Onkyo TX-SR608 vs. Yamaha RX-V667 (obv jamo s608 hcs3)

Pagina: 1
Acties:

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Beste allen,

Na veel gelezen te hebben op dit forum, toch maar besloten een topic te maken.

Allereerst; waarom ik een receiver wil is de doodeenvoudige reden dat het kabels bespaart en bij alles gebruik wordt gemaakt van de speakers. Ik kom er echter niet uit welke. En hoe meer ik me erin verdiep, des te meer alternatieven kom ik tegen. Ik ben niet van plan meer dan €400,- aan de receiver uit te geven om het simpele feit dat de speakers dat (m.i.) niet waard zijn, en ik met de opbouw van mijn eerste eigen huis tegen nogal wat financiële barrières aan wandel.

Ik ben voor mijzelf nu aan het beslissen tussen de Onkyo TX-SR508/608 en de Yamaha RX-V667, waarbij ik licht richting de Yamaha neig. Dit omdat ik bekend ben met het geluid van Yamaha en dit altijd als prettig heb ervaren. De Onkyo's hebben echter wel véél voor weinig. Wat ik bij de bovenstaande receivers echter mis is én een USB aansluiting, én een ethernet aansluiting. De TX-NR509 leek mij vanwege de Spotify ondersteuning ook wel mooi, maar vond ik in zijn kunnen (5.1, dus geen bi-amp) zodanig beperkt dat ik voor mezelf heb besloten dat ik voor dat dan wel m'n laptop wel even opstart, of het via mijn smartphone doe. De TX-NR609 is me simpelweg te prijzig. Ik heb op dit forum echter niks over de Yamaha RX-V667 kunnen vinden.

Wat de receiver (hoogst waarschijnlijk) moet gaan aansturen is een Jamo S608 HCS3 set. Hierbij moet ik echter wel melden dat ik de speakers nog niet daadwerkelijk gekocht heb, maar er m.i. op het gebied van én HiFi én home theater geen set is die qua prijs/kwaliteit verhouding zo scherp in de markt staat. Ik sluit echter niks uit, derhalve is een hint op dit vlak ook nooit weg :).

Bovendien komt er een Samsung LED-televisie aan te hangen. Gezien de trage hardware van dit ding, moet de receiver wel genoeg te vertragen zijn om het zooitje synchroon aan te sturen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat de Yamaha 240ms te vertragen is, terwijl Onkyo's lip-sync totaal geen indicatie over ms geeft (onbeperkt?). Zijn de versterkers genoeg te vertragen?

Wat ik qua geluid het liefst wil is een duidelijk, gedefinieerd maar toch warm geluid.

Ik vroeg mij dus af of iemand ervaring heeft met de Yamaha RX-V667 ten opzichte van de Onkyo TX-SR508/608, met name op de punten door mij aangegeven, of mij een nieuw inzicht kan geven op een receiver die ik wellicht over het hoofd gezien heb?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vraag me af of er verschil zit in geluidsweergave in die klasse, de bron, de speakers en de acoustiek van je kamer zijn vele malen belangrijker.
Ik zou me meer richten op aansluitmogelijkheden, gebruiksgemak, prijs, looks dan op een mogelijk verschil in geluidsbeleving (een versterker hoort m.i. de bron niet te manipuleren, enkel te versterken).

Heb zelf een Yamaha RX-V 657, zn oudere broer, heeft geen HDMI, maar bevalt me nog steeds uitstekend! Stuurt 2x Jamo 606, 2x 602 en 1x C60 probleemloos aan..

Heb ook een Samsung LED, aan 100ms vertraging heb je wel genoeg..

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-04-2011 21:46 ]

• Throduss
Je hebt op alle punten gelijk, maar toch is het altijd prettig om er in ieder geval over nagedacht te hebben zodat je toch een gegronde keuze maakt (en 's avonds rustig kan gaan slapen, als je begrijpt wat ik bedoel ;)).

