Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een htpc'tje met nas mogelijkheden. Na lang speurwerk ben ik met het volgende op de proppen gekomen. Aangezien dit mijn eerste htpc project is (wel wat ervaring met het bouwen van een 'normale' pc), had ik graag wat feedback gehad.

De bedoeling is om de htpc hoofdzakelijk te gebruiken voor film/serie en muziek. Daarnaast zou ik graag uitzending gemist willen kunnen bekijken en vanaf andere plekken bij mijn data kunnen (eigenlijk een nas). Het idee was om win7 (64 bit) te draaien omdat dat al aanwezig is met XBMC.

Het budget was oorspronkelijk 450 euro, daar ga ik al enigszins overheen maar dat beschouw ik maar als collateral damage. Momenteel ligt het budget zodoende op een 500 a 550 euro. Het budget moet echter niet hoger worden. Dat is ook de reden dat er momenteel maar 1 2tb schijf in gaat en de gd06 case en 300W voeding is gekozen. Uitbreidingsmogelijkheden; als de portemonnee het toelaat een aantal extra schijven erin prikken.

Lijkt dit ergens op of zijn er echt nog stuitende problemen te voorzien of zaken om nog eens goed te overdenken/heroverwegen. Zoals vermeld, budgettechnisch is duurder niet echt een optie, goedkoper is altijd prettig.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 13:50

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik weet zelf niet hoe dat moederbord met HD-films omgaat dus op dat gebied ga ik me stil houden :P
Maar mag ik vragen: Waarom een SSD van 60Gb?

Een HTPC zal (Bijna) altijd aan staan, zeker als je hem als NAS wilt gebruiken. Dus snelle boot tijden heb je niet zoveel aan.
En als je perse een SSD wil, waarom dan 60Gb? Win7 +Xmbc heeft dat lang niet nodig, beetje overhead/voorbereid op de toekomst snap ik, maar voor een dedicated machine niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32
Nut van een ssd zie ik ook niet echt. Verder zou je je licht eens bij dit topic kunnen opsteken: [BBG aanschaf] HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je al eens in het centrale topic gekeken:
[BBG aanschaf] HTPC
Wellicht kan je daar ook al wat antwoorden op je vragen vinden.

Edit: Captain Slow... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Magic6399 op 04-04-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had begrepen dat win 7 redelijk dataslurpend is (sowieso 20 gb voor kale install, windows kennende zal dat langzaam uitgroeien) plus wat extra programmatuur dan kom je al uit op 40 gb. schijven. Wellicht dat die 20 gig dr inderdaad wel af kan :D.

Wat betreft de BBG, inderdaad wel wat rondgeneusd, maar mij leek zelf een all in one mobo met passieve koeling handiger dan een een plank en processor afzonderlijk kopen voor hetzelfde geld en actief. Daarnaast is behuizing niet uitbreidingsvriendelijk en de ram ook te kort voor win 7. Dan kom je al op zo'n ander systeem uit dat ik mijn lijstje liever hier voorleg dan dat ik het BBG systeem bouw.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:27
De voeding en harde schijf zijn niet de stilste. Misschien zou je eens op www.silentpcreview.com kunnen kijken voor alternatieven. De WD Caviar Green scoort goed en als voeding kun je denken aan de Nexus Value 430 of zelfs een PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels zo'n beetje vaste gast bij silentpcreview :p

Wat betreft de voeding, een picopsu gaat em niet worden omdat die niet toereikend gaat zijn als ik het aantal harde schijven opschroef. Dan kom je al snel in de problemen met peak wattage en aantal aansluitingen. Die Nexus Value 430 ziet er wel interessant uit maar is ook weer 20 eu duurder. Gewetensvragen...

Zit er echt veel verschil qua geluidsproductie tussen die groene 2tb schijven? Wisselen van merk is daar verder niet dramatisch want die krengen kosten allemaal vrijwel hetzelfde en voor de opslag maken de minieme verschillen in read/write snelheid uiteindelijk weinig uit.

Bedankt voor de tips.

Edit: ik kwam deze compare tegen. Qua geluid misschien beter de Seagate barracuda LP dan de WD green of seagate barracuda green...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 11:34 ]

Pagina: 1