VMware ESX home server

Pagina: 1
Acties:
  • 4.862 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 19:27
Hallo, ik ben wat aan het rondkijken op het gebied van homeserver's waarop ESX (free edition) draait, nu zou ik zelf ook wel zoiets willen maken

Mijn doel is 1 fysieke server die niet al te duur is (ongeveer €500.-), niet te veel energie vebruikt (voedbaar met PicoPSU), niet al te grote omvang (meterkast formaat), maar wel krachtig genoeg is om ongeveer 5 vm's op te draaien.

Wat ik in het begin zou willen draaien is o.a. een firewall, Windows Server 2008 R2 en Windows Home Server.
De firewall moet al mijn inkomende en uitgaande verkeer tussen mijn modem en netwerk checken / monitoren en beveilingen.
Windows Server 2008 R2 voor Active Directory (simpel, 4 gebruikers), Windows Deployment server, mailserver (Exchange?), webserver, gameserver, enz.
Windows Home Server voor o.a. Back-Up van alle computer's in het netwerk, en media-streaming.

Als firewall, etc. leek mij Untangle wel iets, deze kan o.a. internet filteren, netwerk beveiligen, e-mail beveiling (tegen spam en virussen), netwerk beheren, gebruikers beheren en alles monitoren.
Iemand die hier een betere product en/of oplossing voor weet is welkom

De bedoeling is om het zo ongeveer te doen: internet <-> modem <-> ESX server* <-> intern netwerk
*ESX server: inkomende verbinding vanaf modem <-> firewall <-> intern netwerk (uitgaande verbinding)
firewall <-> Windows Server 2008 R2
firewall <-> Windows Home Server

Ik had in gedachte om 2 nic's in de ESX server te doen, 1 voor inkomend verkeer, en 1 voor uitgaand verkeer. (zoals je hierboven ziet)
Weten jullie of dit een goed idee is, of raden jullie mij dit af / iets anders aan? graag reactie's

Ook weet ik niet zeker wat ik allemaal voor hardware hier het beste voor kan gebruiken.
Ik zit te denken aan een moederbord met minstens 2 lan aansluitingen, RAID5 ondersteuning en Socket 1156.
Als processsor zat ik te denken aan een Intel Core i3 540, dit samen met 8GB werkgeheugen.
Voor opslag heb ik eerst 1x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB en 1x Samsung Spinpoint F3 500GB, dit ga ik later nog uitbreiden naar mate ik meer opslag nodig heb.

Alle vragen op een rijtje:

- Zijn de eigenschappen van de fysieke server te halen (prijs, energievebruik, formaat) tegenover de "kracht" van de server?
- Is de opzet met firewall, Windows Server 2008 R2 en Windows Home Server goed?
- Weet iemand of Untangle (free edition) een goed OS die aan mijn vraag kan voldoen (filtering, security van internet en e-mail, netwerk beheren, gebruikers beheren en alles monitoren) ?
- Zijn 2 netwerkpoorten voor deze server genoeg, of heb ik er meer nodig (indien meer, graag toelichten)
- Is de hardware goed genoeg hiervoor, of is er betere te kiezen wat sneller / zuiniger is?

P.S. ik weet niet of ik dit op de goede plaats heb gepost, zo nee, hierbij dan mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even als antwoord op je vragen:
1: de kracht van de server hangt in het geheel samen met de prijs die ervoor betaald wordt. formaat kun je zelf bepalen (welke kast koop ik?) en energieverbruik zal met een ESX machine en meerdere VM's sowieso niet laag zijn. Houd vooral rekening met de disk IO's. met een paar disken een meerdere vm's wordt dat wel een probleem.
2: de opzet met firewall, 2008R2 en Home server kan. Zelf zou ik de homeserver niet gebuiken en kijken naar een andere backup oplossing. scheelt meteen een VM.
3: 2 poorten kan voor de genoemde situatie. als het kan neem er dan nog 1 bij, voor de management interface van ESX.
4: de hardware zal goed genoeg zijn, wanneer je niet al teveel verwacht qua performance. Let bij de hardware vooral goed op de vmware HCL. bezuinig vooral niet op RAM en neem het liefst er nog wat meer van.

let ook nog even op het licentieverhaal. ESX kun je gratis krijgen (ESXi) maar de windows server 2008R2, exchange en windows home server zijn niet gratis.