Weet jij of de Yamaha ook een 'pure audio' knop zoals de Onkyo heeft (puur versterken, alleen 2 front speakers aansturen).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die van mij heeft dat (incl lelijke blauwe led en dimmen van de rest van het display), lijkt me logisch dat het recentere model dat ook heeft.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 08:40
Ik heb zelf een onkyo 507 gehad en ik heb nu een yamaha 667 aan een s606hcs3. De Yamaha is naar mijn mening gewoon beter, zeker in stereo is het verschil hoorbaar. 508/608 heb ik nooit op s606 gehoord, maar ik denk dat de 508 en 507 wel redelijk vergelijkbaar zijn. De Yamaha heeft overigens ook een pure audio knop en dan klinkt ie met muziek het best/neutraal, zoals je zou verwachten.
Overigens hebben ze bij correct nu een Philips hifi 7.1 set in de aanbieding die in je budget past (800), die normaal het driedubbele kost en dat ook wel ongeveer waard is. Zeker even de moeite waard om naar te kijken dus;).

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 07-04-2011 01:49 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

Throduss schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:35:
De TX-NR509 leek mij vanwege de Spotify ondersteuning ook wel mooi, maar vond ik in zijn kunnen (5.1, dus geen bi-amp)
Bi-amp is met dit soort versterkers overrated. Sterker nog: het kan ook veel slechter uitpakken als je met een instapreceiver gaat bi-ampen. Omdat je dan zeven in plaats van vijf kanalen aan kan sturen kan het vermogen zo inkakken dat je beter maar vijf kanalen aan kan sturen. Zoiets zou voor mij nooit een punt mogen zijn om je blind op te staren. Als je speakers hebt die echt baat hebben bij bi-amp dan moet je daar gewoon twee losse dedicated stereoversterkers aan hangen en niet een instapreceiver.
Bovendien komt er een Samsung LED-televisie aan te hangen. Gezien de trage hardware van dit ding, moet de receiver wel genoeg te vertragen zijn om het zooitje synchroon aan te sturen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat de Yamaha 240ms te vertragen is, terwijl Onkyo's lip-sync totaal geen indicatie over ms geeft (onbeperkt?). Zijn de versterkers genoeg te vertragen?
De Onkyo TX-SR508 kan naar mijn weten tot 100 ms audio delay instellen en de TX-SR608 tot 200 ms. Hoe veel je nodig hebt is dus wel even goed kijken. Met 200 ms zit je altijd goed aangezien 200 ms tot op heden de grootste delay is, geleverd door Philips TV's met Digital Natural Motion. Over de nieuwe modellen vind je weinig, er zijn wel wat sites die dingen als 400 ms noemen. Maar op de site van Onkyo zelf staat nog niets...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Ik ben onderhand ook toe aan een upgrade wat betreft geluid.

Wat ik hier lees sluit aardig aan bij mijn wensen en budget. Vooral ook de genoemde Jamo set is misschien wel wat voor mij. Wat zijn de ervaringen bij deze set en is deze ook voor (stereo) muziek goed te doen?

Met wat zoekwerk is die set voor 579 euro te vinden, is dit de gangbare prijs?

Die genoemde philips 5.1 set bij correct voor 800, valt daar meer van te verwachten dan de jamo 608 hcs 3?

[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 08-04-2011 01:05 ]

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 08:40
Als je de mogelijkheid hebt lijkt de prijs me interessant genoeg om even te gaan kijken.
http://www.correct.nl/artikel.php?MODE=Zoek&ARTNR=380291

hier een review trouwens:
http://www.areadvd.de/hardware/2009/philips_htr9900_3.shtml

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 09:05
warcow schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:32:
Die genoemde philips 5.1 set bij correct voor 800, valt daar meer van te verwachten dan de jamo 608 hcs 3?
Het is net wat je wilt. Ik vind het appels met peren vergelijken, dus het is net wat je wilt. De Jamo heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik weinig over zeggen. De Philips (7.1 BTW) is een compleet pakket met sub en een AVR9900/NAD T747 receiver, ben je gelijk klaar met (wat mij betreft) uitstekend geluid, slanke speakers die uitstekend zijn afgewerkt. Maar wel zonder hdmi 1.4, de meest recente upscaling, etc.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat ik hier lees sluit aardig aan bij mijn wensen en budget. Vooral ook de genoemde Jamo set is misschien wel wat voor mij. Wat zijn de ervaringen bij deze set en is deze ook voor (stereo) muziek goed te doen?
Jamo S606 / S608 ;)

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb zelf de Marantz SR5004 3 weken geleden gekocht. Ik twijfelde tussen de Onkyo TX-SR608 en de Marantz SR5004. Ik vind persoonlijk de Marantz mooier. Als je niet veel geeft om HDMI 1.4 en je aan 3 x HDMI in genoeg hebt, zou ik de Marantz SR5004 aanraden.

