Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit op het moment nog met een heel oud systeem thuis, deze wil ik graag upgrade. Het probleem is alleen, ik weet niet waar ik voor moet kiezen. Op het moment bevat mijn computer:

AMD 3500+ processor
Moederbord: Asus
1gb geheugen
2x 160 sata hdd
x800 gto² videokaart
dvd speler
enlight 450 watt voeding

Graag zou ik de hdd, videokaart, dvd speler en voeding willen hergebruiken. De upgrade is bedoeld om programma's zoals Autocad (2d en 3d), Photoshop, InDesign en 3Ds Max wat soepeler te kunnen draaien dan nu op mijn amd 3500+. Af en toe is het ook de bedoeling dat ik een spelletje kan spelen zoals WoW of Counterstrike.

Nu heb ik twee totaal verschillende setups uitgezocht die ongeveer rond dezelfde prijsklasse liggen. Het probleem is echter dat ik helemaal niet weet welke beter is, of beter aansluit op mijn wensen. Verder vraag ik me af als mijn huidige voeding het nog wel kan trekken. Hieronder kan men de upgrades zien.

Upgrade 1 (kant en klaar upgradekit) = 230 euro:
Moederbord: Asus M4A78LT-M
Processor: AMD Phenom II X6 1055T
4096MB geheugen

Upgrade 2 = +/- 230 euro:
Moederbord: MSI H67MA-E45 (B3)
Processor: Intel Core i3 2100 Processor
4096MB geheugen.

Ten slotte is er ook nog de vraag, of de onboard videokaarten tegenwoordig al niet beter zijn dan mijn x800gto² :| ? Verder ben ik niet echt van plan om te gaan overclocken of iets dergelijks, alles zal standaard blijven draaien.

Als er iemand is die deze huis tuin en keuken icter kan helpen, stel ik dat zeer op prijs.

Mvg Niek

Verwijderd

Ik zou voor upgrade 1 gaan, dan de Phenom X6 vervangen door een X4, en van het geld dat je bespaart nog een leuke videokaart er bij doen zoals een Raden HD5770.

Verwijderd

persoonlijk zou ik de videokaart en de voeding niet hergebruiken!Videokaart koop voor 40 tientjes een nieuwe die op 3x meer presteerd dan je huidige kaart.En een 450 watt voeding van al enkele jaren oud heeft absoluut geen 450 watt meer aan boord.

En voor 300 euro stel je zelf een low budget game pc-tje samen.Dus ik zou voor die 70 tientjes extra een compleet nieuw systeem aanschafen!

edit

Even de daad bij de woorden gevoegd!

1
verwijderen Behuizingen Mini Tower
(Art.-Nr.: TQXJ37)
CA-0130 (2x 5,25" extern, 1x 3,5" extern, 2x 3,5" intern) € 22,99*€ 22,99*
1
verwijderen Moederborden Socket AM3
(Art.-Nr.: GDIA07)
M4A78LT-M LE (AMD 760G) € 44,49*€ 44,49*
1
verwijderen Voedingen tot 600 Watt
(Art.-Nr.: TN4V26)
Pure Power BQT L7 430W (430 Watt) € 50,90*€ 50,90*
1
verwijderen CPUs Socket AM3
(Art.-Nr.: HD2A24)
Phenom II X4 840 (4x 3200 MHz) € 87,90*€ 87,90*
1
verwijderen Geheugen DDR3-1066
(Art.-Nr.: ICIF22)
4 GB DDR3-1066 (4096 MB) € 42,99*€ 42,99*
1
verwijderen Grafische kaarten ATI Radeon HD5000
(Art.-Nr.: JCXXTV07)
HD5570 (HD-557X-ZHF2) (ATI Radeon HD5570) € 56,90*€ 56,90*
Subtotaal:€ 306,17*
bijkomende verzendkosten

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 18:31 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:24:
persoonlijk zou ik de videokaart en de voeding niet hergebruiken!Videokaart koop voor 40 tientjes een nieuwe die op 3x meer presteerd dan je huidige kaart.
Dus enkel een nieuwe videokaart voor de games en applicaties die de TS draait. Terwijl de TS daar blijkbaar geen problemen mee heeft?
En een 450 watt voeding van al enkele jaren oud heeft absoluut geen 450 watt meer aan boord.
? Een A-merk voeding van 4 jaar oud is nu ook nog gewoon een A-merk voeding. Als het ding toen 450W kon leveren, dan lukt dat nu ook nog wel hoor
En voor 300 euro stel je zelf een low budget game pc-tje samen.Dus ik zou voor die 70 tientjes extra een compleet nieuw systeem aanschafen!
Nergens voor nodig. Onderdelen die nog bruikbaar zijn kunnen best mee.

-_-

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:28:
[...]

Dus enkel een nieuwe videokaart voor de games en applicaties die de TS draait. Terwijl de TS daar blijkbaar geen problemen mee heeft?

[...]

? Een A-merk voeding van 4 jaar oud is nu ook nog gewoon een A-merk voeding. Als het ding toen 450W kon leveren, dan lukt dat nu ook nog wel hoor

[...]

Nergens voor nodig. Onderdelen die nog bruikbaar zijn kunnen best mee.
Even goed lezen voor je gaat liggen zeiken , mijn EERSTE WOORDEN waren wat ik PERSOONLIJK zou doen!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:33:
[...]

Even goed lezen voor je gaat liggen zeiken , mijn EERSTE WOORDEN waren wat ik PERSOONLIJK zou doen!
Prima, er stonden alleen wat feitjes die niet correct of onderbouwd waren.