Zelf zou ik al de moeite niet doen voor 4 (thuis) gebruikers, maar kiezen voor een huis-tuin-keuken router en dan mijn server gewoon inrichten met 2008r2 en alle taken die ik deze wil laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
Als je 5 VM's tegelijk wilt draaien, kun je vermoed ik nog eens 16 Gb erbij kopen :-)
Windows 2008 + Exchange 2008/10 heeft al gauw 8 Gb nodig. ESX 1,5 Gb, Windows Home Server 512 - 1024 Mb, firewall 512 Mb (?). Je kunt in ESX geen netwerkverkeer ingaand/uitgaand apart instellen. Er zijn in jouw geval twee soorten aansluitingen: IP storage (nas, iscsi) en Virtual Machines. M.a.w. óf storage óf netwerkverkeer voor clients. Houd er wel rekening mee dat je PC fysiek in staat moet zijn om meerdere VM (game server ???) tegelijk af te handelen. Je HD zullen echt een bottleneck gaan vormen. Merk ik zelf als ik er twee VM tegelijk laat draaien. Twee NICs zouden voldoende moeten zijn voor thuis gebruik.
Ik ben bang dat het op een gewone PC lastig zal worden om ESX te installeren. Het is nl. gemaakt voor servers van verschillende fabrikanten en zodoende wordt niet alle hardware ondersteund. Kijk maar op http://www.vmware.com/go/hcl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
djeems en EdwinW bedankt voor de reactie's :)

@djeems is een management-poort voor ESX echt nodig, het is eigenlijk ook beetje bedoeld voor test / pruts doeleinden, met 2 poorten zou ik het toch ook al aardig ver schoppen?
Windows Server 2008 R2 (alle editie's) heb ik ook al (legaal?) in mijn bezit (MSDN van school)

@EdwinW ik laat het eerst wel bij 8GB RAM denk ik, anders laat ik exchange vervallen, en ga ik wat prutsen met andere mailservers die niet zo intensief zijn.
En als ik jou goed begrijp is het dus niet mogelijk om op ESX ook soort router / firewall te draaien?
Als moederbord heb ik de MSI P55-GD80 in gedachten, deze staat als werkend op Ultimate ESX Whitebox, en voldoet aan mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15
16 Gb erbij is inderdaad wat overdreven. Ik heb hier een Core i7 920 met 12 Gb. Daar op draai ik 2x Win2008r2 Core (1x DC en 1x DC met File en Print), 1x Exchange 2007, 1x Exchange 2010, 1x antispam, 1x vCenter, 1x Webserver, 1x Teamspeak & Vent. Dat gaat prima, maar dan heb ik wel een HP P400 met Cache geheugen en Batterij. Als je niet te veel eisen stelt aan opstart snelheid is het met 2 disks, of een SSD en Harddisk wel te doen.

Management kun je gewoon over de Lan poort doen.

En die Firewall kan prima als je een Nic direct op de router aansluit en alleen aan de Firewall VM koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
maar die firewall kan ik dus niet tussen modem en netwerk gebruiken :(
zou het wel kunnen met Hyper-V of heb ik daar een losse pc voor nodig, anders laat ik het zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan prima. Je voorziet de firewall VM van 2 virtuele netwerkkaarten, waarbij iedere netwerkkaart verbonden is met een ander netwerksegment (modem/intern). De overige VM's hang je aan dit andere netwerksegment (vSwitch). Ieder netwerksegment kan aan een andere 'echte' netwerkkaart gekoppeld worden, dus dan is dat ook gescheiden.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
@spone, dit wil ook met de free editie van VMware ESX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Er is geen gratis versie van VMware ESX, er is wel een gratis versie van VMware ESXi ;) Meerdere vSwitches aanmaken en iedere switch aan een andere fysieke netwerkkaart hangen kan gewoon met de gratis licentie voor ESXi.