• Throduss
woutjeeh schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:43:
Ik heb zelf de Marantz SR5004 3 weken geleden gekocht. Ik twijfelde tussen de Onkyo TX-SR608 en de Marantz SR5004. Ik vind persoonlijk de Marantz mooier. Als je niet veel geeft om HDMI 1.4 en je aan 3 x HDMI in genoeg hebt, zou ik de Marantz SR5004 aanraden.
Ik hecht juist waarde aan HDMI. Alle apparatuur via de receiver met slechts één kabel kunnen doorlussen is juist wat ik ideaal vind.

Maar dank voor de tip.
FeaR1986 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:03:
[...]

Bi-amp is met dit soort versterkers overrated. Sterker nog: het kan ook veel slechter uitpakken als je met een instapreceiver gaat bi-ampen. Omdat je dan zeven in plaats van vijf kanalen aan kan sturen kan het vermogen zo inkakken dat je beter maar vijf kanalen aan kan sturen. Zoiets zou voor mij nooit een punt mogen zijn om je blind op te staren. Als je speakers hebt die echt baat hebben bij bi-amp dan moet je daar gewoon twee losse dedicated stereoversterkers aan hangen en niet een instapreceiver.

[...]

De Onkyo TX-SR508 kan naar mijn weten tot 100 ms audio delay instellen en de TX-SR608 tot 200 ms. Hoe veel je nodig hebt is dus wel even goed kijken. Met 200 ms zit je altijd goed aangezien 200 ms tot op heden de grootste delay is, geleverd door Philips TV's met Digital Natural Motion. Over de nieuwe modellen vind je weinig, er zijn wel wat sites die dingen als 400 ms noemen. Maar op de site van Onkyo zelf staat nog niets...
Goed te weten dat ik met de Yamaha op het delay-vlak in ieder geval goed zit.

Over dat bi-ampen snap ik je punt echter niet helemaal. Ik en mijn boerenverstand denken bij bi-amping het volgende. Versterker kan (bij wijze van voorbeeld) 300 watt output genereren. Als ik hier 5 speakers op aansluit, krijgen ze per kanaal (gemiddeld) 60 watt. Als je deze opdeelt in 7 kanalen krijg je per speaker ~43 watt. Ik sluit echter 2 kanalen op één luidspreker aan, waardoor het totale vermogen per zuil (welke worden ge-bi-ampt ~86 watt wordt.

Waarschijnlijk heb je een goed argument om dit te tackelen, maar zou 'm graag horen, voor m'n eigen beeldvorming :).
Taigu schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:04:
[...]

Maar wel zonder hdmi 1.4, de meest recente upscaling, etc.
Wat waarschijnlijk de reden is dat hij zo waanzinnig in de aanbieding is ;).
[...]

Met wat zoekwerk is die set voor 579 euro te vinden, is dit de gangbare prijs?
Dat is ook de laagste prijs waar ik op kwam. Deze was echter alleen in Dark Apple leverbaar, en ik wil 'm toch echt in het zwart (black ash) hebben. Ik ga dus nog even verder zoeken.

edit: quotes + reacties toegevoegd

[ Voor 138% gewijzigd door Throduss op 11-04-2011 10:56 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Throduss schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:46:
[...]Ik hecht juist waarde aan HDMI. Alle apparatuur via de receiver met slechts één kabel kunnen doorlussen is juist wat ik ideaal vind.
Dat kan ook met HDMI 1.3. HDMI 1.4 is alleen nodig als je 3D wilt, HDMI ARC en ethernet (al wordt dat laatste nog niet echt gebruikt)
Over dat bi-ampen snap ik je punt echter niet helemaal. Ik en mijn boerenverstand denken bij bi-amping het volgende. Versterker kan (bij wijze van voorbeeld) 300 watt output genereren. Als ik hier 5 speakers op aansluit, krijgen ze per kanaal (gemiddeld) 60 watt. Als je deze opdeelt in 7 kanalen krijg je per speaker ~43 watt. Ik sluit echter 2 kanalen op één luidspreker aan, waardoor het totale vermogen per zuil (welke worden ge-bi-ampt ~86 watt wordt.
In de basale theorie klopt het, al zijn er nog wel wat punten waarom je niet het vermogen zo maar door het aantal aan te sturen speakers mag delen. Maar goed, dat laten we even achterwege. Het punt/probleem is dat receiver uit deze klasse harder inkakken dan in jouw voorbeeld waardoor ze met zeven kanalen aangesloten wellicht nog maar 20 - 25 Watt genereren. En dat is dan, maal twee, altijd nog minder dan één kanaal aangestuurd.

