Toon posts:

Zeer lage FPS in games.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Allereerst wil ik even laten weten dat ik al ontiegelijk veel forums ben afgegaan zoekend naar een oplossing van dit probleem. Weet normaal gesproken zo wel een oplossing te vinden, maar ik zit op het moment met mijn handen in het haar.

Een paar weken geleden wilde ik mijn computer (game PC) opstarten en tot mijn grote schrik kreeg geen beeld meer. Na een aantal componenten (videokaart, ram, andere monitor) te hebben vervangen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn moederbord het had begeven. Erg jammer natuurlijk, maar een nieuwe kopen was gelukkig niet zo duur.

Ongeveer een week geleden was ik zo blij als een klein kind met een lolly, want mijn nieuwe moederbord was binnen! Na een kwartiertje lekker geknutseld te hebben deed mijn PC het weer als "vanouds". Het belangrijkste van mijn PC is gamen, ander werk doe ik op mijn Macbook.
Nu is dit hetgeen wat het echt afgrijselijk slecht doet. Bij ieder spel wat ik voorheen vloeiend met 100+ FPS kon spelen, is nu zo traag als dikke stront door een trechter (denk aan 10 FPS).

Ik heb alle drivers ge-upgrade naar de nieuwste versie, van zowel het moederbord als mijn videokaart. Heb zelfs Windows opnieuw geïnstalleerd. Helaas heeft niets geholpen. Mijn huidige specs zijn als volgt:

AMD Athlon 64 X2 6400+ (3,2 GHz)
3 GB RAM
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB
Asrock K10N78D (Het nieuwe moederbord)
500 GB HDD 7200rpm

Hopelijk kunnen jullie mij een paar tips geven hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking!!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 23:54
Download is het programmaatje GPU-Z,
Vermoedelijk draait je videokaart op x1 modus waardoor deze dus erg slecht presteerd :)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
En als dat het niet is, heb je wel windows opnieuw geinstalleerd toen je het nieuwe moederbord er in had gezet?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Heb hier een screenshot van GPU-Z. Maar volgens mij draait mijn videokaart weldegelijk op x16.
http://gpuz.techpowerup.com/11/04/05/csw.png

En ja, ik heb Windows opnieuw geinstalleerd nadat ik het moederbord erin heb gezet.

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:40
Installeer voor de grap een de dual core optimizer. Op mijn 4400+EE bijbakkie wil die niet vooruit als je hem niet installeert. Anders kan het ook nog wel eens zijn dat je 8800 er een beetje mee aan het ophouden is.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Welke hardware is er veranderd? Allemaal exact hetzelfde? En doe ook eens cpu-z

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

en draai eens een benchmark (3dmark 06). Kunnen wij zeggen of je scores normaal zijn of niet. En stresstesten met wat monitoring progs open. Wie weet, draait je processor wel gigantisch langzaam.

En heb je je os geherinstalleerd na de mobowissel?

-_-

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30

Quad

Doof

Chipset driver geïnstalleerd?
Kan namelijk problemen opleveren als dat niet gebeurd is.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
welke MB had je eerst (diegene die kapot is gegaan)?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Heb je je mobo BIOs al geupgrade? Welke driver gebruik je? En welk spel probeer je te spelen? Weet je dat Vsync zeer veel rekenkracht vergt?

• NATStudent
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:25:
Weet je dat Vsync zeer veel rekenkracht vergt?
Nee, dat weet ik niet.....

Verwijderd

Meeste games die ik ken gaan 20 / 50% minder frames geven met Vsync aan staat maar dan wel met een 'stabieler beeld', dit word vaak over het hoofd gezien en kan dus ook mogelijk een onzichtbaar probleem zijn :)

• NATStudent
offtopic: Vsync zorgt er voor dat je framerate een deler wordt van je refresh rate, om tearing te voorkomen. Dat betekent inderdaad dat het normaalgesproken je framerate verlaagt, maar dat komt niet omdat het veel rekenkracht vergt, maar omdat vsync er voor zorgt dat je videokaart af en toe moet wachten alvorens de volgende frame naar je scherm te sturen. Meestal is de temperatuur van je gpu ook lager met vsync aan dan met vsync uit, omdat je gpu af en toe moet wachten op je scherm en dus juist minder rekenkracht gebruikt.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10
@larsiano; hoe kom je erbij dat Vsync veel rekenkracht vereist?

Wikipedia: Analog television

Vsync zorgt ervoor dat de framerate (vrijwel) niet boven de horizontale refreshrate komt. Bij de meeste LCD schermen betekent dat 60Hz/fps. Vsync zorgt dus niet voor performance drops, zeker niet zulke grote drops als de ts beschrijft. Vsync zorgt er enkel voor dat je GPU niet onnodig veel werk doet en is dus in feite een stroombesparings-feature.

@10q; ben je hier van op de hoogte; Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten ?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 12:27
Door normale vsync kan de videokaart alleen de refreshrate vand e monitor renderen of een mooie deler daar van, dus als hij de 60 niet haalt valt hij terug naar 30, haalt hij de 30 niet? terug naar 20. enz.

Om dit te voorkomen kun je tripple buffered vsync gebruiken maar dit kost veel geheugenbandbreedte wat afhankelijk van je kaart en andere settings een zeer significant effect op de prestaties kan hebben.

Echter een factor 10 zal het niet zijn idd.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 06-04-2011 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Beatboxx Alles is exact hetzelfde behalve het moederbord.