En voor de TS, hoeveel euro heb je te besteden. Als het de 230 is, lijkt me optie 1 een betere keus. Eventueel een budget moederbord nemen. Daar kun je dan nog best op besparen en de gespaarde euro's investeren in een SSD of harde schijf. Als ik me niet vergis hebben 160GB exemplaren nog geen perpenculaire technologie. Die zijn dus een stuk langzamer dan huidige exemplaren. Het toevoegen van een nieuwe harde schijf zal dus ook behoorlijk bijdragen aan de snelheid van je computer.

-_-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42

D4NG3R

kiwi

:)

[UG Aanschaf] Gamesysteem <- Ja. Kan je ook voor algemene systemen je vraag stellen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:47:
[...]

Prima, er stonden alleen wat feitjes die niet correct of onderbouwd waren.

En voor de TS, hoeveel euro heb je te besteden. Als het de 230 is, lijkt me optie 1 een betere keus. Eventueel een budget moederbord nemen. Daar kun je dan nog best op besparen en de gespaarde euro's investeren in een SSD of harde schijf. Als ik me niet vergis hebben 160GB exemplaren nog geen perpenculaire technologie. Die zijn dus een stuk langzamer dan huidige exemplaren. Het toevoegen van een nieuwe harde schijf zal dus ook behoorlijk bijdragen aan de snelheid van je computer.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.Een leuke ssd of 10000rpm schijfje zal al wonderen doen!

Verwijderd

Topicstarter
Budget ligt rond de 200-250 euro voor een upgrade. Graag zou ik inderdaad onderdelen willen hergebruiken wanneer dit een optie is. Op het moment heb ik een variant van optie 1 op het oog:

Processor: AMD Athlon II X4 640 3.00GHz AM3
Moederbord: Asus M4A78LT-M
Geheugen: ValueRAM's KVR1333D3N9K2/4G, 2x 2gb ddr3 1333
HDD: Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ
Totaal rond de 225 euro, kan er eventueel later nog een videokaart bijzetten. Maar op het moment functioneert de huidige nog voldoende.

Er rest nu alleen nog de vraag of een 450 watt voeding dit kan trekken? Iemand ervaring mee?

(AMD of Intel voor Photoshop & autocad?)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb het gevoel dat je blind bent of het maar gewoon genegeerd hebt:
D4NG3R schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:49:
[UG Aanschaf] Gamesysteem <- Ja. Kan je ook voor algemene systemen je vraag stellen.
Je huidige topic mag niet, aangezien er een speciaal topic voor gemaakt is. Stel je vraag daar liever.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Blind of negeren zijn een groot woord, misschien onoplettend? Maar zal daar wel mijn vraag stellen. Mensen die hebben gereageerd in ieder geval bedankt.

• M2M

M2M

medicijnman

offtopic:
@d4ng3r: in plaats van zelf het modje uit te hangen zou je ook een TR kunnen aanmaken en het daarbij laten.

Enfin, misschien moet de TS hier even kijken: link. Daar staan de moederborden op een rij waar jouw gekozen AMD processoren op passen. (dubbelcheck na keuze nog wel even op de website van de fabrikant van je moederbord!)

Daar zie je dat je mobo's kunt krijgen die net iets goedkoper dan 40 euro zijn. Kan misschien toch net wat schelen.

Overigens vind ik je laatste config nog het beste. De extra power van een 6-core t.o.v. een quad core zal in jouw situatie niet snel naar voren komen. (de bottlenecks zullen niet bij de extra cores liggen, maar bij de snelheid van andere onderdelen).

-_-

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:12
Is je huidige videokaart wel pcie (en niet agp)?

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:47:
Is je huidige videokaart wel pcie (en niet agp)?
Het is geen AGP kaart gelukkig, toentertijd expres voor pci-e gekozen _/-\o_ .

Wat betreft de moederborden, ik heb niet zo'n goede ervaring met Asrock, dus wil het deze keer vermijden. Andere goedkopere moederborden zitten nog poorten op die ik nooit zal gebruiken. En de Asus M4A78LT-M LE is inderdaad iets goedkoper, maar met het oog op de toekomst wil ik de mogelijkheid hebben er eventueel nog wat extra geheugen bij te prikken. M4A78LT-M is daar iets meer geschikt voor, ivm de 4 geheugen slots.

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 21:06:
[...]

Het is geen AGP kaart gelukkig, toentertijd expres voor pci-e gekozen _/-\o_ .

Wat betreft de moederborden, ik heb niet zo'n goede ervaring met Asrock, dus wil het deze keer vermijden. Andere goedkopere moederborden zitten nog poorten op die ik nooit zal gebruiken. En de Asus M4A78LT-M LE is inderdaad iets goedkoper, maar met het oog op de toekomst wil ik de mogelijkheid hebben er eventueel nog wat extra geheugen bij te prikken. M4A78LT-M is daar iets meer geschikt voor, ivm de 4 geheugen slots.
prima rede en 40 euro voor een moederbord is al niet veel :)

Overigens gaat je voeding het zaakje allemaal prima trekken. Zolang je bij je videokaartupgrade even in het grote voedingentopic een postje maakt of je huidige voeding de nieuwe situatie + nieuwe videokaart gaat trekken.

-_-

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit was het enige goede antwoord! *O*

Ik ga dit topic sluiten, omdat we er speciale verzameltopics voor hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.