Plus dat er nog bij komt dat ik het bi-ampen van speakers in deze prijsklasse gewoon pure marketing vind. Het staat allemaal leuk die vier kabels naar je speaker, maar meer ook niet. Als je bi-amp echt nodig hebt moet je maar een betere receiver kopen. Of je hebt speakers die het echt nodig hebben/waard zijn, maar dan zitten we weer in heel andere prijsklassen te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 11-04-2011 11:36 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:02
De Onkyo 608 levert deze prestaties:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sinusleistung Stereo   8 Ohm / 4 Ohm   125,0 / 179,0 W
Musikleistung Stereo   8 Ohm / 4 Ohm   116,0 / 148,0 W

Sinusleistung  5-Kanal 8 Ohm / 4 Ohm    84,0 / 101,0 W
Musik-Leistung 5-Kanal 4 Ohm / 8 Ohm   111,0 /  90,0 W
Sinusleistung  5-Kanal 4 Ohm                   101,0 W

Musik-Leistung 7-Kanal 4 Ohm / 8 Ohm    90,0 /  76,0 W

Al met al best wel netjes vind ik ;) (bron)

Nickname does not reflect reality

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is inderdaad niet slecht. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het overdreven vind dat elke speaker van tegenwoordig onderhand van bi-amp voorzien moet zijn en wat al niet meer...

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:02
FeaR1986 schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:00:
Dat is inderdaad niet slecht. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het overdreven vind dat elke speaker van tegenwoordig onderhand van bi-amp voorzien moet zijn en wat al niet meer...
De marketing jongens moeten natuurlijk wel alles uit de kast trekken om de ignorant buyers te trekken hè ;)

Nickname does not reflect reality

• warcow
Volgens deze review over de s608 jamo speakers heeft bi-ampen mogelijk wel nut bij deze specifieke speakers..
productreview: Jamo S 608 Zwart review door Sorcerer8472

Nu betekent 1 review natuurlijk niet dat het voor mij of de TS ook hoorbaar zal zijn maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Ik wil de s608 HCS3 ook in het zwart...

• Throduss
FeaR1986 schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:33:
[...]

Dat kan ook met HDMI 1.3. HDMI 1.4 is alleen nodig als je 3D wilt, HDMI ARC en ethernet (al wordt dat laatste nog niet echt gebruikt)
Dat is ook eigenlijk het punt dat ik bedoelde, ARC en 3D. My bad :) Ik dacht nl. dat ik op de Philips reageerde, die heeft dat allemaal niet.
FeaR1986 schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:23:
[...]

Tsja, die review heb ik al vaker gelezen en daar ga ik me niet verder over uitlaten. Maar laat ik het zo stellen dat ik het met de reacties van Voodooless eens ben.
Vanaf welk wattage/uitgang acht jij bi-amping wel zinvol?

edit: toevoegingen

[ Voor 40% gewijzigd door Throduss op 11-04-2011 17:48 ]

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
@Throdus ik dacht zelf ook eerst dat het natuurlijk mooi is om HDMI v1.4 te hebben, maar ik heb mezelf afgevraagt of ik binnen een periode van rond de 5 jaar in het bezit zou zijn van een 3D TV. Bij mij is dit niet het geval (denk ik dan). Misschien kun je jezelf dat afvragen. Mocht dit wel zo zijn dan is de Marantz inderdaad geen goede keus.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Throduss schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:05:
[...]Vanaf welk wattage/uitgang acht jij bi-amping wel zinvol?
Is niet zo te zeggen. Het hangt namelijk niet alleen van het te leveren vermogen af. Het gaat er ook om hoe makkelijk de speaker is aan te sturen, hoe het rendement is, en ga zo maar verder. Het is altijd een kwestie van proberen. Jammere is dat je in veel gevallen zal denken verbetering te horen, maar het hoeft er lang niet altijd te zijn. Maar omdat je bi-amped zal het toch wel beter zijn? Om die reden ga je onderbewust dingen er bij horen die er niet zijn of die je op willen vallen.

