

Ikzelf heb de Dell 2209WA, met IPS. Maar wanneer je in Photoshop een verloop maakt van zwart naar wit, zie je waar de "problemen" zitten.
Denk om eerlijk te zijn dat je met LCD's toch altijd ergens wel wat kleuren gaat missen. Vaak is het niet goed zichtbaar. Maar zelf heb ik het in de donkere regionen (schaduw) sterk.

Ikzelf ben aan het kijken om mijn huidige te vervangen voor een 27inch model. Of van Dell of de Apple variant waarbij ik weet dat de schermen van Apple zeker goed zijn.
Alleen Apple begint vanaf 800 euro.

En zoals hierboven, calibreren. Heb zelf de Spyder 3 elite.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 08-04-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 13:17
Met de u2311h houdt je ook nog geld over voor een colorimeter (kalibratie), als semi-prof fotograaf een must. Let wel: de u2311h is een 8bits scherm (6bit+frc) en haalt niet het AdobeRGB kleurbereik. Monitoren die dat wel doen en/of 10bits zijn, zijn al snel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejee7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01 14:47
oke, dank voor de berichten.
als ik het dus goed begrijp is IPS sowieso beter dan TN en zal de u2311h sowieso een verademing zijn qua kleur voor mij?! (ben nu alleen simpele tftjes gewend).
Daarnaast is de u2311h een prima optie om mee te beginnen en is het voor zijn specs een prima prijs! goede kwaliteit/prijs verhouding?!
Het is dus erg belangrijk om je monitor goed te kalibreren begrijp ik?! iemand nog tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik geloof dat we je al aardig in de goede weg hebben geholpen met het aanbevelen van een aantal kleuren calibrators. Je kunt op internet gewoon reviews vinden van alle producten (ook genoeg van de u2311h). Over kleurencalibratie bestaan genoeg tutorials op het internet, dus ff googelen zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modbreak:Sinds anderhalve week is er de [BBG aanschaf] Monitoren, ik zou je willen vragen om daar je vraag te stellen (richtlijnen staan in de startpost). Losse topics voor aankoopadvies voor beeldschermen zijn nu daarom niet meer toegestaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.