Een aparte fysieke netwerkkaart voor het management network kan, maar waar wil je die aan hangen? Juist, die komt ook gewoon aan je interne lan :P Die kan dus gewoon aan de vSwitch die het verkeer voor je interne lan regelt :)

8 GB ram voor die 2 moet wel lukken, maar is krap, zeker omdat je pas 3 van de 5 VMs hebt benoemd. Zeker als je Exchange erbij wilt draaien wil je lekker veel geheugen hebben. Een 4 GB reepje kost 4 tientjes, ik zou er zeker 16 GB in zetten (En een moederbord zoeken met minimaal 6 sloten, 8 GB reepjes zijn veel duurder per GB dan 4 GB reepjes)

RAID 5 onboard gaat vrijwel zeker niet werken met ESXi aangezien ESXi een vrij beperkte ondersteuning voor storage adapters heeft; het product is gericht op de zakelijke markt en daarom zijn er vrijwel alleen hardware raidcontrollers ondersteund.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je servertje kan ook 1 nic hebben, als je daarnaast een switch hebt die vlan tagging ondersteunt. Er gaan dan meerdere vlans over 1 netwerkkabeltje je ESX server in, en in ESX server deel je die weer op in verschillende vSwitches (waarvan er een bijvoorbeeld 'intern' heet en de ander 'publiek'. En ja, zo kun je dus een virtuele firewall maken met 2 virtuele nics, beiden in hun eigen vSwitch.

Als je geen goede switch hebt is 2 nics het makkelijkst. Aparte managementpoort vind ik onzin.

Daarnaast denk ik dat disk iops de grootste bottleneck gaat worden. Ik kan je ook adviseren om te kijken of je hardware op de VMware HCL staat, dan weet je zeker dat het werkt. En ben ook niet te bang om te kijken naar 2e-hands hardware zoals de Dell PERC5/e raid controller die je al voor een paar tientjes op ebay koopt.

Je kunt ook een dikke server zoals een Dell PowerEdge 2950 kopen voor rond de 500 piek met best wat geheugen en disks, maar die machines zijn dan vaak weer niet zuinig. (edit: zoiets als dit bijvoorbeeld, best vet ding: http://computer-software....m-2-dualcore-2-33ghz.html)

[ Voor 7% gewijzigd door axis op 06-04-2011 18:13 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
allemaal bedankt voor de zeer nuttige info :D

@axis, ik heb hier geen dure switch staan, dus ik houd het 2 bij fysieke NIC's.
Ondersteund de Dell PERC5/e en VMware ESXI ook Hot Swappable Hard Disks?

Ik denk dat ik eerst de "kale hardware" (cpu, mobo, ram, hdd, enz) ga proberen, en indien het te traag is ga ik nog extra dingen kopen zoals een raid controller.
Dit omdat ik al tegen de €500.- aanzit ongeveer (gokje) en ik het totaal niet te duur wil maken, anders mag het niet van ouders :(

EDIT:
ik heb de openingspost ook gepost op hardware.info, en daar zegt iemand dat (virtueel) windows home server draaien voor back-up niet slim is, zijn bericht:
Nou ja, ik ben geen systeembeheerder.

Maar je homeserver draait virtueel. De schijven van homeserver zijn dus ook virtueel. Er kan iets mis gaan met je host en met je virtuele machine. De kans dat er iets mis gaat lijkt me dus groter. Bovendien kan je niet zomaar een virtuele schijf uit je defecte machine halen en even in een andere machine zetten.

Dat betekent dat je altijd nog behoorlijke backups van je gehele VMWare host moet maken.
Geld dit ook voor mij, en zo ja, back-up van belangrijkste bestanden op losse externe hdd is dan toch voldoende voor mij? :)

het topic (zelf beginsvraag als hier) op hardware.info is: http://nl.hardware.info/f...92-VMware-ESX-home-server

[ Voor 47% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 06-04-2011 19:29 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Chrisiesmit93 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:24:
allemaal bedankt voor de zeer nuttige info :D

@axis, ik heb hier geen dure switch staan, dus ik houd het 2 bij fysieke NIC's.
Ondersteund de Dell PERC5/e en VMware ESXI ook Hot Swappable Hard Disks?
Ja, maar houd er rekening mee dat je op een PERC5/e geen interne schijven kan aansluiten, alleen via SAS-extenders etc (enkel externe SAS poorten). Als je er SATA schijven op aan wilt sluiten, moet je een 5/i hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 13:16
Dit of dit dit iets? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Dat is zekers interessant voor mij :D
enigste nadeel is dat ik niet zeker weet of dit hele verhaaltje uberhaupt wel doorgaat, en als het doorgaat is het niet eerder dan mijn verjaardag (17 mei) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 00:29
Wat betreft hardware compatibiliteit is Hyper-V wellicht interessanter.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Zelf ook al een tijdje op zoek naar een mooie homeserver waar ik esxi op kan draaien, maar de prijs blijft mij een beetje tegen de borst stoten.. Hou ons op de hoogte wat je gaat beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat betreft hardware compatibiliteit en betere resource management is Xen wellicht interessanter.