Net wat ik zeg: op bijna elke speaker zit tegenwoordig wel de mogelijkheid om bi-amp aan te sluiten. Maar op genoeg high-end speakers zitten die niet:
Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTIh88pPaKVkISBsxHKsqEs5zg8IZVVGVfI6gFUiABEAUDMWVnh-Q&t=1

Focal Electra 1027BE, speakers van zo'n 4000 euro per paar. Kon zo geen afbeelding van de terminal vinden vinden de Utopia serie, maar die hebben ook gewoon single wire aansluitingen.

Het is puur dat het er leuk uit ziet en "omdat het kan", maar verschil zal er in de meeste gevallen niet zijn. Maar als jij het leuk vind om bi-amp aan te sluiten gewoon doen...

• warcow
Had even een mailtje gestuurd naar het bedrijf met de speakers voor 579 euro, en ze konden ze ook in het zwart leveren. Volgens mij zijn ze nog niet op voorraad, dit zou begin mei weer het geval moeten zijn. :)
Ze staan dacht ik al op de website in het zwart.

• Throduss
Super, weten we dat ook gelijk.

Denk overigens dat ik toch voor de Yamaha ga. Moet nog even voor mezelf uiteen zetten of ik niet toch nog centen bijleg en een onkyo tx-nr609 haal, maar denk dat dat 'm niet gaat worden.

Nu een bijpassende blu-ray speler met 3D vinden ;)

EDIT: Oh, en om de keuze toch nog maar even makkelijker te maken brengt Yamaha vandaag de nieuwe RX-V671 uit... Met netwerk én USB. Kost vooralsnog $ 600,-. Nog niet in Nederland verkrijgbaar.. Eerst maar eens de adviesprijs afwachten.

http://www.homecinemamaga...aronder-rx-v671-topmodel/

[ Voor 40% gewijzigd door Throduss op 14-04-2011 21:33 ]

• Hettic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-01 17:23

Hettic

PSN: Hettic1

Throduss,

Heb je al een beslissing genomen?

Ik ben namelijk zelf ook erg geïnteresseerd in de S608 HCS3 Zwart.
Ben zelf ook aan het kijken welke receiver daarbij zou moeten passen en wil ook niet meer dan 400 euro uitgeven.

Ik heb de Onkyo TX-NR509 in gedachten. Welke heb jij uiteindelijk gekozen en waarom?

Groet,

Gerrit

PSN-ID: Hettic1

Verwijderd

Heb mezelf vorige week de S608 HC3 besteld, met de TX-NR509.. ;)

• Throduss
Gerrit,

Ik heb inderdaad een keuze gemaakt, maar heb dit topic verder niet geüpdatet. Leek me niet nodig.

Ik heb de S608 HCS3 inmiddels staan, en ze staan te draaien op een old-school JVC-versterker in afwachting op mijn Yamaha RX-V671. Ik heb dus gekozen voor de Yamaha, maar dan de nieuwe versie. Waarom Yamaha?

- Warmteproductie Onkyo (produceert erg veel warmte)
- Veel affiniteit met Yamaha (vind het een mooi merk)
- Uiterlijk (vn. WAF-factor)
- Geluidskwaliteit van de voorloper erg prettig (667), 671 is volgens reviews nog eens stukken beter
- Zeer prettige GUI
- R/C app
- Zeer positieve reviews (zie cnet.com video review van de 667 en preview van de 671)

En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan. Om het allemaal samen te vatten valt m.i. Onkyo iets meer in het budget segment (tenminste, de receivers waar wij het over hebben) en schaal ik Yamaha persoonlijk een klasse hoger. Verder is het mij tijdens het browsen van vele forums opgevallen dat er veel vragen en opmerkingen over de Onkyo's zijn (dingen die niet werken, stukgaan, mensen die een exemplaar terug hebben moeten sturen, etc.). Concluderend heb ik voor de Yamaha gekozen.