@M2M 3DMark test heb ik al gedaan, score was ongeveer 4000 met alles op default. Niet voldoende vind ik. En in mijn vorige post had ik al staan dat ik het OS heb geinstalleerd na de wissel ;)

@marquis Mijn vorige moederbord was de Asus M2NPV-VM

@larsiano BIOS upgrade nog niet uitgevoerd, zal ik zo eens kijken of het prestatie winst geeft. Het maakt overigens niet uit welk spel ik speel (speel voornamelijk Day of Defeat Source), alles heeft een zeer lage fps wat voorheen anders was. Voor de rest zijn alle drivers geupdate met de nieuwste drivers.

@NitroX infinity, Vind het zo vreemd dat de videokaart voor de wissel nog perfect heeft gewerkt. Heb ook goed beeld, ik kan alles doen behalve het gamen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Alle hulp is meer dan welkom. Ik ga ermee verder en zal laten weten of het wel of niet gelukt is. Zal zometeen ook nog even een CPU-Z screenshot posten, maar volgens mij draait deze gewoon goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de BIOS geupgrade. Helaas geen tot zeer weinig verschil in fps.

Voor de geinsteresseerden hier een CPU-Z screenshot:
http://i55.tinypic.com/2jfws5y.jpg

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30

Quad

Doof

Kun je scrreenshot maken van CPU-z in tablad Graphics..?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 23:54
@Quad wat al te zien was in gpu-z is dat ie op 16x @2.0 draait dus dat kan het probleem niet zijn.

Vermoedelijk moet er een clean install van windows overheen, de drivers van je oude moederbord en nieuwe moederbord botsen (denk ik) met elkaar, een 3dmark06 score van 4000 is namelijk wel héél erg laag.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is (zoals al in meerdere posts gemeld) dat ik windows al opnieuw heb geinstalleerd, nadat ik het moederbord heb verwisseld.

En idd, in het tabblad graphics valt niet veel van te leren.
http://i56.tinypic.com/2ynrrqe.jpg

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

joker-nl schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:41:
@Quad wat al te zien was in gpu-z is dat ie op 16x @2.0 draait dus dat kan het probleem niet zijn.

Vermoedelijk moet er een clean install van windows overheen, de drivers van je oude moederbord en nieuwe moederbord botsen (denk ik) met elkaar, een 3dmark06 score van 4000 is namelijk wel héél erg laag.
Hij heeft al 2x gemeld dat z'n OS is reinstalled :)

Kun je deze videokaart in een andere pc testen of een andere videokaart in deze pc? Dan weet je waar het probleem zit :)

[ Voor 11% gewijzigd door MensionXL op 07-04-2011 14:47 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een andere videokaart erin gezet (ati radeon x1600xt). Heb mijn spel (day of defeat source) hiermee vroeger goed kunnen spelen. Maar hiermee exact hetzelfde resultaat.. Zelfs met alle graphics op zijn laagst en met een resolutie van 1024x768. Het lijkt me toch stug dat het nieuwe moederbord niet goed is?

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42

bloody

0.000 KB!!

Probeer eens:
BIOS -> disable cpu thermal throttle.

nope

• pindamaster
  • Laatst online: 14-02 17:57
bloody schreef op donderdag 07 april 2011 @ 20:02:
Probeer eens:
BIOS -> disable cpu thermal throttle.
als die zijn processor kapot wil hebben moet die dat zeker doen.
heb je wel nieuwe koelpasta op je processor gedaan? of heb je de oude late zitten? of heb je er heel veel opgedaan?
aangezien dat source vrij heeft aan een snelle processor en je fps veel zijn ingezakt lijkt me een kans dat je processor zichzelf aan het terug klokken is en dat merk je.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Sorry, vergat mijn bron: http://www.overclock.net/...very-slow-pc-problem.html
Het lijkt erop dat jouw moederbord model wel vaker dergelijke problemen heeft.

nope

• Beatboxx
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou RMA'tje doen...

• bloody

bloody

0.000 KB!!

pindamaster schreef op donderdag 07 april 2011 @ 20:43:
[...]

heb je wel nieuwe koelpasta op je processor gedaan? of heb je de oude late zitten? of heb je er heel veel opgedaan?
aangezien dat source vrij heeft aan een snelle processor en je fps veel zijn ingezakt lijkt me een kans dat je processor zichzelf aan het terug klokken is en dat merk je.
Vandaar ook mijn bericht.
Als je het disabled, en het systeem is ineens wel snel, weet je iig dat de warmte niet (goed genoeg) afgevoerd kan worden.
Misschien kun je het bios zo instellen (ik ken het bios zelf niet) dat er wel throttling is, maar pas bij een hoge(re) temperatuur.

nope

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt vrij logisch inderdaad! Heb voor de grap die cpu throttle even uit gezet, en hij draaide weer als het spreekwoordelijke zonnetje!

Snel net even een tubetje koelpasta besteld. Wordt tijd om dat een beetje te vervangen, er zit al een paar jaar hetzelfde goedje op.

Heren, mijn dank is zeer groot! Zal morgen nog een berichtje posten of het daadwerkelijk werkt met de nieuwe koelpasta.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

pindamaster schreef op donderdag 07 april 2011 @ 20:43:
[...]

Die optie disabled enkel de thermal throttleing. De processor schakelt nog wel uit zodra het ding zelf vind dattie echt te heet wordt. Het valt wat dat betreft dus nog wel mee.

-_-

Pagina: 1