Qua firewall zou je met pfsense beter af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[Ervaringen] hardware voor VMware ESXi*

Kan me niet voorstellen dat je die volledig over het hoofd hebt gezien als het gaat om low-cost whitebox ESX(i) hardware.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
@punisher007, ik zal me er eens in verdiepen

@Staatslot, ik hou iedereen op de hoogte van de plannen ;)

@johnkeates, ziet er opzich ook wel goed uit, en gratis geloof ik :D

@alt-92, helaas maar waar, nog niet gezien :X, ik zal hem eens doorlezen als ik er de tijd voor heb, ben nu druk bezig met leren }:|, en van het weekend word het hem ook niet denk ik (zit ik lekker aan de kust 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
ben je inmiddels al iets verder met je keuze / beslissingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is een NAS kopen die iSCSI ondersteund. Deze dan vervolgens door ESXi gebruikt worden ongeacht de controller in de NAS. Ik zou een RAID5 afraden voor VM's, de RAID penalty die geldt voor RAID5 zorgt ervoor dat je IOPS inlevert. Een RAID10 van, bij voorkeur 6, maar 4 kan ook, schijven is een beter optie.
Een andere optie is om een oude computer te gebruiken als storage. Je doet er een RAID controller in en een X aantal schijven, installeert OpenFiler en je kunt zo je storage via ISCSI aanbieden aan je nieuw aan te schaffen server.

Oude Computer
  • Raid 10 of 01 controller
  • 6 of 4 schijven (1,5 TB oid)
  • 1 40 Gb schijf voor het OS
  • Openfiler of FreeNas als OS
Nieuwe Server
  • 3 Netwerkkaarten: 1x LAN, 1x iSCSI, 1 Management (altijd even de HQL controleren op vmware.com)
  • ESXi die middels iSCSI toegang heeft tot 3 of 4,5 Tb aan storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
@Staatslot, Als moederbord kies ik wss als het allemaal doorgaat (ouders...) een MSI P55-GD80, deze bied alles wat ik wil; dual lan, raid en vt-d (voor werking tv kaart??) en dat allemaal voor een acceptabele prijs :D

@Jeroen1986 opzich wel een idee, want heb hier nog wel oude pc staan, maar dit word hem niet denk, dit in verband met de kosten voor raid controller en de bijhorende schijven, en het feit dat er dan 2 pc's aan staan (energie vebruik)

Ik begin simpel en ga naarmate ik meer kracht nodig heb mijn weg omhoog werken denk ik ;) (start wel met goede cpu, ram, enz. als basis)
Sommigen van jullie zouden het hier wel niet mee eens zijn, maar het is ook deels een pruts project.

Edited is dikgedrukt ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 23-04-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Ik overweeg nu ook om een (hardware-matige) RAID kaart te kopen, ik ben wat aan het kijken naar de Dell PERC 5/i en de Dell PERC 6/i, weten jullie wat het verschil hier tussen is, aangezien er niet veel prijsverschil is (2e hands), of zijn er betere kaarten te krijgen voor die prijs (ongeveer 150 dollar)
En kan je ook zelf RAM bijplaatsen op deze kaarten of zijn dit allemaal speciale module's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je niet te veel opnaaien qua hardware als het om een home server gaat.

Voorbeeldje wat ik heb, gewoon standaard desktop hardware (uiteraard wel ESXi compatibel) met:

- Core i7
- 8GB RAM
- 2x 750GB 7200RPM in JBOD
- 2x Intel NIC

En daar draait op, 2 virtuele netwerken:

DMZ:
- 2x Debian web server
- 1x Windows 2003 backup server (moet toegankelijk zijn van buitenaf, vandaar)

LAN:
- 2x Windows 2003: DC, DNS, DHCP, CA
- 2x Windows 2003 geclusterd die dienstdoen als file server icm DFS.
- 1x FreeNAS die iSCSI serveert aan de fileserver cluster
- 1x Windows 2003: WSUS
- 1x Windows 7

Verder nog 1x PFSense die firewalling doet naar de buitenwereld en mijn DMZ en LAN scheidt en die uiteraard ook de routing verzorgt tussen alle VM's en de fysieke clients die nog in het netwerk hangen. Is trouwens echt een aanrader.