De 671 valt met € 550,- echter wel iets buiten je budget (zal wel snel goedkoper worden trouwens, staat bij mij in pre-order, is altijd prijzig), maar je zou als je geen netwerk en usb behoeft altijd voor de voorloper gaan (667) die inmiddels voor € 300,- opduikt.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Verder ben ik uitermate tevreden over de Jamo's. Er komt een prachtig helder, krachtig en breed geluidsbeeld uit, en ze doen het erg goed bij zowel hoog als laag volume. Ze zien er naar mijn mening ook erg goed uit en zijn erg betaalbaar. Ik luister er elke dag met heel erg veel genoegen naar! Dus ik zou zeggen; goede keus!

edit: nog wat toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door Throduss op 12-06-2011 23:30 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Throduss schreef op zondag 12 juni 2011 @ 23:28:
Ik heb inderdaad een keuze gemaakt, maar heb dit topic verder niet geüpdatet. Leek me niet nodig.
Waarom zou dat niet nodig zijn? Lekker sociaal om hier dan alleen voor antwoorden te komen en verder niet even terug te koppelen waar de keuze nu op gevallen is. Het is een forum en zoiets werkt van twee kanten, we zijn geen helpdesk :N

• Hettic

Hettic

Throduss,

Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide reactie.

Netwerk mogelijkheden is voor mij een must. Ideaal om gewoon muziek van je pc of laptop te streamen.
Daarbij komt bij dat het ook ideaal is om straks mijn iphone of ipad aan te sluiten.
Dit zijn echter ook opties die op de NR509 zitten. Naast prijs is het verschil tussen deze 2 modellen waarschijnlijk de kwaliteit?

Mis je met de 5.0 set ook de subwoofer of voorzien de zuilen daar voldoende in?

Groet,

Gerrit

• Hettic

Hettic

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 20:57:
Heb mezelf vorige week de S608 HC3 besteld, met de TX-NR509.. ;)
Als je de spullen binnen hebt, wil je dan hier een reactie plaatsen om te vertellen wat je ervaringen zijn?

• Throduss
FeaR schreef op maandag 13 juni 2011 @ 05:41:
[...]

Waarom zou dat niet nodig zijn? Lekker sociaal om hier dan alleen voor antwoorden te komen en verder niet even terug te koppelen waar de keuze nu op gevallen is. Het is een forum en zoiets werkt van twee kanten, we zijn geen helpdesk :N
Ik lees en post mijns inziens voldoende om dit forum niet als helpdesk te gebruiken, maar dat terzijde..

Leek mij niet nodig omdat ik de receiver nog niet heb, dus echte gebruikservaring heb ik niet. Alleen een korte luistersessie met 667. Verder was er al in geen weken meer in het topic gepost en wilde niet onnodig bumpen. Ook ging het over modellen die inmiddels al "verouderd" zijn.
Hettic schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:45:
Throduss,

Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide reactie.

Netwerk mogelijkheden is voor mij een must. Ideaal om gewoon muziek van je pc of laptop te streamen.
Daarbij komt bij dat het ook ideaal is om straks mijn iphone of ipad aan te sluiten.
Dit zijn echter ook opties die op de NR509 zitten. Naast prijs is het verschil tussen deze 2 modellen waarschijnlijk de kwaliteit?

Mis je met de 5.0 set ook de subwoofer of voorzien de zuilen daar voldoende in?

Groet,

Gerrit
Ik mis de subwoofer totaal niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bij een wat grotere ruimte (>35m2) een sub wilt voor de allerlaagste regionen, maar ik vind het helemaal prima zo.

Verder ben ik ervan overtuigd dat die Onkyo ook prima is, maar mijn budget liet iets meer toe, dus heb ik voor de yamaha gekozen.

Laat ons weten wat je ervan vindt als alles draait!

[ Voor 70% gewijzigd door Throduss op 13-06-2011 14:01 ]

• Hettic

Hettic

Ik zal de subwoofer waarschijnlijk ook niet missen.
Ik zal dit wanneer het moment daar is wel ondervinden.

Nog even terugkomend op het budget.
Het voorval doet zich voor dat een kennis bij Harman Kardon werkt en de adviesprijs aan mij voor de helft van het geld kan aanbieden. Dit houdt in dat ik dan een type van circa 800 euro kan aanschaffen.
Qua design vind ik Harman echt super.

Alleen hebben de receivers geen netwerkmogelijkheden voor streaming en een Ipad/Ipod aansluiting.
Wat zou jij doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hettic op 15-06-2011 18:20 ]

• Throduss
Het is maar net hoeveel waarde je aan internet/ipad/ipod hangt. Waarschijnlijk is het niet het nieuwste type wat je aangeboden krijgt. Maar dit neemt niet weg dat het voor dit geld een prima receiver zal zijn.

Ik zou voor jezelf een lijstje maken met eigenschappen die jij graag wilt hebben in een receiver, wegkruisen welke eisen niet van deze receiver van toepassing zijn, en dan een afweging maken in hoeverre je het acceptabel vindt om die specifieke vereisten niet op je receiver te hebben. Voorzetje:

- Uiterlijk
- Geluidskwaliteit
- 3D ready
- LAN/WAN
- USB
- 5.1/7.1
- Bi-amp (FeaR schiet me af ;) maar ik vind het wel degelijk van belang, omdat ik van de techniek erachter overtuigd ben)
- HDMI passthrough

enzovoort.

Als je op deze manier wil gaan afwegen moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat de Harman qua geluidseigenschappen beter is dan de Onkyo, want je gaat voor jezelf na of je het waard vindt om de mindere 'nieuwigheidjes' op de Harman met een "subliem" geluid te laten opwegen tegen de 'nieuwigheidjes' van de Onkyo met mindere prestaties op geluidsgebied.

• Hettic

Hettic

Ik vind muziek via het netwerk erg belangrijk, maar dat kan ook via de PS3. Wat dat betreft ga ik denk ik voor de Harman. Ik vind het alleen enorm ingewikkeld om al die eigenschappen te bepalen. 3D is iets waar ik nog niet in geloof. Bi-amp zegt mij niets. Passthrough heeft met het door sturen van hdmi te maken? Dat doet toch elke receiver? Ik denk dat ik zelf maar eerst even probeer helder te krijgen wat deze eigenschappen zijn en zal dan een beslissing maken. Bedankt voor je hulp so far!

• Throduss
Passthrough is (correct me if im wrong) het doorzetten van signaal terwijl de receiver uit staat. Dan kan je dus ps3en zonder je receiver aan te moeten zetten

Ik zou zeggen gooi beide lijsten met eigenschappen naast elkaar, doe een spelletje zoek de verschillen en stel de relevantie vast. Succes! En graag gedaan.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Throduss schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 00:15:
Passthrough is (correct me if im wrong) het doorzetten van signaal terwijl de receiver uit staat. Dan kan je dus ps3en zonder je receiver aan te moeten zetten.
Close: in stand-by. Als de receiver uit staat zal het niet werken.
Overigens is de naam "HDMI Through" wel verneukeratief. Sommige merken gebruikten deze benaming namelijk in het begin als andere term voor "HDMI Switching", dus het tegenovergestelde van "HDMI Processing". Echter mag je er in deze tijd wel van uit gaan dat 99% van de receivers gewoon HDMI Processing heeft en dat HDMI (Pass)through nu inderdaad betekent dat de receiver signalen door kan sturen als de receiver in stand-by staat. Beeld en geluid worden dan inderdaad naar de TV gestuurd en niet alleen het beeld zoals normaal met een receiver.

• Hettic

Hettic

FeaR schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 00:19:
[...]
Echter mag je er in deze tijd wel van uit gaan dat 99% van de receivers gewoon HDMI Processing heeft en dat HDMI (Pass)through nu inderdaad betekent dat de receiver signalen door kan sturen als de receiver in stand-by staat.
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik zal de eigenschappen eens naast elkaar gaan zetten. Ben bang dat ik heeeel veel dingen zal moeten opzoeken. Maarjah, je wilt wat! ;)

• DingieM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Zelf heb ik sinds een week de RX-V667 gekocht omdat het een aanbieding was bij coolblue.nl. In plaats van 500 euro ging hij voor 300 euro de toonbank over, actie zolang de voorraad strekte en tot 4 oktober 2011. Ik was bijna te laat omdat die dingen als zoete broodjes over de toonbank gingen!