Dus in totaal 10 VM's. Qua performance natuurlijk geen topper. CPU is zwaar overkill, RAM loopt tegen de limiet. De bottleneck is vooral idd de IOP's, maar ik vind dat het al bij al nog goed meevalt. De VM's zijn wel verdeeld over de twee HDD's. Een deel wordt softwarematig gemirrord middels FreeNAS (voor de belangrijke bestanden die aan de fileserver cluster hangen).

Gewoon maar even om aan te tonen dat zo'n simpele desktop hardware best wel wat aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
okee, bedankt voor deze nuttige informatie :D
Ik denk ook dat ik voor zoiets ga (als het van ouders mag ... :( )
Ik dacht dan aan een Core i3 540, MSI P55-GD80 en 8GB RAM.

Weten jullie of dit allemaal ook vt-d ondersteund, zodat ik er een tv-kaart in kan zetten en die streamen over het netwerk (als dit mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Specs nakijken van proc en mobo en je weet het.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
De CPU heeft Intel® Virtualization Technology (VT-x), en volgens deze site: http://enmingteo.wordpres...tel-vt-d-support-in-bios/ ondersteun het moederbord vt-d. Dus het zou moeten werken neem ik aan.

En klopt het dat ik met vt-d en vt-x een tv kaart binnen vmware esxi kan gebruiken op bijv. een Windows XP machine en die laat streamen over het netwerk met MediaPortal?

(sorry, maar ben nog niet echt thuis op dit gebied, en wil graag zekerheid hebben, daarom deze vragen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Potentieel zou het kunnen, maar ik zou je toch aanraden om vooral goed en gericht te zoeken naar ervaringen op Intel 5series borden aangezien er soms nog wel wat haken en ogen willen zijn.

Met name de whitebox ESX fora kunnen je wat dat betreft misschien wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Het moederbord is met een modded oem.tgz helemaal werkend te krijgen binnen ESXi
Linkje op Ultimate ESX Whitebox: http://ultimatewhitebox.com/motherboard/204
Linkje op de unsupported list van vmware: http://www.vm-help.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=1746

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:52:
Laat je niet te veel opnaaien qua hardware als het om een home server gaat.

Voorbeeldje wat ik heb, gewoon standaard desktop hardware (uiteraard wel ESXi compatibel) met:

- Core i7
- 8GB RAM
- 2x 750GB 7200RPM in JBOD
- 2x Intel NIC

En daar draait op, 2 virtuele netwerken:

DMZ:
- 2x Debian web server
- 1x Windows 2003 backup server (moet toegankelijk zijn van buitenaf, vandaar)

LAN:
- 2x Windows 2003: DC, DNS, DHCP, CA
- 2x Windows 2003 geclusterd die dienstdoen als file server icm DFS.
- 1x FreeNAS die iSCSI serveert aan de fileserver cluster
- 1x Windows 2003: WSUS
- 1x Windows 7

Verder nog 1x PFSense die firewalling doet naar de buitenwereld en mijn DMZ en LAN scheidt en die uiteraard ook de routing verzorgt tussen alle VM's en de fysieke clients die nog in het netwerk hangen. Is trouwens echt een aanrader.

Dus in totaal 10 VM's. Qua performance natuurlijk geen topper. CPU is zwaar overkill, RAM loopt tegen de limiet. De bottleneck is vooral idd de IOP's, maar ik vind dat het al bij al nog goed meevalt. De VM's zijn wel verdeeld over de twee HDD's. Een deel wordt softwarematig gemirrord middels FreeNAS (voor de belangrijke bestanden die aan de fileserver cluster hangen).

Gewoon maar even om aan te tonen dat zo'n simpele desktop hardware best wel wat aankan :)
Zo die CPU is wel zwaar overkill inderdaad, waarom heb je (met oog op energiebesparing en aanschafkosten) niet gekozen voor een goedkopere processor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staatslot schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 12:18:
[...]
Zo die CPU is wel zwaar overkill inderdaad, waarom heb je (met oog op energiebesparing en aanschafkosten) niet gekozen voor een goedkopere processor als ik vragen mag?
Simpel: had ik nog in de schuif liggen :)

Maar zowiezo, als je bv het idle verbruik van een i5 en een i7 vergelijkt dan is dit verwaarloosbaar. Wat mij betreft in ieder geval niet significant genoeg om de aanschaf van een nieuwe CPU te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:07:
okee, bedankt voor deze nuttige informatie :D
Ik denk ook dat ik voor zoiets ga (als het van ouders mag ... :( )
Ik dacht dan aan een Core i3 540, MSI P55-GD80 en 8GB RAM.