Ik was beetje op zoek naar een vervanger voor mijn inmiddels 10+ jaar oude Technics SA-AX7, die alleen discrete analoog audio bezat en geen digitale ingangen. HD audio was wel gewoon te genieten omdat dat gedecodeerd werd door de Panasonic BD80.
De RX-V667 viel in het oog omdat de specs in het voordeel waren t.o.v. de RX-V671, de Pioneer VSX-921 en Onkyo 609B, en natuurlijk de prijs van 299 euro. Volgens Yamaha's eigen specs heeft de RX-V667 een THD van iets van 0.08% en de RX-V671 en VSX-921 hebben beide een THD van maar 1%. Hoe lager dit getal van Total Harmonic Distortion hoe beter in principe.
Al met al een makkelijke keus.

Mijn speakers bestaan uit twee 1-meter hoge Magnat Vintage 2xx of 3xx reeks en zware center speaker en zware rear speakers van Magnat. Ik heb GEEN subwoofer.
De front speakers heb ik aangesloten via Bi-Amp en kan je zeggen dat dat duidelijk merkbaar was t.o.v. geen Bi-Amp. Het geluid is duidelijk helderder MET Bi-Amp! Wellicht kan de term "geluidsresolutie" wel gebruikt worden.
Echter kan ik me ook wel vinden in de bewering dat een goede versterker Bi-Amp beter regelt dan een instap-model.
Mijn speaker setup is ook gericht aan het luisteren naar stereo muziek.
Gebruikt men een volledige 7.1 setup met alleen maar satellietspeakers en een subwoofer, dan zou ik geen Bi-Amp gebruiken. Dit is dan ook niet mogelijk met de RX-V667: het is ofwel 7.1 ofwel 5.1 met Bi-Amp...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DingieM schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:15:
Volgens Yamaha's eigen specs heeft de RX-V667 een THD van iets van 0.08% en de RX-V671 en VSX-921 hebben beide een THD van maar 1%.
Je moet wel de goede specificaties tegenover elkaar zetten. De meting van de RX-V671 met (bijna) 1% THD is een meting onder één kanaal en bij 1000 Hz. Zo meten merken wel meer aangezien dat een lekker hoog vermogen opgeeft. Onder die waarden staan meestal de meetgegevens bij andere waarden zoals gemeten bij 20 - 20.000 Hz. En zo heeft de RX-V671 ook een meting met 0.09% THD. Dus die 1% THD rechtstreeks tegen de 0.08% zetten is niet juist.

• Throduss
In welk opzicht waren de specs van de 667 dan in het voordeel van de 671? Ik heb zelf de 671 en kon niet toen ik aan het vergelijken was vooral voordelen t.o.v. 667 vinden (ethernet(dlna)/3d). Overigens superblij mee maar nog geen tijd gehad een proper review te schrijven.

[ Voor 47% gewijzigd door Throduss op 06-10-2011 15:47 ]

Verwijderd

Algemeen wordt aangenomen, dat een versterker niet hoorbaar vervormd, als de THD kleiner is dan 0,01 %, gemeten bij alle kanalen tgejk, 20-20.000 Hz en -3 dB uitgangsvermogen. Alle andere waarden, die kleiner zijn, doen er dan niet meer toe.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 15:47 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:45:
Algemeen wordt aangenomen, dat een versterker niet hoorbaar vervormd, als de THD kleiner is dan 0,01 %, gemeten bij alle kanalen tgejk, 20-20.000 Hz en -3 dB uitgangsvermogen. Alle andere waarden, die kleiner zijn, doen er dan niet meer toe.
Is dat niet 0,1%?

Verwijderd

Gij hebt volkomen gelijk. En het was geen typfoutje, maar een denkfoutje. 8)7

• warcow
Ik dacht dat die 667 niet kon biampen..? Of in ieder geval niet met een crossover filter in de versterker.. Dan zou het toch niet zoveel moeten uit maken?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Throduss schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:40:
In welk opzicht waren de specs van de 667 dan in het voordeel van de 671? Ik heb zelf de 671 en kon niet toen ik aan het vergelijken was vooral voordelen t.o.v. 667 vinden (ethernet(dlna)/3d). Overigens superblij mee maar nog geen tijd gehad een proper review te schrijven.
Ook de rx-v667 heeft 3D ondersteuning.
Volgens mij is het enige voordeel van de v671 dat ie internetradio heeft.
Pagina: 1