Weten jullie of dit allemaal ook vt-d ondersteund, zodat ik er een tv-kaart in kan zetten en die streamen over het netwerk (als dit mogelijk is)
De Core i3 540 heeft geen VT-d, alleen VT-x.
Als je VT-d wilt hebben dan heeft bijv. de Core i5 650 het wel ;)

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=46473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikeman225
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 14:23
En wat van de i7-2600S?
Ik zeg alvast: voor een 'goedkope' server moet je het niet doen idd, maar zou je deze processor gebruiken voor een vmware setup voor de OP? :) (of mezelf, ben ook een server aan het samenstellen voor 4 vm's)

http://ark.intel.com/Prod...i7-2600S&spec-codes=SR00E

[ Voor 0% gewijzigd door Strikeman225 op 03-05-2011 09:36 . Reden: i7 met kleine i natuurlijk ;) ]

"For me there's only one music: good music" || WoW: Kazzak: Isímode (100 Pala); Al'Akir: Lolalock (90 Lock), Strikeman (Mage), Sherpepunt(Warrior), Dadruid(Druid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Wat is eigenlijk het verschil tussen vt-x en vt-d, en welke van de 2 heb ik nodig als ik bijv. een tv-kaar binnen ESXi wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het verschil is zo te googlen maar een TV kaart gebruiken in combinatie met ESXi gaat je sowieso niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Bierkameel schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:16:
Het verschil is zo te googlen maar een TV kaart gebruiken in combinatie met ESXi gaat je sowieso niet lukken.
Misschien zelfs nog wel hoor. Weliswaar wat ranzig via PCI passthrough, en of het schokvrij zal zijn vanwege timing weet ik niet, maar onmogelijk acht ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Chrisiesmit93 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:59:
Wat is eigenlijk het verschil tussen vt-x en vt-d, en welke van de 2 heb ik nodig als ik bijv. een tv-kaar binnen ESXi wil gebruiken?
vt-d is een extensie op/naast vt-x.

vt-x zorgt ervoor dat je processor (o.a.) 64-bit vm kan virtualiseren
vt-d zorgt ervoor dat je processor hardware direct naar een vm kan schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Zuinige ESXi Server

Moet voor 500 euro wel lukken om een leuk beestje te maken

Bord = 120 euro
Proc = 140 euro
Geheugen = 100 euro

De rest naar smaak inregelen
Chrisiesmit93 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:59:
Dit zou moeten kunnen met vt-d want dan kun je alle hardware doorgeven voor zover ik het nu gelezen heb. Ik moet mn server nog kopen/bouwen.

[ Voor 50% gewijzigd door raymonvdm op 05-05-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
oops, graag kwijtmaken

[ Voor 199% gewijzigd door raymonvdm op 05-05-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Ik heb zelf een dual core e6300 met 4 gb ram draaien nog ga over naar i3 en kan makkelijk 2x server 2008 draaien en heb PFSENSE als firewall

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Is het mogelijk om met een router waar dd-wrt op draait, de router poorten te gebruiken via de esxi server (v-lan)?
of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:53
Momenteel ben ik ook aan het kijken naar een ESXi bak, voornamelijk voor test doeleinden zoals met Exchange bijvoorbeeld.

Ik zat te denken aan de volgende setup:
CPU: Intel i7-3770
MOBO: Supermicro X9SAE-V
Geheugen: Corsair Vengeance LP CML32GX3M4A1600C10B
Disk: Western Digital Green WD20EZRX, 2TB
Behuizing: BitFenix Merc Alpha

Eventueel, als het nodig is wil ik nog ergens een Dell 5/i of 6/i raid controller vandaan toveren als de onboard controller niet ondersteund wordt in ESXi.

Is dit een goede set-up? Of hebben jullie adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Volgens mij kun je beter hier rondkijken: Zuinige ESXi Server ipv een topic van ruim 2 jaar oud te kicken :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat Paul zegt ;)
Pagina: 1